Udkast 1.1
Bilag 111A
Matematik A – stx, august 2024 – udkast til læreplan
1. Identitet og formål
1.1. Identitet
Matematik omhandler menneskers udvikling af generelle teorier om abstrakte strukturer med udgangspunkt i antal, form og
forandring, inspireret af observationer i natur, samfund eller matematikken selv.
Matematik tilvejebringer et universelt sprog, begrebsapparat og metodesæt, der er uundværligt i beskrivelse og analyse af
sammenhænge og struktur i naturvidenskab, teknologi, samfundsvidenskab og kultur, og i samspillet sker en gensidig udvikling
af fagenes indhold og metoder. Faget er et dynamisk, kumulativt og deduktivt fag i stadig udvikling fra oldtiden til i dag, båret
af menneskelig nysgerrighed og kreativitet, ofte i en vekselvirkning mellem anvendelse og teoribygning.
1.2. Formål
Faget matematik på A-niveau giver eleverne fortrolighed med et matematisk sprog og et bredt sæt af begreber, teorier og
metoder, der bidrager til deres almendannelse, og som kan være grundlag for videre uddannelse med et væsentligt indhold af
matematik. Elevernes arbejde med matematik medvirker til at udbygge deres mulighed for at deltage aktivt i et demokratisk
samfund.
Gennem arbejdet med faget opnår eleverne kompetencer i matematik, så de kan formulere, gennemføre og formidle
matematiske ræsonnementer inden for en bred emnekreds samt beskrive fagets deduktive og kumulative opbygning. Eleverne
bliver i stand til at formulere, analysere og behandle problemstillinger i relation til deres omverden, andre fag og faget selv.
Eleverne opnår fortrolighed med matematiske modeller som middel til at beskrive fænomener inden for naturvidenskab,
teknologi og samfundsvidenskab.
2. Faglige mål og fagligt indhold
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne
̶
redegøre for et bredt udvalg af matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og
modellering
̶
følge og gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser og derigennem demonstrere viden om opbygningen af
matematisk teori
̶
forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
̶
vælge, benytte og oversætte mellem repræsentationer af matematiske objekter
̶
anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
̶
benytte matematik som middel til at formulere, analysere og løse problemer inden for faget selv, andre fagområder og i
relation til omverdenen
̶
opstille, bearbejde og fortolke matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige fagområder samt
diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
̶
formidle emner med et matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
̶
perspektivere matematik gennem eksempler med udgangspunkt i matematikkens historie eller inddragelse af aspekter af
videnskab, teknologi, samfund eller kultur
̶
undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
̶
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
2.2. Kernestof
Tal og algebra
̶
Tallene: Mængder og talmængder. Hele, rationale og reelle tal. Regningsarternes hierarki. Algebraisk manipulation. Potens
og rod. Ligefrem og omvendt proportionalitet.
̶
Ligninger: Løsning af ligninger med analytiske, grafiske og digitale metoder.
̶
Procent- og rentesregning: Procentregning. Relativ vækst, vækstrate, fremskrivningsfaktor, renteformlen.