Datagrundlag for opsamling med status på sager med
udadreagerende og/eller grænseoverskridende adfærd
på skoler
Nedenfor beskrives de fem datakilder, der har bidraget med viden og er-
faringsbeskrivelser til nærværende notat.
Datakilde
Skole og Forældres
Forældrerådgiv-
ning
Om data
Forældrerådgivningen er Skole og Forældres uvildige råd-
givning, hvor forældre, der oplever, at deres børn har pro-
blemer i skolen, kan få anonym rådgivning.
Data fra Forældrerådgivningen bygger på alle rådgivnin-
ger fra perioden 2020-2024 (til og med d. 22. februar
2024), hvilket i alt dækker over 8.554 rådgivninger.
Efter en rådgivning udfylder rådgiveren et skema til lø-
bende statistik, hvor der bl.a. noteres, hvem der har hen-
vendt sig, bopælskommune, elevens køn, klassetrin samt
temaer for rådgivningen. Derudover skriver rådgiveren et
kort resumé på baggrund af rådgivningssamtalen. Ske-
maet indeholder ikke svarmuligheder, der gør det muligt
at identificere, hvilke samtaler, der har omhandlet udadre-
agerende og/eller grænseoverskridende adfærd. Derfor
har Skole og Forældre gennemlæst alle resumeerne i peri-
oden mhp. at identificere henvendelser, der omhandler
denne type af adfærd. Der er identificeret rådgivnings-
samtaler, hvor adfærden er foregået mellem eleverne,
mellem personale og elev samt mellem forældre og elev.
Optælling af cases fra Skole og Forældres Forældreråd-
givning:
https://www.skole-foraeldre.dk/sites/default/fi-
les/optaelling_af_cases_med_vold_og_overgreb_-_forael-
dreraadgivningen.pdf
3. april 2024
Sagsnr.: 24/08524
Center for Grundskoler
EMJEN1
Departementet
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Telefon: +45 33
Evt. opmærksomhedspunkter
92 50 00
Henvendelser til Forældrerådgivningen kan være
www.uvm.dk
registeret under flere klassetrin, fx hvis forløbet
har strakt sig over flere skoleår, eller henvendel-
CVR-nr.: 20453044
sen involverer elever på forskellige klassetrin. Der-
udover kan en henvendelse optræde under flere
underkategorier, fx hvis den både omhandler vold
og trusler.
Der bør i fortolkningen af data desuden tages for-
behold for, at antallet af rådgivninger og henven-
delsestyper skal ses i lyset af COVID-19-pande-
mien, herunder perioder med nedlukninger og re-
striktioner, ligesom kendskabet til Skole og For-
ældres Forældrerådgivning kan have ændret sig i
perioden.
På baggrund af data fra Forældrerådgivningen
kan der ikke konkluderes noget entydigt om om-
fanget af sager på skolerne og i kommunerne,
men udelukkende konkluderes på andelen af
henvendelser om denne type af adfærd til Foræl-
drerådgivningen.