Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 111
Offentligt
2827303_0001.png
Sådan styrker vi
fortællingen af
og optaget til
de merkantile
uddannelser
I Danmark har vi et klimamål om at redu-
cere vores CO2-udledning med 70% inden
2030. Det er en ambitiøs målsætning, der
kræver en stor omstilling af samfundet og
erhvervslivet. Omstillingen stiller store krav
til de kloge hoveder og dygtige hænder,
der skal føre os i mål. Den grønne omstilling
kræver en bred vifte af kompetencer,
hvor de merkantile uddannelser spiller
en afgørende, men ofte overset rolle.
Det er for eksempel uomtvisteligt, at håndværkere spiller
en afgørende rolle i den grønne omstilling. Det er dygtige
håndværkere, der bygger de mest bæredygtige boliger og
energieffektiviseringer, som vi så hårdt har brug for. Men selv
de dygtigste håndværkere er afhængige af de merkantile
uddannelser, og hvis vi ikke gør noget, risikerer vi at mangle
57.000 uddannede i 2030.
Derfor er det vigtigt, at vi styrker de merkantile uddannelser
og antallet af optagelser hertil. Brancheforeningen Danske
Byggecentre foreslår helt konkret følgende tiltag, der vil
medvirke til at øge kendskabet til de merkantile uddannelser
og øge optaget
1
Studievejledere fra erhvervsuddan-
nelserne skal have adgang til at vejlede
elever på de gymnasiale uddannelser.
Alt for mange elever bruger aldrig deres gymnasiale uddan-
nelse og ender som ufaglærte. En analyse fra 2022 viser en
stigning i antallet af studerende under 30 år, som hverken er
i gang med eller har afsluttet en ny uddannelse fem år efter
studentereksamen. I 2014 var antallet 15.000, i 2021 var tallet
23.000.
Det er ikke godt nok og vidner om, at eleverne bliver vejledt
forkert og ender på den forkerte hylde. Alene blandt HHX-
elever ender 40% i lærepladser efter afsluttet eksamen.
Hvis vi giver erhvervsuddannelsernes studievejledere adgang
til disse elever, vil de i højere grad være i stand til at præ-
sentere et alternativ for den enkelte elev. Det er afgørende,
at eleverne forstår, hvilke muligheder og fremtidsudsigter
der er forbundet med at have en erhvervsuddannelse.
Både jobsikkerhed, faglig stolthed, løn og ikke mindst mulig-
heden for at læse videre efter endt uddannelse. En barriere
for forslaget er, at gymnasierne bliver målt på, hvor mange
gymnasielever der fortsætter med videregående uddannel-
ser. Gymnasierne har altså et incitament til at holde studie-
vejledere fra erhvervsuddannelserne væk
LØSNINGSFORSLAG
Studievejledere fra erhvervsuddannelserne skal have
adgang til at vejlede eleverne på landets gymnasiale
uddannelser, og gymnasierne skal ikke blive målt på,
hvor mange gymnasielever der fortsætter med videre-
gående uddannelser.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: Henvendelse af 21/2-24 fra Brancheforeningen Danske Byggecentre, med anmode om foretræde for Børne- og Undervisningsudvalget
2827303_0002.png
2
Flere skal kende til mesterlære.
For mange unge udgør tanken om skolebænken en betydelig
barriere, der forhindrer dem i at søge en uddannelse. Her til-
byder mesterlære et alternativ, hvor man kan kombinere teori
og praksis. Ordningen tilbydes, på trods af begrænset kend-
skab, også inden for de merkantile uddannelser.
Det tiltaler mange, at man kommer hurtigere ud i virksom-
heden, samtidig med at man får mulighed for at anvende den
teori, man lærer på skolen. Det er en mere praksisnær måde
at lære på og udgør en blidere overgang til at blive faglært,
hvilket især appellerer til dem, der frygter skolebænken og
ellers ikke ville tage en uddannelse.
LØSNINGSFORSLAG
For at øge kendskabet til mesterlære bør flere elever,
forældre, virksomheder og UU-vejledere være bekendt
med muligheden, også inden for de merkantile uddan-
nelser.
3
Adskil erhvervsuddannelserne:
Erhvervsuddannelser uddanner andet
end håndværkere.
For at lykkes med at tiltrække flere unge til at tage en
erhvervsuddannelse, såsom en merkantil, er det nødvendigt
at stoppe med at betragte alle erhvervsuddannelser som
udelukkende rettet mod håndværkerfagene. Job og uddan-
nelse bidrager til identitet og karakter, og dette gælder også
for personer med merkantile uddannelser, der fortjener at
kunne markere deres egen retning og være stolte af deres
uddannelse.
Erhvervsuddannelser favner bredt og omfatter mange for-
skellige fagområder. Den måde, vi taler om uddannelserne
på, bør afspejle denne mangfoldighed. For at lykkes med
at tiltrække flere unge er det afgørende, at vi fremhæver
uddannelsernes nuancer og muligheder. Dette er ikke muligt,
så længe uddannelserne kun bliver omtalt som håndværker-
skoler.
LØSNINGSFORSLAG
Erhvervsuddannelserne uddanner en bred vifte af
kompetencer og erhvervsmæssige færdigheder ud
over håndværk. Derfor skal man, også fra offentlig side,
bryde med den gængse opfattelse og omtale uddannel-
serne med de nuancer og særpræg, de faktisk besid-
der. Adskil erhvervsuddannelserne sprogligt og kald
dem ved deres navn. De merkantile uddannelser skal
være kendt som de merkantile uddannelser.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: Henvendelse af 21/2-24 fra Brancheforeningen Danske Byggecentre, med anmode om foretræde for Børne- og Undervisningsudvalget
2827303_0003.png
4
Italesæt det bæredygtige i de
merkantile uddannelser
Unge vælger i stigende grad jobs, der giver personlig mening
og harmonerer med deres personlige værdier. For mange
udgør klimaforandringer grobund for bekymringer, og derfor
bør fortællingen om de merkantile uddannelser fokusere på,
hvordan de bidrager til den grønne omstilling.
De spiller en skjult, men essentiel rolle i den grønne omstilling.
De forsyner ikke kun håndværkere og virksomheder med nød-
vendige redskaber til at navigere i en grønnere fremtid, men
er også med til at skabe det økonomiske fundament, som
bæredygtige projekter hviler på.
De uddanner eksperter inden for logistik, salg, formidling og
rådgivning, der udgør nøglen til at forsyne håndværkere og
virksomheder med de nødvendige ressourcer og viden til
at bygge en bæredygtig fremtid. Uden dem ville vejen til en
grønnere verden være fyldt med forhindringer og forsinkelser.
Det skal italesættes bedre, så uddannelserne får en mere
retvisende og tillokkende fortælling.
LØSNINGSFORSLAG
Italesæt det bæredygtige i de merkantile uddannelser.
Uden de merkantile uddannelser ville vejen til en grøn-
nere verden være fyldt med forhindringer og forsinkel-
ser. Det er afgørende at forbedre fortællingen af disse
uddannelser, så de præsenteres på en mere retvisende
og tillokkende måde.
Kontakt
Asser Tønnesen
Chefkonsulent i Danske Byggecentre
Tlf: 4062 7877
Mail:[email protected]
bdb.dk