Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 154
Offentligt
2848597_0001.png
Virkningsfuld
rekruttering af VEU-
kursister
Inspirationskatalog
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 154: BUU Orientering om offentliggørelse af projekt om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 154: BUU Orientering om offentliggørelse af projekt om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
2848597_0003.png
INDHOLD
Virkningsfuld
rekruttering af VEU-
kursister
1
2
3
4
5
Indledning
Full Service hos Rybners
Virksomhedsopsøgende arbejde hos HF & VUC Nord
Opsøgende indsats hos AOF Center Midtjylland
Work in Healthcare hos SOSU Esbjerg
Appendiks A – Litteraturliste
4
8
14
19
24
28
Danmarks Evalueringsinstitut
3
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 154: BUU Orientering om offentliggørelse af projekt om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
2848597_0004.png
Virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
1 Indledning
Mange voksne har svage basale færdigheder. Samtidig er aktiviteten inden for almen VEU og er-
hvervsrettet VEU for lav i forhold til behovet og har i en årrække været faldende. Der er derfor et po-
tentiale for, at flere voksne med svage basale færdigheder gør brug af de uddannelsestilbud, der
findes på voksen- og efteruddannelsesområdet (VEU), end det er tilfældet i dag. En måde at sikre,
at flere finder vej til de relevante uddannelsestilbud, er rekrutteringsindsatser fra udbyderne af ud-
dannelserne.
I dette inspirationskatalog får du indblik i fire lovende indsatser for rekruttering af VEU-kursister.
Kataloget henvender sig især til ledere og ansatte på uddannelsesstederne og andre aktører i VEU-
sektoren, og formålet er at give inspiration til, hvordan uddannelsesinstitutioner kan styrke rekrut-
teringen af voksne til VEU. Indsatserne omfatter rekruttering til forberedende voksenundervisning
(FVU), almen voksenuddannelse (AVU), ordblindeundervisning for voksne (OBU) og arbejdsmar-
kedsuddannelserne (AMU).
Disse fire indsatser kan du læse om i kataloget:
FULL SERVICE
ved Rybners
Rekruttering til AMU sker gennem en udvidet virksomhedsservice, der giver en samlet koordineret
indsats i forhold til virksomheders og medarbejderes kompetenceudvikling. Et sekretariat hjælper
både virksomheder og de enkelte medarbejdere fra start til slut mht. efteruddannelse.
VIRKSOMHEDSOPSØGENDE INDSATS
ved HF og VUC Nord
Rekruttering til FVU og OBU sker gennem en systematisk tilgang til det virksomhedsopsøgende ar-
bejde, hvor virksomheder og offentlige institutioner understøttes i hele processen i forhold til at
styrke deres medarbejderes basale færdigheder.
OPSØGENDE INDSATS
ved AOF Center Midtjylland
Rekruttering til FVU og OBU sker gennem en opsøgende indsats, som er forankret i en medarbejder,
med ansvar for at informere, motivere og rekruttere voksne med svage basale færdigheder igennem
samarbejde med virksomheder og jobcentre/a-kasser.
WORK IN HEALTHCARE
ved Social- og Sundhedsskolen Esbjerg (SOSU Esbjerg)
Rekruttering til AMU sker gennem et samarbejde mellem SOSU-skole og kommune ved et forforløb
til Grundforløb 2 på SOSU-uddannelserne, hvor kursister, der ikke har dansk som modersmål, får
styrket dansksproglige og SOSU-faglige forudsætninger.
Danmarks Evalueringsinstitut
4
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 154: BUU Orientering om offentliggørelse af projekt om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
2848597_0005.png
Virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
Indledning
Der er behov for at styrke rekrutteringen til VEU
Der er generelt enighed om, at der er behov for at rekruttere flere voksne med svage basale færdig-
heder, men også at rekrutteringen opleves som en udfordring. Spørgeskemaundersøgelsen blandt
repræsentanter fra de forskellige institutionstyper på VEU-området viser, at størstedelen af uddan-
nelsesrepræsentanterne oplever, at det er en udfordring at rekruttere voksne med svage basale
færdigheder til VEU – det gælder især AVU.
Samtidig vurderer uddannelsesrepræsentanterne, at der er behov for at styrke rekrutteringen af
voksne med svage basale færdigheder. Dette gælder især oplysningsforbundene mv. og VUC’erne,
jævnfør figuren nedenfor. Af figuren ses samtidig, at næsten alle respondenter fra VUC og oplys-
ningsforbund mv. svarer, at de har fokus på at rekruttere voksne med svage basale færdigheder, og
at især VUC’erne har afsat særskilte ressourcer til dette.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt uddannelsesrepræsentanter på AMU, VUC og oplysningsforbund mv., Danmarks Evalueringsin-
stitut, 2023.
Note: n = 105.
Motivation og barriere for voksen- og efteruddannelse
Rekrutteringen af voksne med svage basale færdigheder til VEU er udfordret dels af de voksnes
egen motivation og dels af, at virksomheder ikke benytter VEU, når de sender deres medarbejdere
på efteruddannelse.
Danmarks Evalueringsinstitut
5
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 154: BUU Orientering om offentliggørelse af projekt om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
2848597_0006.png
Virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
Indledning
Spørgeskemaundersøgelsen viser, at institutionerne især vurderer, at en væsentlig barriere for
både de voksne og virksomhedernes brug af VEU er manglende kendskab til vilkår og muligheder.
Samtidig er negative skoleerfaringer en barriere for, at flere voksne deltager i VEU, mens det er en
barriere for virksomhederne, at de ikke kan undvære deres medarbejdere.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt uddannelsesrepræsentanter på AMU, VUC og oplysningsforbund mv., Danmarks Evalueringsin-
stitut, 2023.
Note: n = 102
Sådan kan udbyderne styrke rekrutteringen
I dette inspirationskatalog præsenteres fire eksempler på forskellige indsatser, hvor institutionerne
lykkes med at rekruttere til VEU på trods af udfordringerne. På tværs af indsatserne kan særligt
fremhæves fem forhold, som er væsentlige for at lykkes med at rekruttere voksne til VEU:
• At der er fokus på rekruttering, og at der afsættes særskilte ressourcer til opgaven. En central
forudsætning er, at institutionerne har fokus på rekrutteringen af voksne med svage basale fær-
digheder, og at de har afsat særskilte ressourcer til det. Det kan fx være i form af medarbejdere
med særlige rekrutteringsopgaver eller gennem det opsøgende arbejde.
• At rekruttering er en strategisk og ledelsesmæssig prioritering. Et udbredt perspektiv blandt in-
stitutionerne i caseundersøgelsen er, at rekrutteringen til VEU er en strategisk og ledelsesmæs-
sig prioritering på deres institution, og at det er vigtigt for både at sikre fokus på rekruttering og
at lykkes med rekrutteringen.
Danmarks Evalueringsinstitut
6
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 154: BUU Orientering om offentliggørelse af projekt om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
2848597_0007.png
Virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
Indledning
• Udbyderne tilbyder både fleksibel og virksomhedsrettet efteruddannelse. Deltagerne i undersø-
gelsen fremhæver, at de har særligt fokus på både at tilbyde fleksibel og virksomhedsrettet ef-
teruddannelse. Det skyldes, at der er et potentiale for efteruddannelse af virksomhedernes med-
arbejdere, og at fleksibilitet og virksomhedsrettet efteruddannelse er væsentligt for virksomhe-
dernes brug af VEU.
• At efteruddannelse opleves som relevant. Kursisterne peger selv på, at det har betydning for de-
res deltagelse i VEU, at undervisningen er relevant. De skal opleve, at de kan bruge det lærte i
deres arbejde (transfer), eller at det kan hjælpe dem til videre uddannelse, fx til at starte på en
erhvervsuddannelse, så de kan blive faglærte.
• At det virksomhedsopsøgende arbejde prioriteres af institutionerne. Institutionerne kan lykkes
med at rekruttere VEU-kursister blandt virksomhederne gennem det opsøgende arbejde. Der er
særligt to forudsætninger for, at det virksomhedsopsøgende arbejde lykkes. Opgaven skal vare-
tages af medarbejdere eller konsulenter med de rette kompetencer, og det opsøgende arbejde
skal bidrage til at udbrede kendskabet til VEU blandt virksomhederne.
Sådan har vi gjort
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har på vegne af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) ud-
arbejdet en kortlægning og evaluering af virkningsfuld rekrutterings af VEU-kursister. Inspirationska-
taloget er et delprodukt af dette projekt.
Undersøgelsen består af tre dele: 1) en forundersøgelse i form af en vidensopsamling, 2) en kortlæg-
ning af eksisterende rekrutteringsindsatser på baggrund af en spørgeskemaundersøgelse blandt alle
VUC’er, AMU-udbydere og oplysningsforbund mv. og 3) en evaluering af fire lovende indsatser på
baggrund af en caseundersøgelse.
Beskrivelserne af de fire indsatser i dette inspirationskatalog bygger primært på de kvalitative data
fra caseundersøgelsen på fire institutioner, hvor vi har interviewet ledere, medarbejdere, kursister og
virksomhedsrepræsentanter.
Du kan læse mere om de fire indsatser og kortlægning i projektets hovedrapport.
Danmarks Evalueringsinstitut
7
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 154: BUU Orientering om offentliggørelse af projekt om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
2848597_0008.png
Virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
2 Full Service hos Rybners
Rybners har gode erfaringer med deres Full Service-indsats, der er en helhedsorienteret service til
virksomheder og medarbejdere med fokus på efteruddannelse. Full Service-indsatsen er et eksem-
pel på, hvordan institutionerne kan fremme virksomhedernes og medarbejdernes brug af VEU og
dermed styrke rekrutteringen til blandt andet AMU ved at understøtte virksomhederne og medar-
bejderne i deres kompetenceudvikling og mindske nogle af de barrierer, der kan være for at be-
nytte VEU.
I det følgende beskriver vi indsatsen nærmere. Beskrivelsen bygger på interviews med en leder, en
koordinator, en virksomhedsrepræsentant, en repræsentant for en erhvervsforening og en kursist.
Beskrivelse af Full Service-indsatsen hos Rybners
Indhold
Rybners’ Full Service er en systematisk og helhedskoordineret indsats omkring virksomheders og
medarbejders kompetenceudvikling. Indsatsen er en udvidet virksomhedsservice, hvor et sekretariat
hjælper både virksomheder og de enkelte medarbejdere fra start til slut af et efteruddannelsesfor-
løb. Indsatsen er et gratis tilbud til virksomhederne om at få en samlet og koordineret indsats rettet
mod efteruddannelse af virksomheders medarbejdere, særligt i AMU-regi og særligt med henblik på
at uddanne ufaglærte til faglærte.
Formål
Formålet med indsatsen er at sikre god virksomhedsservice, koordineret efteruddannelse og at løfte
medarbejderes kompetencer, så de matcher det, der efterspørges på arbejdsmarkedet.
Målgruppe
Målgruppen for Rybners’ Full Service er alle virksomheder, der ønsker at kompetenceudvikle deres
medarbejdere. Full Service er landsdækkende og beskæftiger sig primært med virksomheder, der
ønsker at kompetenceudvikle deres ufaglærte og faglærte medarbejdere gennem enten AMU eller
erhvervsuddannelser.
Danmarks Evalueringsinstitut
8
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 154: BUU Orientering om offentliggørelse af projekt om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
Virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
Full Service hos Rybners
De vigtigste elementer i indsatsen
Rybners’ Full Service indsats består af fire centrale elementer, der er afgørende for at opfylde målet
med indsatsen. De fire elementer skal tilsammen sikre, at indsatsen virker efter hensigten. Neden-
for kan du læse mere om hvert enkelt element:
Full Service-sekretariatet sikrer én indgang for virksomhederne
Rybners har etableret indsatsen i et Full Service-sekretariat, som sikrer én indgang til efteruddan-
nelse for virksomheder. Sekretariatet understøtter, at virksomhederne får én samlet og koordineret
indsats for efteruddannelse af deres medarbejdere, samt at opgaven varetages af medarbejdere
med de rette kompetencer. Det er vigtigt for at øge virksomhedernes kendskab til VEU og for, at ef-
teruddannelse opleves som mere overskueligt.
Full Service tilbyder en systematisk og koordineret tilgang til
efteruddannelse
Virksomhedernes understøttes i at bruge efteruddannelse som strategisk værktøj, og deres behov
for kompetenceudvikling afdækkes systematisk og oversættes til uddannelsessystemet af Full Ser-
vice-sekretariatet. Dette bidrager til, at virksomhederne oplever efteruddannelse som relevant og
værdifuld i forhold tilift. virksomhedens og medarbejdernes behov.
Virksomhederne får en udvidet service
Full Service-indsatsen tilbyder virksomhederne en udvidet og gratis virksomhedsservice. Det admi-
nistrative arbejde i forbindelse med efteruddannelse varetages af Full Service-sekretariatet. Det
gælder alt fra kompetencevejledning, tilmelding og indkaldelse til kurserne, til ansøgning og hjem-
tagelser af offentlige midler, kompetencefonde og diverse puljer. Som en del af indsatsen tydelig-
gør og hjemtager Full Service økonomiske kompensationsmuligheder på vegne af virksomheden.
Idet virksomhedernes uddannelsesindsats understøttes i forhold til planlægning, tilmelding og
hjemtagelse af økonomiske midler, fjerner Full Service en administrativ byrde fra virksomheden,
som ellers kan være en barriere for at benytte efteruddannelse.
Kurserne tilrettelægges fleksibel og sikres gennemført
Fleksibel tilrettelæggelse af undervisningen, der tager højde for virksomhedernes behov, bidrager
til, at virksomhederne og medarbejdere oplever en større værdi og relevans af efteruddannelse.
Samtidig er det væsentligt, at kurserne og undervisningen gennemføres, så virksomhederne og
medarbejderne oplever, at de kan få dækket deres kompetencebehov gennem VEU-systemet, og
så de har tillid til, at når planlægningen af efteruddannelse går i gang, så bliver det også gennem-
ført. Full Service-indsatsen tilrettelægger efteruddannelsen efter virksomhedernes behov og fleksi-
belt ift. tid og sted og har som mål, at alle kurser gennemføres, når først de er planlagt – også
selvom der er færre kursister på forløbet, end hvad der økonomisk er rentabelt.
Danmarks Evalueringsinstitut
9
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 154: BUU Orientering om offentliggørelse af projekt om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
2848597_0010.png
Virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
Full Service hos Rybners
Sådan arbejder Rybners med Full Service-indsatsen
Rybners’ arbejde med Full Service-indsatsen kan overordnet inddeles i fire trin:
I de følgende afsnit får du et mere detaljeret indblik i de arbejdsgange, der ligger i de fire aktiviteter,
som udgør indsatsen hos Rybners.
Afdækning af virksomhedsbehov
Et centralt element af Full Service-indsatsen og sekretariatets arbejde er den systematiske og koor-
dinerede tilgang til efteruddannelse, hvor virksomhedernes og medarbejdernes behov for kompe-
tenceudvikling afdækkes og oversættes til uddannelsessystemet. Det består af tre dele.
Den første handler om at tydeliggøre over for virksomhederne, hvordan efteruddannelse kan bru-
ges som strategisk værktøj og understøtte virksomhedernes udvikling. For at tydeliggøre dette ar-
bejder Full Service med to spor for virksomheders brug af efteruddannelse som strategisk værktøj:
1.
Efteruddannelse som fastholdelse og udvikling af medarbejdere i opgangsperioder for at
skabe merværdi for både medarbejder og virksomhed
2.
Efteruddannelse som fastholdelse af medarbejdere i nedgangsperioder i stedet for afskedigel-
ser, idet der i forbindelse med efteruddannelse er mange refusionsmuligheder.
Den anden del af den systematiske og koordinerede tilgang til efteruddannelse handler om at af-
dække virksomhedernes og medarbejdernes behov for kompetenceudvikling med henblik på at
Danmarks Evalueringsinstitut
10
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 154: BUU Orientering om offentliggørelse af projekt om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
Virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
Full Service hos Rybners
sikre, at efteruddannelsen er relevant og brugbar. Full Service arbejder systematisk med dette gen-
nem en kompetence-trekant for den enkelte virksomhed, der dækker tre aspekter:
Virksomhedens fælles kompetencer på tværs af den brede medarbejdergruppe,
dvs. kompeten-
cer, som alle medarbejdere på tværs arbejdsopgaver og afdelinger har behov for i virksomheden
Virksomhedens speciale kompetencer med udgangspunkt i individuelle arbejdsområder,
dvs. spe-
cialkompetencer, som specifikke medarbejdergrupper har behov for, fx ift. virksomhedens ufag-
lærte og faglærte medarbejdere
Virksomhedens ledelse og akademiske kompetencer,
dvs. kompetencer, som ledelsen eller virk-
somhedens akademiske medarbejdere har behov for.
I nogle tilfælde afdækker Full Service-sekretariatet medarbejdernes behov for kompetenceudvik-
ling gennem et spørgeskema til alle medarbejdere. Viden fra spørgeskemaet anvendes til at give et
komplet overblik til virksomheden over, hvilke kompetencer medarbejderne selv efterspørger.
Den tredje og sidste del af den systematiske og koordinerede tilgang til efteruddannelse er Full Ser-
vice-sekretariatets oversættelse af virksomhedernes behov til konkrete efteruddannelsestilbud,
herunder AMU-kurser. Oversættelsen sker for at tydeliggøre, hvilke uddannelsestilbud der kan imø-
dekomme virksomhedens og medarbejdernes kompetencebehov. Oversættelsen er en vigtig del af
Full Service-sekretariatets arbejde. Sekretariatet udfylder kompetencetrekanten med konkrete kur-
ser, som opfylder virksomhedens og medarbejdernes behov. Alt efter behovet sammensætter se-
kretariatet kursuspakker, der er rettet mod hele virksomheden eller bestemte medarbejdergrupper
med specialiserede behov.
I nogle tilfælde udarbejder sekretariatet et virksomhedsspecifikt kursuskatalog med udvalgte AMU-
kurser, der er relevante for virksomheden, og som medarbejderne i forbindelse med kompetence-
udviklingen kan vælge imellem. De virksomhedsspecifikke kursuskataloger bidrager til at gøre ef-
teruddannelse mere attraktivt og motiverende for virksomhedes medarbejdere, fordi de kan vælge
mellem forskellige kurser, samtidig med at det sikrer, at alle kurser er relevant for virksomheden og
medarbejderne.
Udarbejdelse af business case
Det er en central del af den udvidede virksomhedsservice, at Full Service-sekretariatet udarbejder
en business case til den enkelte virksomhed. Hensigten med businesscasen er tydeligt at illustrere
de økonomiske konsekvenser af kompetenceudvikling af medarbejdere og derigennem motivere
virksomhederne til at bruge AMU-systemet.
Businesscasen indeholder tre typer af information om efteruddannelse og økonomi. For det første
de specifikke AMU-kurser, som indgår i efteruddannelsesforløbet, og hvad kurserne koster pr. med-
arbejder. For det andet de økonomiske muligheder for refusion, fx gennem VEU-godtgørelse, fonde
og beskæftigelsesindsatser, og hvad virksomheden kan få i kompensation gennem disse. For det
tredje, hvor meget Full Service-sekretariatet vil forsøge at hjemtage på vegne af virksomheden.
Danmarks Evalueringsinstitut
11
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 154: BUU Orientering om offentliggørelse af projekt om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
Virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
Full Service hos Rybners
Dette er opdelt i forskellige scenarier, alt efter hvor mange medarbejdere virksomheden sender af-
sted på efteruddannelse. Business casen illustrerer tydeligt økonomien i forhold til efteruddan-
nelse over for virksomhederne og kan være med til at motivere virksomhederne til at bruge uddan-
nelsessystemet.
Ansøgning og hjemtagelse af støtte
En essentiel del af Full Service er, at sekretariatet på vegne af virksomheden står for alt, herunder
ansøgninger og hjemtagelse af økonomisk støttemuligheder til virksomheden eller medarbej-
derne. Det fjerner en krævende administrativ byrde for virksomheden og kan styrke brugen af efter-
uddannelse.
Indsatsen dækker alle former for økonomisk støtte, som virksomhederne eller medarbejderne er
berettiget til, herunder statens lønkompensation, kompetencefonde og andre relevante fonde
samt økonomisk støtte inden for beskæftigelsesindsatsen. Sekretariatet får lovmæssigt mulighed
for at varetage alle de administrative funktoner på vegne af virksomheden såsom at hjemtage øko-
nomisk støtte, tilmelde medarbejderne til kurser osv., mens virksomheden kun sender medarbej-
derlister, opretter ID til Full Service-koordinatoren og godkender, når ansøgningerne sendes og
kompetenceudviklingsforløbet planlægges og starter. Dermed fungerer Full Service-indsatsen som
et sikkerhedsnet for virksomhederne med hensyn til at sikre, at de får den økonomiske kompensa-
tion, som de er berettiget til.
Kompetenceudviklingsforløb gennemføres
Undervisningen tilrettelægges fleksibelt med udgangspunkt i virksomhedernes behov. Hensigten
er, at Rybners som udbydere indretter sig efter virksomhederne og deres behov, fordi det for virk-
somhederne kan være svært at tage en hel produktion ud til efteruddannelse samtidig eller flere
dage i træk. Full Service imødekommer dette ved at tilrettelægge efteruddannelsen, så den passer
med virksomhedens produktion, fx ved at opdele forløbet over flere uger. Derudover er Full Service
et landsdækkende koncept, hvor der er mulighed for undervisning i hele landet, enten på virksom-
heden eller på andre kursuscentre.
Samtidig garanterer Full Service-indsatsen, at kurser uanset deltagerantallet gennemføres, når ef-
teruddannelsesforløbet er planlagt, og at det kun er kunden, der kan aflyse det. Målet med dette er
dels, at virksomhederne og medarbejderne oplever, at de kan få dækket deres kompetencebehov
gennem VEU-systemet, og dels at virksomhederne og medarbejderne har tillid til, at når planlæg-
ningen af efteruddannelse går i gang, så bliver det også gennemført.
I de tilfælde, hvor virksomhederne kun har få medarbejdere, som skal deltage i kurserne, vil Full
Service-sekretariatet lave opsøgende arbejde for at finde flere kursister til kurserne og afklare, om
virksomheden i sit netværk kender lignede virksomheder, der har behov for de samme kompeten-
cer.
Danmarks Evalueringsinstitut
12
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 154: BUU Orientering om offentliggørelse af projekt om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
2848597_0013.png
Virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
Full Service hos Rybners
Værd at overveje
Ud over indsatsens fire vigtige elementer og de beskrevne arbejdsgange er der en række forudsæt-
ninger, der er centrale for, at andre kan implementere indsatsen med succes. For Rybners har det i
implementeringen af Full Service været afgørende betydning, at:
• Det er en ledelsesmæssig og strategisk prioritering at etablere, udvikle og understøtte Full Ser-
vice-sekretariatet med den deraf følgende økonomiske risiko
• Der er afsat særskilte ressourcer til indsatsen og finansiering af sekretariatet
• Der er en fælles forståelse og ejerskab på tværs af hele organisationen for indsatsen.
Danmarks Evalueringsinstitut
13
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 154: BUU Orientering om offentliggørelse af projekt om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
2848597_0014.png
Virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
3 Virksomhedsopsøgende arbejde hos
HF & VUC Nord
Hos HF & VUC Nord har man gode erfaringer med en virksomhedsopsøgende indsats. Indsatsen
har til formål at understøtte virksomheder og offentlige institutioner i at afdække deres uddannel-
sesbehov, bidrage med information om uddannelsestilbud og gennemføre screening og test af
medarbejdere med henblik på at udbyde relevant undervisning og derigennem styrke rekrutterin-
gen til almen VEU.
I det følgende beskriver vi indsatsen nærmere. Beskrivelsen bygger på interviews med en leder, en
uddannelsesrådgiver, læsecenterkoordinator og kursister.
Beskrivelse af det virksomhedsopsøgende arbejde hos HF & VUC
Nord
Indhold
HF & VUC Nords indsats er en systematisk tilgang til det virksomhedsopsøgende arbejde, hvor virk-
somheder og offentlige institutioner understøttes i hele processen i forhold til almen efteruddan-
nelse med hovedfokus på FVU og OBU. Det opsøgende arbejde er organiseret i teamet Uddannelse
og Erhverv.
Formål
Indsatsen har til formål at understøtte virksomheder og offentlige institutioner i at afdække deres
uddannelsesbehov, bidrage med information om uddannelsestilbud og gennemføre screening og
test med henblik på at udbyde relevant undervisning og derigennem styrke rekrutteringen til almen
VEU.
Målgruppe
Målgruppen er virksomheder og offentlige institutioner i ni af de nordjyske kommuner og henvender
sig særligt til små- og mellemstore virksomheder (SMV’er).
Danmarks Evalueringsinstitut
14
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 154: BUU Orientering om offentliggørelse af projekt om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
Virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
Virksomhedsopsøgende arbejde hos HF & VUC Nord
De vigtigste elementer i indsatsen
HF & VUC Nords indsats består af fire centrale elementer, der er afgørende for at opfylde målet
med indsatsen. De fire elementer skal tilsammen sikre, at indsatsen virker efter hensigten. Neden-
for kan du læse mere om hvert enkelt element:
Virksomhedernes understøttes i deres uddannelsesindsats
Virksomhederne understøttes i efteruddannelse af deres medarbejdere, og opgaven varetages af
uddannelsesrådgivere med de rette kompetencer. HF & VUC Nord har derfor etableret et team,
’Uddannelse og Erhverv’, bestående af uddannelsesrådgivere, hvis opgave er at lave opsøgende
arbejde. Dette skal sikre, at virksomhedernes kendskab til VEU øges, og almen efteruddannelse op-
leves som relevant og tilgængeligt.
HF & VUC Nord har en systematisk og koordineret tilgang til det
opsøgende arbejde
Det opsøgende arbejde er systematisk, og der er en klar struktur i den interne arbejdsdeling. HF &
VUC Nords uddannelsesrådgivere, læsecenterkoordinatorer samt administrativt personale har et
tæt samarbejde med en systematiseret overlevering af informationer vedrørende de enkelte virk-
somheder. Dette med henblik på at give virksomhederne en oplevelse af at blive mødt af en profes-
sionel rådgivning om efteruddannelse af deres medarbejdere.
Medarbejderne motiveres gennem nøglepersoner
Udvalgte medarbejdere hos virksomhederne bliver ambassadører for efteruddannelse gennem
nøglepersonkurser. HF & VUC Nord afholder disse kurser forud for screeninger hos virksomhe-
derne, hvor nøglemedarbejderne klædes på til at fortælle kollegaer om screening og fordele ved
almen efteruddannelse. Det sker for at skabe accept, aftabuisering og motivation blandt medarbej-
derne.
Undervisningen tilrettelæggelses fleksibelt med udgangspunkt i
virksomhedernes behov
Undervisningen tilrettelægges og gennemføres efter den enkelte virksomheds behov. HF & VUC
Nord imødekommer virksomhederne ved at lægge undervisning på tidspunkter og steder, som
passer dem. Desuden afvikles undervisningen over perioder og varigheder, der matcher medarbej-
dernes arbejdstider. Målet er at nedbryde barrierer i virksomhederne brug af og medarbejderes
deltagelse i efteruddannelse.
Danmarks Evalueringsinstitut
15
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 154: BUU Orientering om offentliggørelse af projekt om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
2848597_0016.png
Virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
Virksomhedsopsøgende arbejde hos HF & VUC Nord
Sådan arbejder HF & VUC Nord med den opsøgende
indsats
HF & VUC Nords arbejde med den virksomhedsopsøgende indsats kan inddeles i fire trin:
I de følgende afsnit får du et mere detaljeret indblik i de arbejdsgange, der ligger i de fire aktiviteter,
som udgør indsatsen hos HF & VUC Nord.
Afdækning af virksomhedsbehov
Virksomhedernes behov for almen efteruddannelse af medarbejdere afdækkes af uddannelsesråd-
givere gennem et virksomhedsbesøg, hvor virksomhedens behov og forventninger til efteruddan-
nelse, praktiske foranstaltninger vedrørende sted, holdstørrelse, forplejning mv. drøftes.
HF & VUC Nord anvender CRM-systemer for at sikre, at arbejdsfordelingen ensrettes, og at der sker
gode overleveringer mellem indsatsens medarbejdere. For hver virksomhed oprettes et skema,
hvor alle arbejdsgange er oplistet og fordelt. Skemaet er gennemgående i hele processen med virk-
somhedens efteruddannelse. Informationer fra virksomhedsbesøget noteres i skemaet og gives
videre til det administrative personale fra HF & VUC Nord, som derefter kan rådgive om Statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU) og mulighed for økonomisk støtte gennem kompetencefonde.
Kurser for nøglepersoner
I virksomheden udvælges nøglepersoner, som gennemgår kurser med henblik på at sikre opbak-
ning og ambassadørskab for almen efteruddannelse. Nøglepersonerne udpeges med sparring fra
Danmarks Evalueringsinstitut
16
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 154: BUU Orientering om offentliggørelse af projekt om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
2848597_0017.png
Virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
Virksomhedsopsøgende arbejde hos HF & VUC Nord
uddannelsesrådgiveren og læsecenterkoordinatoren og er ofte tillidsrepræsentanter og andre
medarbejdere, som vil være relevante ambassadører. På nøglepersonkurserne fortæller uddannel-
sesrådgiveren og læsecenterkoordinatoren om screening og fordelene ved almen efteruddannelse.
Der præsenteres et udpluk af selve screeningen, som nøglepersonerne selv kan afprøve, med hen-
blik på at de på et informationsmøde kan fortælle deres kollegaer om deres oplevelser med scree-
ningen og potentielt mindske usikkerheder, der kan være forbundet med den.
Screening og uddannelsesplan
Virksomhedens medarbejdere screenes for at identificere behovet og tilbydes kursusdeltagelse, hvis
de ligger inden for målgruppen. Læsecenterkoordinatoren, som er ansvarlig for at gennemføre
screeningen, tager udgangspunkt i skemaet for den enkelte virksomhed og oplysninger fra virksom-
hedsbesøget i forbindelse med screeningen. Efterfølgende udfylder læsecenterkoordinatoren ske-
maet i forhold til informationer om screeningen, som de lokale uddannelsesledere bruger til at finde
de rette underviserressourcer. Til sidst lægges en uddannelsesplan for virksomheden.
Gennemførsel af efteruddannelse
Undervisningen tilrettelægges fleksibelt med udgangspunkt i virksomhedernes behov for tidspunkt
og placering af undervisningen. Med afsæt i skemaet for den enkelte virksomhed tilrettelægges un-
dervisningen, så den ligger på tidspunkter af døgnet, der passer virksomheden. Undervisning kan
foregå i aften- eller nattetimer og i weekender, hvis det er der, deltagergruppen normalt har ar-
bejdstider. Derudover er det fleksibelt, hvor undervisningen finder sted, og udgangspunktet er det
sted, som passer virksomheden bedst. Ofte er det som virksomhedsforlagt undervisning, dvs. på
virksomheden, men der er ligeledes mulighed for at afholde undervisning hos HF & VUC Nord samt
på andre kursuscentre. Samtidig er antallet af undervisningstimer og længde på efteruddannelses-
forløbet fleksibelt og kan justeres, så det passer virksomhederne med hensyn til behov og daglig
drift.
I forbindelse med tilrettelæggelsen af undervisning bruger uddannelsesrådgiveren skemaet til at
lave en kvalificeret overlevering til de undervisere, der skal varetage kurset, som dermed har bedre
forudsætninger for at planlægge relevant indhold målrettet virksomheden.
Værd at overveje
Ud over indsatsens fire vigtige elementer og de beskrevne arbejdsgange er der nogle forudsætnin-
ger, der er centrale for, at man kan implementere indsatsen med succes. For HF & VUC Nord har det i
implementeringen af den virksomhedsopsøgende indsats haft afgørende betydning, at:
• Indsatsen er en strategisk og ledelsesmæssig prioritering og anses som en kulturforandring på
institutionen, hvor virksomheder behandles som kunder
• Der afsættes særskilte finansieringsressourcer af til det opsøgende arbejde
Danmarks Evalueringsinstitut
17
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 154: BUU Orientering om offentliggørelse af projekt om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
2848597_0018.png
Virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
Virksomhedsopsøgende arbejde hos HF & VUC Nord
• Det opbyggede netværk af virksomheder plejes af de medarbejdere, der laver det opsøgende ar-
bejde.
Danmarks Evalueringsinstitut
18
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 154: BUU Orientering om offentliggørelse af projekt om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
2848597_0019.png
Virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
4 Opsøgende indsats hos AOF Center
Midtjylland
AOF Center Midtjylland har gode erfaringer med deres opsøgende indsats, som har til formål at re-
kruttere voksne med svage basale færdigheder til FVU og OBU gennem samarbejde med virksom-
heder, jobcentre og a-kasser.
I det følgende beskriver vi indsatsen nærmere. Beskrivelsen bygger på interviews med en leder, en
salgskonsulent og en underviser.
Beskrivelse af det opsøgende arbejde hos AOF Center Midtjylland
Indhold
AOF Center Midtjyllands opsøgende arbejde sker gennem to forskellige projekter: Projekt Styrket
Indsats (PSI) og Læse-, skrive-, regneambassadør (LSR). De to projekter behandles som et samlet
koncept for det opsøgende arbejde. Som del af AOF Center Midtjyllands opsøgende indsats rekrutte-
res kursister gennem et tæt samarbejde med virksomheder og jobcentre/a-kasser.
Formål
Formålet med indsatsen er at informere, motivere og rekruttere voksne med svage basale færdighe-
der til FVU og OBU gennem samarbejde med virksomheder, jobcentre og a-kasser. Herunder at øge
virksomheders kendskab til vigtigheden af læse-, skrive- og regnefærdigheder hos deres med-arbej-
dere og at skabe bevidsthed om behovet for almen efteruddannelse.
Målgruppe
Indsatsen henvender sig både til en primær og en sekundær målgruppe. Den primære målgruppe er
voksne med læse-, skrive- og regnevanskeligheder, mens den sekundære målgruppe er nøgleperso-
ner, der fungerer som ambassadører for FVU og OBU.
De vigtigste elementer i indsatsen
AOF Center Midtjyllands indsats består af fire centrale elementer, der er afgørende for at opfylde
målet med indsatsen. De fire elementer skal tilsammen sikre, at indsatsen virker efter hensigten.
Nedenfor kan du læse mere om hvert enkelt element:
Danmarks Evalueringsinstitut
19
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 154: BUU Orientering om offentliggørelse af projekt om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
Virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
Opsøgende indsats hos AOF Center Midtjylland
Den opsøgende medarbejder har ansvaret
Ansvaret for det opsøgende arbejde varetages primært af en salgskonsulent, som arbejder med at
etablere og vedligeholde et tæt samarbejde med virksomheder. Det er centralt at øge virksomhe-
dernes bevidsthed om medarbejdernes behov og muligheder for efteruddannelse ved at under-
støtte virksomhederne i at informere, motivere og opspore medarbejdere med behov for FVU og
OBU.
Medarbejderne motiveres gennem nøglepersoner
Udvalgte medarbejdere bliver ambassadører for efteruddannelse og tilbydes nøglepersonkurser,
som kan styre deres ambassadørrolle. Det sker for at understøtte salgskonsulentens arbejde med
at informere, motivere og rekruttere deltagere. Ambassadørernes opgave er at skabe accept, afta-
buisering og motivation på tværs af organisationen.
Medarbejderne informeres, og der laves en bred screening af
medarbejdergruppen
Der afholdes informationsmøder, hvor alle medarbejdere informeres om muligheden for at deltage
i FVU og OBU. For at identificere, hvilke medarbejdere der er inden for målgruppen, foretages der
screening, og optimalt screenes samtlige medarbejdere. Det er vigtigt, at nøglepersoner og ledelse
udviser tydelig opbakning til, at medarbejderne deltager i screening og undervisning.
Virksomhedernes behov er i centrum i tilrettelæggelsen af
undervisningen
Der tages udgangspunkt i virksomhedernes behov, som AOF Center Midtjylland forsøger at imøde-
komme på en fleksibel måde. Undervisningen tilrettelægges fleksibelt og virksomhederne service-
res i videst mulig omfang. Samtidig tager indholdet i undervisningen afsæt i virksomhedernes be-
hov og er rettet mod brancherne.
Danmarks Evalueringsinstitut
20
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 154: BUU Orientering om offentliggørelse af projekt om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
2848597_0021.png
Virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
Opsøgende indsats hos AOF Center Midtjylland
Sådan arbejder AOF Center Midtjylland med den
opsøgende indsats
AOF Center Midtjyllands arbejde med den opsøgende indsats kan overordnet inddeles i fire trin:
I de følgende afsnit får du mere detaljeret indblik i de arbejdsgange, der ligger i de fire aktiviteter,
som udgør indsatsen hos AOF Center Midtjylland.
Dialog og samarbejde med virksomheden
Salgskonsulent kontakter virksomheden og oplyser om muligheden for, at deres medarbejdere be-
nytter sig af FVU og OBU. Denne del af indsatsen har primært til formål at overbevise virksomhe-
derne om, at nogle af deres medarbejdere muligvis kan have gavn af deltagelse i almen efterud-
dannelse. Hvis virksomheden ønsker at høre mere, aftales der et tidspunkt for, at salgskonsulenten
kommer på besøg hos virksomheden og fortsætter dialogen om at etablere et samarbejde. Kun
sjældent kender virksomhederne til mulighederne inden for almen efteruddannelse, og derfor be-
står denne del af indsatsen i at give en grundig indføring i systemet, muligheder og begrænsninger
med virksomhedens behov for øje. Her synliggør salgskonsulenten også, hvilket tab det eksempel-
vis er for medarbejderen at have svage basale færdigheder. Et vellykket virksomhedsbesøg afslut-
tes med aftale om videre dialog eller samarbejde.
Salgskonsulenten sørger for kontinuerligt at holde kontakten med virksomhederne. Dette gøres
gennem opfølgende møder med henblik på at målrette yderligere forløb og kurser. Når en virksom-
Danmarks Evalueringsinstitut
21
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 154: BUU Orientering om offentliggørelse af projekt om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
Virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
Opsøgende indsats hos AOF Center Midtjylland
hed er færdig med et undervisningsforløb, måles på tilfredsheden blandt kursisterne, og salgskon-
sulenten inviterer sig selv til et evalueringsmøde. Formålet er at igangsætte flere kurser for de
samme medarbejdere eller nye kurser i tilfælde af nyansættelser.
Kurser for nøglepersoner
Når virksomheden beslutter at sende medarbejdere på FVU eller OBU, udpeger ledere og salgskon-
sulenten i fælleskab en eller flere nøglepersoner i virksomheden. Nøglepersonernes rolle er at være
ambassadører for kurserne, afmystificere og aftabuisere dét at have et behov for almen kompeten-
ceudvikling. Nøglepersonerne er ofte tillidsrepræsentanter, arbejdsmiljørepræsentanter eller mel-
lemledere, men kan også være medarbejdere, der har et identificeret behov og derfor på forhånd
er udpeget til at være inden for målgruppen af voksne med svage basale færdigheder.
Nøglepersonerne deltager i særlige kurser på virksomheden, der giver en grundlæggende viden om
svage basale færdigheder, screeningsforløb og undervisningsforløbet. Om muligt gennemfører
nøglepersonerne en screening, så de får indblik i, hvordan screeningen af de øvrige medarbejdere
kommer til at foregå. Hensigten er, at nøglepersonerne på den måde kan gøre processen håndgri-
belig over for de øvrige medarbejdere – i særdeleshed de medarbejdere, der oplever det som ube-
hageligt at skulle screenes.
Informationsmøder og screening
Når nøglepersonerne har været på kursus, afholdes et informationsmøde på virksomheden. Det er
optimalt, hvis det er obligatorisk for alle medarbejdere. Nøglepersoner og ledelse spiller en afgø-
rende rolle i at skabe en tryg kultur, der understøtter medarbejdernes lyst til at deltage i almen ef-
teruddannelse. På informationsmødet informeres medarbejderne om mulighederne inden for FVU
og OBU, samtidig med at de forberedes på at skulle screenes. Salgskonsulenten tager sig af plan-
lægning, indhold og gennemførsel af informationsmødet.
Det tilstræbes at screene medarbejderne umiddelbart efter informationsmødet, gerne samme dag.
På den måde når medarbejderne ikke at tænke for meget over barrierer og bekymre sig om at
skulle screenes, da dette for nogle voksne med svage basale færdigheder kan virke utrygt. Virksom-
heden opfordres samtidig til at gøre screening obligatorisk for samtlige medarbejdere.
Efter screening identificeres de medarbejdere, som ligger inden for målgruppen af FVU og OBU. Der
tages kontakt til de relevante medarbejdere. Hos nogle virksomheder er det frivilligt at deltage i un-
dervisningen, mens det hos andre virksomheder er obligatorisk.
Branchespecifik undervisning
Når salgskonsulenten har fastlagt, hvem der skal modtage undervisning, igangsættes en intern
proces hos AOF Center Midtjylland. Lederen overtager koordineringen af planlægning af kurser og
administration af tilmelding, finansiering mv. Det er afgørende, at organisationen er tilpasnings-
dygtig, så kurserne tilrettelægges og gennemføres med virksomhedens behov i centrum. Dette
handler særligt om tilrettelæggelse af undervisningen og kursernes indhold.
Danmarks Evalueringsinstitut
22
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 154: BUU Orientering om offentliggørelse af projekt om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
2848597_0023.png
Virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
Opsøgende indsats hos AOF Center Midtjylland
Størstedelen af undervisningen gennemføres på virksomheden, hvor medarbejderne har deres
daglige gang. Det sikrer, at medarbejdernes daglige logistik ændres mindst muligt under efterud-
dannelsesforløbet. Samtidig er det centralt, at undervisningen afholdes på tidspunkter, der passer
virksomheden. Hvis kursisterne eksempelvis normalt arbejder om natten, kan undervisningen med
fordel afvikles om natten. Samtidig forsøger undervisningen at imødekomme virksomhedens be-
hov ved blandt andet at anvende eksempler og materialer i undervisningen, som kursisterne bru-
ger i deres daglige arbejde.
Værd at overveje
Ud over indsatsens fire vigtige elementer og de beskrevne arbejdsgange er der nogle forudsætnin-
ger, der er centrale for, at man kan implementere indsatsen med succes. For AOF Center Midtjylland
har det i implementeringen af den opsøgende indsats haft afgørende betydning, at:
• Finansieringen af den opsøgende indsats rækker ud over de ordinære driftsmidler
• Salgskonsulenten arbejder relationsskabende og har kompetencer til at udbygge og vedlige-
holde netværk som grundlag for samarbejde med virksomheder
• Der skabes en organisationskultur ved udbyder, som fundament for fleksibilitet og for en velvilje
til at forstå virksomheder som kunder.
Danmarks Evalueringsinstitut
23
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 154: BUU Orientering om offentliggørelse af projekt om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
2848597_0024.png
Virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
5 Work in Healthcare hos SOSU Esbjerg
Hos SOSU Esbjerg har man gode erfaringer med indsatsen Work in Healthcare. Indsatsen har til for-
mål at bidrage til at dække behovet for arbejdskraft ved at rekruttere og opkvalificere tosprogede
kandidater gennem AMU-forløb, så de kan påbegynde en SOSU-uddannelse i kommunen, hvor de
som en del af indsatsen bliver ansat.
I det følgende beskriver vi indsatsen nærmere. Beskrivelsen bygger på kvalitative interviews med
en leder, undervisere, tovholdere, koordinatorer fra SOSU Esbjerg, kursister fra Work in Healthcare
samt to repræsentanter fra uddannelsesenheden i Varde Kommune.
Beskrivelse af Work in Healthcare hos SOSU Esbjerg
Indhold
Work in Healthcare er et samarbejde mellem SOSU Esbjerg og seks kommuner. Indsatsen er et for-
forløb til Grundforløb 2 (GF2) på SOSU-uddannelserne, hvor kursister, der ikke har dansk som mo-
dersmål ved hjælp af AMU, kan opnå dansksproglige og SOSU-faglige forudsætninger for at kunne
starte på og gennemføre en SOSU-uddannelse. Under indsatsen ansættes kursisterne som ufag-
lærte hos den pågældende kommune. Indsatsen varer seks måneder.
Formål
Kommunerne mangler arbejdskraft på social- og sundhedsområdet – både nu og i fremtiden. For-
målet med Work in Healthcare er at hjælpe med at dække behovet for arbejdskraft ved at rekruttere
og opkvalificere tosprogede kandidater gennem AMU-forløb, så de kan påbegynde en SOSU-uddan-
nelse.
Målgruppe
Indsatsen henvender sig til tosprogede, som er selvforsørgende eller i beskæftigelse i et andet er-
hverv. Desuden kan ledige fra Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB)-målgrupper, der matcher
profilen, søge stillingen. Det er hensigtsmæssigt, at kursisterne har gennemført trin 2 på FVU-dansk
eller modul 2.3 på danskuddannelsen.
Danmarks Evalueringsinstitut
24
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 154: BUU Orientering om offentliggørelse af projekt om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
Virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
Work in Healthcare hos SOSU Esbjerg
De vigtigste elementer i indsatsen
SOSU Esbjergs indsats består af fire centrale elementer, der er afgørende for at opfylde målet med
indsatsen. De fire elementer skal tilsammen sikre, at indsatsen virker efter hensigten. Nedenfor kan
du læse mere om hvert enkelt element:
Forforløbet anvendes som en attraktiv karrierevej til SOSU-
uddannelserne
I Work in Healthcare anvendes AMU som forforløb til SOSU-uddannelserne, hvor undervisningen
består af dansk som andetsprog og branchespecifikke fag i forhold til SOSU. Dette med henblik på
at mindske sproglige barrierer hos den store andel af tosprogede, potentielle elever på SOSU-ud-
dannelserne. Derudover etableres et tæt samarbejde med nuværende eller potentielle arbejdsgi-
vere.
Samarbejde mellem SOSU-skole og kommune har en klar organisering
SOSU Esbjerg har en klar organisering af samarbejdet med de kommuner, som indgår i indsatsen.
Indsatsens koncept udvikles i et samarbejde, hvor begge parter kan se gevinst i indsatsen, og desu-
den er der løbende drøftelser vedrørende undervisning og praktik. Dette med henblik på, at kursi-
sternes forudsætninger kobles til de krav, der stilles på uddannelse og i praksis.
Kursisternes motivation for deltagelse styrkes gennem løn og
jobsikkerhed
Der er en struktureret rekrutteringsstrategi til indsatsen, hvor kursister ansættelses som ufaglært
under forløbet samt får mulighed for en uddannelsesaftale efter forløbet. Dette informeres interes-
serede borgere om forud for muligheden for at ansøge om deltagelse i indsatsen. Dette med hen-
blik på at skabe motivation for uddannelse og dermed et bedre rekrutteringsgrundlag til indsatsen
ved hjælp af løn og jobsikkerhed.
Koblingen mellem almen og brancherettet undervisning er
motiverende og relevant for kursisterne
Koblingen mellem almen og branchespecifik undervisning samt praktik er relevant og motiverende
for kursisterne, da de får styrket deres dansksproglige færdigheder, samtidig med at de opbygger
en SOSU-faglig viden. Denne tredeling har til hensigt at klæde kursisterne på til at kunne gennem-
føre GF2 samt indgå i en SOSU-praksis.
Danmarks Evalueringsinstitut
25
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 154: BUU Orientering om offentliggørelse af projekt om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
2848597_0026.png
Virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
Work in Healthcare hos SOSU Esbjerg
Sådan arbejder SOSU Esbjerg med Work in Healthcare
indsatsen
SOSU Esbjergs arbejde med Work in Healthcare kan overordnet inddeles i fire trin.
I de følgende afsnit får du mere detaljeret indblik i de arbejdsgange, der ligger i de fire aktiviteter,
som udgør indsatsen hos SOSU Esbjerg.
Afholdelse af informationsmøder
SOSU Esbjerg og den enkelte kommune inviterer i fællesskab interesserede borgere til informati-
onsmøde om Work In Healthcare forud for indsatsenes opstart. Her bliver de introduceret for ind-
satsens rammer, optagelseskrav samt ansættelses- og lønmuligheder.
Ansættelsessamtaler med ansøgere
Kursisterne ansættes af kommunen under forforløbet. Kommunerne opslår stillingerne på deres
jobportal på lige fod med andre jobs, og så søger kursisterne ansættelse som ufaglært ved kom-
munerne. Kommunerne afholder ansættelsessamtaler, hvor der udvælges potentielle kursister til
indsatsen, som samtidig får information om deres mulighed for at deltage. Specifikke løn- og an-
sættelsesforhold er aftalt med FOA, der også indgår i arbejdsgruppen og er ansvarlig for at formidle
vilkårene til kursisterne. Optagelseskriterierne er fastsat i samarbejdet mellem SOSU Esbjerg og
kommunerne, men det er kommunerne, der er ansvarlige for rekrutteringen af kursister til indsat-
sen.
Danmarks Evalueringsinstitut
26
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 154: BUU Orientering om offentliggørelse af projekt om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
2848597_0027.png
Virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
Work in Healthcare hos SOSU Esbjerg
Undervisning og praktik
Indsatsen består af fire skoleperioder på 2, 5, 13 og 8 ugers varighed. Skoleperioderne består dels
af undervisning i dansk som andetsprog og dels af undervisning i branchefag – begge i regi af AMU.
Eksempelvis kan den branchespecifikke undervisning give indsigt i fagudtryk, mens den danskfag-
lige undervisning kan give bedre forudsætninger for at mestre det kommunikative i faget.
Indsatsen består desuden af to praktikperioder efter første og anden skoleperiode på hhv. to og
fire ugers varighed. Praktikugerne er på 37 timer, hvor kursisterne først er i en såkaldt ’kigge-prak-
tik’ som observatør og senere i indsatsen tager del i arbejdsopgaverne. Kursisten følges gennem
indsatsen af en medarbejder fra praktikstedet. Observationer og erfaringer fra praktikken bruges i
undervisningen i den efterfølgende skoleperiode. Praktikperioderne giver kursisten indsigt i jobbet
som SOSU, og hvad det indebærer. Desuden giver det anledning til at anvende de dansksproglige
kompetencer, som kursisterne har tilegnet sig i skoleperioden.
Overgang til erhvervsuddannelse
Ved afslutning af indsatsen foretages en EUD-screening og realkompetencevurdering mhp. at på-
begynde GF2 på SOSU-uddannelsen. Kursisternes ansættelseskontrakt som ufaglært bliver efter
forforløbet konverteret til en uddannelsesaftale. Dermed bidrager indsatsen til efterfølgende job-
sikkerhed i form af en læreplads.
Værd at overveje
Ud over indsatsens fire vigtige elementer og de beskrevne arbejdsgange er der nogle forudsætnin-
ger, der er centrale for, at man kan implementere indsatsen med succes. For SOSU Esbjerg har det i
implementeringen af Work in Healthcare haft afgørende betydning, at:
• Underviserne på SOSU-skolen har de rette kompetencer inden for andetsprogsdidaktik
• Det kommunale fagpersonale har de rette kompetencer til at tage imod kursisterne i praktikperi-
oder
• Der etableres og faciliteres et tværkommunalt samarbejde om indsatsen.
Danmarks Evalueringsinstitut
27
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 154: BUU Orientering om offentliggørelse af projekt om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
2848597_0028.png
Virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
Appendiks A – Litteraturliste
EVA. (2024a).
Virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister. En kortlægning og evaluering af rekrutte-
ringsindsatser til almen og erhvervsrettet VEU.
Hovedrapport. København: Danmarks Evalueringsin-
stitut.
EVA. (2024b).
Virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister. Vidensopsamling.
København: Danmarks
Evalueringsinstitut.
Hansen, J. F. (2023).
Evaluering: Projekt Styrket Indsats 2 (PSI 2).
Practicum.
Klindt, M.P. (2023).
Barrierer for deltagelse i almen VEU og muligheder for kortuddannede: Et review
af forskningslitteraturen.
Aalborg Universitetsforlag.
Larsen, M., Jørgensen, V., & Rosdahl, A. (2022).
Voksnes basale færdigheder. Udvikling i læse- og reg-
nefærdigheder de seneste 10 år.
København: VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd.
Marselisborg Consulting (2023a).
Evalueringsnotat: Projekt Læse-, skrive-, regneambassadør.
HK
Midtvest og AOF Midt. Marselisborg.
Marselisborg Consulting (2023b).
Evalueringsnotat: Projekt Læse-, skrive-, regneambassadør.
Metal
Østjylland og AOF Midt. Marselisborg.
Rosdahl, A., Fridberg, T., Jakobsen, V., & Jørgensen, M. (2013).
Færdigheder i læsning, regning og
problemløsning med IT i Danmark.
København: SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.
Rybners (uden årstal).
Beskrivelse af Full Service på Rybners.
Lokaliseret d. 10. oktober 2023 på:
https://kursuscenter.rybners.dk/praktisk-info/full-service
SOSU Esbjerg (uden årstal).
Work in healthcare.
Lokaliseret d. 23. oktober 2023 på:
https://www.sosuesbjerg.dk/kompetencecenteret/introforloeb/work-in-healthcare/
STAR (Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering), & SOSU Esbjerg (2022).
Work in Healthcare,
projektplan.
Danmarks Evalueringsinstitut
28
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 154: BUU Orientering om offentliggørelse af projekt om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
Virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
© 2024 Danmarks Evalueringsinstitut
Citat med kildeangivelse er tilladt
Publikationen er kun udgivet i elektronisk form på: www.eva.dk
Foto: iStock
ISBN (www) 978-87-7182-726-2
29
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 154: BUU Orientering om offentliggørelse af projekt om virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister
2848597_0030.png
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør uddannelse og dagtilbud
bedre. Vi leverer viden, der bruges på alle niveauer – fra institutioner
og skoler til kommuner og ministerier.
DANMARKS
EVALUERINGSINSTITUT
T 3555 0101
E [email protected]
H www.eva.dk