1
3.marts 2024
Børne- og Undervisningsudvalget
Folketinget
Skoleudvikling, co-teaching og NEST-pædagogik
- Hvad kræves for at hjælpe de 15-20% af eleverne?
- Hvorfor får udviklingsarbejder sjældent effekt?
Denne artikel sætter fokus på co-teaching og nest-pædagogik som velegnet grundlag for udvikling af skolen, så den kan
sikre, at flere af de 15-20% svageste elever får et bedre skoleudbytte som en del af almenundervisningen
–
herunder
oplever større tryghed og trivsel under skoleforløbet. Kvalitetstegn på den kollektive og samarbejdende skole beskrives
ud fra forskning. Der understreges, at skoleudvikling gennem de seneste 40 år har haft svært ved at udvise effekt, der
kan gavne de 15-20% af eleverne, der har mest behov for det, og som står i stor risiko for at blive omfattet af udskillelse
til specialforanstaltninger. Tre årsager beskrives, henholdsvis, at der ikke sikres opbakning og accept fra de
involverede, manglende opfyldelse af de angivne forsøgsbetingelser i opstart og det løbende arbejde samt manglende
vedholdenhed over tid, der kan sikre implementering i praksis.
Kravene til effektiv kompetencekrav gennemgås med understregning af, at det altid må rumme løbende feedback og
coaching/faglig sparring.
Forslag om krav til holdbar udviklingsarbejde opstilles, bl.a. etablering af et sikkert netværksarbejde og udnyttelse af
faglige ressourcepersoner, inkl. PPR. Sidstnævnte må igen sikres pædagogisk og didaktisk legitimitet til at kunne
medvirke i skoleudvikling og dermed sikre fornøden faglighed.
Der afsluttes med at pege på to hovedområder for udvikling af den kollektive og samarbejdende skole nemlig fokus på,
at der altid indarbejdes en tryg og konstruktiv samarbejdskultur i de startende børnehaveklasser samt, at der aftales
kompetenceudvikling af skolens lærerteam.
Bjarne Nielsen
tidl. børne-og ungechef
tidl. fmd. for Pædagogiske Psykologers Forening
Problemfelt
Gennem de seneste 40 år viser forskning, at et uændret antal elever på 15
–
20% af folkeskolens
elever ikke har fået et tilfredsstillende udbytte af skolegangen (Nielsen, 2020). Der er nu 6�½% af
disse elever, der udskilles til specialklasse eller specialskole (Momentum 2023).
Udskillelsesprocenten varierer i landets 98 kommuner fra 2,1% til 12,2% i skoleåret 2021/2022
(Undervisningsministeriet).
Forskning gennem mange år viser enslydende, at elever i specialtilbud klarer sig langt dårligere end
elever i almenklasserne (Gustafsson & Myrberg, 2002 og Momentum 2023). Kun 9% tager
afgangseksamen fra 9.klasse, og kun 8% har afsluttet en ungdomsuddannelse 4 år og 3 måneder
efter 9.klasse. Hos børn i almenklasserne er tallene henholdsvis 92% og 66% (Momentum 2023).
Der er 6,1% af de 5
–
15-årige elever, der får en psykiatrisk diagnose (Momentum, 2023).
Skolens faglige ressourcepersoner
–
inkl. personale fra PPR - synes at medvirke uheldigt i denne
negative spiral, hvor der fortsættes med den individuelle tilgang i form af at kategorisere børn, jfr.
bl.a. Janne Hedegaard Hansen m.fl., (2019). Der er fokus på eleven og ikke på praksis i
klasseværelset. PPR bruger det meste af sin tid til at udrede børn, holde møder om børn og skrive