D. 27/03-2024
Kære udvalg.
Med anerkendelse af de positive elementer i den nye folkeskoleaftale, må jeg alligevel fremhæve en
bekymring vedrørende fjernelsen af billedkunst fra 1. klasse. Jeg undrer mig over, hvad begrundelsen for
denne beslutning har været? Jeg vil
dele mine tanker og overbevisninger om nødvendigheden af at bevare
billedkunst i 1.klasse.
Forestil jer et klasserum, hvor en dreng som August, med en brændende passion for farver og former, får
lov til at udforske og udtrykke sig gennem billedkunst, som ord ikke kan fange.
Augusts glæde ved at
eksperimentere og stille spørgsmål til tingenes tilstand åbner for en verden af muligheder. August stiller
spørgsmål som "Hvad sker der hvis...?" eller "Hvorfor er det sådan at...?" Dette fører ham til at opfinde eller
låne strategier for at finde svar. Ved at afprøve disse strategier i virkelighedens verden, lærer August at
drage konklusioner af resultaterne og vælge de næste skridt. Dette er en cyklus, August kan gentage resten
af sit liv, især fordi han har haft billedkunst i hele hans skoleliv og at August fik lov til at være kreativ.
Denne
mulighed for kreativ udfoldelse er mere end bare et skolefag; det er fundamentet for at udvikle kritisk
tænkning, finmotorik og en dyb forståelse for kulturel mangfoldighed. Ved at fjerne billedkunst fra 1. klasse
fjerner vi en afgørende kilde til motivation og inspiration for børnene, som ellers kunne have bidraget til at
gøre hele skoledagen mere engagerende.
Lene Tanggaard har tydeliggjort nødvendigheden af billedkunst i 1.klasse på sociale medier ved at sige:
"Selvfølgelig skal der være billedkunst i 1. klasse. Det må være en fejl, at det ikke er tilfældet. Det er jo
fundamentet for resten." Hendes ord understreger den fundamentale rolle, som billedkunst spiller i børns
udvikling.
Jeg argumenterer for, at investering i billedkunst fra en tidlig alder ikke kun har betydning for den enkelte
elev, men også bærer potentielle langsigtede fordele for samfundet som helhed. Den kreative sektor er en
væsentlig og voksende del af vores økonomi, der bidrager betydeligt til vores velfærd og innovation. Ved at
støtte kreativ udfoldelse fra en tidlig alder sikrer vi en fremtid befolket af tænkere, innovatører, og kreative
problemløsere.
Har vi overvejet, hvordan vi kan omstrukturere andre eksisterende timer, for at gøre plads til billedkunst i
1.klasse? Denne ændring med billedkunst rejser også spørgsmål vedrørende prioriteringen af