Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 127
Offentligt
2835086_0001.png
Holddannelse
Indsatsbeskrivelse og forandringsteori
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Orientering om evalueringer af pilotprojekter om holddannelse, co-teaching og mellemformer, fra børne- og undervisningsministeren BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Orientering om evalueringer af pilotprojekter om holddannelse, co-teaching og mellemformer, fra børne- og undervisningsministeren
2835086_0003.png
INDHOLD
Holddannelse
1
1.1
1.2
1.3
Indledning
Baggrund
Kort om indsatsens vidensgrundlag
Læsevejledning
4
4
4
5
2
2.1
2.2
2.3
Indsatsbeskrivelse
Rammevilkår, formål og målgrupper
Kerneelementer
Implementeringsforudsætninger
6
6
7
14
3
3.1
Forandringsteori og forventede resultater
Forventede resultater
17
19
Danmarks Evalueringsinstitut
3
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Orientering om evalueringer af pilotprojekter om holddannelse, co-teaching og mellemformer, fra børne- og undervisningsministeren
2835086_0004.png
Holddannelse
1 Indledning
1.1 Baggrund
I dette notat beskriver Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) en indsats med holddannelse i matema-
tikundervisningen, som Børne og Undervisningsministeriet (BUVM) afsatte midler til at pilotteste i
efteråret 2022. Indsatsbeskrivelsen er udviklet på baggrund af forskning og litteratur om holddan-
nelse, og så er den blevet kvalificeret gennem en evaluering af selve pilotafprøvningen, hvor 5. klas-
ser på 18 danske folkeskoler arbejdede med indsatsen gennem 12 uger (EVA 2023).
I notatet beskriver vi først rammerne for gennemførelsen af indsatsen, herunder de rammevilkår,
kerneelementer og implementeringsforudsætninger, der antages at være særligt vigtige for, at ind-
satsen fører til de ønskede resultater. Herefter fremlægges de resultater, som indsatsen forventes
at føre til.
1.2 Kort om indsatsens vidensgrundlag
EVA har udarbejdet indsatsbeskrivelsen og forandringsteorien på baggrund af et mindre litteratur-
studie af relevante undersøgelser. I forbindelse med studiet har vi udvalgt tre relevante og centrale
undersøgelser, som bl.a. rummer praktiske perspektiver på arbejdet med holddannelse. Mange af
undersøgelserne på området har fokus på erfaringer fra udlandet (typisk USA), og de kan således
ikke uden videre overføres til en dansk kontekst. Derfor har vi valgt at fokusere på noget af den vi-
den, der er produceret i en dansk kontekst.
De tre publikationer er:
Forsøg med alternativ ressourceanvendelse – baggrundsnotat med forslag til modeller
(VIVE,
2020)
1
Skolernes arbejde med holddannelse
(EVA, 2017)
Linjer og hold i udskolingen
(EVA, 2016)
1
Ikke udgivet
Danmarks Evalueringsinstitut
4
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Orientering om evalueringer af pilotprojekter om holddannelse, co-teaching og mellemformer, fra børne- og undervisningsministeren
Holddannelse
Indledning
Vidensgrundlaget indikerer samlet set, at holddannelse giver muligheder for at styrke elevernes
motivation og læring. Vidensgrundlaget peger også på, at holddannelse rummer en række potenti-
aler, der kan komme eleverne til gavn på forskellige måder. Fx viser det, at en ændret lærer-elev-
ratio giver lærere bedre forudsætninger for at tilpasse undervisningen til den enkelte elevs forud-
sætninger og behov. Vidensgrundlaget viser også, at holddannelse kan give mulighed for at følge
elevernes faglige udvikling tættere og for at arbejde med forskellige emner og/eller aktiviteter med
klassen på samme tid.
Det er imidlertid vigtigt at være opmærksom på, at holddannelse blot er en opdeling af elever og
derfor ikke i sig selv fører til bedre undervisning. Som flere undersøgelser peger på, har holddan-
nelse altså ingen signifikant betydning har for eleverne, hvis der fra lærernes side ikke er et tilstræk-
keligt fokus på det pædagogiske og didaktiske indhold i indsatsen.
1.3 Læsevejledning
Vi har opbygget notatet på følgende måde:
• Først beskriver vi indsatsens rammevilkår, formål og målgruppe samt de to modeller for hold-
dannelse, som indsatsen handler om.
• Derefter beskriver vi indsatsens fire kerneelementer.
• Til slut opstiller vi en forandringsteori for indsatsen, hvor vi beskriver de forventede resultater af
indsatsen, samt hvordan arbejdet med indsatsens kerneelementer antages at føre til de forven-
tede resultater.
Danmarks Evalueringsinstitut
5
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Orientering om evalueringer af pilotprojekter om holddannelse, co-teaching og mellemformer, fra børne- og undervisningsministeren
2835086_0006.png
Holddannelse
2 Indsatsbeskrivelse
2.1 Rammevilkår, formål og målgrupper
2.1.1
Rammevilkår
De skoler og klasser, som deltager i indsatsen, forpligter sig med deres deltagelse på at leve op til
en række rammevilkår. Rammevilkårene er vigtige, fordi de er med til at sikre de bedste forudsæt-
ninger for, at arbejdet med indsatsen kan føre til de forventede resultater. Samtidig er rammevilkå-
rene helt centrale for mulighederne for at gennemføre en kvalificeret evaluering af indsatsen, som
kan måle, om indsatsen i sidste ende har virket efter hensigten. Det er derfor afgørende, at de del-
tagende skoler og klasser følger rammevilkårene præcist som beskrevet her:
Forsøgets rammevilkår
• Der skal arbejdes med holddannelse i et forløb på præcis 16 sammenhængende uger
• Der skal arbejdes med holddannelse i fem lektioner om ugen i hver af de 16 uger
• Inden selve indsatsen går i gang, skal der være skemalagt tid til lærernes fælles forberedelse og
evaluering i alle 16 uger
• De deltagende klasser skal have to undervisningslokaler til rådighed gennem hele indsatsen, så-
ledes at holdene kan undervises i hver sit lokale
• Begge lærere skal have undervisningskompetencer i matematik
2.1.2
Formål
Arbejdet med holddannelse skal bidrage til at skabe bedre rammer for at gennemføre en mere va-
rieret og differentieret undervisning samt styrke mulighederne for at lykkes med de elever, der har
udfordringer i matematikundervisningen. Den forbedrede elev-lærer-ratio giver nemlig lærerne
bedre muligheder for at praktisere en undervisning med et særligt fokus på disse elevers forudsæt-
ninger og behov samt for at følge deres faglige udvikling. Det er dog ikke kun de udfordrede elever,
som indsatsen har til formål at gavne men derimod den brede elevgruppe, hvis faglige resultater,
trivsel, faglige selvtillid og motivation for undervisningen forventes at blive øget som et resultat af
arbejdet med holddannelse.
Danmarks Evalueringsinstitut
6
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Orientering om evalueringer af pilotprojekter om holddannelse, co-teaching og mellemformer, fra børne- og undervisningsministeren
2835086_0007.png
Holddannelse
Indsatsbeskrivelse
To modeller for holddannelse
I forsøget er der mulighed for at vælge mellem to modeller for holddannelse, nemlig holddannelse
som 50/50-deling og holddannelse som 80/20-deling af eleverne. Når en model er valgt, skal der ar-
bejdes med denne model i alle 16 uger. Der må altså ikke skiftes undervejs.
De to modeller har flere fælles træk:
• De to lærere har begge undervisningskompetence i matematik og varetager undervisningen af de
to hold i fællesskab. Det kan således ikke være fx en matematiklærer og en pædagog, som under-
viser de to hold i matematik i indsatsperioden.
• De to lærere deler ansvaret for undervisningen med hinanden, dvs. at de planlægger og evaluerer
undervisningen sammen.
• Udgangspunktet er, at den enkelte klasse opdeles i to mindre hold i matematik, og at de to hold
modtager undervisningen forskellige steder - dermed ikke i samme lokale samtidigt.
• De to modeller giver forskellige muligheder for aktiviteter og fokus i undervisningen.
2.1.3
Målgrupper
Indsatsen afprøves i matematikundervisningen i 5. klasse. Målgruppen for indsatsen er alle elever i
de deltagende klasser, eftersom holddannelse er en metode, der ændrer organiseringen af og
strukturen i undervisningen for alle elever.
Elever med udfordringer i matematik er en særligt vigtig del af målgruppen. Holddannelse - speci-
elt i mindre grupper - forventes nemlig at skabe bedre muligheder for at tilrettelægge en differenti-
eret undervisning, og dette forventes at skabe bedre muligheder for disse elevers deltagelse i de
faglige aktiviteter.
Lærerne er ligeledes en målgruppe for indsatsen. Det er de i den forstand, at holddannelse kan
give dem bedre muligheder for at differentiere og variere undervisningen. Det forventes derfor, at
også de vil opnå et udbytte af indsatsen.
2.2 Kerneelementer
Indsatsens kerneelementer kan beskrives som de elementer, der tilsammen udgør indsatsen. Et
kerneelement skal forstås som en funktion eller et princip for handling, som er central for, at ind-
satsen kan virke efter hensigten. Kerneelementet er ikke defineret ved de helt konkrete aktiviteter,
men ved dets overordnede handling og hensigt.
Som vi bruger begrebet her, kan et kerneelement indeholde variable elementer. Et kerneelement
kan fx handle om, at man skal udvælge et princip eller en tilgang. I kan derfor arbejde med de
samme kerneelementer på forskellige måder. Det centrale er, at I tager eksplicit stilling til, hvordan
I arbejder med kerneelementerne.
Danmarks Evalueringsinstitut
7
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Orientering om evalueringer af pilotprojekter om holddannelse, co-teaching og mellemformer, fra børne- og undervisningsministeren
Holddannelse
Indsatsbeskrivelse
Kerneelementerne skal ikke forstås som separate størrelser, men som elementer der hænger ulø-
seligt sammen. Elementerne er hver især af afgørende betydning, og samtidig er de altså indbyrdes
sammenhængende.
Indsatsens kerneelementer er:
1.
2.
3.
4.
Lærernes samarbejde om undervisningen
Principper for holddannelse
Fokus på differentiering
Feedback og elevinddragelse på holdene
De fire kerneelementer er illustreret i figur 2.1, og på de følgende sider uddybes de hver især.
Danmarks Evalueringsinstitut
8
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Orientering om evalueringer af pilotprojekter om holddannelse, co-teaching og mellemformer, fra børne- og undervisningsministeren
2835086_0009.png
Holddannelse
Indsatsbeskrivelse
Figur 2.1
Kerneelementer
Danmarks Evalueringsinstitut
9
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Orientering om evalueringer af pilotprojekter om holddannelse, co-teaching og mellemformer, fra børne- og undervisningsministeren
2835086_0010.png
Holddannelse
Indsatsbeskrivelse
Kerneelement 1: Lærernes samarbejde om undervisningen
Lærerne planlægger og evaluerer undervisningen i fællesskab
Samarbejdet om planlægning og evaluering af undervisningen sikrer, at indsatsen er sammenhængende
og koordineret på tværs af de to hold. Det skaber en fælles pædagogisk og didaktisk retning for den hold-
Hvorfor
delte undervisning i klassen i indsatsperioden.
Når indsatsen begynder, vil den ene lærer formentlig have et større kendskab til eleverne end den anden
lærer. For at sikre, at undervisningen på det ene hold ikke bliver af ringere kvalitet, fordi den varetages af
en lærer med mindre kendskab til eleverne – både fagligt og personligt – er det vigtigt, at lærerne fordeler
ansvaret for undervisningen på tværs af de to hold ligeligt.
I forbindelse med den fælles planlægning og evaluering er det vigtigt at:
I får skemalagt jeres møder i indsatsperioden allerede i forberedelsesfasen, så det ligger fast, hvornår I
skal mødes, når indsatsen går i gang.
I forventningsafstemmer ift. indholdet og formålet med møderne. Her kan det være hjælpsomt, hvis I
på forhånd udarbejder en plan, fx en struktureret dagsorden, som I kan tage udgangspunkt i til hvert
møde. På den måde kan I sikre jer, at I hver gang kommer forbi de punkter, I har sat jer for.
Jeres fælles planlægning tager udgangspunkt i, at eleverne stadig er en samlet klasse, selvom de un-
der indsatsen er opdelt i to hold.
I når til enighed om, hvordan undervisningen skal foregå, og hvor I gerne vil nå hen i indsatsperioden
ift. jeres pædagogiske og didaktiske formål.
I aftaler, hvordan I vil følge op på, at indsatsen forløber som planlagt.
I evaluerer undervisningen løbende og tilpasser undervisningen efter behov.
Danmarks Evalueringsinstitut
Hvordan
10
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Orientering om evalueringer af pilotprojekter om holddannelse, co-teaching og mellemformer, fra børne- og undervisningsministeren
2835086_0011.png
Holddannelse
Indsatsbeskrivelse
Kerneelement 2: Principper for holddannelse
Holdene dannes på baggrund af pædagogiske og didaktiske principper og med et klart defineret formål
Når eleverne opdeles i hold, kan undervisningen i højere grad tage højde for elevernes forudsætninger.
Det bliver med andre ord muligt at gennemføre nye didaktiske og/eller pædagogiske aktiviteter, som til-
godeser elevernes differentierede behov og forudsætninger.
Hvorfor
Hvordan
Holddannelse som organisering (opdeling i to hold) fører ikke nødvendigvis i sig selv til større ændringer i
undervisningen, men når holddannelse sker ud fra velgennemtænkte principper, på baggrund af viden
om elevernes forudsætninger og med et præcist fagligt formål, skabes der sammenhæng mellem organi-
sering og undervisningens formål og indhold.
Undersøgelser indikerer, at holddannelse rummer muligheder for at skabe større motivation blandt ele-
verne, for faglig udvikling og for at udvikle læringsmiljøet.
De principper, som I anvender, når I danner holdene, kan fx tage udgangspunkt i elevernes interesser, deres
faglige forudsætninger eller deres sociale relationer. I boksen på næste side kan I læse eksempler på princip-
per for holddannelse.
Når I drøfter, hvilke holddannelsesprincipper, I ønsker at anvende, skal I overveje følgende:
Skal deltagerne på holdene være faste, eller skal eleverne have mulighed for at skifte mellem holdene? I
en 50/50 opdeling kan I fx vælge, at hvert hold kører et bestemt emne, og at eleverne skifter hold halvvejs
igennem indsatsperioden, så de når igennem begge emner. En anden mulighed kunne være, at eleverne
får mulighed for at beskæftige sig med et specielt svært emne i en kortere periode, hvorefter de skifter
hold.
Vil I undervise det samme hold gennem hele indsatsperioden, eller vil I skifte undervejs? Hvis I skiftes, er
det vigtigt, at I aftaler, hvordan det skal foregå og med hvilket formål. I kan også starte med en fast peri-
ode og så skifte mere rundt senere.
Hvordan forholder I jer til den relationelle og trivselsmæssige betydning af at skifte mellem hold for både
lærere og elever? Hvordan vil I forsøge at undgå, at nogle elever føler sig udsatte som følge af holddelin-
gen, og hvordan vil I arbejde for at sikre, at relationerne mellem jer og eleverne bevares, når alle ikke ses
så ofte?
Hvilke principper er mest relevante at opdele holdene efter, og hvilke indholdsmæssige aktiviteter vil I
gerne gennemføre på holdene? Principperne skal altid være pædagogisk og didaktisk begrundet, og så er
det selvfølgelig også centralt at have for øje, at principperne skal ligge inden for rammerne af Folkeskole-
lovens § 25 a
Danmarks Evalueringsinstitut
11
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Orientering om evalueringer af pilotprojekter om holddannelse, co-teaching og mellemformer, fra børne- og undervisningsministeren
2835086_0012.png
Holddannelse
Indsatsbeskrivelse
Eksempler på principper for holddannelse
Elevernes interesser
Ved at opdele undervisningen i flere hold kan lærerne forsøge at imødekomme elevers forskelligar-
tede interesser. Det kan være med til styrke motivationen i undervisningen for en bredt sammensat
elevgruppe. Elevernes interesser kan både imødekommes gennem variation i undervisningens ind-
hold, emner, undervisningsmidler og arbejdsformer.
Elevernes faglige forudsætninger
Holddannelse giver gode muligheder for at imødekomme elevers forskellige faglige forudsætninger i
undervisningen. Det er derfor oplagt at opdele ud fra en vurdering af elevernes individuelle faglige
forudsætninger.
I den forbindelse er det dog vigtigt at have med i overvejelserne, om der er tale om en 50/50- eller en
80/20- inddeling. I 50/50-delingen vil der umiddelbart være mindre lærertid til den enkelte end på
det mindste hold i en 80/20-deling. I en 50/50-deling vil niveaudeling derfor have ret vidtgående be-
tydning, fordi elever i så fald vil blive placeret på det samme hold i ganske lang tid med en højere læ-
rer-elev-ratio. Derfor kan niveauinddeling være mere oplagt i en 80/20-deling, ligesom det generelt
kan være en god ide at lade dette princip udgøre blot ét af flere i løbet af indsatsperioden.
Elevernes relationer
Holddannelse påvirker elevernes relationer, og det gælder både elev-elev-relationer og elev-lærer-
relationer. Holddannelse kan potentielt styrke elevernes motivation i undervisningen, hvis nye relati-
oner mellem elever og mellem elever og lærere etableres. Omvendt vil holddannelse også kunne
have den modsatte virkning og risikere at påvirke elevers motivation i en negativ retning. Det er der-
for vigtigt, at man som lærer er opmærksom på, hvordan inddelingen af elever på hold påvirker ele-
vernes relationer, og hvordan holdene vil fungere i forskellige konstellationer.
Øvrige principper, som de 18 deltagende skoler i pilotforsøget anvendte:
• Fagligt niveau
• Mundtlig aktivitet i undervisningen
• Skriftlige kompetencer
• Læsekompetencer
• Køn
• Lodtrækning
• Sociale grupperinger
• Inklusion
Danmarks Evalueringsinstitut
12
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Orientering om evalueringer af pilotprojekter om holddannelse, co-teaching og mellemformer, fra børne- og undervisningsministeren
2835086_0013.png
Holddannelse
Indsatsbeskrivelse
Kerneelement 3: Fokus på differentiering
Undervisningen på holdene differentieres, så den passer til elevernes forudsætninger, og så alle elever sikres de
bedste muligheder for at deltage
Når eleverne bliver placeret på mindre hold, giver det nye muligheder for at tilpasse undervisningen til
elevernes forudsætninger og forskellighed og dermed differentiere undervisningen, så den passer bedre
til den enkelte elev.
Differentiering på holdene kan give eleverne bedre muligheder for at deltage i undervisningen og der-
igennem en større motivation. Fx kan eleverne få en oplevelse af at møde et tilpas fagligt niveau, hvor un-
dervisningen hverken er for svær eller for let.
Tilsvarende kan det være motiverende for eleverne med øget inddragelse i undervisningen, da dette kan
være med til at skabe mening og relevans.
Differentiering på hold rummer også mulighed for, at læreren kan gøre undervisningen mere spændende
gennem variation, hvilket også kan være med til at styrke elevernes motivation for at deltage i undervis-
ningen.
Hvorfor
Hvordan
Det er vigtigt, at I beslutter, hvordan I vil arbejde med differentiering ud fra de principper og formål, som
holdene er opdelt efter. Mere konkret skal I vælge, hvilke nye aktiviteter og/eller tilgange, der skal indgå i
undervisningen, når I arbejder med differentiering på holdene. Ud over at I skal kunne begrunde disse,
skal I sørge for, at de hænger sammen med, det I gerne vil arbejde med og nå frem til i indsatsperioden.
Det er vigtigt, at I forholder jer til den specifikke elevgruppe og deres forudsætninger, relationer og inte-
resser. Disse omstændigheder er nemlig afgørende for, måderne hvorpå undervisningen kan og bør diffe-
rentieres.
Arbejdet med differentiering skal altid have et fokus, og det fokus skal I vælge i fællesskab. I kan fx vælge
at have et fælles indhold i undervisningen men differentiere på undervisningsformerne, så de passer til
elevernes præferencer og måder at lære på. I kan også tilrettelægge undervisningen, så det ene hold gen-
nemfører et forløb med et primært bogligt udgangspunkt, mens det andet hold har et primært praksis-
fagligt udgangspunkt. Eller I kan arbejde specifikt med læsekompetencer på det ene hold og mundtlige
kompetencer på det andet.
Danmarks Evalueringsinstitut
13
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Orientering om evalueringer af pilotprojekter om holddannelse, co-teaching og mellemformer, fra børne- og undervisningsministeren
2835086_0014.png
Holddannelse
Indsatsbeskrivelse
Kerneelement 4: Feedback og elevinddragelse på holdene
Den lavere lærer-elev-ratio udnyttes til at give mere og bedre feedback og til at arbejde med elevinddragelse i
undervisningen.
Når man som lærer får mere tid til den enkelte elev, giver det mulighed for mere dialog med eleven, og
dermed for styrket feedback. Uanset om holddannelse har til formål at løfte fagligt udfordrede elever, er
tilrettelagt efter elevernes interesser eller noget helt tredje, så er feedback et centralt element i at få ind-
satsen til at lykkes. Tættere dialog giver nemlig muligheder for at skabe tættere forbindelse mellem un-
dervisningen og elevernes behov og motivation.
Hvorfor
Hvordan
Styrket feedback kan give lærere og elever bedre mulighed for at reducere afstanden mellem elevernes
nuværende forståelse og kunnen (dét, eleven allerede ved og kan) og dét, det er tiltænkt, at eleverne skal
vide og kunne (dér, hvor eleven skal hen). Feedback giver mulighed for at synliggøre elevens faglige pro-
gression, skaber mulighed for faglige succesoplevelser og for en dialog om elevens oplevelser af me-
string.
Mere og tættere feedback på mindre hold kan betyde, at eleverne oplever at blive inddraget mere, og at
lærerne har mere tid til at lytte til dem. Dette kan styrke relationen mellem lærer og elev og give eleverne
mere lyst til og mod på at deltage i undervisningen.
Det er vigtigt, at I på forhånd lægger jer fast på, hvordan I vil arbejde med feedback på holdene, og hvad I
gerne vil opnå med den styrkede mulighed for dialog med eleverne. Feedback kan gives fra lærer til elev, fra
elev til lærer, fra elev til elev (peer-to-peer), og den kan have mange forskellige formål. Føler man sig som
lærer ikke klædt nok på rent fagligt til at arbejde varieret med feedback, kan det være en god ide at under-
søge mulighederne for at trække på andre resurser på skolen som en del af optakten til arbejdet med indsat-
sen.
Hvis I gerne vil anvende feedback til at støtte eleverne i meget konkrete faglige udfordringer, kan dialo-
gen fx have fokus på elevernes løsning af konkrete opgaver i undervisningen, og på hvordan opgaverne
kan løses bedre.
Ønsker I at arbejde med feedback med fokus på elevernes arbejdsprocesser og læringsstrategier, kan I fx
gøre dette ved at tydeliggøre og italesætte dem og i fællesskab reflektere over, hvordan eleverne kan ud-
vikle sig.
Hvis formålet med jeres arbejde med feedback er at skabe tættere koblinger mellem undervisningen og
elevernes interesser, er det vigtigt først at tale med eleverne om, hvordan de interagerer med faget, og
hvornår undervisningen giver særligt mening for dem, og efterfølgende at I så handler på den viden, I får
gennem dialogen.
Når I arbejder og tilrettelægger feedback, kan det være hjælpsomt i dialogen at fokusere på tre spørgsmål
til eleverne: ”Hvor er jeg på vej hen?”, ”Hvor er jeg nu?” og ”Hvordan kommer jeg videre frem?”. Det kan
både handle om faglige udfordringer, om interesser og inddragelse samt om relationer i klasserummet
2.3 Implementeringsforudsætninger
Både i forbindelse med en 50/50-deling og en 80/20-deling er det en vigtig forudsætning for indsat-
sen, at der i implementeringen er et stort fokus på at skabe gode rammer. For at skabe disse gode
rammer, er der særligt tre faktorer, som I skal have fokus på før og under indsatsen. Disse tre er:
Danmarks Evalueringsinstitut
14
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Orientering om evalueringer af pilotprojekter om holddannelse, co-teaching og mellemformer, fra børne- og undervisningsministeren
Holddannelse
Indsatsbeskrivelse
”Ledelsesunderstøttelse”, ”fælles ejerskab og tiden efter indsatsen” samt ”forberedelse af ele-
verne”.
2.3.1
Ledelsesunderstøttelse
Der skal skabes rammer for, at de to matematiklærere, som skal dele ansvaret for undervisningen
med hinanden, kan etablere et godt samarbejde. De skal planlægge undervisningen, gennemføre
undervisningen og evaluere undervisningen sammen. Selvom undervisningen vil foregå adskilt i
forskellige lokaler, så er der tale om et fælles og sammenhængende undervisningsforløb. Dette
kræver først og fremmest, at ledelsen tager hånd om praktiske, logistiske og resursemæssige for-
hold i forbindelse med den fælles planlægning og evaluering.
Derudover ved vi fra undersøgelser om holddannelse, at ledelsesunderstøttelse i form af pædago-
gisk ledelse er vigtigt. I forbindelse med igangsættelse og gennemførelse af indsatsen har det stor
betydning, at ledelsen har fokus på at følge op på erfaringerne og på samarbejdet mellem de to
lærere. Det vil derfor være hensigtsmæssigt, at en repræsentant fra skoleledelsen deltager i møder
i forbindelse med opstarten, undervejs og i afslutningen af indsatsen. Det kan bidrage til, at der bli-
ver taget hånd om eventuelle udfordringer undervejs.
2.3.2
Fælles ejerskab og tiden efter indsatsen
For at indsatsen kan fungere efter hensigten, er det vigtigt, at begge matematiklærere føler ejer-
skab til indsatsen. Det er dels vigtigt, da det har en væsentlig betydning ift. at skabe et ligeværdigt
samarbejde mellem de to lærere. Dels er det vigtigt, fordi de to lærere skal varetage undervisnin-
gen af klassen i fælleskab, selv om den er delt op i to hold. Det er derfor en god ide at involvere de
to lærere i flest mulige af aktiviteterne i opstarten og planlægningen af indsatsen og så vidt muligt
at give dem mulighed for at afstemme forventninger, metoder og forskellige tilgange til undervis-
ningen, inden indsatsen går i gang.
Det er også vigtigt at tage i betragtning, at de to hold i udgangspunktet skal vende tilbage til at få
matematikundervisning samlet og af samme lærer som før, når indsatsen afsluttes. Det er i den
sammenhæng væsentligt at sikre sammenhæng i det, der bliver gennemgået på de to hold, og
samtidig være opmærksom på at det ikke kommer til at fremstå som noget negativt eller mindre
interessant og spændende at vende tilbage til den ”normale” undervisning. Et hovedelement i
dette er også at have fokus på at fastholde og pleje relationen mellem eleverne og deres matema-
tiklærer under indsatsperioden, så den ikke blive svækket for meget.
2.3.3
Forberedelse af eleverne
Hvad enten der er tale om 50/50-deling eller 80/20-deling, vil indsatsen indebære en ny organise-
ring af undervisningen, som i nogen grad bryder med den struktur, eleverne kender og er vant til i
deres hverdag.
En opdeling af klassen i to hold kan nogle gange give anledning til, at elever bliver usikre på, hvad
der ligger til grund for, at de placeres på netop det ene eller det andet hold. Denne udfordring kan
Danmarks Evalueringsinstitut
15
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Orientering om evalueringer af pilotprojekter om holddannelse, co-teaching og mellemformer, fra børne- og undervisningsministeren
Holddannelse
Indsatsbeskrivelse
være særlig markant i forbindelse med 80/20-delingen, som ud over at repræsentere en ulige op-
deling af klassen måske af nogle vil blive brugt til at arbejde med elevernes faglige udfordringer i
den lille gruppe. I den forbindelse er det vigtigt, at lærerne har fokus på at undgå og afbøde eventu-
elle stigmatiserende virkninger af opdelingen. Det er med andre ord af stor betydning, at lærerne
formidler de principper, der ligger til grund for holddannelse, til eleverne på en hensynsfuld måde.
Danmarks Evalueringsinstitut
16
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Orientering om evalueringer af pilotprojekter om holddannelse, co-teaching og mellemformer, fra børne- og undervisningsministeren
Holddannelse
3 Forandringsteori og forventede
resultater
I dette kapitel præsenterer vi en forandringsteori for arbejdet med holddannelse og de forventede
resultater. Hensigten med forandringsteorien er at eksplicitere, hvordan og hvorfor arbejdet med
holddannelse i matematikundervisningen kan føre til de forventede resultater.
Arbejdet med holddannelse skal bidrage til at skabe bedre rammer for undervisningsdifferentie-
ring, varieret undervisning og for at lykkes med de elever, der har vanskeligheder i matematik. Det
er dermed intentionen, at opdelingen samt den ekstra lærerresurse skal være med til at øge elever-
nes faglige resultater, trivsel, motivation og faglige selvtillid.
Figur 3.1 viser en illustration af forandringsteorien.
Danmarks Evalueringsinstitut
17
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Orientering om evalueringer af pilotprojekter om holddannelse, co-teaching og mellemformer, fra børne- og undervisningsministeren
2835086_0018.png
Holddannelse
Figur 3.1
Forandringsteori
Danmarks Evalueringsinstitut
18
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Orientering om evalueringer af pilotprojekter om holddannelse, co-teaching og mellemformer, fra børne- og undervisningsministeren
Holddannelse
3.1 Forventede resultater
Trin på vejen: Elevernes deltagelse i undervisningen styrkes
På kort sigt giver indsatsen lærerne mulighed for at etablere et samarbejde om undervisningen og
derved skabe en undervisning, eleverne oplever som mere spændende og motiverende. Den lavere
lærer-elev-ratio samt indsatsens kerneelementer giver mulighed for, at eleverne møder en under-
visning, som i højere grad tager udgangspunkt i deres forudsætninger og interesser. Arbejdet med
undervisningsdifferentiering kan nemlig give eleverne en oplevelse af at blive tilpas udfordret fag-
ligt, og styrket feedback og inddragelse i undervisningen kan være med til at skabe mening og rele-
vans for eleverne. Når eleverne er motiverede vil de også deltage mere aktivt i undervisningen, de
vil lytte mere, når læreren og andre elever taler og arbejde mere fokuseret med opgaverne.
3.1.1
Resultater: Elevernes udbytte af undervisningen øges
Indsatsen forventes at have følgende resultater:
• Elevernes faglig selvtillid og indre motivation styrkes.
• Elevernes faglige udbytte styrkes.
• Eleverne trivsel styrkes.
Faglig selvtillid skal forstås som elevernes tiltro til egne evner til at lære og mestre nye faglige ud-
fordringer og opgaver. Ofte er den faglige selvtillid tæt forbundet til læringsoplevelser, da elevernes
faglige selvtillid vokser i takt med, at de erfarer, at de lykkes med at lære og mestre nyt fagligt stof.
Det antages derfor, at en holddannelsesindsats med fokus på at styrke elevernes forudsætninger
for at deltage i undervisningen, og som giver mulighed for at tilpasse undervisningen til elevernes
eventuelle faglige udfordringer, har potentiale til at styrke elevernes faglige selvtillid.
Indre motivation handler grundlæggende om, at eleverne bliver motiveret af indre forhold. Det
kunne fx være interesse, nysgerrighed eller glæde ved udfordrende aktiviteter. Modsat kunne ydre
motivationsforhold være karakterer eller andres vurderinger eller holdninger. Indsatsen bygger på
en antagelse om, at eleverne får styrket deres indre motivation gennem bedre deltagelsesmulighe-
der og ved i det hele taget at møde undervisning og undervisningsformer, som er mere varierede
og tilpasset deres forudsætninger og interesser.
Et andet forventet resultat af indsatsen er, at elevernes faglige udbytte vil kunne styrkes i kraft af
bedre forudsætninger for at deltage i undervisningen. I den forbindelse forventes der at være en
tæt sammenhæng mellem henholdsvis udviklingen i elevernes læring og udviklingen i deres trivsel,
motivation og faglige selvtillid, således at de i praksis gensidigt vil påvirke hinanden.
Det forventes endvidere, at indsatsen vil øge elevernes trivsel. Trivsel er et komplekst begreb og
rummer mange forståelser og underbegreber, men i denne sammenhæng anvendes det som en
grundlæggende forståelse af elevers fysiske og psykiske velbefindende i skolen. Der er oplagt
Danmarks Evalueringsinstitut
19
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Orientering om evalueringer af pilotprojekter om holddannelse, co-teaching og mellemformer, fra børne- og undervisningsministeren
Holddannelse
Forandringsteori og forventede resultater
mange forskellige forhold, der påvirker elevernes trivsel, men antagelsen er her, at elever med fag-
lige eller sociale udfordringer vil få styrket deres trivsel, når undervisningen løbende tilpasses til de-
res forudsætninger. Det antages ligeledes, at muligheder for variation og for nye relationelle kon-
stellationer generelt vil styrke trivslen for hele elevgruppen.
Danmarks Evalueringsinstitut
20
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Orientering om evalueringer af pilotprojekter om holddannelse, co-teaching og mellemformer, fra børne- og undervisningsministeren
Holddannelse
© 2024 Danmarks Evalueringsinstitut
Citat med kildeangivelse er tilladt
Publikationen er kun udgivet i elektronisk form på: www.eva.dk
Foto: Essensen
ISBN (www) 978-87-7182-723-1
21
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Orientering om evalueringer af pilotprojekter om holddannelse, co-teaching og mellemformer, fra børne- og undervisningsministeren
2835086_0022.png
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør uddannelse og dagtilbud
bedre. Vi leverer viden, der bruges på alle niveauer – fra institutioner
og skoler til kommuner og ministerier.
DANMARKS
EVALUERINGSINSTITUT
T 3555 0101
E [email protected]
H www.eva.dk