Til Børne- og Undervisningsudvalget
Filosofi som obligatorisk fag i gymnasiet
I knap et års tid har en lille aktionsgruppe med relationer til Filosofilærerforeningen for gymnasiet
og HF arbejdet for at fremme et forslag om at justere bekendtgørelsen for stx, så eleverne
fremtidigt skal vælge to af de tre fag filosofi, oldtidskundskab og religion. (I dag er oldtidskundskab
og religion obligatoriske, mens filosofi er et valgfag).
Vi ønsker i den anledning foretræde for Børne – og Undervisningsudvalget, så vi kan præsentere
vores forslag.
Med sådan en justering bringer man strukturelt de klassiske, humanistiske fag i samklang med
gymnasiets øvrige faglige hovedområder, hvor eleverne i dag har et eller flere obligatoriske valg. I
dag er det sådan, at eleverne skal vælge minimum ét 2. fremmedsprog blandt en række, ét
kunstnerisk fag blandt en række og to obligatoriske naturvidenskabelige c-fag ud af fire mulige. Ved
at indføre den samme model for de klassiske, humanistiske dannelsesfag sideordner man altså
hovedområderne og giver eleverne mere valgfrihed. Og hvad der for os at se er vigtigere, så vil
flere elever møde filosofi som fag.
Filosofi spiller en afgørende rolle i vores moderne samfund, især på grund af filosofis bidrag til etik,
som bliver stadigt mere væsentlig i takt med samfundets udvikling. Etik er i dag indeholdt i faget
religion, men vi mener, at etik i et moderne samfund eksisterer i egen ret, uafhængigt af et religiøst
perspektiv. Der er tre primære grunde til, at filosofi er vigtig i forhold til etiske problematikker.
1.
Teknologietik:
I takt med at teknologien udvikler sig med hastige skridt, opstår der nye
etiske dilemmaer, der kræver dybdegående overvejelser og som ikke har noget med
religion af gøre umiddelbart. Kunstig befrugtning og genmanipulation, genmodificering af
fødevare bare for at taget et par eksempler, hjernedødskriterium, aktiv dødshjælp,
organdonation er andre vigtige spørgsmål, som filosofi kan være med til at behandle i
undervisningen og diskutere ud fra forskellige perspektiver. Filosofien hjælper os med at
navigere i disse komplekse spørgsmål ved at tilbyde rammer for at forstå og vurdere de
etiske implikationer af teknologisk innovation og anvendelse. Dette er essentielt for at sikre,
at teknologien tjener menneskehedens bedste interesser uden at kompromittere vores
moralske og etiske værdier.
2.
Klimaetik:
Med klimaforandringerne truende over os er behovet for at handle etisk i
forhold til miljøet blevet presserende. Filosofien udstyrer os med den nødvendige dannelse
og de værktøjer, vi har brug for til at overveje vores forhold til naturen og vores ansvar over
for både nuværende og fremtidige generationer. Ved at integrere etik i vores tilgang til
klimaændringer kan vi træffe mere informerede og bæredygtige valg. Filosofi lever således i
sig selv op til dannelsesparagraffen i gymnasiebekendtgørelsen: ”Eleverne skal derfor lære
at forholde sig reflekterende og ansvarligt til deres omverden, herunder medmennesker,
natur, miljø, klima og samfund, samt til deres udvikling”. Gøres filosofi obligatorisk
understreger dette paragraffens betydning.
3.
Omsorgsetik:
I en verden, hvor omsorgsroller og sociale dynamikker konstant udvikler sig,
giver filosofien indsigt i betydningen af omsorg, menneskelig værdighed og relationer.
Omsorgsetik fremhæver vigtigheden af mellemmenneskelige relationer og det ansvar, vi