Udkast 1.1
Bilag 68A
Matematik A - htx, august 2024 - forslag til læreplan
1. Identitet og formål
1.1. Identitet
Faget matematik omhandler menneskets forsøg på at beskrive den verden vi lever i gennem matematisk modellering af
naturvidenskabelige og samfundsvidenskabelige samt tekniske og teknologiske områder. Hermed bliver matematikken det
sprog, som disse fag betjener sig af i beskrivelsen af kvantificerbare størrelser og relationer mellem disse.
Som borger i et moderne og demokratisk samfund er kritisk stillingtagen og fortolkning af matematiske modeller en væsentlig
kompetence, ligesom forståelsen for og brugen af digitale matematiske hjælpemidler i et digitalt samfund.
Faget beskæftiger sig med opstilling af generelle regler og relationer, og mens matematikkens deduktive side knytter an til
udvikling af logisk tænkning og ræsonnement, giver den induktive side mulighed for udvikling af kreativitet.
Den anvendelsesorienterede dimension i faget har stor vægt og består i, at man ved hjælp af matematiske teorier og modeller
beskriver og analyserer problemstillinger inden for ovenstående områder og efterfølgende udvikler og vurderer løsninger.
Dette tilsammen bidrager til elevernes almendannelse, giver eleverne studiekompetence inden for det naturvidenskabelige,
teknologiske og tekniske område og kvalificerer deres studievalg.
1.2. Formål
Med udgangspunkt i matematiske og praktiske problemstillinger opnår eleven kompetencer, der giver den enkelte både en
formel og en reel studiekompetence på højeste gymnasiale niveau. Faget medvirker til at udvikle elevens personlige
kompetencer såsom analytisk sans, logisk tænkning og præcist sprogbrug. Eleven skal gennem uddannelsen stifte bekendtskab
med matematisk teori, som man møder den i de videregående matematikholdige uddannelser. Gennem samspillet med
uddannelsens øvrige fag skal eleven opleve, at matematik er et kraftfuldt redskab til at beskrive, analysere og løse problemer
inden for mange fagområder – først og fremmest inden for de tekniske, teknologiske og naturvidenskabelige fag.
Arbejdet med matematisk stof leder frem til, at eleven opnår viden og kundskaber indenfor matematik, og sætter den enkelte i
stand til at forstå, analysere, vurdere og træffe beslutninger i samfunds-, erhvervs- og studiemæssige sammenhænge.
2. Faglige mål og fagligt indhold
2.1. Faglige mål
Eleverne skal:
̶
̶
opnå fortrolighed med matematisk tankegang og ræsonnement og selv kunne foretage matematiske ræsonnementer og
beregninger samt udføre beviser
genkende og skifte mellem verbale, grafiske og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger fra fagets
indhold, vurdere, i hvilke tilfælde de forskellige repræsentationsformer er hensigtsmæssige, samt udvælge og anvende en
hensigtsmæssig repræsentationsform på en given problemstilling
̶
̶
̶
læse og redegøre for centralt indhold i matematiske tekster
opstille og håndtere formler, herunder oversætte mellem matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog samt
anvende symbolsprog, herunder variabelskift til løsning af problemer med matematisk indhold
kunne analysere praktiske problemstillinger primært inden for teknik, teknologi og naturvidenskab, opstille en matematisk
model for problemet, løse problemet samt dokumentere og tolke løsningen, herunder gøre rede for modellens eventuelle
begrænsninger og dens validitet samt kunne foretage denne proces i samspil med andre fag
̶
kunne anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til visualiseringer og
undersøgelser, der understøtter begrebsudviklingen samt til dokumentation. Endvidere kunne benytte it til beregning og
undersøgelse af udtryk, som ligger i direkte forlængelse af det i pkt. 2.2. nævnte
̶
̶
̶
̶
̶
opnå en robusthed i omgang med faget og træning i basale færdigheder, herunder skelne mellem hvornår et problem kan
løses analytisk eller ved brug af CAS
formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog
kunne formulere og løse matematiske problemer af såvel teoretisk som anvendelsesmæssig karakter
demonstrere grundlæggende viden om fagets identitet og metoder
beherske fagets mindstekrav.