Ministeren
Statsrevisorernes sekretariat
Folketinget Christiansborg
1240 København, K
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
13. marts 2024
Sagsnr.: 23/11014
Ministerredegørelse til Statsrevisorerne om beretning nr. 8/2023 om
den forberedende grunduddannelse
Statsrevisorerne har den 23. januar 2024 bedt mig redegøre for de foran-
staltninger og overvejelser, som beretning nr. 8/2023 om den forbere-
dende grunduddannelse har givet anledning til.
Statsrevisorerne hæfter sig ved, at de fem udvalgte FGU-institutioner ikke
fuldt ud overholder kravene til uddannelsen, herunder reglerne om elever-
nes forløbsplaner. Dette medfører risiko for, at eleverne ikke understøttes
i tilstrækkelig grad og dermed ikke gives de bedste forudsætninger for at
gennemføre en ungdomsuddannelse eller få varigt fodfæste på arbejds-
markedet.
Jeg er enig i, at forløbsplanerne er et pædagogisk redskab, som spiller en
vigtig rolle i forhold til elevernes uddannelsesforløb. Forløbsplanerne skal
anvendes som et effektivt redskab til at understøtte elevernes faglige, per-
sonlige og sociale udvikling til gavn for den enkelte og samfundet som
helhed.
Ministeriet har siden opstarten af FGU i august 2019 understøttet institu-
tionernes arbejde med forløbsplaner, afholdelse af månedlige evaluerings-
og vejledningssamtaler og elevens progression. Dette er bl.a. sket med vej-
ledninger og understøttelse fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.
Konkret kan bl.a. nævnes, at der i november 2022 blev udsendt informa-
tion til alle FGU-institutionerne om dokumentation af elevens progres-
sion, herunder hvordan forløbsplaner bruges i dette arbejde. Tilsvarende
er der gennemført et undersøgende tilsyn med forløbsplaner i 2023, som
har bidraget med mere viden om og større indsigt i, hvordan FGU-insti-
tutionerne arbejder med forløbsplaner. Styrelsen har endvidere gennem-
ført en vidensindsamling med fokus på ledelsesmæssig organisering og un-
derstøttelse af arbejdet med forløbsplaner på institutionerne, samt hvor-
dan der arbejdes med synliggørelse af progression.