Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 106
Offentligt
2822400_0001.png
Februar 2024
Rigsrevisionens notat om
beretning om
studenters overgang
fra gymnasium til
videregående uddannelse
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Statsrevisorernes/Rigsrevisionens opfølgning på de tidligere beretninger
2822400_0002.png
2.. 1.
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om studenters overgang fra
gymnasium til videregående uddannelse (beretning
nr. 8/2021)
5. februar 2024
RN 1401/24
I. Baggrund og konklusion
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om studenters overgang fra gymna-
sium til videregående uddannelse, som blev indledt med en beretning i 2021. Opfølg-
ningen sker med henblik på at vurdere, om Børne- og Undervisningsministeriets initi-
ativer adresserer den kritik, der fremgår af Statsrevisorernes bemærkninger og Rigs-
revisionens beretning. Vi har tidligere behandlet sagen i notat til Statsrevisorerne af
8. marts 2022.
2. Beretningen handlede om, i hvilket omfang gymnasierne lykkedes med at få flest
mulige studenter til at overgå til en videregående uddannelse efter gymnasiet.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det utilfredsstillende, at gym-
nasierne ikke indfriede gymnasielovens formål, idet de ikke havde fået flest mulige
studerende til at overgå til en videregående uddannelse i perioden 2014-2017. Derud-
over fandt Statsrevisorerne, at Børne- og Undervisningsministeriets tilsyn ikke havde
været tilstrækkeligt effektivt og målrettet de gymnasier, der havde vedvarende pro-
blemer med lav overgangsfrekvens til de videregående uddannelser.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Konklusion
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Børne- og Undervisningsministeriet har
ændret sit tilsyn, så overgangsfrekvensen for alle 4 gymnasiale uddannelser indgår i
det risikobaserede kvalitetstilsyn. Ministeriet har endvidere anvendt mere aktuelle da-
ta i tilsynet.
Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionens opfølgning viser, at overgangsfrekvensen er faldet for den første dimit-
tendårgang efter implementeringen af gymnasiereformen. Målingen er foretaget 2 år
efter fuldført gymnasial uddannelse og er sammenlignet med målinger for tidligere år-
gange.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Statsrevisorernes/Rigsrevisionens opfølgning på de tidligere beretninger
2822400_0003.png
2
Rigsrevisionens opfølgning viser desuden, at Børne- og Undervisningsministeriet siden
skoleåret 2021/22 har gennemført 3 skærpede tilsyn vedrørende overgangsfrekvensen.
Ministeriet planlægger i 2024 at gennemføre et særskilt tilsyn med institutionernes ar-
bejde for at understøtte studenternes overgang til en videregående uddannelse.
Rigsrevisionen vil, når ministeriets nuværende initiativer har haft tid til at virke, fortsat
følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
udviklingen i overgangsfrekvensen for de første dimittendårgange efter gymnasie-
reformens vedtagelse og Børne- og Undervisningsministeriets eventuelle initiativer
i tilknytning hertil.
II. Status på sagen
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Børne- og Undervisningsministeriets arbejde
med at udtage alle 4 uddannelser til nærmere un-
dersøgelse og ministeriets anvendelse af mere ak-
tuelle data i tilsynet.
2. Udviklingen i overgangsfrekvensen for de første
dimittendårgange efter gymnasiereformens vedta-
gelse og Børne- og Undervisningsministeriets even-
tuelle initiativer i tilknytning hertil.
Status
Behandles og afsluttes i dette notat.
Behandles i dette notat og følges fortsat.
III. Børne- og Undervisningsministeriets initiativer
5. Vi gennemgår i det følgende Børne- og Undervisningsministeriets initiativer i forhold
til opfølgningspunkterne.
6. Opfølgningen er baseret på redegørelser fra Børne- og Undervisningsministeriet og
data om overgangsfrekvens fra uddannelsesstatistik.dk.
Børne- og Undervisningsministeriets tilsyn med de gymnasiale uddan-
nelser
Børne- og Undervisningsministeriet har i det risikobaserede kvalitetstilsyn for skoleåre-
ne 2021/22 og 2022/23 medtaget alle 4 gymnasiale uddannelser i screeningen på kvali-
tetsindikatoren, som vedrører overgangsfrekvens 2 år efter fuldført gymnasial uddan-
nelse. Derudover har ministeriet i arbejdet med at anvende mere aktuelle data beslut-
tet, at der i tilsynet også indgår en supplerende indikator vedrørende overgangsfre-
kvensen efter 1 år. Rigsrevisionen finder dette tilfredsstillende og vurderer derfor, at
denne del af sagen kan afsluttes.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Statsrevisorernes/Rigsrevisionens opfølgning på de tidligere beretninger
3
7. Statsrevisorerne bemærkede, at Børne- og Undervisningsministeriet ikke havde
ført tilsyn med alle 4 gymnasieuddannelser i perioden 2017-2020, selv om det var et
krav i gymnasiereformen. Fx var hverken hhx eller htx udtaget til tilsyn i 2019. Statsre-
visorerne bemærkede også, at ministeriet kunne effektivisere sit tilsyn ved at afkorte
tidshorisonten for tilsynet, så der ikke kun ses på lav overgangsfrekvens efter 27 må-
neder, men også på lav overgangsfrekvens efter 3, 6, 9 eller 15 måneder.
8. Vores opfølgning viser, at Børne- og Undervisningsministeriet både i tilsynet for
skoleåret 2021/22 og for skoleåret 2022/23 har medtaget alle 4 gymnasiale uddan-
nelser i screeningen på kvalitetsindikatoren ”Overgang
til videregående uddannelse
27 måneder efter fuldført gymnasial uddannelse”.
9. Vores opfølgning viser desuden, at Børne- og Undervisningsministeriet har medta-
get en supplerende indikator i tilsynet for at anvende mere aktuelle data. Den supple-
rende indikator dækker over ”Overgang
til videregående uddannelse 15 måneder ef-
ter fuldført gymnasial uddannelse”, hvilket er et målepunkt
ét år tidligere. Indikatoren
anvendes ifølge ministeriet prædikativt, så Styrelsen for Undervisning og Kvalitet tid-
ligere kan identificere institutioner med mulige kvalitetsudfordringer. Institutioner, der
falder ud på den supplerende indikator, modtager et brev fra styrelsen, som skal vir-
ke forebyggende og bidrage til et tidligt ledelsesmæssigt fokus på potentielle udfor-
dringer.
Udviklingen i overgangsfrekvensen til videregående uddannelser og
Børne- og Undervisningsministeriets initiativer i tilknytning hertil
Rigsrevisionens opfølgning viser, at overgangsfrekvensen til videregående uddannel-
ser er faldende. Det gælder både for de første hf-dimittendårgange og for den første
dimittendårgang for de gymnasiale uddannelser (stx, hhx og htx efter gymnasierefor-
mens implementering). Børne- og Undervisningsministeriet har siden skoleåret 2021/22
gennemført 3 skærpede tilsyn vedrørende overgangsfrekvensen og planlægger i 2024
at gennemføre et særskilt tilsyn med institutionernes arbejde for at understøtte studen-
ternes overgang til en videregående uddannelse.
På nuværende tidspunkt er der kun én årgang at måle overgangsfrekvensen på for de
gymnasiale uddannelser efter implementeringen af gymnasiereformen. Rigsrevisionen
vil
for at få yderligere data og for at give Børne- og Undervisningsministeriets nuvæ-
rende initiativer lejlighed til at virke
fortsat følge udviklingen i overgangsfrekvensen
for de kommende dimittendårgange efter implementeringen af gymnasiereformen og
ministeriets eventuelle nye initiativer i tilknytning hertil.
Opgørelsestidspunkt
Børne- og Undervisningsmini-
steriet henviser i sit hørings-
svar til, at der er indført en ny
måde at opgøre statustids-
punkter for overgange. Der
opgøres nu status præcist pr.
30. september 0 år, 1 år, 2 år,
3 år og 5 år efter en fuldført
eller afbrudt uddannelse. Må-
leperioden for 2 år efter endt
uddannelse i opgørelsen sva-
rer derfor til 27 måneder.
10. Statsrevisorerne bemærkede, at gymnasierne ifølge gymnasieloven først og frem-
mest skal forberede eleverne til en videregående uddannelse. Da beretningen blev af-
givet, havde overgangen fra de gymnasiale til de videregående uddannelser imidler-
tid været faldende for alle studenterårgange de sidste 10 år. I reformen af de gymna-
siale uddannelser fra 2017 var ét af målene således, at en større andel af de studeren-
de skulle påbegynde en videregående uddannelse.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Statsrevisorernes/Rigsrevisionens opfølgning på de tidligere beretninger
2822400_0005.png
4
11. Børne- og undervisningsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at be-
retningen fokuserede på studenter for perioden 2014-2017, hvorfor studenter efter im-
plementeringen af gymnasiereformen ikke indgik. Ministeren fandt, at det derfor var
for tidligt at vurdere reformens effekt på overgangen.
12. Vores opfølgning viser, at overgangsfrekvensen er faldende, når der måles over de
seneste 3 årgange, jf. tabel 1. Overgangsfrekvensen er faldende både for dimittender
fra hf, stx, hhx og htx.
Tabel 1
Overgang til en videregående uddannelse pr. 30. september 2 år efter
fuldført gymnasial uddannelse
Årgang
Videregående uddannelse
Heraf korte videregående uddannelser
Heraf mellemlange videregående uddannelser
2017/2018
62,3 %
7,7 %
54,6 %
2018/2019
59,1 %
7,4 %
51,7 %
2019/2020
54,2 %
6,5 %
47,7 %
Særskilt tilsyn vedrøren-
de overgang
Note: Tabellen viser den samlede overgangsfrekvens for alle gymnasiale uddannelser. Data fra uddannelses-
statistik.dk opdateres i august, og der vil derfor tidligst være tilgængelige tal for årgang 2020/2021 i au-
gust 2023. .
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af data fra uddannelsesstatistik.dk.
Tilsynet skal vise, hvilke for-
skelle der er i overgangen til
videregående uddannelser på
tværs af de gymnasiale uddan-
nelsesretninger, geografi, elev-
sammensætning mv. Tilsynet
skal også vise, hvilke indsat-
ser institutionerne iværksæt-
ter for at forberede eleverne
til deres fremtidige uddannel-
sesvalg, med det formål at
kunne dele viden og gode ek-
sempler, som kan inspirere til
gymnasiernes videre arbejde
med overgang. Endelig skal
tilsynet vise, hvilke tilbud der
understøtter studenternes
overgang til videregående ud-
dannelser, efter de har forladt
gymnasiet.
13. Børne- og Undervisningsministeriet fremhæver, at der kan være forskellige forhold,
som påvirker overgangsfrekvensen, og som ligger uden for de gymnasiale institutio-
nernes opgaver og indsats, fx regler, konjunkturer, samfundsmæssige tendenser og
strømninger.
Børne- og Undervisningsministeriet oplyser, at ministeriet siden skoleåret 2021/22 i
forbindelse med gennemførelsen af det årlige risikobaserede kvalitetstilsyn har iværk-
sat 3 skærpede tilsynsforløb for gymnasiale institutioner med vedvarende udfordrin-
ger på kvalitetsindikatoren ”Overgang
til videregående uddannelse 27 måneder efter
fuldført gymnasial uddannelse”. Derudover oplyser ministeriet, at Styrelsen for Under-
visning og Kvalitet i 2024 vil gennemføre et særskilt tilsyn med institutionernes arbej-
de for at understøtte studenternes overgang til en videregående uddannelse, herun-
der den lokale implementering af karrierelæringselementer i uddannelserne. Dette
skal ses i lyset af den faldende overgangsfrekvens til videregående uddannelser.
14. Hele sagen kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på www.ft.dk/Statsrevisorerne.
15. Bilag 1 viser Folketingets behandling af beretningen.
Bo Brabrand
sætterigsrevisor
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Statsrevisorernes/Rigsrevisionens opfølgning på de tidligere beretninger
2822400_0006.png
5
Bilag 1. Folketingets behandling af beretningen
Beretning (nr.),
dato for Stats-
revisorernes
mødebehandling
og minister-
redegørelse(r)
Studenters over-
gang fra gymnasium
til videregående
uddannelse
(nr.
8/2021)
10-12-2021
Minister-
redegørelse:
Børne- og under-
visningsministeren:
11-02-2022
Behandlet i
udvalg
Teknisk gennem-
gang ved Stats-
revisorerne og
Rigsrevisionen
Udvalgs-
spørgsmål (nr.)
Indkaldt til
samråd
Statsrevisorerne
har holdt møde
med ministeren
§ 20-spørgsmål
Finansudvalget:
16-12-2021