Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 158
Offentligt
2851379_0001.png
Nyhed: Statusredegørelse for folkeskolen 2022/23 er offentliggjort – resul-
tater på niveau med tidligere år
Statusredegørelse for folkeskolens udvikling 2022/23 er netop offentliggjort. Re-
sultaterne er overordnet på niveau med tidligere år.
Siden 2014 har Børne- og Undervisningsministeriet udarbejdet en årlig statusrede-
gørelse for folkeskolens udvikling. Statusredegørelsen for 2022/2023 viser, at re-
sultaterne overordnet set er på niveau med tidligere år. Det gælder både for de na-
tionale mål for folkeskolens udvikling og i forhold til folkeskolens ressourcer.
Udviklingen i elevernes faglige resultater følges på baggrund af test i læsning og
matematik. I 2022/23 har folkeskolen taget de nye nationale overgangstest i brug i
stedet for de tidligere nationale test. Derfor kan udviklingen fra 2021/22 til
2022/23 ikke opgøres. Det vurderes, at resultaterne på landsplan er på samme ni-
veau de to år.
Elevernes trivsel har ligget stabilt på et relativt højt niveau, siden folkeskolerefor-
men blev indført i 2014. Der har dog været et lille fald i 2022/23.
Resultatmålene for elevernes trivsel og for hvor mange elever, der er gode til at
læse og regne, er fortsat ikke indfriet. Det gælder blandt andet målet om, at 80
procent af eleverne skal være gode til at læse og regne. Den nye statusredegørelse
viser, at mellem 67 og 76 procent af eleverne er gode til at læse og mellem 75 og
77 procent af eleverne er gode til at regne i forhold til deres klassetrin.
Elevernes køn, herkomst og forældrenes uddannelsesniveau har fortsat stor betyd-
ning for elevernes resultater.
FAKTA: Nationale mål og resultatmål for folkeskolens udvikling
Nationale mål
Resultatmål
1. Folkeskolen skal udfordre alle ele-
1.1 Mindst 80 procent af eleverne skal
ver, så de bliver så dygtige, de kan.
være gode til at læse og regne i de nati-
onale test.
1.2 Andelen af de allerdygtigste elever
i læsning og matematik skal stige år for
år.
2. Folkeskolen skal mindske betydnin- 2.1 Andelen af elever med dårlige re-
gen af social baggrund i forhold til
sultater i de nationale test for læsning
faglige resultater.
og matematik uanset social baggrund
skal reduceres år for år.
15-04-2024
Center for
Grundskoler/lagra4
Sagsnr.: 24/06294
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 158: BUU - orientering om offentliggørelse af statusredegørelse for folkeskolens udvikling 2022/2023.
2851379_0002.png
3. Tilliden til og trivslen i folkeskolen
skal styrkes blandt andet gennem re-
spekt for professionel viden og prak-
sis.
3.1 Elevernes trivsel skal øges.
FAKTA: Folkeskolens Nationale Overgangstest
Folkeskolens Nationale Overgangstest er en tilpasset udgave af de tidligere natio-
nale test, som fra skoleåret 2022/23 erstattede de tidligere nationale test i folke-
skolen.
Resultaterne opgøres på den kriteriebaserede skala, som inddeler elevernes præsta-
tioner i seks niveauer: Fremragende præstation, Rigtig god præstation, God præ-
station, Jævn præstation, Mangelfuld præstation, Ikke tilstrækkelig præstation. Den
kriteriebaserede skala blev også anvendt i forbindelse med opgørelse af resultater
fra de tidligere nationale test.
Resultaterne fra Folkeskolens Nationale Overgangstest kan ikke direkte sammen-
lignes med historiske resultater fra de tidligere nationale test. Det skyldes, at de to
test er forskellige på flere væsentlige områder bl.a.:
Folkeskolens Nationale Overgangstest gennemføres i begyndelsen af skole-
året, hvor de nationale test lå i slutningen.
Folkeskolens Nationale Overgangstest er lineære, hvor de nationale test var
adaptive.
Folkeskolens Nationale Overgangstest er baseret på det faglige indhold fra de
nationale test, men tester på nogle områder på anden vis end i de nationale
test.
Børne- og Undervisningsministeriet har opgjort landsresultaterne fra første gen-
nemførelse af Folkeskolens Nationale Overgangstest (efteråret 2022) med ud-
gangspunkt i, hvordan resultaterne fordelte sig på landsplan ved sidste gennemfø-
relse af de nationale test (foråret 2022) på grund af overgangen til Folkeskolens
Nationale Overgangstest. Der kan således ikke ses en udvikling i landsresultaterne
fra skoleåret 2021/22 til skoleåret 2022/23.
Læs mere [Indsæt link til rapport]
2