26. marts 2024
Kære Børne- og Undervisningsminister Mattias Tesfaye
Vi beder dig om at genoverveje din beslutning om at udskyde A-niveau matematiklæreplanen på stx.
Vi er ikke i tvivl om, at medlemmerne af Matematiklærerforeningen er glade for udsigterne til nye
læreplaner på C- og B-niveau. På samme tid er der stor skuffelse og frustration over, at A-niveau læreplanen
nu for anden gang er blevet standset i ministeriet.
I Matematiklærerforeningen undrer vi os over ministerens begrundelse for udskydelse af A-niveauet.
For det første har der været bred inddragelse af lærere, rektorer og aftagerinstitutioner i processen med de
nye læreplaner, og der har været spørgeskemaundersøgelser blandt matematiklærerne, der viser markant
tilslutning til ændringerne af 2017-læreplanerne på A-niveau. Vi genkender derfor ikke, at der mangler
inddragelse af lærere, rektorer og foreninger.
For det andet har der tidligere været to meget forskellige A-niveauer. Erfaringerne derfra var ikke særligt
gode, og ministeriet valgte at gå væk fra dette for at sikre én national standard for A-niveauet på stx.
Matematiklærerforeningen anbefaler ikke to læreplaner.
For det tredje lægger kommissoriet for læreplansarbejdet ikke op til, at der oprettes to forskellige læreplaner
på A-niveau. I kommissoriet for læreplansarbejdet kan man læse:
”Af hensyn til sikring af den nationale standard for det faglige niveau fastholdes, at den afsluttende skriftlige
prøve er den samme for alle elever på stx.”
Hvis man indfører to forskellige A-niveau læreplaner, så vil det også medføre to forskellige skriftlige prøver.
I kommissoriet kan man videre læse:
“Læreplanerne skal imødekomme, at elever på 1-årige valghold pga. vejen til A-niveauet kan have
vanskeligere ved at nå de faglige mål end elever i 3-årige forløb. Det kan herunder overvejes at indlægge
kortere forløb i 3g med henblik på styrkelse af mundtligt ræsonnement og/eller studieretningssamarbejde,
som udfyldes forskelligt for 1-årige valghold og 3-årige studieretningshold.”
Læreplansudkastet på A-niveau har imødekommet udfordringerne nævnt ovenfor i forbindelse med det
supplerende stof.
For det fjerde har man i læreplansudkastet fjernet nogle digitalt tunge emner på A-niveauet netop for at give
mulighed for at fokusere på en dybere matematisk forståelse i overensstemmelse med aftagerinstitutionernes
ønsker.
Sammenfattende undrer vi os over, hvad der får ministeren til at udskyde A-niveauet, og vi opfordrer til, at
ministeren vil genoverveje beslutningen, så læreplansudkastene både på A-, B- og C-niveau sættes i høring
med henblik på start sommer 2024.
Vi stiller os selvfølgelig til rådighed, hvis vi kan hjælpe med at uddybe argumenter eller problemstillinger.
På vegne af Matematiklærerforeningens bestyrelse
Forperson Mikkel Rønne