Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 108
Offentligt
2824011_0001.png
Til Børne
og Undervisningsudvalget
Emne: Opfordring til, at Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg forholder sig til
tolkningen af
Friskolelovens §3, stk. 4.: ”Skolekommunen skal yde vederlagsfri
pædagogisk-psykologisk
rådgivning”.
12. februar 2024
Særbehandling
nej tak!
Fri- og privatskolerne i Danmark vil gerne løfte med på de fælles samfundsopgaver.
Som frie skoler får vi ikke 100% statsstøtte; til gengæld har vi en frihed
og det er vi
glade og taknemmelige for, men betragter det også som en forpligtelse til
ansvarlighed. Vi ønsker ikke særbehandling, men blot fair, tydelige og rimelige vilkår,
så også vi har gode muligheder for at være skole for sårbare og udsatte elever. Som
frie grundskoler modtager vi ikke lige så mange midler til specialundervisning mv., som
man gør i Folkeskole-regi, men vi betragter til dels dette som en del af det frie ansvar,
vi bærer.
Foreningen af
Kristne Friskoler
og Daginstitutioner
Bytorvet 7,1. th
8722 Hedensted
Telefon 97 35 20 99
[email protected]
kristne-friskoler.dk
Køge Kommunes kortsigtede spareøvelse rammer sårbare børn
Jakob Carl Christensen
Køge Kommune reducerer PPRs ydelse til udelukkende at handle om udarbejdelse af
en PPV (se bilag). Det er et stort problem, fordi det betyder, at vi som ansvarlige
friskoler ikke får adgang til samarbejde og forebyggende indsatser omkring de børn,
som går på vores skoler.
Dette vil især ramme de børn, der har ”mellemstore” udfordringer. De elever, der har
støttebehov på 9 timers ugentlig støtte eller derover, vil kunne få en PPV og dermed vil
skolen kunne løfte opgaven. Men de elever, der har et støttebehov på mindre end 9
ugentlige timer, har på en friskole i Køge Kommune, med den nye retning i
forvaltningen af PPRs ansvar,
ikke
adgang til alle de forebyggende ressourcer,
indsatser, viden og ordninger, som børn på folkeskolerne har i PPR-regi.
Især mindre skoler, der oftest ligger på landet, vil have meget svært ved at løfte denne
opgave og dermed vil der efter alt at dømme over tid i praksis ske en glidning af netop
”mellemgruppen” over i Folkeskolen, fordi vi som frie skoler ikke
har adgang til
førnævnte ressourcer.
Direkte telefon 22 18 23 10
[email protected]
Elevprofilen ændres
Vi frygter, at resultatet vil blive, at de frie skoler fortrinsvis bliver for ”dem uden
udfordringer” og ”dem med væsentlige udfordringer”, mens hele mellemgruppen vil
være at finde i Folkeskolen. Vi hindres dermed i at løfte vores del af opgaven og må
forvente, at vi vil opleve større søgning af ”dem uden udfordringer” og ”dem med
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 108: Henvendelse af 12/04-24 fra Foreningen af Kristne Friskoler og Daginstitutioner Om forståelsen af Friskolelovens §3, stk 4
2824011_0002.png
væsentlige udfordringer”. Dermed frygter vi ikke på sigt et fald i elevtal, men at
gruppen ændres.
Dette er ikke en bevægelse vi ønsker
vi ønsker blot under ansvar ligeværdige vilkår
for børnenes skyld, og for at vi fortsat kan være medbærere på den fælles opgave.
Forvaltningspraksis i strid med lovgivning og ministerielle retningslinjer
Endelig mener vi, at denne forvaltningspraksis er i direkte modstrid med Ministeriets
inspirations- og vejledningsmaterialer, udgivet i 2020:
”Det
gode samarbejde mellem
privat- og friskoler og den kommunale forvaltning”
og ”Bliv
skarp på lovgivning i
samarbejdet mellem privat- og friskoler og den kommunale forvaltning”.
Som eksempel på dette kan nævnes fra vejledningen ”Det
gode samarbejde….”,
hvor
der tales om sårbare og udsatte børn:
”Det tættere samarbejde mellem aktører gør, at
det blandt er nemmere for skolerne at kontakte
de rette personer ’på kommunen’.
Også i sager med bekymringer, der endnu ikke er vokset sig store, men hvor det
forebyggende arbejde kan understøttes af råd og vejledning fra kommunale
tværfaglige ressourcepersoner”
(vores
understregning).
Således er det pointen med beskrivelsen af samarbejdet mellem frie skoler og
kommunen, at der sker en forebyggende indsats
hvilket vi på alle måder er
interesseret i, for de udsatte og sårbare børns skyld, men med Køge Kommunes praksis
altså udelukkes fra.
Desuden mener vi ikke, at denne praksis er forenelig med Barnets Lov §2, stk.2.
underpunkt 3: ”At understøtte barnets eller den unges skolegang og mulighed for at
gennemføre en uddannelse”.
Helt centralt er således, at vi betragter denne praksis som grundlæggende uforenelig
med Friskolelovens §3, stk. 4.
Opsummering og opfordring
Vi frygter, at Køge Kommunes praksis vil danne præcedens for kommunale
spareøvelser over hele landet, hvor sårbare og udsatte børn ender med at betale
prisen.
Vi opfordrer på denne baggrund derfor Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg til
at forholde sig til tolkningen af Friskolelovens §3, stk. 4.: ”Skolekommunen skal yde
vederlagsfri pædagogisk-psykologisk
rådgivning”.
kristne-friskoler.dk
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 108: Henvendelse af 12/04-24 fra Foreningen af Kristne Friskoler og Daginstitutioner Om forståelsen af Friskolelovens §3, stk 4
2824011_0003.png
Med venlig hilsen
Foreningen af Kristne Friskoler
Jakob Carl Christensen
Sekretariatschef
&
Thorkild Bjerregaard
Formand
BILAG: Køge Kommunes meddelelse til de frie og private grundskoler i kommunen pr.
20. maj 2023.
kristne-friskoler.dk