Inspirationsprincip for skolens arbejde med bevægelse
Baggrund
Det kan være med til at forme jeres skole, at I som skolebestyrelse tager ejerskab for
arbejdet med bevægelse. Det er veldokumenteret, at bevægelse fremmer bl.a. elever-
nes læring og trivsel. Mange elever har fx nemmere ved at lære nyt stof, når kroppen
er med i undervisningen, og de samtidig indgår i aktive fællesskaber med klassekam-
meraterne.
Skolebestyrelsens opgave er at sætte retning for skolen - og altså også for skolens
arbejde med bevægelse. Retningen kan medvirke til at give skolen en identitet som
et sted, der vægter de varierede skoledage, som mange elever selv efterspørger for at
skabe en mere spændende og motiverende skoledag.
Til skolebestyrelsernes arbejde med bevægelse har Skole og Forældre og Dansk
Skoleidræt formuleret dette inspirationsprincip.
Princippets formål
Princippet skal sikre, at bevægelse er en integreret del af hverdagen på skolen, og
at bevægelse bidrager til eleverne trives, mens de lærer. Derudover har princippet til
formål at sikre, at eleverne får en mere varieret og spændende skoledag med gode
bevægelsesfællesskaber i klassen. Endelig er det også et overordnet formål at frem-
me bevægelsesglæde som et grundlag for aktive vaner og livslang bevægelse for alle
elever.