Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 106
Offentligt
2822399_0001.png
Februar 2024
Rigsrevisionens notat om
beretning om
folkeskolens
obligatoriske
9.-klasseprøver
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Statsrevisorernes/Rigsrevisionens opfølgning på de tidligere beretninger
2822399_0002.png
2.. 1.
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om folkeskolens obligatoriske
9.-klasseprøver (beretning nr. 11/2018)
6. februar 2024
RN 1402/24
I. Baggrund og konklusion
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om folkeskolens obligatoriske 9.-klas-
seprøver, som blev indledt med en beretning i 2018. Opfølgningen sker med henblik
på at vurdere, om ministeriets initiativer adresserer den kritik, der fremgår af Statsre-
visorernes bemærkninger og Rigsrevisionens beretning. Vi har tidligere behandlet sa-
gen i notater til Statsrevisorerne af 5. september 2019 og 3. marts 2022.
2. Beretningen handlede om de obligatoriske 9.-klasseprøver, herunder hvordan Un-
dervisningsministeriet (nu Børne- og Undervisningsministeriet) overvågede og under-
støttede folkeskolerne med henblik på, at alle elever aflagde prøverne.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det meget problematisk, at
mange folkeskoleelever ikke aflagde afgangsprøverne, som siden 2006 har været ob-
ligatoriske. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at Undervisningsministeriet
ikke i tilstrækkelig grad havde overvåget og understøttet, at folkeskolerne levede op
til deres lovbestemte formål om at forberede eleverne til videre uddannelse.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Konklusion
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Børne- og Undervisningsministeriet via
folkeskolernes registreringer nu kan følge årsagerne til manglende karakter- eller status-
registrering for elever ved de obligatoriske 9.-klasseprøver, og at ministeriet bruger
denne viden i tilsynet med folkeskolerne. Børne- og Undervisningsministeriet har med
disse initiativer mindsket det mørketal, der var i data i forhold til prøveaflæggelsen.
Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at sagen kan afsluttes.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Statsrevisorernes/Rigsrevisionens opfølgning på de tidligere beretninger
2822399_0003.png
2
II. Status på sagen
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Børne- og Undervisningsministeriets tilsyn med
folkeskolernes kvalitet.
2. Børne- og Undervisningsministeriets kvalitets-
sikring af data.
3. Børne- og Undervisningsministeriets viden om
årsager til prøvefritagelser.
4. Resultatet af Børne- og Undervisningsministe-
riets analysearbejde, herunder de initiativer, som
konklusionerne måtte medføre, og fokus på mørke-
tal i data.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 5. september 2019.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 5. september 2019.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 5. september 2019.
Opfølgningspunktet blev behandlet i
notat til Statsrevisorerne af 5. september
2019 og notat til Statsrevisorerne af 3.
marts 2022 og delvist afsluttet.
Rigsrevisionen ville fortsat følge Børne-
og Undervisningsministeriets arbejde, så
ministeriet mere umiddelbart kan følge
årsagerne til manglende karakter- eller
statusregistrering, og bruge disse oplys-
ninger i sit tilsyn.
Det udestående behandles og afsluttes i
dette notat.
III. Børne- og Undervisningsministeriets initiativer
5. Vi gennemgår i det følgende Børne- og Undervisningsministeriets initiativer i forhold
til det udestående opfølgningspunkt.
6. Opfølgningen er baseret på ministeriets redegørelser og gennemgang af dokumen-
tation.
Resultatet af Børne- og Undervisningsministeriets analysearbejde
Børne- og Undervisningsministeriet har oprettet koder, der gør det muligt for skolerne
at registrere forskellige lovlige årsager til manglende prøveaflæggelse. De nye koder
indgik i skolernes registrering af elevernes aflæggelse af 9.-klasseprøverne i skoleåret
2022/23 og i ministeriets tilsyn. Børne- og Undervisningsministeriet har med disse ini-
tiativer mindsket det mørketal, der var i data i forhold til prøveaflæggelsen. Dette fin-
der Rigsrevisionen tilfredsstillende og vurderer derfor, at sagen kan afsluttes.
7. Statsrevisorerne bemærkede, at Børne- og Undervisningsministeriet havde haft et
mangelfuldt grundlag for at få kendskab til og reagere på passende måde over for de
folkeskoler, der ikke lykkedes med at få eleverne til at aflægge 9.-klasseprøverne.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Statsrevisorernes/Rigsrevisionens opfølgning på de tidligere beretninger
2822399_0004.png
3
Statsrevisorernes bemærkning var begrundet i, at hovedparten af Børne- og Under-
visningsministeriets opgørelser ikke tog højde for de mange folkeskoleelever, som
hvert år ikke aflagde alle folkeskolens obligatoriske 9.-klasseprøver. Hertil kom, at
skolernes indberetninger var præget af fejlregistreringer, mangler og inkonsistens.
I forbindelse med Rigsrevisionens opfølgning i 2022 oplyste Børne- og Undervisnings-
ministeriet, at Styrelsen for It og Læring havde gennemført et pilotprojekt, hvor skoler-
nes administrative data blev anvendt til at forbedre ministeriets overblik over prøve-
aflæggelsen, og at ministeriet ville arbejde videre med dette.
8. Vores opfølgning viser, at Styrelsen for It og Læring har tilføjet en række nye koder,
så skolerne mere præcist kan indberette lovlige årsager til, at en elev ikke har aflagt
prøve. Børne- og Undervisningsministeriet oplyser, at der nu er koder for alle lovlige
årsager til manglende aflæggelse af 9.-klassesprøver. Det er fx nu muligt for skolerne
at statusregistrere elever, som er fritaget eller bortvist fra de obligatoriske 9.-klasse-
prøver. De nye koder har været anvendt siden 2023, og indgik i ministeriets tilsyn med
skolerne i forbindelse med aflæggelsen af 9.-klasseprøverne i sommeren 2023. Mini-
steriet har i forlængelse heraf udarbejdet vejledningsmateriale til folkeskolerne om an-
vendelsen af de nye koder.
Børne- og Undervisningsministeriet oplyser, at Styrelsen for It og Læring på baggrund
af skolernes indberetninger har identificeret skoler med mangelfuld statusindberet-
ning. Styrelsen har fulgt op over for skoler, hvor der mangler indrapportering for mere
end 10 % af de eksamenspligtige elever i én eller flere prøver.
9. Det fremgår af den seneste opgørelse af prøveaflæggelsen for skoleåret 2022/23, at
10,1 % af den anslåede elevpopulation ikke fik en karakter i alle obligatoriske prøver.
6,1 % af eleverne er registreret med undtagelseskoder, mens 4 % af eleverne mangler
registrering i én eller flere prøver.
10. Børne- og Undervisningsministeriet oplyser desuden, at ministeriet har arbejdet vi-
dere med at bruge skolernes administrative data i udviklingen af et nyt prøvetilmel-
dingssystem (TOPAS). I systemet bliver eleverne automatisk tilmeldt alle relevante
prøver forud for prøveaflæggelsen. Skolerne skal derefter aktivt afmelde elever, der
er fritaget fra prøver eller fejlagtigt figurerer i skolens systemer, hvilket vil gøre regi-
streringerne mere valide.
11. Hele sagen kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Bo Brabrand
sætterigsrevisor