Boligudvalget 2023-24
BOU Alm.del Spørgsmål 20
Offentligt
2785965_0001.png
Susanne Janum
Fra:
Emne:
TMFKP Sekretariat
svar til Astrid Aller (F) om Korttidsudlejning
Fra: TMFKP BPM Rådhuspost  
Sendt: 9. november 2023 13:07 
Til: Astrid Aller (Borgerrepræsentationen)  
Cc: Mikkel Aarup Andersen  
Emne: Svar på politikerspørgsmål stillet af Astrid Aller (F) den 30. oktober 2023 vedr. korttidsudlejning, eDoc‐sag 
2023‐0422503 
 
Kære Astrid Aller, MB 
På vegne af Lena Kongsbach, vicedirektør i Bygge‐, Parkerings‐ og Miljømyndigheden, sender jeg hermed svar på din 
henvendelse af 30. oktober 2023 vedr. kor dsudlejning. 
 
Med venlig hilsen
Tanja Winsløw
BPM Sekretariat
_________________________________________
KØBENHAVNS KOMMUNE
Teknik- og Miljøforvaltningen
Bygge-, Parkerings- og Miljømyndighed
 
1
BOU, Alm.del - 2023-24 - Spørgsmål 20: Spm. om, hvorvidt ministeren mener, at kommunerne har tilstrækkelige vilkår til at sikre overholdelsen af kravet om helårsbeboelse
2785965_0002.png
Bygge-, Parkerings- og Miljømyndighed
Teknik- og Miljøforvaltningen
Besvarelse vedrørende korttidsudlejning
08-11-2023
Medlem af Borgerrepræsentationen Astrid Aller (F) har den 30. oktober
2023 stillet følgende spørgsmål til Teknik- og Miljøforvaltningen.
Spørgsmål
I et notat fra
17. juni 2020 om Airbnb
skriver forvaltningen følgende
”Som det fremgår af notatet, modtager forvaltningen ind imellem an-
meldelser vedrørende korttidsudlejning, som videresendes til Erhvervs-
styrelsen. Anmeldelserne behandles endvidere af forvaltningen efter
boligreguleringsloven for at afklare, om kravet om helårsbeboelse er
opfyldt. Der bliver også indgivet anmeldelser om korttidsudlejning til
andre dele af kommunen, som behandles på samme måde i det omfang
disse henvendelser bliver videreformidlet til Teknik‐ og Miljøforvaltnin-
gen. Til orientering har forvaltningen modtaget 34 anmeldelser om
korttidsudlejning siden lovgivningens ikrafttræden i maj 2019.”
1.
2.
3.
Hvor mange anmeldelser om korttidsudlejning har kommunen
modtaget siden lovgivningens ikrafttræden i maj 2019?
Har kommunen kendskab til, om nogen af disse anmeldelser har
ledt til sanktioner for udlejere?
Hvor mange af anmeldelserne om korttidsudlejning har ført til, at
kommunen har nået frem til at kravet om helårsbeboelse efter bo-
ligreguleringsloven ikke er overholdt?
I notatet nævnes en række forslag til lovgivning, der ville lette kom-
munens muligheder for at føre effektiv kontrol med anvendelsen af
boliger i kommunen. Er der nogen af de forslag, som er blevet aftalt
ændret eller vedtaget siden notatet blev udarbejdet? Er der vedta-
get andre forslag, som letter kommunens muligheder for at udføre
effektiv kontrol med anvendelsen af boliger?
Hvilke politiske handlemuligheder har vi kommunalt for mere effek-
tivt at udføre kontrol med anvendelse af boliger i kommunen?
Sagsnummer i F2
2023 - 18267
Dokumentnummer i F2
109819
Sagsnummer i eDoc
2023-0422503
4.
5.
Bygge-, Parkerings- og
Miljømyndighed
Svar
Ad 1) Hvor mange anmeldelser om korttidsudlejning har kommunen
modtaget siden lovgivningens ikrafttræden i maj 2019?
Københavns Kommune har siden lovens ikrafttræden i maj 2019 modta-
get ca. 100 anmeldelser vedrørende korttidsudlejning. Cirka halvdelen
af anmeldelserne omhandler boliger, der er med bopælspligt, og den
anden halvdel er henholdsvis boliger uden bopælspligt og erhvervsen-
heder. Teknik- og Miljøforvaltningen sender alle anmeldelser til videre
sagshandling i Plan- og Landdistriktsstyrelsen, der fører kontrollen efter
sommerhusloven.
BOU, Alm.del - 2023-24 - Spørgsmål 20: Spm. om, hvorvidt ministeren mener, at kommunerne har tilstrækkelige vilkår til at sikre overholdelsen af kravet om helårsbeboelse
Forvaltningen er bekendt med et mørketal mht. anmeldelser af boliger
der bruges til korttidsudlejning, da vi på kommunens hjemmeside oply-
ser, at kommunen ikke fører denne kontrol og henviser til Plan- og Land-
distriktsstyrelsen. Hvis der sker anmeldelser direkte til styrelsen, er for-
valtningen ikke bekendt med dette antal.
Ad 2) Har kommunen kendskab til, om nogen af disse anmeldelser har
ledt til sanktioner for udlejere?
Forvaltningen er bekendt med, at der af Plan- og Landdistriktsstyrelsen,
er blevet givet et påbud til én udlejer.
Udlejer, som var et firma, fik at vide af styrelsen, at et firma ikke må ud-
leje iht. reglerne omkring korttidsudlejning. Ny lejer dokumenterede, at
personen havde taget boligen i brug til helårsbeboelse og styrelsen af-
sluttede dermed sagen.
Det er dog et påbud, som forvaltningen er blevet bekendt med af andre
veje end direkte fra Plan- og Landdistriktsstyrelsen, da styrelsen ikke
sender deres afgørelser orienterende til forvaltningen, selvom vi har fo-
reslået sådan et samarbejde.
Ad 3) Hvor mange af anmeldelserne om korttidsudlejning har ført til,
at kommunen har nået frem til at kravet om helårsbeboelse efter bolig-
reguleringsloven ikke er overholdt?
Loven hedder ikke længere Boligreguleringsloven, men Lov om bolig-
forhold.
Ingen af anmeldelserne har ført til, at Københavns Kommune er nået
frem til, at kravet om helårsbeboelse ikke er overholdt. Grundet mang-
lende sanktionsmuligheder fra lovgivers side, er kommunens handle-
rum begrænset, og bevisbyrden ift. hvorvidt Lov om boligforhold ikke
er overholdt, er svær at løfte.
Ad 4) I notatet nævnes en række forslag til lovgivning, der ville lette
kommunens muligheder for at føre effektiv kontrol med anvendelsen af
boliger i kommunen. Er der nogen af de forslag, som er blevet aftalt
ændret eller vedtaget siden notatet blev udarbejdet? Er der vedtaget
andre forslag, som letter kommunens muligheder for at udføre effektiv
kontrol med anvendelsen af boliger?
Ingen af de nævnte forslag er blevet imødekommet af lovgiver siden
notatet blev udarbejdet.
Der er dog vedtaget andre tiltag. Den 3. december 2020 vedtog Folke-
tinget Lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforhol-
dene (Bopælspligt i nyetablerede boliger, der i en lokalplan er fastlagt
til helårsboliger). Loven er kun gældende for boliger, der er fastlagt til
helårsboliger i lokalplaner, der er endeligt vedtaget og offentligt be-
kendtgjort efter den 1. januar 2021, og gældende for boliger der har fået
byggetilladelse efter vedtagelse af den konkrete lokalplan
Loven vil således ikke finde anvendelse på boliger, der er fastlagt til hel-
årsboliger i en lokalplan, som er vedtaget før 1. januar 2021. For disse
boliger finder de hidtidige regler anvendelse, hvor der ikke er bopæls-
pligt for nyetableret boligbyggeri. Bopælspligten indtræder først i det
øjeblik, boligen tages i brug til helårsbeboelse. Kommunen kan således
BOU, Alm.del - 2023-24 - Spørgsmål 20: Spm. om, hvorvidt ministeren mener, at kommunerne har tilstrækkelige vilkår til at sikre overholdelsen af kravet om helårsbeboelse
2785965_0004.png
ikke gribe ind efter planloven, hvis boligen står tom, men alene hvis den
anvendes til et andet formål end helårsbeboelse.
Lovens anvendelse forudsætter, at det i nye lokalplaner indskrives, at ny-
etablerede boliger skal anvendes til helårsbeboelse. Dette er skrevet i
Københavns Kommunes lokalplaner siden 2007. Herefter vil reglerne
om bopælspligt gælde nyetablerede boliger, så snart ejeren har modta-
get en ibrugtagningstilladelse.
Dette vil på sigt betyde, at kommunen kan føre kontrol med disse boli-
genheder allerede 6 uger efter afslutning af byggeriet, hvis lokalplanen
for området er vedtaget efter 1. januar 2021. Boligen skal derfor ikke
først have haft en folkeregistertilmelding tilknyttet, da boligen så at sige
er ´født´ med bopælspligt, og skal benyttes til helårsbeboelse fra start.
Ad 5) Hvilke politiske handlemuligheder har vi kommunalt for mere ef-
fektivt at udføre kontrol med anvendelse af boliger i kommunen?
Det vil kræve lovændringer, herunder øgede sanktionsmuligheder, for
at kommunen mere effektivt kan føre kontrol med anvendelse af boliger
og sikre, at færre boliger i Københavns Kommune står tomme.
Svaret er offentligt tilgængeligt på
https://www.kk.dk/politik/politiske-
udvalg/teknik-og-miljoeudvalget/politikerspoergsmaal
Lena Kongsbach
Vicedirektør