Udkast 1.1
Bilag 40A
Matematik A - hhx, august 2024 - forslag til læreplan
1. Identitet og formål
1.1. Identitet
Faget matematik A har sin oprindelse i videnskabsfaget matematik og tager udgangspunkt i såvel en teoretisk som en
anvendelsesorienteret tilgang. Faget har i hhx berøringsflader med både samfundsvidenskabelige og økonomiske fagområder.
Faget bygger på abstraktion, logisk tænkning og ræsonnementer og omfatter en række metoder til modellering og
problembehandling. Faget beskæftiger sig både med teoretiske og anvendelsesorienterede emner gennem opbygning af og
indsigt i matematisk teori, der anvendes til modellering og løsning af teoretisk eller praktisk orienterede problemstillinger.
Den anvendelsesorienterede dimension i faget har stor vægt og består i, at man ved hjælp af matematiske teorier og modeller
beskriver og analyserer problemstillinger inden for ovenstående områder og efterfølgende udvikler og vurderer løsninger.
Dette tilsammen bidrager til elevernes almendannelse, giver eleverne studiekompetence inden for det økonomiske og
samfundsfaglige område og kvalificerer deres studievalg.
1.2. Formål
Gennem undervisningen skal eleverne opnå teoretisk viden og kundskaber om matematiske emner, metoder og
anvendelsesområder. Herved skal eleverne blive i stand til at overskue, analysere og vurdere problemstillinger fra faget i
erhvervs- eller studiemæssig sammenhæng. Eleverne skal opnå forståelse af matematikkens rolle i samfundet, herunder have
kendskab til faglige metoder og tankeganges betydning for samfundsudviklingen. Gennem arbejdet med matematiske
stofområder skal eleverne blive i stand til på kvalificeret måde at forholde sig til og forstå matematisering af andre fagområder.
Faget skal styrke elevens studie- og karrierekompetence.
2. Faglige mål og fagligt indhold
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶
̶
opnå fortrolighed med matematisk tankegang og ræsonnement og selv kunne foretage matematiske ræsonnementer og
beregninger samt udføre beviser
genkende og skifte mellem verbale, grafiske og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger fra fagets
indhold, vurdere, i hvilke tilfælde de forskellige repræsentationsformer er hensigtsmæssige, samt udvælge og anvende en
hensigtsmæssig repræsentationsform på en given problemstilling
̶
̶
̶
̶
læse og redegøre for centralt indhold i matematiske tekster
opstille og håndtere formler, herunder oversætte mellem matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog samt
anvende symbolsprog, herunder variabelskift til løsning af problemer med matematisk indhold
redegøre for matematiske problemstillinger fra fagets indhold i samspil med andre fag samt udvælge, anvende og vurdere
metoder til løsning af disse
udvælge og gennemføre modelleringer primært inden for samfundsvidenskabelige og økonomiske fagområder ved
anvendelse af variabelsammenhænge, vækstbetragtninger, statistiske databehandlinger eller finansielle modeller og have
forståelse af den opstillede models begrænsninger og rækkevidde
̶
kunne anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til visualiseringer og
undersøgelser, der understøtter begrebsudviklingen samt til dokumentation. Endvidere kunne benytte it til beregninger og
undersøgelser af udtryk, der ligger i direkte forlængelse af det i pkt. 2.2. nævnte
̶
̶
̶
̶
̶
̶
opnå en robusthed i omgang med faget og træning i basale færdigheder, herunder skelne mellem hvornår et problem kan
løses analytisk eller ved brug af CAS
opnå fortrolighed med matematisk tankegang og ræsonnement samt gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog
kunne formulere og løse matematiske problemer af såvel teoretisk som anvendelsesmæssig karakter
demonstrere grundlæggende viden om fagets identitet og metoder
beherske fagets mindstekrav.