Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 108
Offentligt
2824012_0001.png
Returadresse:
Køge Kommune, Pædagogisk Psykologisk Rådgivning
Torvet 1, 4600 Køge
Att. Skoleledere
Friskoler og private grundskoler beliggende i Køge kommune
Børne- og Uddannelsesforvaltningen
Pædagogisk Psykologisk
Rådgivning
Dato
20. maj 2023
Dokumentnummer
2011-34705-34
Køge Rådhus
Torvet 1
4600 Køge
PPR-betjening af friskoler og private grundskoler i Køge kommune
Køge Kommune har været i kontakt med STUK (Styrelsen for undervisning og
kvalitet) angående betjening af friskoler og private grundskoler. Årsagen hertil er, at
Køge Kommune vurderer, at der er behov for en præcisering af den ydelse og
betjening, som PPR i Køge Kommune er forpligtiget til at levere til Friskoler og private
grundskoler
Styrelsen har oplyst, at skolekommunen skal yde vederlagsfri pædagogisk-
psykologisk rådgivning til friskolerne.
Styrelsen henviser i den forbindelse til fortolkning af friskolelovens § 3, stk. 4, at
rådgivningsforpligtigelsen vedrørende specialundervisning alene forpligter kommunen
til at yde vederlagsfri rådgivning i forbindelse med udarbejdelse af udtalelser for
elever, der af PPR vurderes til at have et støttebehov i mindst 9 undervisningstimer
(12 undervisningslektioner).
Styrelsen bemærker i den forbindelse, at PPR ikke er forpligtiget til at udarbejde test
for dysleksi mm., da sådanne tests påhviler friskolen.
Køge kommune vurderer heraf, at rådgivningsforpligtelsen hos kommunen ikke
strækker sig til andre opgaver, udover udarbejdelse af udtalelser, som
organisationsmæssigt hører under pædagogisk-psykologisk rådgivning.
1
På baggrund af rådgivning fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har Køge
kommune heraf truffet beslutning om følgende fremtidige serviceniveau for PPR´s
betjening af friskoler, beliggende i Køge kommune, med virkning fra og med
skoleåret 2023/2024:
PPR´s fremtidige betjening af friskoler, beliggende i Køge kommune, består
udelukkende i vurdering af, hvorvidt elever har behov for specialpædagogisk
bistand. PPR udarbejder i så fald en udtalelse til brug for friskolens ansøgning
om støttetimer i Styrelsen for Kvalitet og Undervisning.
Følgende forhold skal fremover fremsendes som skriftlig dokumentation for, at PPR
kan foretage en vurdering og eventuel udarbejde udtalelse på elever på friskoler:
§ 11 b. Tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter § 11, stk. 1,
nr. 1, litra a, ydes med en takst for den første elev, der opfylder betingelserne i stk. 2, og en
eller to lavere takster for efterfølgende elever, der opfylder betingelserne i stk. 2.
2) Der foreligger på skolen en aktuel skriftlig udtalelse fra pædagogisk-psykologisk rådgivning i
skolekommunen, jf. § 3, stk. 4, om, at elevens støttebehov er mindst 9 ugentlige
undervisningstimer.
1
Side 1 / 3
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 108: Henvendelse af 12/04-24 fra Foreningen af Kristne Friskoler og Daginstitutioner Om forståelsen af Friskolelovens §3, stk 4
2824012_0002.png
Dato
20. maj 2023
Dokumentnummer
2011-34705-34
o
Fremsendelse af en aktuel beskrivelse af en igangværende indsats for
eleven på friskolen. Ved anmodning om udtalelse på elever, der ikke
tidligere har modtaget specialpædagogisk bistand, skal friskolen
redegøre for, hvorledes friskolen har forsøgt at afhjælpe elevens
faglige vanskeligheder ved undervisningsdifferentiering og
supplerende undervisning.
2
Dokumentation for elevens faglige niveau
i kernefag som dansk, matematik og engelsk skal fremgå af
statusbeskrivelse af eleven (gerne dokumenteret ved faglige tests fra
det aktuelle skoleår).
Det skal fremgå, hvor mange elever, der aktuelt er i klassen som
eleven er indskrevet i, herunder også om den pågældende elev er
skoleudsat eller sat et klassetrin ned.
Det skal fremgå, om der er andre elever i samme klasse, der
modtager specialpædagogisk bistand, eller som friskolen påtænker at
ansøge om specialpædagogisk bistand på.
Der skal foreligge oplysninger om elevens aktuelle fraværsstatistik for
det indeværende skoleår, herunder om hvorvidt eleven er sat i
reduceret skema eller aktuelt undervises som
enkeltmandsundervisning.
Statusbeskrivelse med ovenfor anførte dokumentationskrav
fremsendes til PPR senest d. 1. juni i skoleåret før det skoleår, hvor
der påtænkes ansøgt om specialpædagogisk bistand.
For udtalelser for kommende skoleår 2023/2024 sættes deadline
undtagelsesvis til d. 1. august 2023.
o
o
o
o
o
Materiale til vurdering af grundlag for udarbejdelse af udtalelser på
elever skal indsendes til PPR´s hovedmailadresse, der er en
sikkermailadresse:
[email protected].
Der anmodes heraf om ikke at fremsende oplysninger direkte til
PPR´s medarbejdere, ligesom der også anmodes om ikke at sætte
medarbejdere på cc i den fremsendte mail til PPR´s
hovedmailadresse. PPR´s administration sørger for, at de pågældende
medarbejdere adviseres om den indsendte dokumentation foreligger.
Indsendte anmodninger om udtalelse på specialpædagogisk bistand
gennemgås af PPR, der herefter melder sin vurdering tilbage til skolelederen
om, hvorvidt der er grundlag for udarbejdelse af udtalelser, og udarbejder
udtalelser på de elever, der vurderes at have behov for specialpædagogisk
bistand.
PPR deltager fra og med skoleåret 2023/2024 ikke i møder på friskolerne, der
ikke har direkte sammenhæng med udarbejdelse af udtalelser. Det vil sige, at
PPR fremover ikke kan inviteres til opfølgende netværksmøder m.v. hen over
skoleåret.
2
§ 3. En fri grundskole skal efter regler, der fastsættes af børne- og undervisningsministeren
(…) tilbyde supplerende undervisning eller anden faglig støtte til en elev, der har brug for støtte,
og som ikke kan understøttes alene ved brug af undervisningsdifferentiering og holddannelse,
med henblik på elevens inklusion i den almindelige undervisning, jf. § 3 a, 1. pkt., i lov om
folkeskolen,
Side 2 / 3
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 108: Henvendelse af 12/04-24 fra Foreningen af Kristne Friskoler og Daginstitutioner Om forståelsen af Friskolelovens §3, stk 4
2824012_0003.png
Dato
20. maj 2023
Dokumentnummer
2011-34705-34
Der er ikke mulighed for at søge rådgivning og vejledning for
friskolen/privatskolen og for forældrene hos PPR, andet end i direkte
sammenhæng med vurdering og udarbejdelse af udtalelser vedrørende
specialpædagogisk bistand. PPR deltager således ikke fra og med skoleåret
2023/2024 i faste møderækker på friskoler/privatskoler. Dette forhold gælder
for alle medarbejdere i PPR, inklusiv PPR´s læsekonsulent.
PPR udarbejder ikke henvisninger af elever på friskoler/privatskoler til
udredning i børne- og ungdomspsykiatrien.
PPR fremsender ikke automatisk oplysninger til anden PPR i forbindelse med
skoleskift til en anden skolekommune. Den nye skolekommunes PPR er heraf
selv forpligtiget på, med samtykke fra forældrene, at anmode om sagsakter
hos PPR i Køge kommune.
PPR har ikke ansvar for at kontakte og formidle oplysninger vedrørende
elever, hvor elevens forældre ønsker, at eleven skal modtage
specialpædagogisk bistand på en folkeskole i Køge kommune, herunder ønske
om henvisning til specialklasser og specialskoler under Folkeskolelovens
bestemmelser.
Forældrene skal i denne sammenhæng selv tage kontakt til skoleleder på en
folkeskole og anmode denne om at inddrage PPR (i tilfældet folkeskolen er
beliggende i Køge kommune) i vurdering af, hvorvidt eleven har behov for
specialpædagogisk bistand.
Ovenstående gælder udelukkende for elever, der er bosat i Køge kommune.
Elever bosat i andre kommuner skal tage kontakt til skolemyndigheder og
PPR i deres bopælskommune i forbindelse med ønske om skift til eventuel
specialpædagogisk bistand i en folkeskole.
Med venlig hilsen
Steen Larsen
Leder af PPR
Ida Sofie Dircks
Souschef i PPR
Side 3 / 3