Boligudvalget 2023-24
BOU Alm.del Bilag 39
Offentligt
2809336_0001.png
VEJLBY VEST, ALBOA’S afd. 37
Afdelingsformanden
Århus, 10. januar 2024
Folketingets boligudvalg
Social- og Boligministeren
Udlændinge- og Integrationsministeren
Forebyggelsesområder, fleksibel udlejning, interne flytninger.
Jeg er afdelingsformand i en stor almen boligafdeling i Aarhus, som er et forebyggelsesområde. Vi er i
gang med en stor udviklingsplan sammen med kommunen og vores boligforening, ALBOA, så vi
arbejder sådan set helt med på det der var sigtet med at udpege forebyggelsesområder.
Jeg henvender mig, fordi der er en lille detalje i reglerne om forebyggelsesområder, som vi synes
fungerer meget dårligt herude i den virkelige virkelighed og som jeg ikke tror Social- og
boligministeren eller Folketinget har været opmærksom på, da ordningen med
forebyggelsesområder blev besluttet tilbage i 2021.
Jeg vil opfordre
Boligministeren og Folketingets Boligudvalg til at sørge for, at fortolkningen af
reglerne om fleksibel udlejning ændres således at fortrinsreglerne ikke gælder for nuværende
beboere, der ønske at flytte
internt i
egen
afdeling.
Baggrunden er følgende:
Hvis en boligafdeling udpeges til forebyggelsesområde medfører det, at der bliver obligatorisk
”fleksibel udlejning”, som igen medfører, at boligansøgere i arbejder eller under uddannelse har
fortrinsret.
I forlængelse af lovændringen om forebyggelsesområder skete der efterfølgende en opstramning/
mere restriktiv fortolkningen af princippet om fleksibel udlejning, således at fortrinsstillingen nu også
skulle omfatte ledige boliger, der blev tildelt via boligforeningernes interne venteliste ( benævnes
ofte ”oprykningslisten”). Det har ikke været mulig for mig at finde ud af hvor og hvordan denne nye
fortolkning er opstået, men intet tyder dog på, at denne problemstilling har været drøftet i
forbindelse med folketingets beslutning om etablering af forebyggelsesområder.
I byer, hvor der er generel mangel på almene boliger, som f.eks. i Aarhus, betyder denne fortolkning
af reglerne om fleksibel udlejning, at en lang række nuværende beboere i praksis ikke mere kan flytte
intern i den enkelte boligafdeling. Folkepensionister, førtidspensionister, personer på sygedagpenge,
arbejdsløshedsdagpenge og kontanthjælp vil
i praksis altid
blive afvist, idet de ikke opfylder
fortrinskriterierne om arbejde eller uddannelse.
Mange helt almindelige ændringer i livet kan gøre et boligskifte relevant eller måske lige frem
nødvendigt: Folkepensionister, der ønsker at forberede sig på kommende gangbesvær og derfor
gerne vil flytte ned i en stuelejlighed, førtidspensionisten, hvis børn flytter hjemmefra og derfor har
brug for en mindre og billigere bolig, skilsmisser, dødsfald, sygdom osv., osv.
Med fleksibel udlejning kan de pågældende i praksis ikke flytte internt i afdelingen. Det vil betyde, at
de ved en flytning mister de sociale relationer de har i egen afdeling og den tilknytning de i øvrigt har
til det pågældende lokalområde. Hvis der er børn involveret kan det betyde skoleskift mv.
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 39: Henvendelse af 10/1-23 fra Troels Munthe, afdelingsformand Vejlby Vest (ALBOA) om forebyggelsesområder og fleksibel udledning
2809336_0002.png
VEJLBY VEST, ALBOA’S afd. 37
Afdelingsformanden
Jeg har kendskab til flere konkrete eksempler her i Vejlby Vest, hvor beboere sidder i denne ”saks”, og
min erfaring er helt klar: De pågældende flytter ikke, fordi tilknytning til afdelingen/lokalområdet
vejer trods alt tungest – de ”bider smerten i sig” – økonomisk, fysisk, psykisk.
Men er det rimeligt?
Bemærk:
1) En justering af reglerne som foreslået her vil ikke ændre på,
hvor mange boliger
i de pågældende
boligafdelinger, der kommer ”på markedet” og kan tiltrække beboere, som opfylder
fortrinskriterierne. Det vil kun ændre lidt på, hvilke
lejlighedstyper
der ”kommer på markedet”.
Mit gæt vil være, at der gennemgående vil komme flere lidt større lejligheder ”på markedet”, hvilket
så i øvrigt også vil være en mere optimal udnyttelse af den foreliggende boligmasse.
2) Hvis regelændringer kun omfatter interne flytninger i
egen boligafdeling,
vil reglen ikke betyde, at
der via interne flytninger fra andre afdelinger i den pågældende boligforening, kan flytte beboere ind,
som ikke opfylder fortrinskriterierne.
3) Helt generel er det således, at kun halvdelen af de ledige boliger i alle de almene boliger bliver
stillet til rådighed for den interne venteliste. Halvdelen al alle ledige boliger vil således forsat direkte
komme ”på markedet” og i praksis blive tildelt beboere, der opfylder fortrinskriterierne.
PS: I Vejlby Vest har reglerne om fleksibel udlejning i samvirke med en boligsocial beskæftigelses-
indsats tilsyneladende haft effekt – fra 2021 – 2023 er andelen af beboere uden for arbejdsmarkedet
faldet fra 40,3 % til 34,9 %. . . . . ja, ja – det har nok også hjulpet, at der har været stigende
efterspørgsel efter arbejdskraft.
Den foreslåede justering af reglerne for fleksibel udlejning vil ikke ændre på dette.
Der bor altså over 100.000 mennesker i de nuværende forebyggelsesområder – herunder mange
folke- og førtidspensionister, som ofte har boet i afdelingen i mange år. Den her foreslåede justering
af reglerne om fleksibel udlejning vil gøre livet lidt lettere for en hel del af disse mennesker – uden af
det påvirker det overordnede sigte med forebyggelsesområderne.
Med venlig hilsen
Troels Munthe
Afdelingsformand
./. kopi til ALBOA