Boligudvalget 2023-24
BOU Alm.del Bilag 74
Offentligt
2843111_0001.png
22. marts 2024
UDKAST
Boligudvalget 2023-24
BOU Alm.del - Bilag 74
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene
boliger m.v. og lov om leje af almene boliger
(Fritagelse for genansøgning om boligstøtte efter bortfald
på grund af Landsbyggefondens tilskud til
midlertidige huslejenedsættelser)
1
§1
I lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1343 af 24. novem-
ber 2023, som ændret ved § 24 i lov nr. 679 af 3. juni 2023, foretages føl-
gende ændringer:
1.
I
§ 91 a, stk. 5, 1. pkt.,
ændres »året 2023« til: »året 2024«.
2.
§ 91 a, stk. 5, 2. pkt.,
ophæves.
3.
Efter § 174 indsættes:
Ȥ 174 a.
For en boligstøttemodtager, jf. lov om individuel boligstøtte,
der opnår en huslejenedsættelse som følge af tilskud til udlejeren efter § 91,
stk. 5, i denne lov, og som mister boligstøtten for den pågældende måned
efter omberegning af boligstøtten efter § 46 i lov om individuel boligstøtte,
sker retten til generhvervelse af udbetalingen af boligstøtte efter lov om in-
dividuel boligstøtte umiddelbart efter huslejenedsættelsen uden fornyet an-
søgning uanset § 40, stk. 1, 1. pkt., i lov om individuel boligstøtte. Bolig-
støtten anses ikke for afbrudt i perioden uden udbetaling af boligstøtte i må-
neden med huslejenedsættelsen efter 1. pkt.
Stk. 2.
Boligstøttemodtageren efter stk. 1 har ikke pligt til oplyse om
huslejenedsættelsen til Udbetaling Danmark, uanset § 46, stk. 1, 1. pkt., i
lov om individuel boligstøtte.
Stk. 3.
Landsbyggefonden videregiver til Udbetaling Danmark oplysnin-
ger om, hvilke boligafdelinger eller lejemål der opnår huslejenedsættelse
som følge af tilskud til udlejeren efter § 91, stk. 5, forud for huslejenedsæt-
telsen. Videregivelse af oplysningerne kan ske via Huslejeregistret.
1
Evt. EU-note (se vejledningens pkt. 2.3.2)
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Lovudkast: Orientering om høring om lovforslag om Landsbyggefondens tilskud til huslejenedsættelser
UDKAST
Stk. 4.
Udbetaling Danmark henter oplysninger fra Huslejeregistret ved-
rørende boligstøttemodtagere, der er omfattet af stk. 1. Udbetaling Danmark
sammenkører oplysninger om boligafdelinger eller lejemål fra Landsbygge-
fonden, jf. stk. 3, med adresser for de øvrige boligstøttemodtagere, der er
omfattet af stk. 1, og hvor oplysningerne om huslejenedsættelsen ikke frem-
går af huslejeregistret. Indhentelsen og samkøring af oplysninger efter 1. og
2. pkt. er til brug for administrationen af, at der ikke skal ansøges på ny efter
stk. 1, generhvervelsen af udbetalingen af boligstøtten efter stk. 1 og til brug
for omberegning af boligstøtten efter § 46, stk. 3, i lov om individuel bolig-
støtte. Oplysninger fra Landsbyggefonden sidestilles med oplysninger fra
udlejeren, jf. § 46, stk. 3, i lov om individuel boligstøtte.
Stk. 5.
Udbetaling Danmark skal videregive oplysninger om personnum-
mer, huslejens størrelse og boligstøttens størrelse for måneden forud for
huslejenedsættelsen vedrørende boligstøttemodtagere, der har fået husleje-
nedsættelse, jf. stk. 1, til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering til
brug for statistisk opfølgning og analyse, samt opbevaring i styrelsens stati-
stiske datavarehus.
Stk. 6.
Udbetaling Danmarks varetagelse af opgaver efter stk. 1-5, omfat-
tes af § 1, stk. 1, i lov om Udbetaling Danmark.«
§2
I lov om leje af almene boliger, jf. lovbekendtgørelse nr. 928 af 4. september
2019, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 681 af 6. juni 2022 og senest ved §
3 i lov nr. 1793 af 28. december 2023, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 10, stk. 8,
indsættes som
4. pkt.:
»Udlejeren skal desuden oplyse lejerne om, at huslejenedsættelsen ikke skal
meddeles til Udbetaling Danmark i forbindelse med en boligstøttesag, at le-
jerne ikke skal indgive en ny ansøgning om boligstøtte, og at udlejeren vi-
deregiver oplysninger om huslejenedsættelsen til Udbetaling Danmark til
brug for omberegning af boligstøtten.«
§3
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
2
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Lovudkast: Orientering om høring om lovforslag om Landsbyggefondens tilskud til huslejenedsættelser
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Den 10. februar 2023 indgik regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Mo-
deraterne) aftale med Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Ra-
dikale Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige om infla-
tionshjælp.
Ved lov nr. 681 af 6. juni 2023 om ændring af lov om almene boliger m.v.
og lov om leje af almene boliger (Tilskud til midlertidig huslejenedsættelse
i visse almene boligafdelinger), der trådte i kraft den 8. juni 2023, blev der
udmøntet den del af aftalen om inflationshjælp, der vedrører prioritering af
350 mio. kr. fra Landsbyggefonden til midlertidig huslejenedsættelse i visse
almene boligafdelinger. Loven har overladt Landsbyggefonden opgaven
med administration af bevillingen.
Landsbyggefonden har i forbindelse med udarbejdelse af ordningens admi-
nistrationsgrundlag foretaget en modelberegning, som viste, at nogle hus-
stande - hvis tilskuddet fordeles over 12 måneder - ville få reduceret deres
rådighedsbeløb, idet deres boligstøtte ville blive bragt til ophør og den mi-
stede boligstøtte ville overstige huslejenedsættelsen.
Den utilsigtede effekt kan undgås, hvis Landsbyggefondens tilskud til hus-
lejenedsættelser anvendes til at dække en almen boligafdelings samlede hus-
leje for én hel måned. Det betyder, at alle beboere i den pågældende bolig-
afdeling vil få én hel måneds gratis husleje. Som følge heraf vil de beboere,
der modtager boligstøtte, miste retten til boligstøtte for denne måned og
blive nødt til at indgive ny ansøgning om boligstøtte.
I lovforslaget foreslås, at en boligstøttemodtager, der på grund af Landsbyg-
gefondens tilskud midlertidigt mister boligstøtte i den pågældende måned,
ikke skal indgive ny ansøgning om boligstøtte for at generhverve ret til ud-
betalingen af boligstøtte. Det foreslås endvidere, at Landsbyggefonden vi-
deregiver oplysninger om boligafdelinger eller lejemål, der opnår husleje-
nedsættelse til Udbetaling Danmark, der administrerer boligstøtte, og at bo-
ligstøttemodtageren ikke har oplysningspligt om huslejenedsættelsen.
3
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Lovudkast: Orientering om høring om lovforslag om Landsbyggefondens tilskud til huslejenedsættelser
UDKAST
Dermed sikres det, at der er en automatiseret proces for, at boligstøttemod-
tagere ikke skal ansøge på ny ved huslejenedsættelsen, uden boligstøttemod-
tagerens aktive medvirken. Udbetaling Danmark vil herefter af egen drift
kunne fremfinde de berørte boligstøttemodtagere og sørge for at der ikke
skal ansøges på ny for at generhverve retten til boligstøtte efter nærværende
lovforslag, og at boligstøtten omberegnes efter boligstøttereglerne.
Desuden præciseres det i lovforslaget, at Landsbyggefondens tilskud kan
anvendes i året 2024.
Endelig foreslås det, at udlejeren oplyser lejerne om, at huslejenedsættelsen
ikke skal meddeles til Udbetaling Danmark i forbindelse med en boligstøt-
tesag, at lejerne ikke skal indgive en ny ansøgning om boligstøtte, og at ud-
lejeren videregiver oplysninger om huslejenedsættelsen til Udbetaling Dan-
mark til brug for omberegning af boligstøtten.
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Fritagelse for genansøgning om boligstøtte bortfaldt på grund af
Landsbyggefondens tilskud til midlertidig huslejenedsættelse
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Lov om almene boliger m.v.
Det fremgår af § 91 a, stk. 5, 1. pkt., i lov om almene boliger m.v., at Lands-
byggefonden i året 2023 af de midler, der er overført til landsdispositions-
fonden, jf. § 89, kan give tilsagn om 350 mio. kr. til tilskud til huslejened-
sættelse i almene boligafdelinger med særligt behov for supplerende mid-
lertidig huslejehjælp. Ikke anvendte beløb i året 2023 overføres til året 2024,
jf. § 91 a, stk. 5, 2. pkt., i lov om almene boliger m.v.
Det er Landsbyggefonden, der i et regulativ udstedt efter § 95, stk. 1, i lov
om almene boliger m.v., fastsætter nærmere kriterier.
Det er forudsat i de almindelige bemærkninger til lov nr. 681 af 6. juni 2023
om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om leje af almene boliger
(Tilskud til midlertidig huslejenedsættelse i visse almene boligafdelinger),
jf. pkt. 2.3., at Landsbyggefondens tilskud vil blive udbetalt i en bestemt
periode, f.eks. i op til 12 måneder.
Landsbyggefondens bestyrelse vedtog den 16. juni 2023 et regulativ om til-
skud til midlertidig huslejenedsættelse i visse almene boligafdelinger.
Landsbyggefondens tilskud ville udgøre mellem 5.000-10.000 kr. pr. 100
4
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Lovudkast: Orientering om høring om lovforslag om Landsbyggefondens tilskud til huslejenedsættelser
UDKAST
m² og skulle udmøntes over 12 måneder på baggrund af en rangering af bo-
ligafdelingernes udsathed, herunder andel enlige med børn, andel fuldtids-
modtagere af offentlige ydelser, andelen boligstøttemodtagere, personlig
indkomst og rådighedsbeløb. Ifølge fonden ville det omfatte ca. 86.000 hus-
stande.
Inden implementeringen af regulativet lavede Landsbyggefonden en model-
beregning, som har vist, at en afledt konsekvens af modellen vil kunne være,
at visse husstande vil få reduceret deres rådighedsbeløb, idet deres bolig-
støtte helt bortfalder. Beskæftigelsesministeriet skønner, at berørte hus-
stande (ca. 1.200) vil få nedsat deres rådighedsbeløb med mellem 700 kr. og
2.400 kr. om året.
De afledte konsekvenser skyldes, at boligstøttereglerne har en bagatel-
grænse i form af et minimumsbeløb for, hvor stor boligstøtten skal være for
at kunne udbetales.
Landsbyggefonden nåede på baggrund af ovennævnte ikke at anvende i året
2023 350 mio. kr. til tilskud til huslejenedsættelser i visse almene boligaf-
delinger.
2.1.1.2. Lov om leje af almene boliger
Det fremgår af § 10, stk. 8, 1. pkt., i lov om leje af almene boliger, at udle-
jeren, som opnår tilskud til nedsættelse af huslejen i medfør af § 91 a, stk.
5, i lov om almene boliger m.v., skal nedsætte lejen tilsvarende for lejerne i
den afdeling, som tilskuddet vedrører.
Bestemmelsen betyder, at udlejeren er forpligtet til at videreføre tilskuddet
i form af en huslejenedsættelse for lejerne, hvis denne opnår tilskud hertil.
Tilskuddet skal således ikke indgå som en ekstraordinær indtægt i det lø-
bende budgetår, som først vil få virkning i forbindelse med budgetlægning
for det næste budgetår.
Med tilsvarende menes, at den samlede lejenedsættelse for alle lejere i af-
delingen skal svare til det tilskud, som gives til lejenedsættelse.
Ifølge § 10, stk. 8, 2. pkt., i lov om leje af almene boliger m.v., skal nedsæt-
telsen ske for den periode, hvor udlejer opnår tilskud til nedsættelse af lejen.
Det betyder, at udlejer er forpligtet til at nedsætte lejen i samme periode,
som udlejeren opnår tilskud i.
5
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Lovudkast: Orientering om høring om lovforslag om Landsbyggefondens tilskud til huslejenedsættelser
2843111_0006.png
UDKAST
Udlejeren skal i forbindelse med nedsættelsen af huslejen oplyse lejerne om
årsagen til nedsættelsen af lejen samt størrelse og varighed af huslejened-
sættelsen, jf. almenlejelovens § 10, stk. 8, 3. pkt.
Udlejeren er således forpligtet til at oplyse om størrelsen og varigheden af
huslejenedsættelsen. Dette kan ske ved at oplyse, hvor meget huslejen sættes
ned med, hvad lejeren skal betale efter huslejenedsættelsen, hvor længe hus-
lejenedsættelsen varer, og fra hvilken dato lejeren igen skal betale lejen uden
huslejenedsættelse.
Der består ikke en forpligtelse for udlejeren til at varsle lejeren igen ved
ophøret af huslejenedsættelsen, og lejen vender således tilbage til det almin-
delige niveau uden varsel.
Der kan dog efter omstændighederne bestå en forpligtelse hertil, hvis ikke
udlejeren har opfyldt sin meddelelsesforpligtelse i forbindelse med husleje-
nedsættelsen.
2.1.1.3. Lov om individuel boligstøtte (boligstøtteloven)
Boligstøtte efter lov om individuel boligstøtte (boligstøtteloven) beregnes
ud fra huslejens størrelse, husstandens indkomst, dog uden børns indkomst,
og boligens størrelse. Boligstøtte administreres af Udbetaling Danmark.
Efter gældende regler i § 40, stk. 1, i boligstøtteloven, indgives ansøgning
om boligsikring og boligydelse til Udbetaling Danmark. Boligstøtte ydes
med virkning fra begyndelsen af den måned, der følger nærmest efter an-
søgningens indgivelse.
Efter gældende regler skal der indgives en ny ansøgning, såfremt en tidligere
ansøger, der i en periode har mistet retten til boligstøtte, på ny bliver beret-
tiget hertil.
Det fremgår af 8 c, stk. 1, i boligstøtteloven, at indkomsten efter § 8 b, nr.
1, for ansøgeren og dennes husstandsmedlemmer opgøres foreløbigt ved an-
søgning om individuel boligstøtte som indkomsten for den første måned, der
ansøges om individuel boligstøtte til, ud fra borgerens egne oplysninger. Af
§ 8 c, stk. 3, fremgår, at den beregnede boligstøtte opgjort efter ansøgning
danner grundlag for udbetaling af boligstøtte til ansøgeren hver måned, ind-
6
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Lovudkast: Orientering om høring om lovforslag om Landsbyggefondens tilskud til huslejenedsættelser
2843111_0007.png
UDKAST
til der sker en omberegning af boligstøtten. Boligstøtten for tidligere måne-
ders genberegning af boligstøtte kan justeres i form af tillæg eller fratræk på
baggrund af oplysninger fra indkomstregisteret og genberegning, jf. § 8 d.
Efter reglerne i § 13 i boligstøtteloven kan man i visse tilfælde for pensio-
nister undlade at ændre arealberegningen efter § 12, selv om arealgrænserne
overskrides som følge af, at antallet af husstandsmedlemmer bliver formind-
sket. Det er en betingelse for den lempeligere ordning efter § 13, at ordnin-
gen ikke afbrydes, f.eks. ved at pensionisten i samme periode ikke berettiget
til boligstøtte eller i en periode reelt ikke modtager boligstøtte.
Af § 41, stk. 3, i boligstøtteloven fremgår, at ansøgeren er forpligtet til efter
anmodning at fremkomme med enhver oplysning, herunder fremlægge do-
kumenter, der har betydning for beregningen af boligstøtte. Dokumentation
for husstandsindkomsten baseres som udgangspunkt på oplysninger fra ind-
komstregisteret.
Det fremgår af § 41, stk. 4, i boligstøtteloven, at kommunalbestyrelsen og
Udbetaling Danmark vedrørende hvert sit sagsområde, jf. § 9 b, kan afkræve
ejere af ejendomme med lejligheder, hvortil der ydes boligstøtte, alle nød-
vendige oplysninger til brug ved behandling af spørgsmål om ydelse af bo-
ligstøtte og lade sådanne ejendomme besigtige efter aftale med ansøgeren.
Det følger af § 46, stk. 1, 1.pkt., i boligstøtteloven, at ansøgeren til brug for
omberegning i løbet af året skal oplyse Udbetaling Danmark om alle for-
hold, der kan medføre nedsættelse eller bortfald af boligstøtten, dog ikke
oplysninger om husstandsindkomst, medmindre det vedrører oplysninger
om indkomst fra selvstændig erhvervsvirksomhed eller indkomst, der ikke
er skattepligtig her i landet.
Af § 46, stk. 3, i boligstøtteloven fremgår, at vedrører ændringen en nedsæt-
telse af lejen, kan omberegning ske på grundlag af oplysning herom fra ud-
lejeren. Udbetaling Danmark skal samtidig oplyse ansøgeren eller boligstøt-
temodtageren om baggrunden for omberegningen.
Det fremgår af § 46 b, stk. 1, 1. og 2. pkt., i boligstøtteloven, at Udbetaling
Danmark årligt foretager en endelig efterregulering, jf. § 47, af den måned-
lige boligstøtte for det forudgående kalenderår. Den endelige efterregulering
sker på baggrund af årsopgørelsen og oplysninger fra indkomstregisteret.
I § 1, stk. 1, i lov om Udbetaling Danmark er oplistet de lovområder vedrø-
rende sociale ydelser, som Udbetaling Danmark varetager opgaver efter.
7
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Lovudkast: Orientering om høring om lovforslag om Landsbyggefondens tilskud til huslejenedsættelser
2843111_0008.png
UDKAST
Det fremgår bl.a., at Udbetaling Danmark varetager de opgaver, der tillæg-
ges Udbetaling Danmark i henhold lov om individuel boligstøtte. Lov om
Udbetaling Danmark fastlægger de overordnede rammer for Udbetaling
Danmarks administration og sagsbehandling. Lov om Udbetaling Danmark
indeholder bl.a. bestemmelser om vejledning af borgeren, ledelse, tilsyn og
regnskab og revision.
2.1.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets overvejelser og den fo-
reslåede ordning
Social-, Bolig- og Ældreministeriet finder, at der stadigvæk er behov for, at
Landsbyggefonden anvender 350 mio. kr. til tilskud til huslejenedsættelser
i visse almene boligafdelinger.
Landsbyggefonden skal derfor i året 2024 anvende de 350 mio. kr. til samme
formål og til samme målgruppe.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet finder, at det vil være uhensigtsmæssigt,
hvis nogle husstande får et samlet set mindre rådighedsbeløb som følge af,
at boligstøtten på grund af Landsbyggefondens tilskud bortfalder.
For at undgå denne utilsigtede effekt af huslejenedsættelser vil Landsbyg-
gefonden kunne yde tilskud til de udvalgte boligafdelinger, svarende til den
pågældende afdelings samlede husleje for én måned, således at inflations-
hjælpen ikke fordeles over en periode men udbetales på én gang.
Det vil sikre, at samtlige beboere i målgruppen modtager et højere rådig-
hedsbeløb som følge af udmøntning af inflationshjælpen, selvom boligstøt-
ten for beboerne vil bortfalde i den pågældende måned. Der vil være tale om
Landsbyggefondens egen beslutning, men Social-, Bolig- og Ældreministe-
riet vurderer på baggrund af dialog med Landsbyggefonden, at fonden er
indstillet på at ændre ovennævnte regulativ, jf. pkt. 2.1.1.1.
Med et gennemsnitteligt tilskud på 5.800 kr. pr. husstand vil modellen om-
fatte ca. 57.300 husstande, hvoraf mellem 54-60 procent af husstandene –
knap 33.000 husstande - skønnes at være boligstøttemodtagere, som i gen-
nemsnit vil miste 2.300 kr. i boligstøtte. Det vurderes, at der ikke vil være
borgere, som vil opleve et nettotab i rådighedsbeløbet som følge af ordnin-
gen.
Henset til ordningens karakter finder Social-, Bolig- og Ældreministeriet, at
det ikke vil være rimeligt, at boligstøttemodtagere, der mister boligstøtten
den måned, som Landsbyggefondens tilskud vil omfatte, på ny skal indgive
8
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Lovudkast: Orientering om høring om lovforslag om Landsbyggefondens tilskud til huslejenedsættelser
UDKAST
ansøgning om boligstøtte. Det er ligeledes Social-, Bolig- og Ældreministe-
riets opfattelse, at det er mest hensigtsmæssigt, at generhvervelsen af retten
til udbetaling af boligstøtten sker på en så automatiseret måde som muligt,
uden at boligstøttemodtageren selv behøver at rette henvendelse til Udbeta-
ling Danmark, der administrerer boligstøtten.
Efter gældende praksis i Udbetaling Danmark er sagsbehandlingen af bolig-
støtte i høj grad automatiseret. En måned uden boligstøtte betyder som ud-
gangspunkt, at der sker en automatiseret proces for ophør af retten til bolig-
støtten.
For at sikre, at forslaget om, at der ikke skal ske fornyet ansøgning, kan
administreres uden borgerens medvirken, er det Social-, Bolig- og Ældre-
ministeriets vurdering, at der er behov for, at Udbetaling Danmark foretager
ændringer i IT-sagsbehandlingssystemet for boligstøtte, således at ikke læn-
gere sker et automatisk ophør af retten til boligstøtte for de berørte bolig-
støttemodtagere.
For at finde frem til de berørte boligstøttemodtagere vurderes det derfor
også, at der er behov for, at Udbetaling Danmark modtager oplysninger om
adresser, der opnår huslejenedsættelse fra Landsbyggefonden, herunder op-
lysninger fra Huslejeportalen, forud for huslejenedsættelsen. Udbetaling
Danmark vil herefter af egen drift kunne omberegne boligstøtte i den måned,
hvor der sker huslejenedsættelse, og sørge for, at der sker en generhvervelse
af boligstøtten uden fornyet ansøgning baseret på de oplysninger, som Ud-
betaling Danmark har i sagen om boligstøtte og fra Landsbyggefonden.
Det er endvidere vurderet, at en mere automatiseret proces uden medvirken
fra borgen må indebære, at boligstøttemodtagerne ikke får oplysningspligt
vedrørende huslejenedsættelsen til Udbetaling Danmark.
Derfor foreslås det, at for en boligstøttemodtager, jf. lov om individuel bo-
ligstøtte, der opnår en huslejenedsættelse som følge af tilskud til udlejeren
efter § 91, stk. 5, i denne lov, og som mister boligstøtten for den pågæl-
dende måned efter omberegning af boligstøtten efter § 46 i lov om indivi-
duel boligstøtte, sker retten til generhvervelse af udbetalingen af bolig-
støtte efter lov om individuel boligstøtte umiddelbart efter huslejenedsæt-
telsen uden fornyet ansøgning uanset § 40, stk. 1, 1. pkt., i lov om indivi-
duel boligstøtte. Boligstøtten anses ikke for afbrudt i perioden uden udbe-
taling af boligstøtte i måneden med huslejenedsættelsen efter 1. pkt.
9
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Lovudkast: Orientering om høring om lovforslag om Landsbyggefondens tilskud til huslejenedsættelser
2843111_0010.png
UDKAST
Forslaget vil indebære, at de boligstøttemodtagere, der får huslejenedsæt-
telse, ikke skal ansøge på ny, og derfor fortsat er boligstøttemodtagere,
selvom de mister boligstøtten den pågældende måned.
Forslaget vil også indebære, at boligstøtten ikke anses for afbrudt, hvilket
bl.a. har betydning for de boligstøttemodtagere, der får beregnet deres bo-
ligstøtte på baggrund af de lempeligere regler i § 13 i boligstøtteloven, der
gælder for pensionister. Med forslaget stilles de boligstøttemodtagere efter
huslejenedsættelsen som om, at der ikke har været en periode uden bolig-
støtte, og de vil derfor fortsat efter huslejenedsættelsen få beregnet deres
boligstøtte efter de lempeligere regler i § 13 såfremt de øvrige betingelser
er opfyldt.
Forslaget vil endvidere indebære, at det er tilstrækkeligt, at boligstøtten op-
hører i en måned, hvor der sker huslejenedsættelse, til at boligstøttemodta-
geren er omfattet af bestemmelsen om, at der ikke skal ansøges om bolig-
støtte på ny. At boligstøtten måske kunne være ophørt af andre årsager i
samme måned, f.eks. ændret indkomst, vurderes derfor ikke relevant. Dette
betyder således også, at nogle borgere, der af andre årsager end huslejened-
sættelsen, ellers skulle have søgt på ny, vil få en bedre retsstilling med dette
lovforslag.
For at understøtte en mere automatiseret proces er det Social-, Bolig- og
Ældreministeriets vurdering, at det er mest hensigtsmæssigt, at borgeren
ikke skal meddele husnedsættelsen til Udbetaling Danmark. Forslaget om
oplysningspligt skal ses i sammenhæng, at Landsbyggefonden har oplysnin-
gerne om, hvilke boligafdelinger eller lejemål, der modtager huslejenedsæt-
telserne, og dermed vil kunne videregive disse oplysninger til Udbetaling
Danmark i stedet for boligstøttemodtageren.
Det foreslås derfor, at boligstøttemodtageren ikke har pligt til oplyse om
huslejenedsættelsen til Udbetaling Danmark uanset § 46, stk. 1, 1. pkt., i lov
om individuel boligstøtte.
Forslaget vil indebære, at huslejenedsættelsen som følge af tilskud til udle-
jeren efter § 91, stk. 5, i denne lov, ikke er omfattet af den oplysningspligt,
der fremgår af boligstøtteloven, hvorefter boligstøttemodtageren som ud-
gangspunkt har pligt til at oplyse Udbetaling Danmark
om alle forhold, der
kan medføre nedsættelse eller bortfald af boligstøtten.
10
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Lovudkast: Orientering om høring om lovforslag om Landsbyggefondens tilskud til huslejenedsættelser
UDKAST
Det foreslås derfor endvidere, at Landsbyggefonden videregiver oplysnin-
ger om, hvilke boligafdelinger eller lejemål der modtager huslejenedsæt-
telse som følge af tilskud til udlejeren efter § 91, stk. 5, til Udbetaling Dan-
mark forud for huslejenedsættelsen. Videregivelse af oplysningerne kan ske
via Huslejeregistret.
Forslaget vil indebære, at Landsbyggefonden, der er en selvejende institu-
tion stiftet ved lov, videregiver oplysninger om de boligafdelinger, der mod-
tager tilskud, herunder oplysninger om de enkelte lejemål. Dette kan ske
enten via huslejeregistret eller med lister med adresser til Udbetaling Dan-
mark. Oplysningerne skal videregives til Udbetaling Danmark forud for
huslejenedsættelsen. Udbetaling Danmark anvender allerede efter gældende
praksis Huslejeregisteret i sagsbehandlingen af boligstøtten i forhold til hus-
lejeoplysninger.
Idet det er vurderet, at Udbetaling Danmark af egen drift vil skulle admini-
strere, at boligstøttemodtageren ikke skal ansøge om boligstøtte på ny og for
at sikre en mere automatiseret proces, er der lagt op til, at Udbetaling Dan-
mark fremfinder de berørte boligstøttemodtagere, der opnår huslejenedsæt-
telse, på baggrund af oplysningerne fra Landsbyggefonden.
Det foreslås på denne baggrund, at Udbetaling Danmark henter oplysninger
fra Huslejeregistret vedrørende boligstøttemodtagere, der er omfattet af stk.
1. Udbetaling Danmark sammenkører oplysninger om boligafdelinger eller
lejemål fra Landsbyggefonden, jf. stk. 3, med adresser for de øvrige bolig-
støttemodtagere, der er omfattet af stk. 1, og hvor oplysningerne om husle-
jenedsættelsen ikke fremgår af huslejeregistret. Indhentelsen og samkøring
af oplysninger efter 1. og 2. pkt. er til brug for administrationen af, at der
ikke skal ansøges på ny efter stk. 1, generhvervelsen af udbetalingen af bo-
ligstøtten efter stk. 1 og til brug for omberegning af boligstøtten, efter § 46,
stk. 3, i lov om individuel boligstøtte. Oplysninger fra Landsbyggefonden
sidestilles med oplysninger fra udlejeren, jf. § 46, stk. 3, i lov om individuel
boligstøtte.
Forslaget vil indebære, at Udbetaling Danmark skal håndtere oplysningerne
om huslejenedsættelse på to forskellige måder. Oplysninger fra Huslejere-
gistret hentes for hver boligstøttemodtager på samme måde som anvendes
for almindelig boligstøttesager i forhold til huslejeændringer. Der vil være
boliger, hvor udlejerne ikke anvender Huslejeregistret, typisk kommunale
boliger, og hvor Landsbyggefonden videresender oplysninger om boligaf-
delinger eller lejemål med huslejenedsættelser til Udbetaling Danmark. I
11
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Lovudkast: Orientering om høring om lovforslag om Landsbyggefondens tilskud til huslejenedsættelser
UDKAST
disse tilfælde samkører Udbetaling Danmark oplysninger om lejemål mv.
med adresser fra boligstøttemodtagere i boligstøttesystemet. Udbetaling
Danmark kan herefter sørge for, at de berørte boligstøttemodtagere, der får
omberegnet boligstøtten, ikke skal ansøge på ny og generhverver rettet til
udbetaling af boligstøtte uden borgerens medvirken.
Forslaget indebærer endvidere, at oplysninger fra Landsbyggefonden om-
fattes af ordlyden af § 46, stk. 3, i boligstøtteloven, og at Udbetaling Dan-
mark derfor af egen drift kan omberegne boligstøtten på baggrund af husle-
jenedsættelsen på samme måde, som når Udbetaling Danmark modtager op-
lysninger om huslejeændringer direkte fra udlejeren.
Det foreslås herudover, at Udbetaling Danmark skal videregive oplysninger
om personnummer, huslejens størrelse og boligstøttens størrelse for måne-
den forud for huslejenedsættelsen vedrørende boligstøttemodtagere, der har
fået huslejenedsættelse, jf. stk. 1, til Styrelsen for Arbejdsmarked og Re-
kruttering til brug for statistisk opfølgning og analyse, samt opbevaring i
styrelsens statistiske datavarehus.
Forslaget vil indebære, at Udbetaling Danmark får en pligt til at indsende
ovennævnte oplysninger om boligstøttemodtagere, der får huslejenedsæt-
telse og mister boligstøtten, til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
til brug for statistik, overvågning, analyse og forskning. Oplysningerne re-
gistreres og opbevares i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings sta-
tistiske datavarehus, jf. § 38 i lov om organisering og understøttelse af be-
skæftigelsesindsatsen mv., hvorefter data af betydning for arbejdsmarkeds-
overvågningen mv. samles i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings
statistiske datavarehus.
Oplysningerne om ordningen kan herefter køres sammen med andre rele-
vante registre i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering og anvendes
til, at styrelsen kan betjene ministeren og folketinget, overvåge arbejdsmar-
kedet, lave statistik, analyser og forskning på ordningen på statistisk niveau
fordelt på fx køn, alder, geografi eller ydelsestype mv.
Det foreslås i øvrigt, at Udbetaling Danmarks varetagelse af opgaver efter
stk. 1-5, omfattes af § 1, stk. 1, i lov om Udbetaling Danmark.
Forslaget vil indebære, at opgaverne i forbindelse med at sørge for, at bo-
ligstøttemodtagere, der får huslejenedsættelser, ikke vil skulle ansøge om
boligstøtte på ny, vil blive omfattet af de gældende bestemmelser i lov om
12
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Lovudkast: Orientering om høring om lovforslag om Landsbyggefondens tilskud til huslejenedsættelser
UDKAST
Udbetaling Danmark om rammerne for Udbetaling Danmarks administra-
tion og sagsbehandling vedrørende sociale ydelser. Det gælder f.eks. i for-
hold til tilsyn og regnskab og revision. Udbetaling Danmarks opgaver efter
boligstøtteloven varetages efter gældende regler allerede efter § 1, stk. 1, i
lov om Udbetaling Danmark.
Forslaget betyder bl.a., at de regler, som gælder i forbindelse med Udbeta-
ling Danmarks varetagelse af boligstøtteområdet, ligeledes vil gælde i for-
bindelse med den foreslåede ordning. Det gælder f.eks. reglerne om bl.a.
vejledning og sagsbehandling i retssikkerhedsloven, som finder tilsvarende
anvendelse i forbindelse med Udbetaling Danmarks varetagelse af opgaver
på sagsområderne i § 1 i lov om Udbetaling Danmark.
Idet med nærværende lovforslag forudsættes, at Landsbyggefondens tilskud
skal anvendes til at dække en almen boligafdelings samlede husleje for én
hel måned, vil bestemmelsen i almenlejelovens § 10, stk. 8, 1. og 2. pkt.,
betyde, at udlejer skal nedsætte huslejen i den måned, som Landsbyggefon-
dens tilskud omfatter.
Udlejer skal i henhold til almenlejelovens § 10, stk. 8, 3. pkt., oplyse lejerne
om, hvor meget huslejen sættes ned med, hvad lejeren skal betale efter hus-
lejenedsættelsen, hvor længe huslejenedsættelsen varer, og fra hvilken dato
lejeren igen skal betale lejen uden huslejenedsættelse.
Som følge af nærværende lovforslag vil de beboere, der bor i en afdeling,
der er omfattet af Landsbyggefondens tilskud, dels ikke har pligt til at med-
dele til Udbetaling Danmark om huslejenedsættelsen, dels ikke skal indgive
en ny ansøgning om boligstøtte.
Derfor foreslås det, at udlejer i forbindelse med fremsendelse af brev til le-
jerne i henhold til almenlejelovens § 10, stk. 8, 3. pkt., vejleder lejerne om,
at huslejenedsættelsen ikke skal meddeles til Udbetaling Danmark i forbin-
delse med en boligstøttesag, og at lejerne ikke skal indgive en ny ansøgning
om boligstøtte, samt oplyse, at udlejer videregiver oplysninger om husleje-
nedsættelsen til Udbetaling Danmark til brug for omberegning af boligstøt-
ten.
Det forventes herefter, at inflationshjælpen vil blive udbetalt omkring sep-
tember 2024, hvilket skal ses i lyset af en implementeringsperiode af system
tilpasninger i Udbetaling Danmark på ca. 6-7 måneder.
13
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Lovudkast: Orientering om høring om lovforslag om Landsbyggefondens tilskud til huslejenedsættelser
UDKAST
3. Klage og genoptagelse
Det vurderes, at Udbetaling Danmarks sagsbehandling efter dette lovforslag
vil kunne påklages efter boligstøtteloven. Dette skyldes, at kravet om an-
søgning om boligstøtte er fastsat i boligstøtteloven.
Det vurderes således, at en boligstøttemodtager vil kunne klage over at
skulle ansøge igen efter ophør af boligstøtten som følge af huslejenedsæt-
telsen i henhold til boligstøttereglerne og med henvisning til dette lov-
forslag, hvis det mod forventning, skulle ske, at boligstøttemodtageren ikke
er blevet omfattet af den automatisk proces for generhvervelsen af ret til
boligstøtte uden ny ansøgning, som beskrevet i dette lovforslag.
Boligstøttemodtageren vil herudover kunne klage over omberegningen af
boligstøtte efter § 46, stk. 3, i forbindelse med huslejenedsættelsen. Dette
vil kunne være relevant, hvis der f.eks. ikke alligevel har været en husleje-
nedsættelse i den pågældende måned for det lejemål.
Boligstøttemodtageren vil endvidere kunne få genoptaget sin sag om ophør
af boligstøtte efter de almindelige ulovbestemte regler om genoptagelse un-
der henvisning til, at der efter dette lovforslag ikke skal ske ny ansøgning
om boligstøtte.
Det vurderes derfor ikke behov for særskilt at fastsætte klagebestemmelser
i dette lovforslag.
4. Behandling af personoplysninger og forholdet til databeskyttelsesfor-
ordningen og databeskyttelsesloven
Forslaget vil indebære, at Udbetaling Danmark vil skulle behandle oplys-
ninger om personer, der modtager boligstøtte efter lov om boligstøtte og
samtidig vil opnå huslejenedsættelse efter forslaget til § 174 a, jf. lovforsla-
gets § 1, nr. 3, med henblik på at personen generhverver retten til boligstøtte
efter huslejenedsættelsen og til brug for omberegning af boligstøtten efter §
46, stk. 3, i lov om individuelt boligstøtte. Udbetaling Danmark vil således
skulle indsamle tilgængelige oplysninger fra Huslejeregistret vedrørende
boligstøttemodtagere, der er omfattet af huslejenedsættelsen efter forslaget
til § 174 a, stk. 1. For de lejemål, som ikke fremgår af Huslejeregistret, vil
Udbetaling Danmark indsamle og samkøre oplysninger om boligafdelinger
eller lejemål fra Landsbyggefonden, jf. forslaget til § 174 a, stk. 4.
Udbetaling Danmark skal efter forslaget til § 174 a, stk. 5, videregive op-
lysninger om personnummer, huslejens størrelse og boligstøttens størrelse
14
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Lovudkast: Orientering om høring om lovforslag om Landsbyggefondens tilskud til huslejenedsættelser
UDKAST
for måneden forud for huslejenedsættelsen vedrørende boligstøttemodta-
gere, der har fået huslejenedsættelse, jf. stk. 1, til Styrelsen for Arbejdsmar-
ked og Rekruttering til brug for statistisk opfølgning og analyse, samt opbe-
varing i styrelsens statistiske datavarehus.
Det vurderes, at der er tale om behandling af almindelige og fortrolige, men
ikke følsomme personoplysninger, som kan ske inden for rammerne af da-
tabeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra e, om nødvendig behandling
af personoplysninger af hensyn til udførelse af en opgave i samfundets inte-
resse eller som henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den da-
taansvarlige har fået pålagt. Desuden kan personnumre efter databeskyttel-
seslovens § 11, stk. 1, behandles med henblik på entydig dokumentation
eller som journalnummer.
Den foreslåede behandling af personoplysninger vurderes at være nødven-
dig for at kunne fremsøge de boligstøttemodtagere, som kan generhverve
retten til boligstøtte efter huslejenedsættelsen uden ny ansøgning herom til
Udbetaling Danmark. For så vidt angår videregivelsen af personoplysninger
om de boligstøttemodtagere, som er omfattet af ordningen, til Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering vurderes det, at behandlingen er nødvendig
for at varetage den opgave, som er pålagt styrelsen om at etablere og samle
data af betydning på beskæftigelsesområdet i Det Statistiske Datavarehus,
jf. § 38 i Lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen
mv.
Det vurderes at være i overensstemmelse med databeskyttelsesforordnin-
gens artikel 5, stk. 1, litra b, og foreneligt med det oprindelige formål for
indsamling af personoplysninger, at oplysningerne om modtagere af bolig-
støttemodtagere, herunder anvendelsen af oplysningerne i Huslejeregistret,
som Udbetaling Danmark har adgang til, genanvendes til at finde de bolig-
støttemodtagere, som kan generhverve retten til boligstøtte uden ny ansøg-
ning efter huslejenedsættelsen.
Udbetaling Danmark skal efter boligstøttelovens § 46, stk. 3, oplyse bolig-
støttemodtagere om baggrunden for huslejenedsættelsen, og i den forbin-
delse er det forudsat at Udbetaling Danmark, der som dataansvarlig, oplyser
modtagerene om indsamlingen af oplysninger fra Huslejeregisteret eller
Landsbyggefonden, i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningens
artikel 14. Behandlingen af sagerne om generhvervelse af boligstøtte efter
den foreslåede § 174 a skal i øvrigt ske under iagttagelse af reglerne i data-
beskyttelsesforordningens kapitel III om den registreredes rettigheder. Reg-
lerne i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, herunder de
15
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Lovudkast: Orientering om høring om lovforslag om Landsbyggefondens tilskud til huslejenedsættelser
2843111_0016.png
UDKAST
grundlæggende principper i forordningens artikel 5, forudsættes i øvrigt at
blive iagttaget i forbindelse med de nævnte behandlinger af personoplysnin-
ger, herunder i forbindelse med behandling af oplysninger om boligstøtte-
modtagerne.
5. Konsekvenser for FN´s verdensmål
Med forslaget sikres, at de mest økonomisk udsatte almene lejere gennem
huslejenedsættelser bliver i stand til at afholde udgifter til deres husleje m.v.,
hvilket vil understøtte delmål nr. 11.1., som handler om, at alle sikres ad-
gang til egnede og sikre boliger til en overkommelig pris med adgang til
grundlæggende tjenesteydelser.
6. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vil medføre merudgifter i Udbetaling Danmark til bl.a. system-
tilpasning, der skal sikre at borgere ikke skal genansøge om boligstøtte. På
baggrund af oplysninger fra Udbetaling Danmark vurderes det med stor
usikkerhed at være udgifter hertil på 15,0-20,0 mio. kr. i 2024. Lovforslagets
økonomiske konsekvenser skal forhandles med de kommunale parter.
Tabel 4.1. Administrative omkostninger i Udbetaling Danmark
2024
Administrative omkostninger
I alt
15,0-20,0
15,0-20,0
2025
0,0
0,0
2026
0,0
0,0
Anm.: Administrative omkostninger er baseret på seneste estimat fra Udbe-
taling Danmark.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning er blevet fulgt.
I overensstemmelse med princip 1 om enkle og klare regler anses de fore-
slåede regler i almenboligloven og almenlejeloven at være entydige og kon-
sistente.
I overensstemmelse med princip 2 digital kommunikation understøtter, at
kommunikation mellem Landsbyggefonden, boligorganisationer og Udbe-
taling Danmark foregår digitalt.
Ifølge princip 3 om automatisk sagsbehandling skal administrationen af den
foreslåede ordning helt eller delvist ske digitalt og under hensyntagen til
borgernes og boligorganisationernes retssikkerhed. Udbetaling Danmarks
16
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Lovudkast: Orientering om høring om lovforslag om Landsbyggefondens tilskud til huslejenedsættelser
UDKAST
behandling af sager om boligstøtte er i dag automatiseret. Lovforslaget vil
sikre, at der er en automatiseret proces for, at boligstøttemodtagere ikke skal
ansøge på ny ved huslejenedsættelsen, uden boligstøttemodtagerens aktive
medvirken.
I overensstemmelse med princip 4 om sammenhæng på tværs ved fælles
begreber er der lagt op til at anvende de samme begreber og principper, som
i dag anvendes i forbindelse med tilskudsordninger og boligstøttesager.
Forslagets elementer vil ikke indebære indsamling og behandling af hånd-
tering af borgernes og virksomhedernes data i strid med princip 5 om tryg
og sikker datahåndtering. Indsamling af data vil ske på afdelingsniveauet
eller lejemålsniveau.
Endelig er der overensstemmelse med princip 6 om genbrug af offentlig in-
frastruktur, idet der er lagt op til, at behandling af ansøgning vil ske inden
for eksisterende IT-løsning hos Landsbyggefonden og almene boligorgani-
sationer (huslejeregistret). Dog vil lovforslaget forudsætte, at Udbetaling
Danmark foretager visse systemtilpasning, der skal sikre at borgere ikke skal
genansøge om boligstøtte.
Lovforslaget åbner ikke nye muligheder for snyd og fejl, jf. princip 7 om
forebyggelse af snyd og fejl.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Almene boligorganisationer anses for at være omfattet af Kommissionens
afgørelse af 20. december 2011 om anvendelse af bestemmelserne i artikel
106, stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde på stats-
støtte i form af kompensation for offentlig tjeneste ydet til visse virksomhe-
der, der har fået overdraget at udføre tjenesteydelser af almindelig økono-
misk interesse, jf. EU-Tidende 2012, nr. L 7, side 3.
17
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Lovudkast: Orientering om høring om lovforslag om Landsbyggefondens tilskud til huslejenedsættelser
UDKAST
Afgørelsen fastsætter, på hvilke betingelser statsstøtte ydet i form af kom-
pensation for en tjenesteydelse af almindelig økonomisk interesse ikke er
underlagt forhåndsanmeldelsespligten efter traktatens artikel 108, stk. 3, da
den kan anses for at være forenelig med traktatens artikel 106, stk. 2.
Kompensation til sociale boligselskaber, der leverer tjenesteydelser af al-
mindelig økonomisk interesse, er fritaget for anmeldelsespligten uanset be-
løbet.
For at være fritaget for anmeldelsespligten skal kompensationen også op-
fylde de udførlige betingelser, der er fastsat i afgørelsens artikel 4, 5 og 6,
som skal sikre, at leverandører ikke overkompenseres.
Efter afgørelsens artikel 4 skal ansvaret for leveringen af tjenesteydelser af
almindelig økonomisk interesse være overdraget den pågældende virksom-
hed ved en eller flere officielle retsakter, der bl.a. skal angive arten og va-
righeden af forpligtelserne til levering af tjenesteydelser af almindelig øko-
nomisk interesse, kriterierne for beregning, kontrol og revision af kompen-
sationen og de foranstaltninger, der er truffet for at undgå overkompensation
og for at sikre tilbagebetaling af en eventuel overkompensation.
I artikel 5 er det fastsat, at kompensationen ikke må overstige, hvad der er
nødvendigt for at dække omkostningerne ved opfyldelsen af leverandørens
forpligtelser under hensyn til de hermed forbundne indtægter samt en rime-
lig forrentning af den eventuelle egenkapital, der måtte være nødvendig for,
at disse forpligtelser kan opfyldes. Den indeholder også nærmere bestem-
melser om beregningen af omkostninger, indtægter og en "rimelig fortjene-
ste".
Endelig er det fastsat i artikel 6, at medlemsstaterne med jævne mellemrum
skal foretage kontrol for at sikre, at virksomheder ikke modtager kompen-
sation, som overstiger det beløb, der er fastlagt i overensstemmelse med ar-
tikel 5 (hvis overkompensationen kun er af begrænset omfang, kan den
fremføres til det efterfølgende år i stedet for at blive tilbagebetalt).
Tilskud til afdelingens drift vil som udgangspunkt udgøre kompensation for
udførelsen af en offentlig serviceforpligtelse (socialt boligbyggeri), som på-
hviler almene boligorganisationer. Overdragelsen af ansvaret for leveringen
af denne service sker generelt ved lov om almene boliger m.v. og konkret
ved kommunalbestyrelsens tilsagn om støtte efter almenboliglovens § 115.
Kommunalbestyrelsen fører desuden tilsyn med almene boligorganisatio-
ners opfyldelse af pligten. Endelig kan kompensation ikke overgå almene
18
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Lovudkast: Orientering om høring om lovforslag om Landsbyggefondens tilskud til huslejenedsættelser
2843111_0019.png
UDKAST
boligorganisationers udgifter forbundet med opfyldelsen af pligten til at op-
føre og udleje almene boliger, idet husleje skal fastsættes som balanceleje
(non profit).
Det vurderes, at de foreslåede bestemmelser i lovforslagets er i overensstem-
melse med Kommissionens afgørelse, idet lovforslaget ikke medfører yder-
ligere støtte til almene boligorganisationer.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 22. marts 2024 til den 9. april
2024 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademisk Arkitektforening, Alzheimerforeningen,
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, Ankestyrelsen, Arbejder-
bevægelsens Erhvervsråd, ATP-ejendomme, BAT-Kartellet, Bedre Psyki-
atri, BL - Danmarks Almene Boliger, BOSAM, Byggeskadefonden, Byg-
gesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark, Center for Boligsocial Ud-
vikling, Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk
Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Ung-
doms Fællesråd, Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, Dan-
ske Handicaporganisationer, Danske Lejere, Danske Regioner, Danske
Studerendes Fællesråd, Danske Udlejere, Danske Ældreråd, Datatilsynet,
Den Danske Dommerforening, Det Centrale Handicapråd, Det Nationale
Integrationsråd, DI, Digitaliseringsstyrelsen, EjendomDanmark, Erhvervs-
styrelsen, Finans Danmark, Foreningen af Rådgivende Ingeniører FRI,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer,
Foreningen til fremskaffelse af boliger for ældre og enlige, Forsikring og
Pension, Frivilligrådet, Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen, Institut
For Menneskerettigheder, KL, Kollegiekontorerne i Danmark, Kommune-
Kredit, Kommunernes Revision - BDO, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsbyggefonden, Lejernes Landsorganisation i Danmark, LOS, OK-
Fonden, Psykiatrifonden, Rådet for Socialt Udsatte, SAND De hjemløses
Landsorganisation, SBH, SBi/AAU (Statens Byggeforskningsinstitut un-
der Aalborg Universitet), Selveje Danmark, Sind, SMVdanmark, Social-
chefforeningen, Socialpædagogernes Landsforbund, SOS Racisme, TEK-
NIQ, VIVE, Udbetaling Danmark og Ældre Sagen.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
19
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Lovudkast: Orientering om høring om lovforslag om Landsbyggefondens tilskud til huslejenedsættelser
2843111_0020.png
UDKAST
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Det forventes, at der er kommunale
merudgifter på 15,0-20,0 mio. kr. til
administration i UDK i 2024.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Almene boligorganisationer anses for at være omfattet af Kommissionens
retten
afgørelse af 20. december 2011 om anvendelse af bestemmelserne i artikel
106, stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde på stats-
støtte i form af kompensation for offentlig tjeneste ydet til visse virksomhe-
der, der har fået overdraget at udføre tjenesteydelser af almindelig økono-
misk interesse, EU-Tidende 2012, nr. L 7, side 3. Det vurderes, at de fore-
slåede bestemmelser i lovforslagets § 1 er i overensstemmelse med Kom-
missionens afgørelse.
Er i strid med de
principper
for
implementering
Ja
Nej
20
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Lovudkast: Orientering om høring om lovforslag om Landsbyggefondens tilskud til huslejenedsættelser
2843111_0021.png
UDKAST
af erhvervsrettet
EU-regulering/
(der i relevant
omfang
også
gælder
imple-
mentering
af
ikke-erhvervs-
rettet EU-regule-
ring) (sæt X)
X
21
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Lovudkast: Orientering om høring om lovforslag om Landsbyggefondens tilskud til huslejenedsættelser
2843111_0022.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af
§ 91 a, stk. 5, 1. pkt.,
i lov om almene boliger m.v., at Lands-
byggefonden i året 2023 af de midler, der er overført til landsdispositions-
fonden, jf. § 89, kan give tilsagn om 350 mio. kr. til tilskud til huslejened-
sættelse i almene boligafdelinger med særligt behov for supplerende mid-
lertidig huslejehjælp.
Det foreslås, at året 2023 ændres til året 2024.
Med forslaget præciseres, at Landsbyggefondens kan anvende de 350 mio.
kr. i året 2024 i stedet for året 2023.
Til nr. 2
Det fremgår af
§ 91 a, stk. 5, 2. pkt.,
i lov om almene boliger m.v., at ikke
anvendte beløb i året 2023 overføres til året 2024.
Det foreslås, at § 91 a, stk. 5, 2. pkt., ophæves.
Det var en forventning, at Landsbyggefonden ville meddele tilsagn på 350
mio. kr. i 2023. Da udbetalingen forventedes at ske over en periode på op til
12 måneder og hermed afslutte i 2024, gav bestemmelsen mulighed for at
kunne anvende uforbrugte midler i året 2024 til det samme formål.
Med de ændringer, der følger af nærværende lovforslag, herunder det for-
hold, at Landsbyggefondens tilskud forventes at blive udbetalt på én måned,
findes der ikke længere behov for at fastholde videreførelsesadgangen.
Til nr. 3
Boligstøtte efter lov om individuel boligstøtte (boligstøtteloven) beregnes
ud fra huslejens størrelse, husstandens indkomst, dog uden børns indkomst,
og boligens størrelse.
Efter gældende regler i § 40, stk. 1, i boligstøtteloven, indgives ansøgning
om boligsikring og boligydelse til Udbetaling Danmark. Boligstøtte ydes med
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Lovudkast: Orientering om høring om lovforslag om Landsbyggefondens tilskud til huslejenedsættelser
2843111_0023.png
UDKAST
virkning fra begyndelsen af den måned, der følger nærmest efter ansøgningens
indgivelse.
Efter gældende regler skal der indgives en ny ansøgning, såfremt en tidligere
ansøger, der i en periode har mistet retten til boligstøtte, på ny bliver beret-
tiget hertil.
Det fremgår af 8 c, stk. 1, i boligstøtteloven, at indkomsten efter § 8 b, nr.
1, for ansøgeren og dennes husstandsmedlemmer opgøres foreløbigt ved an-
søgning om individuel boligstøtte som indkomsten for den første måned, der
ansøges om individuel boligstøtte til, ud fra borgerens egne oplysninger. Af
§ 8 c, stk. 3, fremgår, at den beregnede boligstøtte opgjort efter ansøgning
danner grundlag for udbetaling af boligstøtte til ansøgeren hver måned, ind-
til der sker en omberegning af boligstøtten. Boligstøtten for tidligere måne-
ders genberegning af boligstøtte kan justeres i form af tillæg eller fratræk på
baggrund af oplysninger fra indkomstregisteret og genberegning, jf. § 8 d.
Efter reglerne i § 13 i boligstøtteloven kan man i visse tilfælde for pensio-
nister undlade at ændre arealberegningen efter § 12, selv om arealgrænserne
overskrides som følge af, at antallet af husstandsmedlemmer bliver formind-
sket. Det er en betingelse for den lempeligere ordning efter § 13, at ordnin-
gen ikke afbrydes, f.eks. ved at pensionisten i samme periode ikke berettiget
til boligstøtte eller i en periode reelt ikke modtager boligstøtte.
Af § 41, stk. 3, i boligstøtteloven fremgår, at ansøgeren er forpligtet til efter
anmodning at fremkomme med enhver oplysning, herunder fremlægge do-
kumenter, der har betydning for beregningen af boligstøtte. Dokumentation
for husstandsindkomsten baseres som udgangspunkt på oplysninger fra ind-
komstregisteret.
Det fremgår af § 41, stk. 4, i boligstøtteloven, at kommunalbestyrelsen og Ud-
betaling Danmark vedrørende hvert sit sagsområde, jf. § 9 b, kan afkræve ejere
af ejendomme med lejligheder, hvortil der ydes boligstøtte, alle nødvendige
oplysninger til brug ved behandling af spørgsmål om ydelse af boligstøtte og
lade sådanne ejendomme besigtige efter aftale med ansøgeren.
Det følger af § 46, stk. 1, 1.pkt., i boligstøtteloven, at ansøgeren til brug for
omberegning i løbet af året skal oplyse Udbetaling Danmark om alle forhold,
der kan medføre nedsættelse eller bortfald af boligstøtten, dog ikke oplysninger
om husstandsindkomst, medmindre det vedrører oplysninger om indkomst fra
selvstændig erhvervsvirksomhed eller indkomst, der ikke er skattepligtig her i
landet.
23
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Lovudkast: Orientering om høring om lovforslag om Landsbyggefondens tilskud til huslejenedsættelser
2843111_0024.png
UDKAST
Af § 46, stk. 3, i boligstøtteloven fremgår, at vedrører ændringen en nedsættelse
af lejen, kan omberegning ske på grundlag af oplysning herom fra udlejeren.
Udbetaling Danmark skal samtidig oplyse ansøgeren eller boligstøttemodtage-
ren om baggrunden for omberegningen.
Det fremgår af § 46 b, stk. 1, 1. og 2. pkt., i boligstøtteloven, at Udbetaling
Danmark årligt foretager en endelig efterregulering, jf. § 47, af den månedlige
boligstøtte for det forudgående kalenderår. Den endelige efterregulering sker
på baggrund af årsopgørelsen og oplysninger fra indkomstregisteret.
I § 1, stk. 1, i lov om Udbetaling Danmark er oplistet de lovområder vedrørende
sociale ydelser, som Udbetaling Danmark varetager opgaver efter. Det fremgår
bl.a., at Udbetaling Danmark varetager de opgaver, der tillægges Udbetaling
Danmark i henhold lov om individuel boligstøtte. Lov om Udbetaling Danmark
fastlægger de overordnede rammer for Udbetaling Danmarks administration og
sagsbehandling. Lov om Udbetaling Danmark indeholder bl.a. bestemmelser
om vejledning af borgeren, ledelse, tilsyn og regnskab og revision.
Det foreslås i
§ 174 a, stk. 1,
at for en boligstøttemodtager, jf. lov om indi-
viduel boligstøtte, der opnår en huslejenedsættelse som følge af tilskud til
udlejeren efter § 91, stk. 5, i denne lov, og som mister boligstøtten for den
pågældende måned efter omberegning af boligstøtten efter § 46 i lov om
individuel boligstøtte, sker retten til generhvervelse af udbetalingen af bo-
ligstøtte efter lov om individuel boligstøtte umiddelbart efter huslejened-
sættelsen uden fornyet ansøgning uanset § 40, stk. 1, 1. pkt., i lov om indi-
viduel boligstøtte. Boligstøtten anses ikke for afbrudt i perioden uden ud-
betaling af boligstøtte i måneden med huslejenedsættelsen efter 1. pkt.
Dette vil indebære, at det er tilstrækkeligt, at boligstøtten ophører i en må-
ned, hvor der sker huslejenedsættelse, til at boligstøttemodtageren er omfat-
tet af bestemmelsen om, at der ikke skal ansøges om boligstøtte på ny. At
boligstøtten måske kunne være ophørt af andre årsager i samme måned,
f.eks. ændret indkomst, vurderes derfor ikke relevant. Dette betyder således
også, at nogle borgere, der af andre årsager end huslejenedsættelsen, ellers
skulle have søgt på ny, vil få en bedre retsstilling med dette lovforslag.
Forslaget vil også indebære, at boligstøttemodtagere vil være omfattet af
forslaget, uanset om oplysninger om huslejenedsættelse kommer fra bolig-
støttemodtageren selv, eller om oplysningerne kommer fra Landsbyggefon-
den. Det forudsættes, at oplysningerne om huslejenedsættelse næsten ude-
lukkende vil komme Landsbyggefonden, da borgeren med dette lovforslag
24
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Lovudkast: Orientering om høring om lovforslag om Landsbyggefondens tilskud til huslejenedsættelser
2843111_0025.png
UDKAST
ikke vil have oplysningspligt vedrørende huslejenedsættelsen. Men samti-
dig er boligstøttemodtageren ikke afskåret fra selv at oplyse om huslejened-
sættelsen.
Det bemærkes, at nogle boligstøttemodtagere vil kunne opleve at modtage
boligstøtte i den måned, de mister den boligstøtten for. Dette vil skyldes en
genberegning af indkomsten for tidligere måned, som justeres med et tillæg
i den måned, hvor der ellers ikke udbetales boligstøtte på grund af ombereg-
ning af boligstøtten.
Forslaget vil endvidere indebære, at boligstøtten ikke anses for afbrudt, hvil-
ket bl.a. har betydning for de boligstøttemodtagere, der får beregnet deres
boligstøtte på baggrund af de lempeligere regler i § 13 i boligstøtteloven,
der gælder for pensionister. Med forslaget stilles de boligstøttemodtagere
efter huslejenedsættelsen som om, at der ikke har været en periode uden
boligstøtte, og de vil derfor fortsat efter huslejenedsættelsen få beregnet de-
res boligstøtte efter de lempeligere regler i § 13 såfremt de øvrige betingel-
ser er opfyldt.
Det foreslås i
§ 174 a, stk. 2,
at boligstøttemodtageren efter stk. 1 ikke har
pligt til oplyse om huslejenedsættelsen til Udbetaling Danmark uanset § 46,
stk. 1, 1. pkt., i lov om individuel boligstøtte.
Forslaget vil indebære, at huslejenedsættelsen som følge af tilskud til udle-
jeren efter § 91, stk. 5, i denne lov, ikke er omfattet af den oplysningspligt,
der fremgår af boligstøtteloven, hvorefter boligstøttemodtageren som ud-
gangspunkt har pligt til at oplyse Udbetaling Danmark
om alle forhold, der
kan medføre nedsættelse eller bortfald af boligstøtten.
Forslaget skal ses i sam-
menhæng med forslaget i
§
174 a, stk. 3.
Det foreslås i
§ 174 a, stk. 3,
at Landsbyggefonden videregiver oplysninger
om, hvilke boligafdelinger eller lejemål der modtager huslejenedsættelse
som følge af tilskud til udlejeren efter § 91, stk. 5, til Udbetaling Danmark
forud for huslejenedsættelsen. Videregivelse af oplysningerne kan ske via
Huslejeregistret.
Forslaget vil indebære, at Landsbyggefonden, der er en selvejende institu-
tion stiftet ved lov, videregiver oplysninger om de boligafdelinger, der mod-
tager tilskud, herunder oplysninger om de enkelte lejemål. Dette kan ske
enten via huslejeregistret eller med lister med adresser til Udbetaling Dan-
mark. Oplysningerne skal videregives til Udbetaling Danmark forud for
huslejenedsættelsen. Udbetaling Danmark anvender allerede efter gældende
25
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Lovudkast: Orientering om høring om lovforslag om Landsbyggefondens tilskud til huslejenedsættelser
UDKAST
praksis Huslejeregisteret i sagsbehandlingen af boligstøtten i forhold til hus-
lejeoplysninger.
Det foreslås i
§ 174 a, stk. 4,
at Udbetaling Danmark henter oplysninger fra
Huslejeregistret vedrørende boligstøttemodtagere, der er omfattet af stk. 1.
Udbetaling Danmark sammenkører oplysninger om boligafdelinger eller le-
jemål fra Landsbyggefonden, jf. stk. 3, med adresser for de øvrige boligstøt-
temodtagere, der er omfattet af stk. 1, og hvor oplysningerne om husleje-
nedsættelsen ikke fremgår af huslejeregistret. Indhentelsen og samkøring af
oplysninger efter 1. og 2. pkt. er til brug for administrationen af, at der ikke
skal ansøges på ny efter stk. 1, generhvervelsen af udbetalingen af boligstøt-
ten efter stk. 1 og til brug for omberegning af boligstøtten, efter § 46, stk. 3,
i lov om individuel boligstøtte. Oplysninger fra Landsbyggefonden sidestil-
les med oplysninger fra udlejeren, jf. § 46, stk. 3, i lov om individuel bolig-
støtte.
Forslaget vil indebære, at Udbetaling Danmark skal håndtere oplysningerne
om huslejenedsættelse på to forskellige måder. Oplysninger fra Huslejere-
gistret hentes for hver boligstøttemodtager på samme måde som anvendes
for almindelig boligstøttesager i forhold til huslejeændringer. Der vil være
boliger, hvor udlejerne ikke anvender Huslejeregistret, typisk kommunale
boliger, og hvor Landsbyggefonden efter den foreslåede
§ 174 a, stk. 3,
vi-
deresender oplysninger om boligafdelinger eller lejemål med huslejened-
sættelser til Udbetaling Danmark. I disse tilfælde samkører Udbetaling Dan-
mark oplysninger om lejemål mv. med adresser fra boligstøttemodtagere i
boligstøttesystemet. Udbetaling Danmark kan herefter sørge for at de be-
rørte boligstøttemodtagere, der får omberegnet boligstøtten, ikke skal an-
søge på ny og generhverver rettet til udbetaling af boligstøtte uden borge-
rens medvirken.
Forslaget indebærer endvidere, at oplysninger fra Landsbyggefonden om-
fattes af ordlyden af § 46, stk. 3, i boligstøtteloven, og at Udbetaling Dan-
mark derfor af egen drift kan omberegne boligstøtten på baggrund af husle-
jenedsættelsen på samme måde, som når Udbetaling Danmark modtager op-
lysninger om huslejeændringer direkte fra udlejeren.
Det foreslås i
§ 174 a, stk. 5,
at Udbetaling Danmark skal videregive oplys-
ninger om personnummer, huslejens størrelse og boligstøttens størrelse for
måneden forud for huslejenedsættelsen vedrørende boligstøttemodtagere,
der har fået huslejenedsættelse, jf. stk. 1, til Styrelsen for Arbejdsmarked og
26
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Lovudkast: Orientering om høring om lovforslag om Landsbyggefondens tilskud til huslejenedsættelser
UDKAST
Rekruttering til brug for statistisk opfølgning og analyse, samt opbevaring i
styrelsens statistiske datavarehus.
Forslaget vil indebære, at Udbetaling Danmark får en pligt til at indsende
ovennævnte oplysninger om boligstøttemodtagere, der får huslejenedsæt-
telse og mister boligstøtten, til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
til brug for statistik, overvågning, analyse og forskning. Oplysningerne re-
gistreres og opbevares i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings sta-
tistiske datavarehus, jf. § 38 i Lov om organisering og understøttelse af be-
skæftigelsesindsatsen mv., hvorefter data af betydning for arbejdsmarkeds-
overvågningen mv. samles i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings
statistiske datavarehus.
Oplysningerne om ordningen kan herefter køres sammen med andre rele-
vante registre i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering og anvendes
til, at styrelsen kan betjene ministeren og folketinget, overvåge arbejdsmar-
kedet, lave statistik, analyser og forskning på ordningen på statistisk niveau
fordelt på fx køn, alder, geografi eller ydelsestype mv.
Det foreslås i
§ 174 a, stk. 6,
at Udbetaling Danmarks varetagelse af opgaver
efter stk. 1-5, omfattes af § 1, stk. 1, i lov om Udbetaling Danmark.
Forslaget vil indebære, at opgaverne i forbindelse med at sørge for, at bo-
ligstøttemodtagere, der får huslejenedsættelser, ikke vil skulle ansøge om
boligstøtte på ny, vil blive omfattet af de gældende bestemmelser i lov om
Udbetaling Danmark om rammerne for Udbetaling Danmarks administra-
tion og sagsbehandling vedrørende sociale ydelser. Det gælder f.eks. i for-
hold til tilsyn og regnskab og revision. Udbetaling Danmarks opgaver efter
boligstøtteloven varetages efter gældende regler allerede efter § 1, stk. 1, i
lov om Udbetaling Danmark.
Forslaget betyder bl.a., at de regler, som gælder i forbindelse med Udbeta-
ling Danmarks varetagelse af boligstøtteområdet, ligeledes vil gælde i for-
bindelse med den foreslåede ordning. Det gælder f.eks. reglerne om bl.a.
vejledning og sagsbehandling i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område, som finder tilsvarende anvendelse i forbindelse med Ud-
betaling Danmarks varetagelse af opgaver på sagsområderne i § 1 i lov om
Udbetaling Danmark.
27
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Lovudkast: Orientering om høring om lovforslag om Landsbyggefondens tilskud til huslejenedsættelser
UDKAST
Til § 2
Til nr. 1
Det fremgår af almenlejelovens § 10, stk. 8, 1. pkt., at udlejeren, som op-
når tilskud til nedsættelse af huslejen i medfør af § 91 a, stk. 5, i lov om al-
mene boliger m.v., skal nedsætte lejen tilsvarende for lejerne i den afde-
ling, som tilskuddet vedrører.
Ifølge almenlejelovens § 10, stk. 8, 2. pkt., skal nedsættelsen ske for den
periode, hvor udlejer opnår tilskud til nedsættelse af lejen.
Udlejeren skal i forbindelse med nedsættelsen af huslejen oplyse lejerne
om årsagen til nedsættelsen af lejen samt størrelse og varighed af husleje-
nedsættelsen, jf. almenlejelovens § 10, stk. 8, 3. pkt.
Det foreslås, at der i almenlejelovens
§ 10, stk. 8,
indsættes som
4. pkt.,
at
udlejeren desuden skal oplyse lejerne om, at huslejenedsættelsen ikke skal
meddeles til Udbetaling Danmark i forbindelse med en boligstøttesag, at
lejerne ikke skal indgive en ny ansøgning om boligstøtte, og at udlejeren
videregiver oplysninger om huslejenedsættelsen til Udbetaling Danmark til
brug for omberegning af boligstøtten.
Der består i dag ikke en forpligtelse for udlejeren til at varsle lejeren igen
ved ophøret af huslejenedsættelsen, og lejen vender således tilbage til det
almindelige niveau uden varsel.
Der kan dog efter omstændighederne bestå en forpligtelse hertil, hvis udle-
jeren ikke har opfyldt sin meddelelsesforpligtelse efter almenlejelovens §
10, stk. 8, 3. pkt. Manglende opfyldelse af den foreslåede vejledningspligt
vil kunne indgå i denne vurdering, men vil ikke i sig selv betyde en for-
pligtelse for at varsle tilbagevenden til det almindelige lejeniveau.
Til § 3
Det foreslås, at loven skal træde i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lov-
tidende. Dette skyldes lovforslagets formål. Udbetaling af Landsbyggefon-
dens tilskud er allerede forsinket. Derfor er det vigtigt, at Landsbyggefon-
den meddeler tilsagn om tilskud inden Udbetaling Danmark gennemfører
de nødvendige systemtilpasninger.
28
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Lovudkast: Orientering om høring om lovforslag om Landsbyggefondens tilskud til huslejenedsættelser
UDKAST
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, fordi lov om almene boliger
m.v. ikke gælder for Færøerne og Grønland.
29
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Lovudkast: Orientering om høring om lovforslag om Landsbyggefondens tilskud til huslejenedsættelser
2843111_0030.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1343 af 24.
november 2024, som ændret ved §
24 i lov nr. 679 af 3. juni 2023, fo-
retages følgende ændringer:
§ 91 a.
Stk. 2-4.
Stk. 5.
Landsbyggefonden kan i året
1.
I
§ 91 a, stk. 5, 1. pkt.,
ændres
2023 af de midler, der er overført til »året 2023« til: »året 2024«.
landsdispositionsfonden, jf. § 89,
give tilsagn til 350 mio. kr. til til-
skud til huslejenedsættelse i almene
boligafdelinger med særligt behov
for supplerende midlertidig husle-
jehjælp. Ikke anvendte beløb i året
2.
§ 91 a, stk. 5, 1. pkt.,
ophæves.
2023 overføres til året 2024.
§2
I lov om leje af almene boliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 928 af 4. sep-
tember 2019, som ændret bl.a. ved
§ 2 i lov nr. 681 af 6. juni 2022 og
senest ved § 3 i lov nr. 1793 af 28.
december 2023, foretages følgende
ændring:
1.
I
§ 10, stk. 8,
indsættes som
4.
pkt.:
»Udlejeren skal desuden oplyse le-
jerne om, at huslejenedsættelsen
ikke skal meddeles til Udbetaling
Danmark i forbindelse med en bo-
§ 10. …
Stk. 8.
Opnår udlejeren tilskud til
nedsættelse af huslejen i medfør af
§ 91 a, stk. 5, i lov om almene bo-
liger m.v., skal udlejeren nedsætte
lejen tilsvarende for lejerne i den
30
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Lovudkast: Orientering om høring om lovforslag om Landsbyggefondens tilskud til huslejenedsættelser
2843111_0031.png
UDKAST
afdeling, som tilskuddet vedrører.
Nedsættelsen skal ske for den peri-
ode, hvor udlejeren opnår tilskud
til nedsættelse af lejen. Udlejeren
skal i forbindelse med nedsættel-
sen af huslejen oplyse lejerne om
årsagen til nedsættelsen af lejen og
om størrelse og varighed af husle-
jenedsættelsen.
ligstøttesag, at lejerne ikke skal ind-
give en ny ansøgning om bolig-
støtte, og at udlejeren videregiver
oplysninger om huslejenedsættel-
sen til Udbetaling Danmark til brug
for omberegning af boligstøtten.«
31