Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 154
Offentligt
2848599_0001.png
Nyhed: Virksomhederne har en vigtig rolle i at motivere til efteruddannelse
[Underrubrik ]
Det er afgørende, at virksomheder understøtter medarbejderes efteruddannelse,
Sagsnr.: 24/07213
hvis flere voksne med mindre gode basale færdigheder skal vælge efteruddannelse.
Det er en af hovedkonklusionerne i en ny rapport som EVA har udarbejdet for
Børne- og Undervisningsministeriet.
[Brødtekst]
Voksne motiveres i højere grad til at deltage i et efteruddannelseskursus, når virk-
somhederne understøtter deres deltagelse i undervisningen. Uddannelsesinstitutio-
ner spiller en afgørende rolle i at gøre det let for både virksomhederne og delta-
gerne.
Det viser en ny rapport med en kortlægning og evaluering af rekrutteringsindsat-
ser for voksne med mindre gode basale færdigheder til voksen- og efteruddan-
nelse (VEU), som Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har gennemført for
Børne- og Undervisningsministeriet.
Rapporten har haft til formål at skabe viden om mulige løsninger, der kan bidrage
til, at flere voksne med mindre gode basale færdigheder deltager i efteruddannelse.
Omkring 13 procent i aldersgruppen 16-65 år har mindre gode læsefærdigheder,
viser en rapport fra VIVE fra 2022. Samme undersøgelse viser, at andelen med
mindre gode færdigheder i regning er omkring 11 procent. Samtidig har aktivite-
ten i en årrække været faldende på de almene voksen- og efteruddannelsestilbud,
hvor fokus netop er på opkvalificering i basale færdigheder.
Manglende kendskab og negative skoleerfaringer
Størstedelen af de adspurgte uddannelsesrepræsentanter oplever, at det er en ud-
fordring at rekruttere voksne med mindre gode basale færdigheder til voksen- og
efteruddannelse, og at det især skyldes manglende kendskab til uddannelsesmulig-
heder og vilkår, negative skoleerfaringer eller manglende dansksproglige kompe-
tencer. Stort set alle respondenter vurderer i undersøgelsen, at der er behov for at
styrke rekrutteringen til voksen- og efteruddannelse, selv om institutionerne angi-
ver, at de allerede i høj eller nogen grad har fokus på rekruttering.
[M-citat]
”[…],” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.
Vejledning af virksomhederne virker
Rapporten peger på, at det har betydning for virksomhedernes brug af voksen- og
efteruddannelse til medarbejdere, når uddannelsesinstitutionerne understøtter
virksomhederne i deres uddannelsesindsats. For eksempel med planlægning og
09-04-2024
Kontor for Forberende
Uddannelser og
Efteruddannelser/KRLA
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 154: BUU Orientering om offentliggørelse af projekt om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
2848599_0002.png
gennemførelse af uddannelsesindsatsen i virksomhederne. Her kan uddannelsesin-
stitutionerne rådgive og vejlede virksomheden om planlægning, om det admini-
strative arbejde ved ansøgning og hjemtagning af økonomisk støtte eller ved at til-
byde tilrettelæggelse af undervisningen, der tager udgangspunkt i virksomhedernes
behov.
Læs EVAs rapport om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister her.
Læs EVAs vidensopsamling om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister her.
Faktaboks 1:
Inspirationskatalog
Danmarks Evalueringsinstitut har udarbejdet en rapport og en vidensopsamlin-
gen om effektiv rekruttering af kursister til VEU.
Som led i arbejdet med rapporten har EVA desuden udarbejdet et inspirations-
katalog til blandt andre ledere og ansatte på uddannelsessteder, som udbyder
voksen- og efteruddannelser, med inspiration til, hvordan flere voksne kan re-
krutteres til uddannelserne.
I inspirationskataloget præsenteres fire eksempler på forskellige indsatser, hvor
institutionerne lykkes med at rekruttere til VEU på trods af udfordringerne. På
tværs af indsatserne kan særligt fremhæves fem forhold, som er væsentlige for
at lykkes med at rekruttere voksne til VEU:
At institutionen har ledelsesmæssig fokus på rekruttering, og afsætter
særskilte ressourcer til opgaven.
At rekruttering er en strategisk og ledelsesmæssig prioritering.
At udbyderne tilbyder både fleksibel og virksomhedsrettet efteruddan-
nelse.
At efteruddannelse opleves som relevant.
At det virksomhedsopsøgende arbejde prioriteres af institutionerne.
Læs EVAs inspirationskatalog om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
her.
Rapporten og inspirationsmaterialet bygger på en spørgeskemaundersøgelse og
casebesøg gennemført af EVA. Som grundlag for kortlægningen og evaluerin-
gen har EVA gennemført en mindre vidensopsamling med fokus på empirisk
funderet viden om emnet i en dansk kontekst.
Faktaboks 2:
Om projektet
EVA har gennemført projektet i fem faser: en vidensopsamling, en spørgeske-
maundersøgelse, systematisk udvælgelse af cases, en caseundersøgelse, herunder
en interviewundersøgelse, samt en workshop.
2
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 154: BUU Orientering om offentliggørelse af projekt om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
2848599_0003.png
Spørgeskemaundersøgelsen var rettet mod repræsentanter for alle VUC’er,
AMU-udbydere og oplysningsforbund mv. og har dannet grundlag for kortlæg-
ningen af rekrutteringsindsatser, der ligeledes har ligget til grund for den syste-
matiske udvælgelse af cases. Populationen for spørgeskemaundersøgelsen er
125 uddannelsesrepræsentanter fordelt på 122 institutioner. Der er opnået 102
fulde besvarelser og dermed en svarprocent på 82 %.
På baggrund af spørgeskemaundersøgelsen er der udvalgt fire særligt lovende
indsatser, som er del af caseundersøgelsen. De fire indsatser er blevet undersøgt
og evalueret, herunder i forhold til hvorvidt de har potentiale til at blive udbredt
i større skala.
Endelig har der været afholdt en workshop med institutioner, organisationer,
forskere m.fl. med særligt henblik på at bidrage med refleksioner og perspekti-
ver i forhold til de udvalgte lovende indsatser.
3