Baggrundspapir vedr. Aula til Børne- og Undervisningsudvalget
Hver måned logger over 1.100.000 brugere på Aula for at skrive beskeder, læse opslag, kigge i
kalender, oprette sikre filer, lede efter kontaktinformationer og registrere sovetider eller at
børn er kommet eller gået. I de fire år Aula har eksisteret, er der blevet oprettet 5,3 millioner
opslag, 185 millioner ”skemabrikker” og 85 millioner beskedtråde.
Aula blev til som et resultat af ‘Brugerportalsinitiativet’, der er en politisk aftale mellem
regeringen og kommunerne. Aula er bygget som et sikkert system, der understøtter børns
læring og trivsel ved at skabe rum for kommunikation mellem elever, lærere, skole og forældre.
Udviklingen af Aula gik i gang i 2017. Siden kom GDPR til, og et øget fokus på cybersikkerhed
har stillet nye krav, som Aula er blevet videreudviklet til at kunne honorere. Eftersom Aula
håndterer følsomme beskeder om vores børn, er sikkerheden altid i fokus. Aula blev taget i
brug af skolerne i 2019 og af dagtilbudsinstitutioner i 2020.
Ekstraordinær brugertilfredsundersøgelse
KOMBIT har siden lanceringen i 2019 gennemført 2-3 brugertilfredshedsundersøgelser om
året, og resultaterne af disse undersøgelser bliver brugt aktivt i arbejdet med at prioritere
udviklingen af Aula.
I slutningen af 2023 gennemførte KOMBIT en ekstraordinær, stor undersøgelse blandt
brugerne. Over 400.000 brugere modtog i den forbindelse et spørgeskema fra Aula.
Resultaterne af undersøgelsen viste, at godt 40% af skolernes brugere er tilfredse eller meget
tilfredse med Aula, 25-30% er utilfredse eller meget utilfredse, mens resten hverken er
tilfredse eller utilfredse.
Når det kommer til spørgsmålet om antallet af beskeder, så fordeler forældrene sig i to lejrer –
den ene halvdel synes, de får for meget information, mens den anden halvdel synes, de får en
passende mængde information (eller for lidt).
Hos lærere og ledere er der en større andel, der
finder mængden af information på Aula passende. 78% af forældre oplever kun
‘nogle gange’,
‘sjældent’ eller ‘aldrig’ at modtage irrelevant information fra pædagoger eller lærere på skolen.
I forhold til tonen i denne information, så angiver 58% af skolelederne, at
de ‘nogle gange’ eller
‘ofte’ oplever en hård tone fra forældre over for dem selv og skolens medarbejdere. Omvendt
har 78% af alle forældre aldrig oplevet en unødig hård eller konfliktoptrappende tone i
beskeder eller opslag skrevet af pædagoger eller lærere.
Undersøgelsen tyder på, at det er afgørende for ens overordnede tilfredshed med Aula om
man oplever, at mængden og relevansen af information er passende, og om man synes tonen
er god. Derudover er der en signifikant sammenhæng mellem, hvorvidt brugerne oplever, at
retningslinjer for Aula bliver overholdt og deres tilfredshed med Aula. Det spændende her er, at
næsten ingen forældre er klar over, om der er retningslinjer på deres børns skoler. Kun 8% af
alle forældre kender til nedskrevne retningslinjer for brugen af Aula.