Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 139
Offentligt
2840219_0001.png
Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet,
Venstre og Moderaterne) og Liberal Alliance,
Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre
og Dansk Folkeparti om folkeskolens
kvalitetsprogram – frihed og fordybelse
Folkeskolen skal sættes fri, så det åbenlyst vigtigste kommer i fokus -
nemlig elevernes faglige udvikling, dannelse og trivsel.
Med denne aftale får de ældste elever mere valgfrihed til at påvirke eget
skema, og forældrene får via skolebestyrelsen mere indflydelse på deres
børns skolegang.
Den understøttende undervisning afskaffes, og der skrues ned for den
centrale styring af folkeskolen. I stedet kommer der lokal frihed til kortere
skoledage og nye læreplaner for skolens fag. Folkeskoleforligskredsen (S,
V, M, LA, KF, RV og DF) ønsker bedre sammenhæng mellem teori og
praksis i undervisningen, og at eleverne får bedre mulighed for at fordybe
sig.
Det kræver mere ro i klassen. Respekt om lærerne. Og trygge, stabile
rammer om skolens hverdag.
Forligskredsen vil derfor fortsætte det tætte samarbejde med skolens
parter om skolens udvikling og sikre, at elevernes hverdag præges af
stabilitet og gennemtænkte beslutninger.
Børne- og Undervisningsministeriet
19. marts 2024
Frisættelse af folkeskolen og mere indflydelse til
skolebestyrelserne
Fornyelse og slankning af folkeskolens læreplaner
Forligskredsen er enig om, at folkeskolens nuværende Fælles Mål skal
erstattes af slankere og mere enkle læreplaner for folkeskolens fag. De
nye læreplaner (Folkeskolens Fagplaner) skal understøtte, at folkeskolens
formål og fagenes indhold er omdrejningspunktet for skolens
undervisning.
Forligskredsen noterer sig, at der i januar 2024 er nedsat en
ekspertgruppe for Fagfornyelsen (arbejdet med udvikling af de nye
læreplaner). Ekspertgruppen skal med afsæt i politiske pejlemærker
besluttet af forligskredsen udarbejde et beslutningsgrundlag til
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Orientering om indgået aftale om folkeskolens kvalitetsprogram - frihed og fordybelse.
ministeren og forligskredsen med anbefalinger til den konkrete
tilrettelæggelse af Fagfornyelsen og et enkelt format for Folkeskolens
Fagplaner. De politiske pejlemærker for Fagfornyelsen er:
1. Folkeskolens Fagplaner formuleres ud fra folkeskolens formål og
understøttes af få, præcise mål, som skal sikre progression. Det
samlede antal af mål må ikke overstige 10 pct. af de nuværende mål.
2. Folkeskolens Fagplaner skal beskrive fagets kernestof og understøtte,
at eleverne stilles lige ved skoleskift og ved overgang til videre
uddannelse og arbejde.
3. Folkeskolens Fagplaner skal være skrevet i et letforståeligt,
pædagogisk sprog, som understøtter plads til både at fordybe sig i
fagenes teoretiske grundlag og deres praktiske anvendelse, jf.
folkeskolelovens § 5, stk. 1.
4. Folkeskolens Fagplaner skal understøtte den løbende evaluering af
elevernes viden og færdigheder samt den endelige afslutning af
faget.
5. Folkeskolens Fagplaner skal udvikles med omfattende inddragelse af
folkeskolens parter, eksperter og praktikere.
6. Folkeskolens Fagplaner skal udarbejdes og implementeres i
sammenhæng med et udviklingsprogram.
Forligskredsen noterer sig, at ekspertgruppen for Fagfornyelsen bl.a. skal
vurdere, om de nuværende obligatoriske emner og tværgående temaer,
herunder færdselslære, fortsat skal indgå i Fagplanerne og i givet fald
hvordan, jf. kommissoriet for ekspertgruppen.
Lempede bindinger i Fælles Mål
Forligskredsen er enig om, at der frem mod ikrafttrædelsen af
Folkeskolens Fagplaner gives øget frihed i forhold til de gældende
læreplaner (Fælles Mål). Forligskredsen er derfor enig om, at fagenes 866
bindende færdigheds- og vidensområder gøres vejledende, så det
fremover alene vil være fagenes formål og kompetencemål, der er
bindende.
Frihed til kortere skoledage og afskaffelse af understøttende
undervisning
Forligskredsen er enig om at afskaffe den understøttende undervisning,
men på en måde, hvor ressourcerne herfra fastholdes i folkeskolen med
mulighed for lokale prioriteringer, jf. også nedenstående.
Ændringen betyder, at der vil være udstrakt frihed til kommuner og skoler
til at tilrettelægge skoledagen ud fra lokale forhold og hensyn. Det vil
stadig være kommunalbestyrelsen, der tager stilling til skoledagens
længde, så der sikres politisk stillingtagen til bevillinger til skolen og de
fritidstilbud, eleverne bruger efter skoletid. Inden for denne ramme vil det
være op til skolens leder at beslutte, hvordan ressourcerne anvendes.
Beslutningen om at afkorte den samlede undervisningstid skal fremover
kunne tages for en hel skole ad gangen, og der vil ikke være krav om
omfangsrige pædagogiske begrundelser.
Side 2/17
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Orientering om indgået aftale om folkeskolens kvalitetsprogram - frihed og fordybelse.
I stedet for understøttende undervisning skal ressourcerne fremover
bindes til skolens timebank, som både kan anvendes til indsatser, der
styrker kvaliteten i undervisningen i fagene, herunder to-
voksenordninger, holddannelse, co-teaching mv., og til indsatser, der
styrker kvaliteten i fritidstilbud.
Det vil også være muligt at bruge ressourcerne på indsatser og aktiviteter
i skolen, som ligger ud over undervisningen i fagene, fx klassens tid og
andre trivselsrettede eller pædagogiske aktiviteter.
Det skal samtidig være muligt lokalt at anvende en del af ressourcerne til
kompetenceudvikling eller indkøb af materialer mv.
I skolens timebank indgår også midlerne til en styrket indsats for de mest
udfordrede elever i dansk og matematik, som skolerne skal anvende til
indsatser målrettet de 10 pct. fagligt mest udfordrede elever i
folkeskolernes almenklasser, jf. særskilt initiativ herom.
I forbindelse med afskaffelsen af understøttende undervisning er
forligskredsen enig om at afkorte tiden til understøttende undervisning
med i alt 200 timer. I kombination med den nye timetalsmodel indebærer
det, at den samlede undervisningstid fra børnehaveklassen til 9. klasse
inkl. fagtimer og pauser afkortes med 320 timer, jf. nedenfor om ny
timetalsfordeling og bilag 1. De frigjorte ressourcer fra afkortningen
omprioriteres til andre initiativer i aftalen.
Frihed til lokale beslutninger om bevægelse i skolen
Omfanget og tilrettelæggelsen af motion og bevægelse i undervisningen
skal ikke reguleres på minuttet fra centralt hold. Det skal i stedet være op
til lokal beslutning på den enkelte skole at bestemme, hvordan og i
hvilket omfang motion og bevægelse skal indgå i undervisningen.
Forligskredsen er derfor enig om at afskaffe det centrale krav om, at
eleverne skal have motion og bevægelse i gennemsnitligt 45 minutter om
dagen, men også at bevægelse i løbet af skoledagen fortsat er vigtig og
derfor skal understøttes på anden vis:
Der udarbejdes en strategi for bevægelse i skolen i samarbejde med
professionshøjskolerne og andre relevante aktører på området.
Strategien skal sikre understøttelse af bevægelse i undervisning og
pauser samt fremme bevægelsesglæde gennem hele elevens
skoleforløb. Strategien skal i samspil med centrale aktører og
foreninger også understøtte lokale samarbejder mellem skoler og
idrætsforeninger i skoledagen, fx i de lokale valgfag. Det kan være
med til at styrke elevernes deltagelse i et aktivt fritidsliv og dermed
bidrage til at få flere med i fællesskaber. Strategien udarbejdes af
professionshøjskolerne, der tildeles 12 mio. kr. i 2024 til opgaven.
Indførelsen af et lokalt valgfag i 7.-9. klasse giver bl.a. skolen
mulighed for at tilbyde valgfag, der understøtter motion og
bevægelse i udskolingen, fx træneruddannelse, friluftsliv eller
Side 3/17
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Orientering om indgået aftale om folkeskolens kvalitetsprogram - frihed og fordybelse.
vandsport – alt efter, hvad der er særlige lokale forudsætninger for.
Det kan fx være i samarbejde med lokale idrætsforeninger.
Muligheden for at inddrage frivillige foreninger i skolen indebærer
også et potentiale i forhold til at understøtte motion og bevægelse i
skolen.
Investeringen i bedre fysiske rammer i folkeskolen giver mulighed for
lokalt at prioritere investeringer i miljøer, som ansporer til leg og
bevægelse.
Som led i Fagfornyelsen igangsættes et udviklingsprogram, der skal
understøtte en fornyelse af folkeskolens fag og undervisning.
Forligskredsen er enig om, at bevægelse skal integreres som et
særskilt tema i udviklingsprogrammet.
Skolebestyrelsen kan vælge at fastsætte principper for motion og
bevægelse inden for de mål og rammer, der er fastlagt af
kommunalbestyrelserne.
Afskaffelse af centralt krav om lektiehjælp og faglig fordybelse
Forligskredsen er enig om at afskaffe kravet om lektiehjælp og faglig
fordybelse.
Afskaffelse af centralt krav om fuld kompetencedækning i
indskolingen
Forligskredsen er enig om at afskaffe målsætningen om fuld
kompetencedækning i indskolingen. Der skal fortsat følges op på
udviklingen i kompetencedækningen i folkeskolen. Forligskredsen noterer
sig, at der igangsættes et arbejde med at se på indberetningskravene på
folkeskoleområdet i regi af samarbejdsprogrammet mellem regeringen
og KL om regel- og procesforenklinger, som bl.a. skal afdække, om de
administrative byrder i forbindelse med indberetninger kan minimeres.
Afskaffelse af centralt krav om den obligatoriske projektopgave i 9.
klasse
Forligskredsen er enig om at afskaffe kravet om, at eleverne på 9.
klassetrin skal udarbejde en obligatorisk projektopgave. Det skal give
skolerne mere frihed til at tilrettelægge undervisningen ud fra elevernes
behov. Skolerne kan fremover lokalt beslutte, at eleverne på 9. klassetrin
skal udarbejde en projektopgave.
Afskaffelse af krav om læseplaner i folkeskolen
Forligskredsen er enig om, at det skal være op til lokal vurdering på
skolerne, om der fremover er behov for at udarbejde læseplaner, som
uddyber læreplanerne (Fælles Mål) for folkeskolens fag og emner samt
børnehaveklassen. Forligskredsen er derudover enig om at afskaffe kravet
om, at kommunalbestyrelsen skal godkende skolernes læseplaner, hvis
skolerne vælger at udarbejde læseplaner.
I forbindelse med implementeringen af nye læreplaner (Folkeskolens
Fagplaner) vil der være behov for, at ekspertgruppen for Fagfornyelsen
drøfter forholdet mellem læreplaner og læseplaner.
Side 4/17
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Orientering om indgået aftale om folkeskolens kvalitetsprogram - frihed og fordybelse.
Mulighed for karakterer på 6. og 7. klassetrin
Forligskredsen er enig om, at det fremover skal være op til lokal
beslutning efter godkendelse af henholdsvis skoleleder og
skolebestyrelse, om man på den enkelte skole også vil give karakterer på
6. og 7. klassetrin. Karakterer på disse klassetrin vil skulle ses som et
pædagogisk redskab og skal derfor ledsages af anden feedback enten
mundtligt eller skriftligt fx i form af en udtalelse. Karaktererne vil således
medvirke til at styrke en feedbackkultur med både skriftlig og mundtlig
feedback. Forligspartierne noterer sig, at RV ikke bakker op om initiativet,
men at RV ikke blokerer for initiativets planlagte ikrafttræden.
Forligskredsen er enig om, at folkeskoleforliget fortsætter som justeret
med denne aftale og med samme forligskreds.
Bedre mulighed for at inddrage frivillige foreninger
Forligskredsen er enig om, at der er potentiale i, at frivillige i højere grad
inddrages i skolen. Forligskredsen noterer sig, at regeringen vil drøfte
muligheder og barrierer for inddragelse af frivillige i skolen med
folkeskolens parter i Sammen om Skolen med afsæt i gode erfaringer fra
skoler og relevante aktører.
Bedre praksis for brug af Aula
Forligskredsen er enig om at præcisere folkeskolelovens regler, så det
kommer til at fremgå, at skolebestyrelsen også kan fastsætte principper
for digital kommunikation i forbindelse med skole-hjem-samarbejdet.
Forligskredsen har dertil noteret sig, at KL er i gang med at se nærmere
på justeringer af it-systemet AULA, som er kommunalt ejet.
Forligskredsen vil nedsætte en arbejdsgruppe i regi af Sammen om
Skolen, som skal komme med anbefalinger til det gode digitale skole-
hjem-samarbejde, herunder ift. AULA.
Repræsentation af det lokale erhvervsliv mv. i skolebestyrelsen
Forligskredsen ønsker, at skolebestyrelsen afspejler lokalsamfundet og
har en bred sammensætning af kompetencer. Forligskredsen er derfor
enig om, at skolebestyrelsen fremover skal have ret til at rekruttere og
udpege 1-2 repræsentanter for det lokale erhvervsliv, de lokale
ungdomsuddannelsesinstitutioner eller lokale foreninger til at deltage i
skolebestyrelsen. Dermed vil det ikke længere være op til
kommunalbestyrelsen at beslutte, om disse pladser skal reserveres.
Forældre skal fortsat udgøre et flertal af skolebestyrelsen.
Ret til at skolebestyrelsen deltager i skoleudviklingssamtalen
Forligskredsen er enig om, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde en
forældrevalgt repræsentant for skolebestyrelsen at deltage i de årlige
skoleudviklingssamtaler. Det skal sikre, at skolebestyrelsen får mulighed
for at bidrage med deres perspektiver på skolens udvikling i samtalen.
Kompetenceudvikling målrettet skolebestyrelserne
En øget frisættelse af folkeskolen indebærer, at der delegeres mere
beslutningskompetence og ansvar fra kommunalbestyrelserne til den
Side 5/17
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Orientering om indgået aftale om folkeskolens kvalitetsprogram - frihed og fordybelse.
enkelte skoles ledelse, dvs. skoleleder og skolebestyrelse. Forligskredsen
er derfor enig om, at Skole og Forældre, som allerede understøtter
skolebestyrelsens arbejde, får samlet 5 mio. kr. i 2025-27 til at
gennemføre aktiviteter inden for organisationens formål. Midlerne
udmøntes som forhøjet driftslignende tilskud og skal medvirke til, at
skolebestyrelserne er klædt godt på til bl.a. at sætte retning for skolerne.
Serviceeftersyn af kvalitetstilsynet
Der er rejst kritik af kvalitetstilsynet fra folkeskolens parter, som
efterspørger, at tilsynet nytænkes. Forligskredsen noterer sig, at Børne-
og Undervisningsministeriet igangsætter et serviceeftersyn af
kvalitetstilsynet med henblik på at forelægge anbefalinger for et nyt
kvalitetstilsyn for forligskredsen.
Serviceeftersynet skal undersøge mulighederne for at sanere i unødige
kontrolopgaver, så et opdateret tilsyn bliver mindre ressourcekrævende
for forvaltninger og skoler, samtidig med at kvalitetstilsynet fortsat skal
identificere og gribe ind over for skoler med de største og mest
vedvarende kvalitetsudfordringer.
Frihedskampagne
Forligskredsen noterer sig, at regeringen vil igangsætte en
frihedskampagne i samarbejde med folkeskolens parter, som skal bidrage
til, at alle aktører kender til de frihedsgrader, som allerede gælder, og de
nye frihedsgrader, som indføres med denne aftale. Det skal understøtte,
at frisættelsen når helt ud i klasseværelserne. Kampagnen skal bl.a. sætte
fokus på friheden til kortere skoledage og muligheden for lokalt at
prioritere over ressourcer og indsatser. Kampagnen skal herudover
indeholde en kommunikationsindsats om eksisterende frihedsgrader for
at bevare små skoler og skoler i landdistrikter, så forældre,
kommunalpolitikere og forvaltninger har kendskab hertil.
Side 6/17
Mere praktisk undervisning og valgfrihed til de ældste
elever
Juniormesterlære i udskolingen
Det er afgørende at sikre mere varierede undervisningsforløb, hvor elever
har mulighed for at vælge en alternativ afslutning på folkeskolen med et
mere praktisk sigte.
Forligskredsen er derfor enig om at forpligte kommunerne til at oprette
juniormesterlære i 8. og 9. klasse, hvor elever tilknyttes en virksomhed
eller praktiske undervisningsforløb på en erhvervsuddannelse, FGU-
institution eller evt. den kommunale ungdomsskole i 1-2 dage om ugen i
et praktikforløb. Det kan fx være ved at samle juniormesterlæreeleverne i
en linje på skolen. Alle elever i folkeskolen kan tilvælge ordningen med
samtykke fra forældre.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Orientering om indgået aftale om folkeskolens kvalitetsprogram - frihed og fordybelse.
Eleverne skal undervises i en reduceret fagrække, der som minimum
omfatter dansk og matematik. Der skal i disse fag undervises i et omfang,
så fagenes mål og kravene ved prøverne kan opfyldes. Den samlede
undervisning skal stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen.
Der lægges op til at etablere en afgangseksamen for elever i
juniormesterlære, hvor eleven alene aflægger de obligatoriske 9.-
klasseprøver i dansk og matematik. Det er hensigten, at denne
afgangseksamen skal give adgang til erhvervsuddannelserne (uden eux)
ved at ændre på adgangskravene til erhvervsuddannelserne for elever i
juniormesterlære.
Skolelederen gives mulighed for at tilrettelægge
juniormesterlæreordningen, herunder eksempelvis hvornår på skoleåret
elever kan tilmeldes ordningen, og på hvilke dage praktikforløbet skal
gennemføres. Skolelederen skal godkende og sikre opsyn med
praktikforløbet.
De eksisterende muligheder for, at skolelederen kan give en elev i 8. og 9.
klasse et anderledes udskolingsforløb, jf. folkeskolelovens § 9, stk. 4, og §
33, stk. 4, opretholdes uændret. Det vil derfor stadig være muligt fx at
lave forløb, hvor den enkelte elev kun modtager undervisning i udvalgte
fag, og/eller at undervisningen gennemføres som praktiske opgaver på
eller uden for skolen.
Der gennemføres en evaluering af juniormesterlære i udskolingen, når
ordningen har virket i fem skoleår. Børne- og undervisningsministeren vil
på baggrund af evalueringen drøfte justering af et eller flere elementer af
ordningen med forligskredsen.
Det er centralt, at initiativet løftes i samarbejde med
arbejdsgiverorganisationerne for at understøtte implementeringen af
initiativet.
En markant investering i bedre faglokaler mv.
Gode fysiske rammer er afgørende for en mere praktisk orienteret
undervisning i folkeskolen. Forligskredsen er derfor enig om at prioritere
2,6 mia. kr. til investeringer i bedre faglokaler i folkeskolen, anlæggelse af
miljøer, som ansporer til leg og bevægelse på skolerne, og evt. øvrige
kapacitetsmæssige udvidelser. Med investeringen kan kommunerne i
årene 2025, 2026 og 2027 foretage investeringer i folkeskolernes fysiske
rammer og faciliteter.
En halv milliard til bøger
Forligskredsen er enig om, at bogen skal fylde mere i folkeskolen. Derfor
afsættes samlet set 540 mio. kr. til flere skolebøger over en årrække.
Midlerne gives til Center for Undervisningsmidler, som vil stå for udlån af
bøgerne.
Side 7/17
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Orientering om indgået aftale om folkeskolens kvalitetsprogram - frihed og fordybelse.
Side 8/17
Det ekstraordinære store beløb skal sikre, at de nye anbefalinger om brug
af mindre skærm i skolen også understøttes af både skøn- og
faglitteratur.
Både folkeskoler og frie grundskoler kan få gavn af denne satsning på
bøger.
Forligskredsen ønsker samtidig at igangsætte en læsekampagne, der skal
bidrage til øget læselyst blandt børn og unge. Der afsættes i alt 25 mio.
kr. i perioden 2025 til 2034 til læsekampagnen. Kampagnen kan fx bygge
videre på erfaringerne fra samarbejdsprojektet mellem bl.a. pædagogiske
læringscentre og folkebiblioteker om Børn og unges læseglæde i 2023-
2025. Slutteligt nedsættes der under Børne- og Undervisningsministeriet
et dialogforum for læremidler, der skal understøtte en konstruktiv og
udviklende dialog om læremidler med henblik på, at dagsordenen flyttes
og opprioriteres i sektoren.
Flere praktiske fag og større valgfrihed i udskolingen
Forligskredsen er enig om, at der indføres et praktisk/musisk valgfag i 8.
og 9. klasse, som kan supplere det eksisterende praktiske/musiske valgfag
i 7. og 8. klasse. Forligskredsen er dertil enig om at indføre et lokalt
valgfag i et omfang svarende til 120 timer i enten 7. og 8. klasse eller 8.
og 9. klasse, hvor 60 af timerne tages fra det eksisterende valgfag i 9.
klasse. Samlet set giver det eleverne markant større mulighed for at
påvirke deres eget skema end i dag.
Mulighed for valgfag uden for almindelig undervisningstid
Forligskredsen er enig om at permanentgøre hidtidige forsøg med
mulighed for undervisning i kommunale valgfag uden for almindelig
undervisningstid (almindelig undervisningstid er ca. kl. 8-16), herunder i
et samarbejde med ungdomsskoler og erhvervsskoler. Forslaget vil give
mulighed for at udbyde flere valgfag, ligesom flere elever potentielt kan
få det valgfag, de har ønsket som deres førsteprioritet. Forligskredsen er
enig om, at det ved en permanentgørelse af forsøgene skal sikres, at alle
elever fortsat vil have mulighed for at vælge valgfag, der ligger inden for
almindelig undervisningstid.
Teknologiforståelse som ny faglighed i folkeskolen
Samfundet har de seneste årtier gennemgået en omfattende
digitalisering, som eleverne i folkeskolen skal undervises i at forholde sig
kritisk og konstruktivt til. Forligskredsen er på den baggrund enig om, at
teknologiforståelse integreres i udvalgte eksisterende fag i 1. til 9. klasse
og udbydes som et nyt femte toårigt praktisk/musisk valgfag i
udskolingen i 7.-8. og 8.-9. klasse. Forligskredsen er enig om, at
teknologiforståelse som valgfag i 7.-8. klasse afsluttes med en prøve, som
det også er tilfældet for de øvrige praktiske/musiske valgfag.
Forligskredsen er enig om at afvente anbefalinger fra ekspertgruppen, der
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Orientering om indgået aftale om folkeskolens kvalitetsprogram - frihed og fordybelse.
er nedsat i regi af Fagfornyelsen, som udarbejder et konkret oplæg til, i
hvilke fag og på hvilke klassetrin teknologiforståelse skal integreres.
Forligskredsen vil udarbejde et opdrag for teknologiforståelse som ny
faglighed i folkeskolen til ekspertgruppen for Fagfornyelsen.
Ny timetalsfordeling
På baggrund af ændringerne i folkeskolens fagrække er forligskredsen
enig om, at der skal afsættes 180 timer til:
120 ekstra timer til et praktisk/musisk valgfag, som indføres i 8. og 9.
klasse (teknologiforståelse udbydes som nyt 5. praktisk/musisk
valgfag).
60 ekstra timer til et lokalt valgfag i udskolingen, som kan indføres i
enten 7. og 8. klasse eller 8. og 9. klasse.
For at undgå at skoledagen bliver for lang i udskolingen som følge af de
nye fagtimer, reduceres antallet af fagtimer med 90 timer i idræt i
udskolingen. Derudover reduceres antallet af fagtimer i indskolingen og
på mellemtrinnet med 150 timer for at forkorte skoledagen. Både engelsk
og billedkunst reduceres med 30 timer i 1. klasse, håndværk og design
reduceres med 30 timer i 4. klasse, og natur/teknologi reduceres med 30
timer i henholdsvis 2. og 4. klasse.
Timetalsmodellen indebærer, at opstart af engelskundervisning og
undervisningen i billedkunst udskydes til 2. klasse, og at opstart af
undervisningen i tysk/fransk udskydes til 6. klasse. Justeringer i timetallet i
folkeskolen fremgår af bilag 1.
Lettelse af prøvetrykket i folkeskolen
Forligskredsen er enig om, at prøvetrykket i folkeskolen skal lettes. Derfor
reduceres antallet af obligatoriske prøver i udskolingsårene fra otte til
seks. Det sker på kort sigt ved, at der foretages følgende ændringer:
Mundtlig engelsk ændres fra at være en bunden prøve til en
udtræksprøve.
Antallet af udtræksprøver reduceres fra to til én.
Side 9/17
De skriftlige udtræksprøver fjernes, og de to udtræksblokke
sammenlægges til én udtræksblok. Samtidig fjernes prøven i idræt fra
udtræksblokken, hvormed idræt bliver et prøveløst fag. Konkret betyder
det, at den nye, sammenlagte udtræksblok alene består af mundtlige
prøver i engelsk, tysk/fransk, historie, samfundsfag, kristendomskundskab
og matematik. Hvor der før var 11 mulige udtræksprøver, vil der dermed
fremover være seks.
Der skal fortsat gives standpunktskarakter i skriftlig engelsk, skriftlig
tysk/fransk, idræt, biologi, geografi og fysik/kemi, selvom der ikke
længere er udtræksprøver i disse fag.
Forligskredsen er også enig om at nedsætte en ekspertgruppe for
folkeskolens prøver. Ekspertgruppen skal bidrage til mere konsolideret
viden om, hvordan prøverne virker i dag og komme med deres
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Orientering om indgået aftale om folkeskolens kvalitetsprogram - frihed og fordybelse.
anbefalinger til, hvordan prøverne kan videreudvikles, og prøvetrykket
justeres yderligere på lang sigt. Ekspertgruppens anbefalinger skal berøre
prøvernes rammer, indhold og udformning, herunder mulighederne for
øget fordybelse og bedre feedback. Ekspertgruppen skal også komme
med anbefalinger til, om den fællesfaglige naturfagsprøve skal
videreføres, eller om de tre naturfaglige fag skal have selvstændige
prøver. Gruppens arbejde skal ses i sammenhæng med Fagfornyelsen og
forholde sig til anbefalinger fra ekspertgruppen for ChatGPT.
Forligskredsen forelægges prøveekspertgruppens anbefalinger, der også
skal drøftes med Sammen om Skolen.
Erhvervspraktik til alle
Forligskredsen vil gøre erhvervspraktik obligatorisk for alle elever.
Forløbet skal vare i alt fem dage og kan enten ligge i 7., 8. eller 9. klasse.
Erhvervspraktikken skal bl.a. medvirke til at give eleven indsigt i egne
styrker og interesser, forståelse for hverdagen på en arbejdsplads og
udvide blikket for mulige veje at gå i forhold til uddannelse og evt.
læreplads. Folkeskolerne skal understøtte erhvervspraktikken før, under
og efter praktikken i det obligatoriske emne uddannelse og job. I
forbindelse med Fagfornyelsen og udarbejdelsen af de nye fagplaner vil
ekspertgruppen forholde sig til de obligatoriske emner i folkeskolen. Der
lægges i den forbindelse op til, at indholdet i uddannelse og job
integreres i danskfaget.
Det er centralt, at erhvervspraktikken løftes i samarbejde mellem
folkeskoler og virksomheder. Arbejdsgiverorganisationerne (DA, KL,
Danske Regioner m.fl.) inviteres derfor til et samarbejde herom.
Side 10/17
Ro og rammer – nødvendigt for nogle, godt for alle
Styrket indsats for de mest udfordrede elever i dansk og matematik
Forligskredsen er enig om, at almene folkeskoler skal have bedre
muligheder for at løfte elever med udfordringer med at læse, skrive
og/eller regne. Der afsættes derfor 500 mio. kr. årligt til en sådan indsats.
Skolens leder får frihed til at tilrettelægge indsatsen og vurdere, hvilke
elever der har størst behov for et løft i dansk og/eller matematik.
Vurderingen kan fx ske med afsæt i Folkeskolens Nationale
Færdighedstest (fra skoleåret 2026/27).
Målgruppen for initiativet er de ca. 10 pct. fagligt mest udfordrede elever
i den enkelte folkeskoles almenklasser i 1.-9. klasse. Initiativet skal således
være med til at skabe stærkere inkluderende læringsmiljøer på almene
folkeskoler – og skal ikke anses som specialpædagogisk bistand.
Initiativet igangsættes med en indfasningsperiode fra efterår 2024 til og
med 2027, hvor de afsatte midler gradvist stiger. Fra 2028 og frem
afsættes 500 mio. kr. årligt til initiativet. Kommuner og skoler vil i
indfasningsperioden blive tilbudt understøttelse af Styrelsen for
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Orientering om indgået aftale om folkeskolens kvalitetsprogram - frihed og fordybelse.
Undervisning og Kvalitet (STUK), som med afsæt i eksisterende erfaringer
vil udbrede bedste praksis, så vi undgår, at alle skoler selv skal udvikle og
afprøve egne metoder.
Præcisering af regler med henblik på at støtte kan gives til hele
klassen
Folkeskolens almenområde skal styrkes. Forligskredsen er derfor enig om
at tilføje til folkeskolelovens § 3 a, at støtte kan gives individuelt til den
enkelte elev som i dag, men også gennem aktiviteter i klassen.
Lovforberedende ekspertgruppe om regler på inklusions- og
specialundervisningsområdet
Der nedsættes en lovforberedende ekspertgruppe, der skal udarbejde
konkrete forslag til justeringer af de lovgivningsmæssige rammer for
folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.
Formålet er at styrke inklusionen, så flere elever kan blive i
almenundervisningen. Konkret skal ekspertgruppen bl.a. se på reglerne
for udarbejdelse af pædagogisk-psykologisk vurderinger og reglerne for
henvisning til specialundervisning (9-timersgrænsen). Der skal afholdes
dialogmøder med folkeskolens parter med henblik på at sikre inddragelse
i ekspertgruppens arbejde. Ekspertgruppen skal komme med sine
anbefalinger i første kvartal 2025.
Kompetenceudvikling i specialpædagogik, klasseledelse mv.
Der gives mulighed for at prioritere op til 200 mio. kr. årligt til materialer
og kompetenceudvikling lokalt som tillæg til kommunernes eksisterende
forpligtelse til kompetenceudvikling af pædagogisk personale.
Forligskredsen er enig om, at de nye midler i de første år særligt bør
prioriteres til kompetenceudvikling i specialpædagogik og klasseledelse,
da disse kompetencer rummer et stort potentiale for at skabe ro i klassen
og inkluderende læringsmiljøer.
Flere pædagogiske kompetencer tæt på eleverne
Forligskredsen er enig om at afsætte 155 mio. kr. årligt og fuldt indfaset
til at kommunerne kan opkvalificere lærere og pædagoger bl.a. via den
psykologfaglige overbygningsuddannelse. Midlerne skal også kunne
anvendes til at styrke den lokale praksisnære kompetenceudvikling ved,
at PPR-medarbejderne sparrer direkte med lærere og pædagoger om
undervisningen og tilbyder på-jobbet-træning mv. for at understøtte
skolernes arbejde med inkluderende læringsmiljøer. Midlerne skal dertil
bidrage til et lokalt kompetenceløft af det pædagogiske personales
specialpædagogiske kompetencer, eksempelvis gennem forløb udbudt af
professionshøjskolerne og universiteter. Endelig skal midlerne også kunne
anvendes til mere generel kompetenceudvikling inden for
specialpædagogik og klasseledelse samt til at ansætte flere medarbejdere
i PPR, herunder bl.a. med en pædagogisk baggrund.
Midlerne til initiativet vil blive udmøntet via en statslig tildelingspulje på
ca. 470 mio. kr. samlet for 2026 til 2029. Den konkrete model for
Side 11/17
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Orientering om indgået aftale om folkeskolens kvalitetsprogram - frihed og fordybelse.
udmøntning af puljen vil blive forelagt forligskredsen. Efter puljeudløb
udmøntes midlerne for den resterende del af 2029 og varigt til
kommunerne via bloktilskuddet.
På baggrund af forligskredsens aftale vil Uddannelses- og
Forskningsministeriet tage initiativ til udvikling og etablering af en
psykologfaglig overbygningsuddannelse for lærere og pædagoger.
Initiativet skal ses i sammenhæng med reformarbejdet vedrørende de
professions- og erhvervsrettede videregående uddannelser.
Initiativet skal derudover ses i tæt sammenhæng med 10-årsplanen for
psykiatrien, der blev indgået i september 2022. Her blev der aftalt at
etablere et lettilgængeligt behandlingstilbud i kommunerne for børn og
unge i psykisk mistrivsel og med symptomer på psykisk lidelse. Tilbuddet
skal styrke den tidlige indsats, så børn og unge får den rette hjælp, inden
der er behov for udredning og behandling i børne- og
ungdomspsykiatrien, mens det nærværende initiativ særligt har fokus på
generelle indsatser i almenmiljøet, der både kan have et
undervisningsfagligt og trivselsmæssigt sigte. Det bemærkes, at PPR, som
det sker i dag, kan samarbejde med børne- og ungepsykiatrien, i det
omfang det vurderes relevant.
Pædagogisk indsatsplan
Forligskredsen er enig om, at der skal udvikles en skabelon for en
pædagogisk indsatsplan, som kommunerne kan benytte i deres arbejde
med at sikre, at alle børn trives fagligt og socialt. Den pædagogiske
indsatsplan skal understøtte hurtigere og mere systematiske indsatser i
skolernes forebyggende arbejde. Skabelonen for den pædagogiske
indsatsplan skal udvikles af Børne- og Undervisningsministeriet med
inddragelse af sektoren, så det sikres, at værktøjet opleves som
handlingsorienteret, praksisrettet og understøttende for det
forebyggende arbejde på skolerne, herunder at det bidrager til at
reducere efterspørgslen på udarbejdelsen af pædagogisk-psykologisk
vurderinger.
Afskaffelse af krav om intelligenstest
Forligskredsen ønsker at ændre den nuværende bestemmelse om, at der
skal tilbydes intelligenstest for elever med tegn på høj begavelse. I stedet
skal dette være en test, der kan tilbydes, hvis det vurderes relevant.
Dette skal frigøre ressourcer hos PPR og fjerne et unødigt proceskrav.
Forligskredsen er samtidig enig om at fortsætte de øvrige initiativer rettet
mod højt begavede elever, som blev aftalt i forbindelse med aftalen om
et nyt evaluerings- og bedømmelsessystem i 2021. Herunder
sektorpartnerskabet med professionshøjskolerne, der skal styrke og
udbrede viden om højtbegavede elevers faglige udvikling og trivsel. Ved
udløb af disse indsatser vil forligskredsen drøfte behovet for en
Side 12/17
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Orientering om indgået aftale om folkeskolens kvalitetsprogram - frihed og fordybelse.
videreførelse. Hertil har det nationale naturfagscenter Astra indsatser
rettet mod talentfulde elever med motivation for læring.
I regi af Sammen om Skolen afholdes et seminar i andet halvår af 2024
om børn og unge med høj begavelse. Til seminaret inviteres
videnspersoner, relevante organisationer, praktikere mv.
Forsøg med online-undervisning for børn med langvarigt
bekymrende fravær
Der er behov for viden om, hvordan online undervisning kan hjælpe børn
og unge med langvarigt bekymrende fravær tilbage til et
klassefællesskab. Forligskredsen er derfor enig om, at Børne- og
Undervisningsministeriet iværksætter forsøg med online undervisning
efter folkeskoleloven for børn med langvarigt bekymrende fravær.
Undersøgelse af langvarigt bekymrende fravær
Der igangsættes en undersøgelse med det formål at afdække omfang
af og karakteristika ved langvarigt bekymrende fravær. Som en del af
dette arbejde skal der udarbejdes en national definition af langvarigt
bekymrende fravær. Undersøgelsen og definitionen fremlægges for
forligskredsen til videre drøftelser.
Drøftelse af Trivselskommissionens anbefalinger med relevans for
folkeskolen
Forligskredsen er enig om at drøfte de af Trivselskommissionens
anbefalinger, som har relevans for folkeskolen, herunder kommissionens
overvejelser om målingen af børn og unges trivsel, når
Trivselskommissionen ultimo 2024 har afleveret sine anbefalinger.
Side 13/17
Et styrket lærerværelse
Dygtige lærere og pædagoger er afgørende for en folkeskole med høj
kvalitet. Forligskredsen noterer sig, at uddannelses- og
forskningsministeren vil tage initiativ til at styrke meritlæreruddannelsen
og understøtte mulighederne for skolebaseret læreruddannelse, herunder
Teach First-lignende ordninger, samt understøtte bedre
videreuddannelsesmuligheder for lærere. Initiativerne vil indgå i
reformarbejdet vedrørende de professions- og erhvervsrettede
videregående uddannelser sammen med udvikling og etablering af en
psykologfaglig overbygningsuddannelse for lærere og pædagoger.
Videre proces
Forligskredsen noterer sig, at børne- og undervisningsministeren vil
fremsætte lovforslag om de initiativer, der kræver lovændring, i efteråret
2024.
Forligskredsen anerkender, at det er afgørende for implementeringen af
aftalen, at der sikres fortsat tæt inddragelse af parterne i Sammen om
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Orientering om indgået aftale om folkeskolens kvalitetsprogram - frihed og fordybelse.
Skolen, ligesom flere af aftalens initiativer forudsætter videre dialog med
parterne.
Forligskredsen er enig om, at opfølgning på aftalen som udgangspunkt
baseres på eksisterende data, som fx test og prøver i folkeskolen, PISA,
Grundskolepanelet mv. Der igangsættes således ikke et større
sammenhængende følgeforsknings- eller evalueringsprogram. Det skal
ses i lyset af, at der med aftalen lægges op til mere frisættelse og mindre
bureaukrati for kommuner og skoler. Der følges dog særskilt op med en
selvstændig evaluering af juniormesterlærerordningen. For initiativ om
styrket indsats for de mest udfordrede elever i dansk og matematik vil der
i indfasningsperioden fra 2024 til 2027 være videns- og
erfaringsopsamling.
Side 14/17
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Orientering om indgået aftale om folkeskolens kvalitetsprogram - frihed og fordybelse.
2840219_0015.png
Bilag 1. Model for ny timetalsfordeling i folkeskolen
Model for ny timetalsfordeling i folkeskolen
Rød:
Timereduktion og
grøn:
Timetilførsel
Fagblokke
Praktiske/musiske fag
Idræt
Før
Ændring
Musik
Før
Ændring
Billedkunst
Før
Ændring
Håndværk og design
Før
Ændring
Madkundskab
Før
Ændring
Valgfag og nye fag i folkeskolen
Obligatorisk praktisk/musisk for
Før
7. og 8. klassetrin
Ændring
Ekstra praktisk/musisk valgfag
for 8. og 9. klassetrin
Lokalt valgfag*
Før
Ændring
Før
Ændring
Naturfag
Matematik
Før
Ændring
Natur/teknologi
Før
Ændring
Geografi
Før
Ændring
Biologi
Før
Ændring
Fysik/kemi
Før
Ændring
Humanistiske fag
Dansk
Før
Ændring
Engelsk
Før
Ændring
Tysk/fransk
Før
Ændring
Samfundsfag
Før
Ændring
Kristendomskundskab
Før
Ændring
Historie
Før
Ændring
Årligt timetal i alt (fagtimer)
Før
Ændring
Bh.kl.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
600
-
-
330
-
30
-30
-
-
-
-
60
-
-
-
750
-60
-
330
-
30
-
-
-
-
-
30
-
-
-
780
-30
-
240
-
60
-
-
-
-
-
30
-
30
-
810
-
-
210
-
60
-
-
-
-
-
30
-
60
-
870
-60
-
210
-
90
+30
60
-60
-
-
30
-
60
-
930
-30
-
210
-
90
+30
60
-
-
-
60
-
60
-
930
+30
60
-
960
+30
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1. kl
60
-
60
-
30
-30
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
150
-
30
-
2. kl
60
-
60
-
60
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
150
-
60
-30
3. kl
60
-
60
-
60
-
60
-
-
-
-
-
-
-
-
-
150
-
60
-
4. kl
60
-
60
-
60
-
90
-30
-
-
-
-
-
-
-
-
150
-
90
-30
5. kl
60
-
60
-
30
-
60
-
60
-
-
-
-
-
-
-
150
-
60
-
6. kl
60
-
30
-
30
-
60
-
60
-
-
-
-
-
-
-
150
-
60
-
7. kl
90
-30
-
-
-
-
-
-
-
-
60
-
-
-
-
+60
150
-
-
-
60
-
60
-
60
-
210
-
90
-
90
-
-
-
30**
-
60
-
960
+60
8. kl
90
-30
-
-
-
-
-
-
-
-
60
-
-
+60
-
+60
150
-
-
-
30
-
60
-30
60
-
210
-
90
-30
90
+30
60
-
9. kl
90
-30
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
+60
60
-60
150
-
-
-
30
-
30
+30
90
-
210
-
90
-30
90
+30
60
-
30
-
60
-
990
-
Side 15/17
Timetal i alt
630
540 (-90)
330
-
270
240 (-30)
270
240 (-30)
120
-
120
-
-
120 (+120)
60
120 (+60)
1.350
-
360
300 (-60)
120
-
150
-
210
-
2.160
-
630
600 (-30)
390
-
120
-
300
-
390
-
8.580
8.520 (-60)
Skolens timebank (tidl. understøttende undervisning)***
Før
Skolens timebank
Pauser****
Før
202
202
202
202
240
240
240
255
255
255
2.291
Ændring
308
-65
158
-5
128
-35
98
-65
210
+60
150
+30
150
-30
185
-30
185
-60
155
-
1.729
1.529 (-200)
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Orientering om indgået aftale om folkeskolens kvalitetsprogram - frihed og fordybelse.
2840219_0016.png
Ændring
Skoleårets længde (inkl.
skolens timebank, fagtimer
og pauser)
Før
Ændring
-15
1.110
1.030
(-80)
-15
1.110
1.030
(-80)
-15
1.110
1.030
(-80)
-15
1.110
1.030
(-80)
-
1.320
-
-
1.320
-
-
1.320
-
-
1.400
-
-
1.400
-
-
1.400
-
2.231 (-60)
Side 16/17
12.600
12.280 (-320)
Anm.: En bindestreg (-) angiver, at der ikke er vejledende timetal i faget, eller at der ikke er nogen ændring. * Lokalt valgfag i udskolingen kan indføres i
enten 7./8. klasse eller 8./9. ** Kristendomskundskab i 7./8. klasse er sat til 30 timer samlet set under hensyntagen til tilrettelæggelse af
konfirmationsforberedelse, der typisk lægges i enten 7. eller 8. klasse. De 30 timers undervisning tælles med i samlet timetalssum for 7. klasse. ***
Skolens timebank består både af de ressourcer, der hidtil har været bundet til den understøttende undervisning, og de ressourcer, som skolerne
skal anvende til indsatser i dansk og matematik målrettet de ca. 10 procent fagligt mest udfordrede elever i folkeskolens almenklasse. **** Tallene
bygger på egne beregninger på baggrund af bestemmelser i folkeskoleloven (årlig minimum undervisningstid) og præcedens for pausefaktor (10
minutter for hver 45 minutters undervisning). Decimaltal fremgår ikke i tabellen, og tallene summer derfor ikke nødvendigvis.
Kilde: Timetal (minimumstimetal og vejledende timetal) for fagene i folkeskolen. Skoleåret 2024/2025
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Orientering om indgået aftale om folkeskolens kvalitetsprogram - frihed og fordybelse.
2840219_0017.png
Bilag 2. Aftalens økonomi
Den samlede finansiering består dels af et økonomisk løft på 740 mio. kr.
årligt varigt (fuldt indfaset) til nye indsatser, og dels finansiering, der
frigøres inden for folkeskolens eksisterende rammer, som følge af at den
understøttende undervisning afskaffes, og at antallet af fagtimer
nedjusteres. Den samlede finansiering udgør dermed 3.355 mio. kr. Den
samlede økonomi er præsenteret i tabel 1.
De økonomiske konsekvenser forbundet med aftalen skal forhandles med
KL.
Tabel 1. Økonomi for Folkeskolens kvalitetsprogram
Mio. kr. (2024-priser)
Finansiering (a)
Afskaffelsen af UUV
Ny timetalsfordeling
Central finansiering
Anlægsramme
Initiativer (b)
Skolens timebank
Heraf styrket indsats i
dansk og matematik
Øget aktivitet i
fritidstilbud
Flere praktiske fag
Investeringer i
faglokaler
Erhvervspraktik til alle
Juniormesterlære
Bøger og
læsekampagne mv.
2
Flere pædagogiske
kompetencer tæt på
eleverne
Ramme til
implementerings-
støtte
Styrket
meritlæreruddannelse
og efteruddannelse
3
Balance (a+b)
2024
75
0
0
75
0
2025
2.205
1.040
50
245
865
2026
3.965
2.495
120
485
865
2027
4.090
2.495
120
610
865
2028
3.415
2.495
120
800
0
2029
3.415
2.495
120
800
0
2030
3.415
2.495
120
800
0
Varigt
1
3.355
2.495
120
740
0
-3.355
-2.730
-500
-175
-15
0
-35
-190
0
-155
Side 17/17
-75 -2.205 -3.965 -4.090 -3.415 -3.415 -3.415
-30 -1.050 -2.475 -2.525 -2.730 -2.725 -2.730
-30
0
0
0
0
0
0
0
-105
-70
0
-865
-15
-80
-25
0
-205
-175
0
-865
-35
-190
-60
-70
-305
-175
0
-865
-35
-190
-60
-155
-500
-175
-5
0
-35
-190
-60
-155
-500
-175
-15
0
-35
-190
-60
-155
-500
-175
-15
0
-35
-190
-60
2
-155
-45
-50
-45
-35
-20
-10
-5
-5
0
0
-50
0
-50
0
-50
0
-50
0
-50
0
-50
0
-50
0
Anm.: Tal er afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Totaler summer derfor ikke for alle enkeltkomponenter. 1) Det varige
niveau for finansiering nås fra 2035 og frem. Det varierer på tværs af initiativerne, hvornår det varige udgiftsniveau nås.
2) Inkluderer ramme på i alt 540 mio. kr. til Center for Undervisningsmidler, som afsættes i perioden 2025-2034. Dertil er
der afsat en ramme til informationskampagne på i alt 25 mio. kr., som afsættes i perioden 2025-2034. 3) Initiativerne
forhandles i regi af Uddannelses- og Forskningsministeriet.