Sådan styrker vi
fortællingen af
og optaget til
de merkantile
uddannelser
I Danmark har vi et klimamål om at redu-
cere vores CO2-udledning med 70% inden
2030. Det er en ambitiøs målsætning, der
kræver en stor omstilling af samfundet og
erhvervslivet. Omstillingen stiller store krav
til de kloge hoveder og dygtige hænder,
der skal føre os i mål. Den grønne omstilling
kræver en bred vifte af kompetencer,
hvor de merkantile uddannelser spiller
en afgørende, men ofte overset rolle.
Det er for eksempel uomtvisteligt, at håndværkere spiller
en afgørende rolle i den grønne omstilling. Det er dygtige
håndværkere, der bygger de mest bæredygtige boliger og
energieffektiviseringer, som vi så hårdt har brug for. Men selv
de dygtigste håndværkere er afhængige af de merkantile
uddannelser, og hvis vi ikke gør noget, risikerer vi at mangle
57.000 uddannede i 2030.
Derfor er det vigtigt, at vi styrker de merkantile uddannelser
og antallet af optagelser hertil. Brancheforeningen Danske
Byggecentre foreslår helt konkret følgende tiltag, der vil
medvirke til at øge kendskabet til de merkantile uddannelser
og øge optaget
1
Studievejledere fra erhvervsuddan-
nelserne skal have adgang til at vejlede
elever på de gymnasiale uddannelser.
Alt for mange elever bruger aldrig deres gymnasiale uddan-
nelse og ender som ufaglærte. En analyse fra 2022 viser en
stigning i antallet af studerende under 30 år, som hverken er
i gang med eller har afsluttet en ny uddannelse fem år efter
studentereksamen. I 2014 var antallet 15.000, i 2021 var tallet
23.000.
Det er ikke godt nok og vidner om, at eleverne bliver vejledt
forkert og ender på den forkerte hylde. Alene blandt HHX-
elever ender 40% i lærepladser efter afsluttet eksamen.
Hvis vi giver erhvervsuddannelsernes studievejledere adgang
til disse elever, vil de i højere grad være i stand til at præ-
sentere et alternativ for den enkelte elev. Det er afgørende,
at eleverne forstår, hvilke muligheder og fremtidsudsigter
der er forbundet med at have en erhvervsuddannelse.
Både jobsikkerhed, faglig stolthed, løn og ikke mindst mulig-
heden for at læse videre efter endt uddannelse. En barriere
for forslaget er, at gymnasierne bliver målt på, hvor mange
gymnasielever der fortsætter med videregående uddannel-
ser. Gymnasierne har altså et incitament til at holde studie-
vejledere fra erhvervsuddannelserne væk
LØSNINGSFORSLAG
Studievejledere fra erhvervsuddannelserne skal have
adgang til at vejlede eleverne på landets gymnasiale
uddannelser, og gymnasierne skal ikke blive målt på,
hvor mange gymnasielever der fortsætter med videre-
gående uddannelser.