Boligudvalget 2023-24
BOU Alm.del Bilag 3
Offentligt
2759211_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 5527
Doknr.
726111
Dato
02-10-2023
Folketingets Finansudvalg har d. 13. juni 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
233 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DD).
Spørgsmål nr. 233:
”Vil
ministeren oplyse provenuet ved at nedsætte kravet, om at der skal
afsættes 1,5 pct. til kunstnerisk udsmykning ved statsligt byggeri og renovering
til 0,5 pct., eller helt afskaffede kravet?”
Svar:
Til brug for besvarelsen af udvalgsspørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra
bl.a. Transportministeriet, der oplyser følgende vedrørende de byggeprojekter,
hvor Bygningsstyrelsen er bygherre:
”Transportministeriet har til brug for ministeriets bidrag til besvarelse af FIU
alm. del
spørgsmål 233 indhentet svarbidrag fra Bygningsstyrelsen, som er
ejendomsvirksomhed og bygherre for staten og universiteterne.
Bygningsstyrelsen har oplyst følgende:
’Bygningsstyrelsen er som statslig bygherre forpligtet af cirkulære om
kunstnerisk udsmykning af statsligt byggeri m.v., CIR nr. 9067 af 17. februar
2004 (kunstcirkulæret). Bygningsstyrelsen forvalter og administrerer
kunstnerisk udsmykning i styrelsens statsbyggeri inden for rammerne af
nævnte cirkulære.
Bygningsstyrelsen har alene ansvar for varetagelsen af
kunstcirkulæreforpligtigelsen for de byggeprojekter, hvor styrelsen er bygherre.
Bygningsstyrelsen administrerer kravet om kunstnerisk udsmykning på
universitetsområdet (SEA-ordningen) via en årlig bevilling til kunstnerisk
udsmykning på finansloven, jf. § 28.73.02.13. Kunstnerisk udsmykning (FL23).
Bevillingen på finansloven for 2023 er på 7,1 mio. kr. (2023-pl), hvorved en
nedsættelse af bevillingen til kunstnerisk udsmykning fra 1,5 pct. til 0,5 pct. ville
betyde, at bevillingen ville blive reduceret til ca. 2,4 mio. kr.
Bygningsstyrelsen administrerer kravet om kunstnerisk udsmykning på
kontorområdet ved i budgettet for moderniseringsprojekter (SEA-ordningen) at
indlægge en post på 1,5 pct. af entrepriseudgifterne til kunstnerisk udsmykning,
jf. CIR nr. 9067 af 17. februar 2004. Det afsatte budget til kunstnerisk
udsmykning i forbindelse med Bygningsstyrelsens igangværende 25
kontorbyggeprojekter i 2023 (moderniseringsprojekter) er samlet 21,2 mio. kr.
(2023-pl). Hvis kravet til kunstnerisk udsmykning blev nedsat fra 1,5 pct. til 0,5
1
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 3: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 233 (2022-23)
2759211_0002.png
pct., ville det samlede afsatte budget til kunstnerisk udsmykning blive reduceret
til ca. 7,1 mio. kr.’”
På baggrund af ovenstående oplysninger fra Transportministeriet vurderes der
at være et provenu på i alt 18,8 mio. kr. for 2023, hvis kravet til kunstnerisk
udsmykning blev nedsat fra 1,5 pct. til 0,5 pct. fsva. de byggeprojekter, hvor
Bygningsstyrelsen er bygherre. Det potentielle provenu ved helt at afskaffe
kravet om kunstnerisk udsmykning vil være ca. 28,3 mio. kr. for 2023
(tallene
er opsummeret i tabel 1 nedenfor).
Følgende ministerier har oplyst, at der inden for deres ressortområder er
byggeri omfattet af kunstcirkulæret, som ikke indgår i Bygningsstyrelsens
opgørelse: Børne- og Undervisningsministeriet, Uddannelses- og
Forskningsministeriet, Kulturministeriet, Forsvarsministeriet og
Justitsministeriet.
Disse ministerier oplyser, at der inden for deres ressortområder i perioden
2020-2022 tilsammen var gennemsnitlige årlige udgifter på ca. 1,1 mia. kr.
fsva. byggeprojekter omfattet af kunstcirkulæret. Med udgangspunkt i dette
vurderes der potentielt at være et gennemsnitligt årligt provenu på ca. 11,2
mio. kr. ved at nedsætte krav om kunstnerisk udsmykning fra 1,5 pct. til 0,5 pct.
af de samlede udgifter. Det potentielle provenu ved helt at afskaffe kravet vil på
baggrund af de angivne oplysninger gennemsnitligt være ca. 16,8 mio. kr.
årligt.
Det bemærkes, at opgørelsen af det potentielle årlige provenu alene baserer
sig på udgifter i perioden 2020-2022, hvorfor vurderingen er behæftet med en
del usikkerhed. Derudover bemærkes, at ministerierne har oplyst, at de i
perioden 2020-2022 reelt har anvendt, hvad der svarer til ca. 0,9 pct. af
udgifterne til kunstnerisk udsmykning. Dette hænger bl.a. sammen med, at
kravet på anvendelse af 1,5 pct. af udgifterne til kunstnerisk udsmykning
forvaltes over en længere periode.
Ovenstående vurderinger af det potentielle provenu er opsummeret i tabel 1.
Tabel 1: Provenu ved at sænke eller afskaffe krav om kunstnerisk udsmykning
af statsligt byggeri i medfør af kunstcirkulæret
Byggeprojekter omfattet af
kunstcirkulæret
Byggeprojekter, hvor Bygnings-
styrelsen er bygherre *
Øvrige byggeprojekter **
I alt
Provenu ved at sænke
krav fra 1,5 til 0,5 pct.
Provenu ved at
afskaffe krav
18,8 mio. kr.
11,2 mio. kr.
30 mio. kr.
28,3 mio. kr.
16,8 mio. kr.
45,1 mio. kr.
*Bygningsstyrelsens opgørelse er baseret på bevillingen på Finansloven for 2023 og omfatter
universitetsområdet samt kontorområdet (25 kontorbyggeprojekter i 2023).
**Vurdering af provenuet for ’Øvrige byggeprojekter’ er baseret på udgifter i perioden 2020-2022
indmeldt af Børne- og Undervisningsministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet,
Kulturministeriet, Forsvarsministeriet og Justitsministeriet.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2