Boligudvalget 2023-24
BOU Alm.del Bilag 57
Offentligt
2822902_0001.png
5. februar 2024
J.nr. 2023 - 7686
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 5 af 4. oktober 2023 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Trine Pertou Mach (EL).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 57: Til orientering: SAU alm. del - svar på spm. 5 om, hvordan de nye højere grundskyldsvurderinger for etageejendomme påvirker boligskatten og huslejen for hhv. andelshavere, almene boliger og lejelejligheder fordelt på kommuneniveau
2822902_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan de nye højere grundskyldsvurderinger for etageejen-
domme påvirker boligskatten og huslejen for hhv. andelshavere, almene boliger og lejelej-
ligheder fordelt på kommuneniveau? Ministeren bedes herunder svare på, hvor meget bo-
ligskatten ændres i 2025 for hhv. andelshavere, almene boliger og lejelejligheder med de
nye vurderinger fordelt på kommuneniveau. Ministeren bedes desuden anføre, hvor me-
get boligskatten ændres i 2025 som følge af de nye vurderinger af disse boligtyper i et sce-
narium, hvor der ikke er en stigningsbegrænsningsordning vedr. erhvervsejendomme.
Svar
Erhvervsejendomme er omfattet af en stigningsbegrænsningsordning, der indebærer, at
grundskylden fra 2025 og frem årligt maksimalt kan stige med 4,75 pct. af den fuldt indfa-
sede grundskyld. For almene boliger er der dog aftalt en mere gradvis indfasning af stig-
ninger, så grundskylden for disse årligt højst kan stige med 3,5 pct. af den fuldt indfasede
grundskyld. Den lavere stigningsbegrænsning for almene boliger følger af, at det med for-
liget
Tryghed om boligbeskatningen
fra 2017 er aftalt, at de almene boligselskaber, der har fået
en skatterabat, maksimalt må stige med 600 mio. kr. (2017-niveau) frem til 2040 som di-
rekte konsekvens af de nye ejendomsvurderinger.
Stigningsbegrænsningsordningen i kombination med de lavere satser for grundskylden fra
2024 indebærer, at højere vurderinger typisk vil give anledning til relativt beskedne stig-
ninger i huslejen. Vedlagt er eksempler, der viser, at konsekvenserne for huslejen af de
nye vurderinger og boligskatteregler er relativt beskedne selv i tilfælde, hvor grundvurde-
ringerne bliver mere end tidoblet.
Tabel 1 viser ændringen i grundskylden for almene boliger, andelsboliger og lejeboliger i
2025, 2040 og 2060 med de nye boligskatteregler ift. en videreførelse af 2023-reglerne.
Med stigningsbegrænsningen vil den samlede grundskyldsbetaling være lavere med de nye
ejendomsskatteregler for alle opgørelsesårene for alle tre ejendomstyper. Ved en viderefø-
relse af 2023-reglerne ville grundskylden for fx almene boliger stige væsentligt frem mod
2060. Med de vedtagne regler skønnes grundskylden for almene boliger at være ca. 4 mia.
kr. lavere i 2060 end ved en videreførelse af 2023-reglerne. Dermed aflyses der grund-
skyld for ca. 4 mia. kr. som følge af de nye boligskatteregler.
Tabel 1. Virkning af skatteomlægningen for grundskylden opgjort i 2025, 2040 og 2060
Mia. kr. (2024-niveau)
Ændring ift. videreførelse af
2023-regler
- Med stigningsbegrænsning
- Uden stigningsbegrænsning
Almene boliger
2025 2040 2060
Andelsboliger
2025 2040 2060
Lejeboliger
2025 2040 2060
-0,4
0,7
-1,5
-1,2
-4,0
-4,0
-0,1
0,6
-0,4
-0,3
-1,6
-1,6
-0,4
0,7
-0,9
-0,7
-2,6
-2,6
Anm.: Almene boliger og andelsboliger er defineret ud fra ejerforholdene. Lejeboligerne er defineret som erhvervsejen-
domme med beboelsesarealer ifølge BBR, som ikke er almene boliger eller andelsboliger.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 2 af 3
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 57: Til orientering: SAU alm. del - svar på spm. 5 om, hvordan de nye højere grundskyldsvurderinger for etageejendomme påvirker boligskatten og huslejen for hhv. andelshavere, almene boliger og lejelejligheder fordelt på kommuneniveau
2822902_0003.png
Virkningerne er ikke opdelt på kommuneniveau, da en opdeling af skønnet på almene bo-
liger, andelsboliger og lejeboliger for de fleste kommuners vedkommende vil være for-
bundet med meget stor usikkerhed. Det skyldes, at skønnet er baseret på foreløbige
grundvurderinger, som vil kunne ændre sig frem mod udsendelsen af de endelige sagsbe-
handlede vurderinger.
Side 3 af 3