Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 151
Offentligt
2847232_0001.png
Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Kontor for
Erhvervsuddannelser
Teglholmsgade 1
2450 Kbh. SV
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR-nr.: 29634750
Evaluering af ordning fra ”erhvervsuddannelser i hele Danmark”
Med
aftale om øget udbud af erhvervsrettede uddannelser i hele Danmark og henvis-
ningstaxameter
af 26. april 2019 mellem den daværende regering (V, LA,
K), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Socia-
listisk Folkeparti blev en pulje på i alt 25 mio. kr. over fire år (2020-2023)
etableret til to ordninger:
Den ene ordning vedrørte gymnasier og VUC’ers mulighed for
tidsbegrænset godkendelse til udbud af grundforløb 1 og 2 på
visse erhvervsuddannelser.
Den anden ordning vedrørte muligheden for, at ungdomsuddan-
nelsesinstitutioner med udbud af erhvervsuddannelser, hhx og
htx med tilskud kunne etablere nye udbud i udkantskommuner.
5. april 2024
Sagsnr.: 23/18444
I bemærkning til lovforslaget om gymnasiers og VUC’ers tidsbegrænsede
mulighed for udbud af grundforløb fremgik det, at BUVM ville udar-
bejde en evaluering til Folketinget af den ordning. Dette notat indeholder
evalueringen.
Ordningen vedr. eud-udbyderes etablering af udbud i udkantskommuner
indgår ikke i evalueringen, men nævnes af hensyn til at skabe et samlet
billede af, hvad puljens midler er anvendt til.
Notatet indeholder følgende afsnit:
1. Den politiske aftale
om øget udbud af erhvervsrettede uddannelser i hele
Danmark og henvisningstaxameter.
2. Forberedende arbejde forud for lovvedtagelsen
3. Vedtagelse af lov og evalueringens punkter
4. STUK’s formidling til sektorerne
5. Udmøntning af ordningen og dens resultater
6. Eksterne parters erfaringer med ordningen
7. Afrunding
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 151: Orientering om evaluering af forsøg med udbud af grundforløb i erhvervsuddannelser på gymnasier mv.
1. Den politiske aftale
Den daværende regering, V, LA og K, indgik 26. april 2019 med S, DF,
RV og SF
aftale om øget udbud af erhvervsrettede uddannelser i hele Danmark og
henvisningstaxameter.
Aftalen havde bl.a. til formål at understøtte, at er-
hvervsuddannelserne kom tættere på unge i hele landet.
Af aftalen fremgår det, at partierne er ”enige
om, at offentlige og private gymna-
sier samt VUC’er kan få en tidsbegrænset dispensation til at udbyde erhvervsuddan-
nelser. Partierne er enige om, at dispensation som et første skridt alene kommer til at
omfatte udbud af grundforløb på erhvervsuddannelserne og alene uddannelser uden di-
mensionering på ansøgningstidspunktet. Hvis en uddannelse overvejes dimensioneret,
tager Undervisningsministeriet som led heri konkret stilling til, om eventuelle dispen-
sationer til udbud på gymnasier skal opretholdes. Dispensationer vil som udgangs-
punkt højest omfatte fem institutioner inden 2022 og som udgangspunkt højest 10 in-
stitutioner samlet set i 2025. Der lægges i aftalen vægt på, at den faglige kvalitet på
erhvervsuddannelserne skal sikres gennem etablering af partnerskaber med nærlig-
gende erhvervsskoler. Partnerskabsaftalen skal understøtte den faglige kvalitet af ud-
buddet, brug af lærerkræfter som fx kan være aftale om, at lærere fra erhvervsskolen
varetager undervisningen på almene gymnasier og VUC’er for bl.a. at sikre, at ar-
bejdsmarkedskulturen fra erhvervsskolerne også er til stede på gymnasierne. I partner-
skabsaftalen skal indgå aftale om, hvordan erhvervsskolens lokale uddannelsesudvalg
kan fungere for det godkendte almene gymnasium eller VUC”.
Det fremgik desuden af aftalen, at ordningen ikke ville omfatte ”udstyrs-
krævende erhvervsuddannelser”.
Ansøgningspuljen på 25 mio. kr. i perioden 2020-2023 kunne søges til to
typer af nye udbud.
Et gymnasium eller VUC kunne søge om et erhvervsfagligt
grundforløb. Iflg. aftalen var en godkendelse betinget af, at der
var en partnerskabsaftale med en erhvervsskole fra samme geo-
grafiske område, som var godkendt til og havde aktivitet på den
pågældende uddannelse. Regionsrådet skulle også høres.
Udbydere af erhvervsuddannelser, htx og hhx kunne søge om
midler til at oprette et nyt, lokalt uddannelsessted af deres uddan-
nelse i en udkantskommune, hvor der ikke i forvejen var et ud-
bud. Det har institutioner også kunnet før, men uden særlige pul-
jemidler hertil.
I den politiske aftale fremgik det videre om den tidsbegrænsede godken-
delse af grundforløb på gymnasier og VUC, at partierne
”er enige om, at der
foretages en lovrevision efter tre år, herunder skal det bl.a. vurderes, om forslaget har
bidraget til søgningen til erhvervsuddannelser (…) i de pågældende geografiske områ-
der, og at dette ikke er sket på bekostning af erhvervsskolernes elevgrundlag”.
2
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 151: Orientering om evaluering af forsøg med udbud af grundforløb i erhvervsuddannelser på gymnasier mv.
2847232_0003.png
2. Forberedende arbejde forud for lovvedtagelsen
Aftalen krævede ændring af seks love om uddannelser og uddannelsesin-
stitutioner
1
, og i september 2019 blev der foretaget en høring af udkast til
forslag om at ændre de seks love. For den specifikke del, som skulle mu-
liggøre, at gymnasier og VUC’er fik mulighed for at ansøge om godken-
delse til at udbyde et erhvervsfagligt grundforløb i en tidsbegrænset peri-
ode, kom to positioner til udtryk under høringen:
1) Danske Gymnasier, Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) og Land-
distrikternes Fællesråd var positive over for forslaget.
2) Danske HF og VUC var bekymrede for en tendens til konkurrence-
tænkning, som de mente lå i forslaget, og de mente, at det ville føre til en
atomisering af uddannelsesaktiviteterne, hvis forskellige typer af uddan-
nelsesinstitutioner kunne udbyde de samme fag. Den holdning blev også
delt af de arbejdsmarkedsorganisationer, der i deres høringssvar forholdt
sig til ordningen: DA, DI, FH, HK, Danske SOSU-skoler, Uddannelses-
forbundet og til dels Finanssektorens Arbejdsgivere. DA, DI og FH
nævnte endvidere, at de gymnasiale institutioner hverken har de for-
nødne erhvervsfaglige kvalifikationer eller den forståelse for arbejdsmar-
kedet, der skal til for at sikre god uddannelseskvalitet i erhvervsuddannel-
serne. REU stillede også spørgsmål ved, om ordningen ville være den
rette model og pegede på, at man i stedet burde analysere, hvorfor der
kan være udfordringer med den geografiske spredning af udbud.
3. Vedtagelse af lov og evalueringens punkter
Efter justeringer i lovforslaget og en grænse for ordningen, så den højst
kunne omfatte fem institutioner inden 2022 og højst ti samlet set frem til
2025, blev loven vedtaget med ikrafttrædelse 1. januar 2020. I en lovbe-
stemmelse fremgik det, at godkendelse af en ansøgning
”forudsætter, at der
er indgået en partnerskabsaftale med en institution for erhvervsrettet uddannelse, der
ligger i samme geografiske område, (…) og som har aktivitet på den pågældende ud-
dannelse”
(§ 62 b, stk. 2), mens det i en lovbemærkning hed, at
”der ikke
forventes godkendt udbud, som stiller store krav til udstyr og fysiske rammer”.
Med
loven blev børne- og undervisningsministeren bemyndiget til at fastsætte
nærmere regler om den partnerskabsaftale med en erhvervsskole, som en
gymnasial uddannelsesinstitution eller VUC skulle indgå.
Af lovforslagets bemærkninger fremgår, at BUVM vil udarbejde en eva-
luering af erfaringerne fra ordningen med udbud af grundforløb på gym-
nasier og VUC’er, forventeligt med oplysninger om:
- Antallet af ansøgninger
- Antallet af udbudsgodkendelser
1
Lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse
m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om private institutioner
for gymnasiale uddannelser, lov om de gymnasiale uddannelser, lov om erhvervsud-
dannelser og lov om kommunal indsats for unge under 25 år.
3
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 151: Orientering om evaluering af forsøg med udbud af grundforløb i erhvervsuddannelser på gymnasier mv.
-
-
-
Udbudsgodkendelsernes geografiske fordeling
Elevgrundlaget på de godkendte udbud
Erfaringerne med ordningen
Som led i evalueringen skal det bl.a. vurderes, om ordningen har bidraget
til at øge søgningen til erhvervsuddannelser i de pågældende geografiske
områder, og - hvis det måtte være tilfældet - om dette er sket på bekost-
ning af elevgrundlaget for de i forvejen etablerede og godkendte udby-
dere af erhvervsuddannelser i de pågældende geografiske områder.
4. STUK’s formidling til sektorerne
STUK orienterede i brev af 29. november 2019 alle potentielt berørte in-
stitutioner om, at der ville komme en pulje på 25 mio. kr. over fire år til
bedre uddannelsesdækning med erhvervsuddannelser, hhx og htx. Efter
lovens ikrafttræden skrev STUK d. 10. februar 2020 til de centrale og po-
tentielt berørte aktører om den nye ordning, herunder kriterier for at
søge midler fra puljen til at oprette grundforløb. Modtagerne var:
- alle udbydere af erhvervsuddannelser og gymnasiale uddannelser,
herunder VUC’er
- Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (Lederne og Bestyrel-
serne)
- Danske SOSU-skoler
- Danske Landbrugsskoler
- De faglige udvalg
- Danske Gymnasier
- Gymnasiernes Bestyrelsesforening
- Danske HF & VUC (Lederne)
- Danmarks Private Skoler – grundskoler & gymnasier
- Danske Regioner og de fem regioner
- REU
De kriterier, som STUK ville anvende i vurderingen af ansøgninger fra
udbydere af gymnasiale uddannelser og VUC’er om grundforløb samt
ansøgninger om nye erhvervsrettede udbud, var:
1) Sikring af et geografisk dækkende udbud under hensyn til er-
hvervsudvikling, herunder det forventede lokale/regionale prak-
tikpladspotentiale.
2) Sikring af fagligt bæredygtige og kvalitativt forsvarlige uddannel-
sesmiljøer.
3) Sikring af et geografisk dækkende udbud under hensyn til efter-
spørgsel og behov.
4) Bidrag til at opfylde de fire klare mål med reformen af erhvervs-
uddannelserne fra 2015:
a. Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte ef-
ter 9. eller 10. klasse.
b. Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse.
4
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 151: Orientering om evaluering af forsøg med udbud af grundforløb i erhvervsuddannelser på gymnasier mv.
c. Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de
bliver så dygtige, de kan.
d. Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes.
5) Udbuddet omfatter kun uddannelser uden dimensionering på an-
søgningstidspunktet.
6) Der er indgået en partnerskabsaftale med en erhvervsskole, der
ligger i samme geografiske område, og som er godkendt til udbud
af, og som har aktivitet på den pågældende uddannelse.
7) Sikring af udbud i tyndt befolkede områder.
De sidste tre kriterier vedrørte gymnasiers mulighed for at udbyde et
grundforløb, mens de første fire kriterier udgør de kriterier, der generelt
anvendes ved ansøgninger om nye udbud af erhvervsuddannelser.
Primo marts 2020 sendte STUK til samme modtagerkreds dels et egent-
ligt opslag om puljen, som i 2020 var på 8,4 mio. kr. med gennemgang af
kriterierne og en tidsplan, dels en høring af et udkast til vejledning om
udformning af partnerskabsaftaler, der skulle vedlægges en ansøgning.
Høringen af udkast til vejledningen fik STUK til at præcisere en række
punkter. Danske Gymnasier problematiserede i sit høringssvar, at det var
frivilligt for en erhvervsskole at indgå en partnerskabsaftale, mens det var
obligatorisk for gymnasierne at kunne vedlægge en aftale til deres ansøg-
ning. STUK bemærkede her, at det forhold fremgik af lovforslaget og
derfor ikke kunne ændres i en vejledning. Men det blev tydeliggjort, at en
erhvervsskoles afvisning af at indgå en partnerskabsaftale med et gymna-
sium eller VUC skulle være sagligt begrundet og bygge på dokumenta-
tion. En endelig vejledning blev udsendt 11. maj 2020, og fristen for
modtagelse af ansøgninger var 10. juni 2020. Al information var endvi-
dere at finde på ministeriets hjemmeside.
5. Udmøntning af ordningen og dens resultater
I 2020 modtog STUK én ansøgning til den del af ordningen, som gav
gymnasier og VUC’er mulighed for at udbyde et erhvervsfagligt grund-
forløb. Derudover indkom 12 ansøgninger til den anden del af puljen
vedr. eud-udbyderes etablering af uddannelsesudbud i udkantskommu-
ner. De i alt 13 ansøgninger fordelte sig på syv uddannelsesinstitutioner.
Midtfyns Gymnasium i Ringe søgte 9. juni 2020 om godkendelse til at
udbyde grundforløb 1 (GF1) inden for hovedområdet omsorg, sundhed
og pædagogik fra august 2021. Dette uddannelsesområde blev på davæ-
rende tidspunkt udbudt af SOSU Fyn i Odense, Middelfart og Svend-
borg. Ansøgningen var vedlagt en indstilling fra regionsrådet i Region
Syd, der nævnte, at der var ledig kapacitet på SOSU Fyns udbud i både
Odense og Svendborg, men som ikke desto mindre støttede ansøgnin-
gen, da det forventedes, at et udbud i Ringe ville tiltrække elever, som el-
lers ikke ville vælge uddannelsen. Ansøgningen var ligeledes vedlagt en
5
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 151: Orientering om evaluering af forsøg med udbud af grundforløb i erhvervsuddannelser på gymnasier mv.
støtteerklæring fra Faaborg-Midtfyn Kommune.
Midtfyns Gymnasium havde haft kontakt til og drøftelser med SOSU
Fyn om indgåelse af den obligatoriske partnerskabsaftale, men SOSU
Fyn ville ikke indgå en aftale med den begrundelse, at et udbud på Midt-
fyns Gymnasium ville udhule optaget og dermed grundlaget for SOSU
Fyns udbud i navnlig Svendborg. Skolen mente også, at der var en rime-
lig transporttid på Fyn til et af de tre udbud i Middelfart, Odense og
Svendborg.
STUK var i dialog med SOSU Fyn i forbindelse med ansøgningen.
SOSU Fyn oplyste, at der var 20 GF1-elever på udbuddet i Svendborg,
og at skolen forventede et tab på 6-7 elever med et nyt udbud på Midt-
fyns Gymnasium. Denne nedgang i elever ville true opretholdelsen af
SOSU Fyns udbud i Svendborg. Region Syddanmarks administration
nævnte også en mulig nedgang i elever på SOSU Fyn i et bilag til regions-
rådets ellers positive indstilling.
Midtfyns Gymnasium fik afslag på deres ansøgning i brev af 25. januar
2021 med begrundelse om, at der ikke var indgået en partnerskabsaftale
med en erhvervsskole i det geografiske område med udbud og aktivitet
på den/de pågældende uddannelser. Det var som nævnt dels et lovkrav,
og det var endvidere STUK’s vurdering, at SOSU Fyns begrundelser for
ikke at ville indgå en partnerskabsaftale, var saglige.
Alle midler i 2020, der blev udmøntet, gik dermed til nye erhvervsrettede
uddannelsesudbud i udkantskommuner.
I brev af 29. januar 2021 til potentielle ansøgere samt opslag på ministeri-
ets hjemmeside blev der åbnet for puljens anden runde på op til 9,1 mio.
kr., 8. februar 2022 blev tredje runde på op til 4,2 mio. kr. udmeldt, og
15. marts 2023 fulgte udmelding af fjerde og sidste runde på op til 4,1
mio. kr. Der kom ikke ansøgninger fra gymnasiale institutioner og
VUC’er om udbud af et erhvervsfagligt grundforløb i nogle af de tre år.
Puljens midler gik i stedet til oprettelse af nye udbud af erhvervsuddan-
nelser samt hhx og htx i udkantskommuner, og der blev i alt udmøntet
20.247.209 kr. over de fire år (se bilag 1., s. 9-10).
6. Eksterne parters erfaringer med ordningen
Idet ingen gymnasier eller VUC’er i perioden med ordningen har udbudt
erhvervsrettede grundforløb, er der ingen konkrete og faktuelle erfarin-
ger med den del af puljeordningen. Der er dog, i overensstemmelse med
den politiske aftale og lovforslaget, foretaget en høring i november-de-
cember 2023 af følgende organisationer/interessenter om ordningen
som led i evalueringen:
- Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (Lederne og Bestyrel-
serne)
6
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 151: Orientering om evaluering af forsøg med udbud af grundforløb i erhvervsuddannelser på gymnasier mv.
-
-
-
-
-
-
-
Danske Gymnasier
Gymnasiernes Bestyrelsesforening
Danske SOSU-skoler (Lederne og Bestyrelserne)
Danske Landbrugsskoler
Danske HF & VUC (Lederne og Bestyrelserne)
Danmarks Private Skoler – grundskoler & gymnasier
REU
STUK modtog høringssvar fra følgende: Danske HF & VUC, Danmarks
Private Skoler, Danske Gymnasier, Danske Erhvervsskoler og –Gymna-
sier samt REU. De to første kvitterede, men havde ingen bemærkninger i
øvrigt.
Danske Gymnasier fremfører i deres høringssvar, at foreningen i 2019
var positiv over for den nye mulighed for, at almene gymnasier kunne
søge om at udbyde eud-grundforløb, men det nævnes også, at foreningen
i sit høringssvar til vejledningen om partnerskabsaftaler fremførte, at kra-
vene til disse aftaler ville vanskeliggøre en realisering af ordningen. Der-
udover nævnes, at det også var en del af ordningen, at et tidsbegrænset
eud-grundforløb på et gymnasium ikke måtte få negative konsekvenser
for elevgrundlaget til erhvervsskolen. De manglende resultater er derfor,
mener foreningen, udtryk for, at de opstillede rammer for forsøgsordnin-
gen ”har modarbejdet de politiske intentioner”, der lå til grund for den.
Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier nævner i deres høringssvar, at
hvis den tidsbegrænsede forsøgsordning om eud-grundforløb på et gym-
nasium eller VUC bliver videreført, er det vigtigt, at kravet om en part-
nerskabsaftale med en regional erhvervsskole bliver fastholdt. Forenin-
gen nævner også, at den manglende søgning om brug af ordningen gør,
at man i stedet bør gå andre veje for at støtte en bredere udbudsdækning
af grundforløb - f.eks. ved at se på barrierer, der i dag gør det svært for
erhvervsskoler at samarbejde med gymnasier om at benytte gymnasiers
lokaler til nye udbud. Den anden del af puljen med tilskud til nye er-
hvervsrettede udbud i udkantskommuner har foreningens medlemssko-
ler kun haft positive erfaringer med.
REU bemærker i deres høringssvar, at rådet allerede ved høring af lov-
forslaget i september 2019 og om vejledning om krav og rammer for
partnerskabsaftaler i 2020 klart nævnte, at muligheden for at tillade eud-
grundforløb på gymnasier og VUC var ”forbundet med en væsentlig ri-
siko i forhold til uddannelsernes faglige kvalitet”. Rådet stillede den gang
og nu spørgsmålstegn ved, om forsøgsordningen var den rigtige løsning,
og om det ikke vil være mere hensigtsmæssigt at analysere, hvorfor der
kan være udfordringer med den geografiske spredning af eud-udbud. Bli-
ver ordningen indført igen, er det for REU essentielt, at den ansøgende
gymnasiale institution skal indgå en partnerskabsaftale med en regional
erhvervsskole, som har erhvervsuddannelsen.
7
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 151: Orientering om evaluering af forsøg med udbud af grundforløb i erhvervsuddannelser på gymnasier mv.
7. Afrunding
Den tidsbegrænsede forsøgsordning om udbud af et erhvervsfagligt
grundforløb på en gymnasial institution eller et VUC er ikke blevet reali-
seret. Ordningen har således aldrig fået nogen effekt på den samlede søg-
ning til erhvervsuddannelserne. Høringssvar indgået som led i evaluerin-
gen peger på, at hensynet til kvalitetssikring af erhvervsfaglige udbud på
gymnasiale institutioner og VUC’er samt til bæredygtigheden af de eksi-
sterende udbud af erhvervsuddannelser har haft en betydning for anven-
delse af ordningen. Således er det sandsynligt, at kravet om indgåelse af
partnerskabsaftaler har udgjort en barriere for, at nogle gymnasier eller
VUC’er har set ordningen som attraktiv, endsige mulig at bringe i anven-
delse, og derfor har undladt at ansøge puljen. Det ene eksempel på en
ansøgning til den del af puljen, der har været, understøtter dette, idet en
partnerskabsaftale ikke var mulig for den pågældende institution at indgå.
Det er ikke evalueringens formål at vurdere hensigtsmæssigheden af kra-
vet om partnerskabsaftaler, men evalueringen har formidlet argumenter
både for og imod dette krav, sådan som de er fremført af de relevante
organisationer/interessenter på området.
Det bemærkes afslutningsvis, at den evaluerede forsøgsordning har været
aktiv i årene med nedlukninger og øvrige restriktioner som følge af Co-
vid-19. Det er sandsynligt, at pandemien kan have haft indflydelse på den
generelle opfattelse af relevansen af puljen, herunder incitamentet til op-
rettelse af nye uddannelsesudbud på tværs af uddannelsesinstitutioner
under særdeles usikre og uforudsigelige forhold.
Til orientering viser bilag 1. en oversigt over de tildelte midler til de i alt
38 nye udbud i udkantskommuner i årene 2020-2023.
8
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 151: Orientering om evaluering af forsøg med udbud af grundforløb i erhvervsuddannelser på gymnasier mv.
2847232_0009.png
Bilag 1. Tildelte midler fra pulje til bedre uddannelsesdækning
GF = grundforløb, HF = hovedforløb
2020 Institution
ZBC – Zealand
Business College
Udbud
GF1 Omsorg, sundhed og pædagogik,
GF2 Social- og sundhedshjælper,
GF2 Social- og sundhedsassistent i
Kalundborg Kommune
GF2 Social- og sundhedshjælper,
GF2 Social- og sundhedsassistent i
Lolland Kommune
Hhx i Odsherred Kommune
Beløb kr.
514.140
SOSU Nykøbing
Falster
Nordvestsjællands
Erhvervs- og
Gymnasieuddan-
nelser
SOSU Nord
SOSU Nord
SOSU Nord
Himmerlands Er-
hvervs- og Gymna-
sieuddannelser
Himmerlands Er-
hvervs- og Gymna-
sieuddannelser
Samlet 2020
623.000
1.135.000
GF1 Omsorg, sundhed og pædagogik i
Mariagerfjord Kommune
GF1 Omsorg, sundhed og pædagogik i
Jammerbugt Kommune
GF1 Omsorg, sundhed og pædagogik i
Vesthimmerlands Kommune
Htx i Mariagerfjord Kommune
733.721
733.721
733.721
1.500.000
GF1 Teknologi, byggeri og transport,
GF1 Fødevarer, jordbrug og oplevelser,
HF Træfagenes byggeuddannelse i
Vesthimmerlands Kommune
1.786.697
7.760.000
GF1 Teknologi, byggeri og transport i
Faaborg-Midtfyn Kommune
GF1 Teknologi, byggeri og transport i
Jammerbugt Kommune
GF2 Personvognsmekaniker i
Mariagerfjord Kommune
GF2 Træfagenes byggeuddannelse i
Mariagerfjord Kommune
GF2 Gastronom i Mariagerfjord
Kommune
GF2 Bager og konditor i Mariagerfjord
Kommune
1.182.309
2021
Svendborg
Erhvervsskole og
Gymnasier
EUC Nordvest
Himmerlands Er-
hvervs- og Gymna-
sieuddannelser
Himmerlands Er-
hvervs- og Gymna-
sieuddannelser
Himmerlands Er-
hvervs- og Gymna-
sieuddannelser
Himmerlands Er-
hvervs- og Gymna-
sieuddannelser
523.900
1.500.000
150.000
142.000
355.000
9
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 151: Orientering om evaluering af forsøg med udbud af grundforløb i erhvervsuddannelser på gymnasier mv.
2847232_0010.png
Himmerlands Er-
hvervs- og Gymna-
sieuddannelser
Himmerlands Er-
hvervs- og Gymna-
sieuddannelser
Himmerlands Er-
hvervs- og Gymna-
sieuddannelser
Samlet 2021
GF2 Ernæringsassistent i Mariagerfjord
Kommune
GF2 Gourmetslagter i Mariagerfjord
Kommune
HF Kontoruddannelsen med specialer i
Mariagerfjord Kommune
345.000
185.000
1.210.000
6.943.209
GF1 Kontor, handel og forretningsser-
vice, GF2 Detailhandelsuddannelsen,
GF2 Handelsuddannelsen, GF2 Kontor-
uddannelsen i Syddjurs Kommune
GF1 Omsorg, sundhed og pædagogik,
GF2 Social- og sundhedshjælper,
GF2 Social- og sundhedsassistent i Faxe
Kommune
GF2 Elektriker, GF2 Smed, HF Træfage-
nes byggeuddannelse, HF Detailhandels-
uddannelsen i Mariagerfjord Kommune
432.500
2022
Viden Djurs –
Erhvervsskole,
Gymnasier og
VUC
ZBC – Zealand
Business College
513.719
Himmerlands Er-
hvervs- og Gymna-
sieuddannelser
Samlet 2022
3.253.781
4.200.000
HF Social- og sundhedshjælper,
HF Social- og sundhedsassistent i
Læsø Kommune
GF2 Procesoperatør i Vordingborg
Kommune
GF2 og HF Produktør i Kalundborg
Kommune
392.000
2023
SOSU Nord
ZBC – Zealand
Business College
Nordvestsjællands
Erhvervs- og
Gymnasieuddan-
nelser
Samlet 2023
SAMLET FOR ALLE FIRE ÅR
552.000
400.000
1.344.000
20.247.209
10