NOTAT
Notat med svar på ministerens fire spørgsmål afledt af
sag om Borup Skole
Indledning
KL har på børne- og undervisningsministerens initiativ sagt ja til at kontakte
en række repræsentative kommuner for at afdække fire forhold vedrørende
overgreb, vold og krænkelser mv. i folkeskolen.
KL har i den forbindelse også indhentet eksempler på tilgange og greb, som
skoler og kommuner anvender, når en elev udfordrer eller ikke følger en sko-
les ordens- og værdiregelsæt.
Notatet omfatter desuden et afsnit med overvejelser om skolernes mulighed
for at iværksætte sanktioner.
Forløbet omkring Borup Skole og de efterfølgende sager, som har været i
medierne, og den respons, der har været på sagerne fra forskellig hold, har i
kommunerne skabt en forstærket opmærksomhed på håndteringen af så-
danne sager og på bestemmelser og anvendelsen heraf, herunder i forhold
til ordensbekendtgørelsen, underretningspligt og tavshedspligt og kommuni-
kation.
Det er KL’s indtryk, at forløbet har skabt en bekymring og usikkerhed hos
den enkelte medarbejder i forhold til anvendelse af den gode pædagogik i
svære situationer. Der opleves en ekstra opmærksomhed på ikke at komme
i søgelyset og man har derfor et ekstra fokus på underretninger frem for an-
vendelse af pædagogiske redskaber. I lyset af den aktuelle situation er det
en meget naturligt reaktion, men også problematisk i forhold til dagligdagen
på skolerne.
Kommunerne betoner også, at øget anvendelse af sanktioner avler modtryk,
og at mange skoleledere dermed også vil have et øget behov for en hånd i
ryggen fra forvaltningen, skolebestyrelse og det politiske lag i tilspidsede si-
tuationer, som stiller krav til en balanceret håndtering, og hvor mange hen-
syn skal medtænkes.
Der er således i arbejdet med fremme af god orden i folkeskolen, skolernes
værdiregelsæt, elevers undervisningsmiljø og medarbejderes arbejdsmiljø
tale om en stor kompleksitet med mange hensyn, konkrete afvejninger og
forskellige parallelt løbende dagsordener, fx om stærke fællesskaber, højt
fagligt niveau i elevernes læring, prioritering af ressourcer mv.
Nedenfor anføres de centrale pointer, som er fremkommet i dialoger mel-
lem KL’s Kontor for Børn, Unge og Folkeskole og kommunale fora. Der er
tale om en første sondering, men det er vurderingen, at beskrivelserne er
Dato: 29. februar 2024
Sags ID: SAG-2024-00963
Dok. ID: 3429823
Direkte: 3370 3151
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 6