Nyhed: Statusredegørelse for folkeskolen 2022/23 er offentliggjort – resul-
tater på niveau med tidligere år
Statusredegørelse for folkeskolens udvikling 2022/23 er netop offentliggjort. Re-
sultaterne er overordnet på niveau med tidligere år.
Siden 2014 har Børne- og Undervisningsministeriet udarbejdet en årlig statusrede-
gørelse for folkeskolens udvikling. Statusredegørelsen for 2022/2023 viser, at re-
sultaterne overordnet set er på niveau med tidligere år. Det gælder både for de na-
tionale mål for folkeskolens udvikling og i forhold til folkeskolens ressourcer.
Udviklingen i elevernes faglige resultater følges på baggrund af test i læsning og
matematik. I 2022/23 har folkeskolen taget de nye nationale overgangstest i brug i
stedet for de tidligere nationale test. Derfor kan udviklingen fra 2021/22 til
2022/23 ikke opgøres. Det vurderes, at resultaterne på landsplan er på samme ni-
veau de to år.
Elevernes trivsel har ligget stabilt på et relativt højt niveau, siden folkeskolerefor-
men blev indført i 2014. Der har dog været et lille fald i 2022/23.
Resultatmålene for elevernes trivsel og for hvor mange elever, der er gode til at
læse og regne, er fortsat ikke indfriet. Det gælder blandt andet målet om, at 80
procent af eleverne skal være gode til at læse og regne. Den nye statusredegørelse
viser, at mellem 67 og 76 procent af eleverne er gode til at læse og mellem 75 og
77 procent af eleverne er gode til at regne i forhold til deres klassetrin.
Elevernes køn, herkomst og forældrenes uddannelsesniveau har fortsat stor betyd-
ning for elevernes resultater.
FAKTA: Nationale mål og resultatmål for folkeskolens udvikling
Nationale mål
Resultatmål
1. Folkeskolen skal udfordre alle ele-
1.1 Mindst 80 procent af eleverne skal
ver, så de bliver så dygtige, de kan.
være gode til at læse og regne i de nati-
onale test.
1.2 Andelen af de allerdygtigste elever
i læsning og matematik skal stige år for
år.
2. Folkeskolen skal mindske betydnin- 2.1 Andelen af elever med dårlige re-
gen af social baggrund i forhold til
sultater i de nationale test for læsning
faglige resultater.
og matematik uanset social baggrund
skal reduceres år for år.
15-04-2024
Center for
Grundskoler/lagra4
Sagsnr.: 24/06294