Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 127
Offentligt
2835089_0001.png
M medvirken:
Ja
Nej
Uvm.dk – rapporter offentliggøres også på emu.dk
Nej
[Tekst]
06-03-2024
Kontor for Analyse og
Kommunikation/LMS
Sagsnr.:
23/23002
Udgives på:
Andet materiale
Presse:
Nyhed: Tre rapporter evaluerer projekter om holddannelse, co-tea-
ching og mellemformer i folkeskolen
[Underrubrik ]
Holddannelse ser ud til at have positiv betydning for elevernes læringsmiljøer, del-
tagelsesmuligheder og faglige selvtillid, mens co-teaching viser knap så lovende re-
sultater i det specifikke forsøg. Mellemformer opleves som et relevant tilbud af læ-
rere og ledere. Det viser tre nye rapporter.
[Brødtekst]
I løbet af sidste skoleår deltog en række folkeskoler i pilotprojekter om enten
holddannelse, co-teaching eller mellemformer. Resultaterne fra de tre pilotprojek-
ter præsenteres nu i tre forskellige rapporter, som er udarbejdet af henholdsvis
VIVE og EVA.
Forsøget med holddannelse viser lovende resultater. Flere elever giver blandt an-
det udtryk for at have oplevet et tryggere læringsmiljø. De oplever også at have
deltaget mere aktivt i undervisningen. Der er også positive tegn at spore, når det
kommer til elevens faglige selvtillid, mulighed for faglig fordybelse og relationen
til deres underviser.
Evalueringen af forsøget med co-teaching viser blandede resultater i forhold til
om indsatsen har virket efter hensigten. Der kan i spørgeskemaundersøgelserne
ikke spores en ændring i elevernes motivation, deltagelsesmuligheder mv., men i
interviews giver flere elever og undervisere udtryk for, at indsatsen har haft en po-
sitiv betydning for undervisningen. For begge forsøg er der behov for mere viden
for at kunne konkludere på effekterne og potentialet af de to indsatser.
Evalueringen af mellemformer viser, at mellemformer overordnet opleves som et
relevant tilbud hos lærere og ledere, mens tilstrækkeligheden af tilbuddet afhænger
meget af omfanget af den enkelte elevs støttebehov. Evalueringen peger blandt
andet på, at elevsammensætningen er afgørende i en mellemform, og at den rigtige
sammensætning kan være vanskelig at opnå.
[Faktaboks – slet hvis ikke relevant]
FAKTA: Om evalueringerne
Pilotforsøgene om indsatser med holddannelse og co-teaching er evalueret af
Danmarks Evalueringsinstitut, EVA. Det Nationale Forsknings- og Analysecenter
for Velfærd – VIVE har evalueret skolernes arbejde med mellemformer.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Orientering om evalueringer af pilotprojekter om holddannelse, co-teaching og mellemformer, fra børne- og undervisningsministeren
Evalueringerne er baseret på spørgeskemaundersøgelser og interviews blandt le-
dere, lærere og pædagogisk personale. Evalueringen af holddannelse og co-tea-
ching indeholder også en spørgeskemaundersøgelse blandt elever.
I alt har 55 skoler deltaget i ét af de tre forløb.
De to pilotforsøg med holddannelse og co-teaching blev gennemført i 16 uger i
matematikundervisningen i 5. klasse, mens evalueringen af mellemformer gik på
tværs af fag og klassetrin.
Læs rapporterne og de tilhørende indsatsbeskrivelser her:
Evaluering af pilotforsøg med holddannelse
o
Bilag: Indsatsbeskrivelse holddannelse
Evaluering af pilotforsøg med co-teaching
o
Bilag: Indsatsbeskrivelse co-teaching
Pilotevaluering af mellemformer
o
Bilag: Indsatsbeskrivelse mellemformer
Udarbejdet med bidrag fra
Presse
Kommunikation
Andre – angiv hvem:
2