Boligudvalget 2023-24
BOU Alm.del Bilag 2
Offentligt
2759143_0001.png
Notat om F&P’s forslag til en forbedret huseftersynsord-
ning
Huseftersynsordningen er grundlæggende en god ordning, hvor formålet er
at sikre både sælger og køber ved handel af fast ejendom. Tvister afgøres pri-
mært i dag mellem kunde, forsikringsselskab og Ankenævnet for Forsikring,
som er en smidigere proces sammenlignet med tidligere, hvor uoverensstem-
melser mellem købere og sælgere udgjorde 1/3 af alle sager ved domstolene.
Udbredelsen af ordningen er fortsat høj. Der udarbejdes årligt mellem 80-
90.000 tilstandsrapporter. I 2020 blev der solgt i alt 77.185 ejendomme (en-
families- og sommerhuse), hvoraf 51.475 købte en ejerskifteforsikring sva-
rende til knap 70 pct
1
. I 2021 udbetalte forsikringsbranchen i alt 270 mio. kr.
i erstatning til kunder med en ejerskifteforsikring.
24.04.2023
F&P
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.:
41 91 91 91
[email protected]
www.fogp.dk
Tine Aabye
Anja Lintrup Sørensen
Dir.
41919151
[email protected]
Sagsnr.
DokID
GES-2022-00189
458454
Aktuel situation
Ejerskifteforsikringen er et vigtigt ben i huseftersynsordningen, og en forud-
sætning for en velfungerende ordning. F&P er på branchens vegne bekymret
over udviklingen, hvor antallet af forsikringsselskaber, der finder det attrak-
tivt at udbyde ejerskifteforsikringer er faldende.
Huseftersynsordningen har løbende været udsat for kritik. Det gælder mange
dele af ordningen, fx kvaliteten af de bygningssagkyndiges eftersyn og ejen-
domsmæglerens uvildighed. Men det er i høj grad forsikringsselskaberne,
som udsættes for kritik i forbindelse med deres rolle i huseftersynsordnin-
gen.
Dette er én af årsagerne til, at mange selskaber har valgt at trække sig fra
markedet. De få udbydere af ejerskifteforsikringen, og den deraf manglende
konkurrence, er en udfordring for branchen såvel som boligkøbere, der har
få valgmuligheder. Ejerskifteforsikringen er ikke længere et attraktivt pro-
dukt for størstedelen af forsikringsselskaberne, fordi indtjeningen er for lille,
giver megen administration og utilfredse kunder.
1
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
Kilde:
F&P’s
seneste
tal for ejerskifteforsikringer
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 2: Henvendelse af 24/9-23 fra Forsikring og Pension vedr. anmodning om foretræde om forslag til en ny forbedret huseftersynsordning og ejerskifteforsikring
2759143_0002.png
Ved ordningens begyndelse var der 30 udbydere af ejerskifteforsikringer. I
dag udbydes ejerskifteforsikringen reelt kun af 4 selskaber
Gjensidige For-
sikring, Dansk Boligforsikring, Domus Forsikring (Frida Forsikring) og Top-
danmark. NEM Forsikring, ETU Forsikring og Alm. Brand har tilsammen en
beskeden markedsandel på under 5 pct. Se evt. et markedsoverblik i følgende
link:
Ejerskifteforsikring sammenligning.
Ejerskifteforsikringsmarkedet er et vanskeligt marked at operere på. To ni-
cheforsikringsselskaber er gået konkurs de seneste år, og Domus Forsikring,
som var den 4. største på markedet i 2021, har haft flere år med underskud.
Hvis der i fremtiden kun er få forsikringsselskaber, der finder det attraktivt
at udbyde ejerskifteforsikringer, har vi som samfund et alvorligt problem i
hushandler, da både sælger og køber vil mangle en væsentlig økonomisk be-
skyttelse. Derfor vil F&P gerne bidrage med forslag og løsninger, som tager
hånd om de udfordringer branchen oplever. Målet er at forbedre ordningen
til gavn for kommende boligejere.
F&P
Sagsnr.
DokID
GES-2022-00189
458454
Forventningsgab og udfordringer
Det største problem med ordningen er skadebegrebet, som er fastsat i be-
kendtgørelsen.
Det er svært at forstå, hvad der er dækket under forsikringen, hvor mange
forbrugere har forventning om, at forsikringen dækker alt, som ikke fremgår
af tilstandsrapporten. Bl.a. det forhold, at forhold ved bygningen skal sættes
i forhold til bygningens alder, giver anledning til klager
2
og skuffede forvent-
ning, mens der er dele af dækningen
– ”nærliggende risiko for skade” –
som
vanskeligt kan sandsynliggøres, uden at det er nødvendigt at inddrage ek-
sperter og syn og skøn. Det er med til at fordyre ordningen.
F&P har indsamlet statistik fra selskaberne, der illustrerer ét af de væsentlige
kritikpunkter ved ordningen. Nemlig det gab der er mellem, hvad kunden
forventer ejerskifteforsikringen dækker og det, som reelt skal erstattes.
Forhold mellem anmeldelser og erstatninger
Der anmeldes hvert år samlet knap 30.000 skader til ejerskifteforsikringen
hos de 6 nuværende udbydere. Grafen nedenfor viser, at ca. 33 pct. af alle
anmeldte skader bliver dækket. Tallene er et gennemsnit på tværs af alle ud-
bydere og varierer fra 19 til 46 pct. Det er markant mindre, end hvad der er
tilfældet for andre forbrugerforsikringer, og vidner om, at forbrugerne ikke
er klar over, hvilket forsikringsprodukt de har købt.
2
Seneste tal fra Ankenævnet for Forsikring viser, at ejerskifteforsikring var det produkt, der blev klaget
mest over i 2021:
Ankeforsikring.dk/statistik
Side 2
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 2: Henvendelse af 24/9-23 fra Forsikring og Pension vedr. anmodning om foretræde om forslag til en ny forbedret huseftersynsordning og ejerskifteforsikring
2759143_0003.png
Anmeldte
8000
7000
6000
5000
4000
3000
2000
1000
0
Forsikringsdækkede
F&P
Sagsnr.
DokID
GES-2022-00189
458454
Omfang af klager og brug af rådgivere
Tal fra Ankenævnet for Forsikring viser, at der blev behandlet 279 ejerskifte-
sager i 2021, som udgør ca. 21 pct. af de samlede antal klager i 2021 (1447).
Ejerskifteforsikringen er dermed blandt de forsikringer, som forbrugerne
klager mest over.
F&P har desuden indsamlet statistik vedrørende omfanget af selskabernes
interne klagesager samt deres brug af eksterne rådgivere, som er baseret på
det samlede antal skadesanmeldelser i 2022. Det har ikke været muligt at få
oplysningerne fra alle udbydere, hvorfor der er tale om et bedste skøn.
Mindst 5 pct. af de afviste forhold ender ved selskabets klageansvarlige. Sel-
skaberne fastholder deres afslag i ca. 75 pct. af disse sager. Se fordelingen af
nedenstående graf.
Fordeling af sager hos klageansvarlige
Fuld erstatning
Forlig
Fastholdt afvisning
Der indgår udgifter til eksterne undersøgelser i ca. 10-15 pct. af de anmeldte
forhold. Undersøgelsen kan både være foranlediget af kunden og selskabet.
Begge dele understreger, at skadebegrebet er svært at forstå, hvilket medfø-
rer utilfredshed og et marked for rådgivere, som fordyrer ordningen.
Side 3
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 2: Henvendelse af 24/9-23 fra Forsikring og Pension vedr. anmodning om foretræde om forslag til en ny forbedret huseftersynsordning og ejerskifteforsikring
Sager ved domstolene
Hverken vi eller Ankenævnet for Forsikring har præcise oplysninger om, i
hvilket omfang forsikringskunder indbringer sager for domstolene, som de
har tabt i nævnet, eller som er blevet afvist af forsikringsselskabet.
F&P
Hvad angår sager, som nævnet har afgjort i 2022, har Ankenævnet ikke mod-
taget oplysning om, at nogle ejerskiftesager er gået videre til domstolene.
F&P har indsamlet oplysninger om antallet af sager, der ender ved domsto-
lene eller bliver afgjort ved syn/skøn, som samlet ligger i størrelsesorden af
ca. 100 sager i 2022.
Sagsnr.
DokID
GES-2022-00189
458454
F&P’s forslag til at løse udfordringerne i ordningen
F&P har flere konkrete forslag til, hvordan nogle af ordningens kerneudfor-
dringer i forhold til ejerskifteforsikringen kan løses, men det afgørende er at
ændre på ejerskifteforsikringens skadesbegreb. Det vil sikre, at forbrugerne
køber en forsikring, de forstår og samtidig gøre det mere attraktivt for forsik-
ringsselskaberne at være i markedet, hvilket styrker konkurrencen og giver
forbrugerne større valgmuligheder.
Det er vores vurdering, at der skal væsentlige ændringer til, hvis det skal give
værdi at ændre på den eksisterende ordning. Denne vurdering deles af Anke-
nævnet for Forsikring, som vi er i løbende tæt dialog med.
Vores forslag indeholder følgende:
1.
Ny ejerskifteforsikring
Vi foreslår, at der laves en ny basis ejerskifteforsikring, der løber i 5 år
uden mulighed for forlængelse. Basisdækningen er en minimumsdæk-
ning, der fortsat skal sikre køber mod de væsentligste bygningsskader,
og sikre at sælger kan frigøres fra sit mangelsansvar.
Derudover lægger vi op til, at selskaberne kan differentiere sig i marke-
det og tilbyde 5 og 10-årige udvidede ejerskifteforsikringer, som i langt
højere grad er tilpasset købers behov.
Det nuværende skadebegreb udgår og erstattes af et dækningsskema,
som det kendes fra fx husforsikringen.
Klare forsikringsbetingelser vil skabe en bedre forventningsafstemning
og give færre skuffede købere. Desuden vil det lette selskabets kommu-
nikation med deres kunder, give større klarhed og dermed også bedre
retssikkerhed.
2.
Øget forsikringsmarked og incitament
Vi foreslår også, at sælger betaler en større del af forsikringspræmien og
skal redegøre for væsentlige ombygninger.
Det vil give køber et større økonomisk råderum, som eventuelt kan bru-
ges til at tilkøbe en udvidet dækning, hvis køber har det behov.
3.
Ny ordning tilpasset ejerlejlighedshandler
Huseftersynsordningen fungerer ikke i praksis ved køb og salg af ejerlej-
ligheder, fordi det kræver et omfattende eftersyn af hele ejendommen.
Der skal udvikles et forenklet eftersyn af lejligheder og en ny ejerskifte-
forsikring til disse, som betyder, at forsikringen reelt bliver en mulighed
for købere og sælgere af en ejerlejlighed.
Side 4
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 2: Henvendelse af 24/9-23 fra Forsikring og Pension vedr. anmodning om foretræde om forslag til en ny forbedret huseftersynsordning og ejerskifteforsikring
2759143_0005.png
4.
Et huseftersyn anno 2023 og bedre kommunikation
Tilstandsrapporten formidles i et mere digitalt og visuelt format og
huseftersynet tilføres moderne grej.
5.
1.
Øvrige forslag til en forbedret HE-ordning.
Skadebegrebet og dækningsomfang i den nye ejerskifteforsik-
ring
F&P
Sagsnr.
DokID
GES-2022-00189
458454
Basisdækning
En ny basisdækning er nødvendig. Skadesbegrebet indeholder elementer,
der lægger op til bred fortolkning og skøn, hvilket er uhensigtsmæssige for
alle parter.
Vi foreslår, at skadebegrebet i sin nuværende form udgår og erstattes af et
nyt og mere tydeligt dækningsskema, som det kendes fra andre forsikrings-
produkter som fx husforsikringen. I dækningsskemaet skal egentlige og ak-
tuelle bygningsskader indgå. De kendte skadeårsager, som det kendes fra
husforsikringen, er omfattet, og grænsefladerne i forhold til dækning nævnes
som forhold, der enten er dækket eller ikke er dækket.
Skadeårsagerne vil foreløbigt være følgende:
- Brud/revner/vandindtrængen
- Sætning
- Skævhed (ved døre og vinduer)
- Tæring/rust
- Råd/trænedbrydende svampe og insekter
- Fugt i kælder og fundament
- Manglende ventilation
- Manglende bygningsdele
- Ulovlig og nedsat funktion (el og vvs)
Eksempel:
Brud/revner/vandindtrængen
Forsikringen dækker
Omkostninger til udbedring af (inkl.
følgeskader):
Forsikringen dækker ikke
Utæthed der gør at klimaskærmen
Træk fra vinduer og døre
over sokkel ikke er vandtæt
Årsag og følgeskader som skyldes
Forhold der gør at vandbelastede
naturlige utætheder eller åbnin-
bygningsdele ikke er tætte
ger, fx fygesne
Brud og større revner på byg-
Nedbøjninger som skyldes under-
ningsdele og konstruktioner som
dimensionering og/eller svæk-
har konstruktionsmæssig betyd-
kelse, som ikke har konstruktiv be-
ning for bygningen eller anvendel-
tydning
sen samt følgeskader heraf
Brud på dampspærre, som ikke
Revner der gør at klimaskærm
har givet en aktuel fysisk følge-
ikke er tæt og giver aktuel fugt-
skade
/vandindtrængning
Brud på VVS-installationer.
Side 5
Afskalninger på tag og facade
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 2: Henvendelse af 24/9-23 fra Forsikring og Pension vedr. anmodning om foretræde om forslag til en ny forbedret huseftersynsordning og ejerskifteforsikring
2759143_0006.png
Revner uden betydning for byg-
ningens konstruktion (fx svindrev-
ner og almindelige bevægelsesrev-
ner)
Revner i støbeskel mellem to ma-
terialetyper eller konstruktioner
Revner mv. i et loft, der er skjult
under et forsænket loft, når forhol-
det er uden betydning for anven-
delsen af det forsænkede loft
Revner i gulv under fast tæppe el-
ler andet overgulv, når revnerne
ikke har betydning for gulvets an-
vendelse som under-gulv
Eftergivende gulve i sig selv
Det nuværende sammenligningsbegreb, hvor et forhold holdes op imod til-
svarende bygninger af samme alder og stand, er helt uforståeligt for en køber.
Vi foreslår, at begrebet udgår i sin nuværende form og erstattes af konkrete
årstal ved relevante skadeårsager. Selskaberne vil ikke have sammenlig-
ningsbegrebet at falde tilbage på, og vil derfor i nogle situationer skulle
dække mere end i dag. Vores forslag tager udgangspunkt i, at husets klima-
skærm skal være tæt og huset skal være stabilt (uanset alder).
Vi foreslår, at begrebet
”nærliggende
risiko for skade” udgår, da det ofte giver
anledning til teoretiske vurderinger og medfører dyre undersøgelser, udgår.
Selskaberne vil selvfølgelig dække faktiske skader, som måtte manifestere sig
i forsikringstiden (inden for de 5 år). Den tidsmæssige ramme på 5 år giver
god mening, fordi ”nærliggende
risiko”
fordrer, at forholdet/skaden er
kon-
stateret inden for få år, og dermed også
hvis skaden opstår
vil vise sig
som en faktisk skade inden for forsikringstiden.
Forhold, der knytter sig til kosmetik og brugbarhed som fx skævheder, lyde,
og lugte, giver typisk anledning til diskussion. Vi forslår, at disse forhold ikke
er omfattet af den nye basis ejerskifteforsikring.
På samme måde vil skimmelsvamp, radon, pcb, asbest og andre giftstoffer i
og på materialer heller ikke være en del af basisdækningen. I fremtiden vil
alle giftstoffer være et forhold, som enten er undtaget eller vil kunne tilbydes
på de udvidede dækninger. Det hænger i høj grad sammen med, at vi fjerner
sammenligningsbegrebet, og at kun aktuelle bygningsskader dækkes. Gift-
stoffer er i dag alene knyttet til bygningens brugbarhed.
På den udvidede dækning kan selskaberne individuelt formulere, hvordan de
vil håndtere disse problemstillinger, og det er vores forventning, at det vil
være et væsentligt konkurrenceparameter at tilbyde de dækninger, som kø-
berne måtte efterspørge.
F&P
Sagsnr.
DokID
GES-2022-00189
458454
Side 6
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 2: Henvendelse af 24/9-23 fra Forsikring og Pension vedr. anmodning om foretræde om forslag til en ny forbedret huseftersynsordning og ejerskifteforsikring
Det er F&P’s vurdering, at basisdækningen ikke bliver materielt forringet,
men at det med et nyt skadesbegreb i form af dækningsskema vil være langt
tydeligere, hvad forsikringen omfatter, og der ikke længere lægges op til tolk-
ning af dækningsbeskrivelser og indforståede begreber, som kan gøre det
vanskeligt for kunderne at få udbetalt erstatning.
Samlet vil en ændring af skadesbegrebet betyde, at købere og sælgere stilles
bedre, da transparens og gennemsigtighed vil skabe mere klarhed om forsik-
ringsproduktet end tilfældet er i dag.
Den udvidede ejerskifteforsikring
Den udvidede dækning kan gælde i 5 eller 10 år uden krav til forsikringssel-
skaberne om, at der skal være mulighed for forlængelse.
F&P foreslår, at selskaberne kan tilbyde en ny udvidet ejerskifteforsikring,
der kan dække forhold på grunden som faskiner, dræn og pumper som dæk-
kes i dag, samt de elementer, der ikke er omfattet af basisdækning som fx
skæve gulve, afrensning af skimmelsvamp og fjernelse af asbestslam i tag-
rum.
Hvordan selskaberne ender med at lave tilvalgsdækninger, er naturligvis helt
op til dem selv og markedet, men muligheden for at give en bedre dækning
end basis er til stede.
Det er F&P’s vurdering, at selskaberne med den udvidede ejerskifteforsikring
får mulighed for at differentiere sig i markedet, hvilket er efterspurgt.
2. Øget forsikringsmarked og incitament
Sælgers forpligtelser
Vi foreslår, at sælger skal betale mere af ejerskifteforsikringspræmien (fx 75
pct. af den tilbudte basisforsikring eller af den valgte basisforsikring
dog
med et maksimum, så sælger stadig kender sin udgift).
Sælgers oplysninger udvides til at omfatte væsentlige ombygninger. Oplys-
ningerne skal afgives i et simpelt standarddataformat og sikre, at køber er
oplyst om det aktuelle hus og kan bruges aktivt af de sagkyndige i deres gen-
nemgang. Samtidig stilles krav om, at sælger skal dokumentere renoveringer,
der er udført i løbet af de seneste 3-5 år. Indsamling af dokumentation sker
gennem ejendomsmægler, som må formodes at have en interesse i at kende
og videreformidle de samme oplysninger til interesserede købere. Fakturaer
og oplysninger om håndværkere skal så vidt muligt også videregives til køber
for muligt tilbagebetalingskrav i tilfælde af byggesjusk.
Endvidere forslår vi, at oplysninger om væsentlige afvigelser fra BBR skal
tilgå kommunen fra sælgers side inden et salg, hvilket i mange tilfælde ikke
sker i dag.
F&P
Sagsnr.
DokID
GES-2022-00189
458454
Side 7
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 2: Henvendelse af 24/9-23 fra Forsikring og Pension vedr. anmodning om foretræde om forslag til en ny forbedret huseftersynsordning og ejerskifteforsikring
Købers valg af forsikring
Hvis sælger skal betale mere af præmien, betyder det tilsvarende, at køber
har et økonomisk råderum til at tilkøbe en udvidet ejerskifteforsikring eller
en basisforsikring, som køber selv vælger.
F&P
Køber træffer et aktivt valg, om der ønskes en ekstra dækning. Det er således
vores forventning, at interessen for at vælge den rette forsikring vil stige, og
at køber således fremadrettet ikke kun vil vælge efter pris, men afsøge mar-
kedet i forhold til den bedste dækning til prisen.
3. Ejerlejligheder
Der købes i dag kun få ejerskifteforsikringer for lejligheder. Ordningen fra-
vælges, fordi der i dag skal udarbejdes rapporter for hele ejendommen samt
den enkelte lejlighed. Der tilbydes ganske vist i dag forsikringsprodukter til
ejerlejlighedskøbere, men da de ikke bygger på en tilstandsrapport, friholder
forsikringerne ikke sælger fra ansvar.
Vi foreslår, at der etableres et forenklet eftersyn af lejligheder, hvor der tilby-
des en ejerskifteforsikring med dækning for udvalgte skader i selve lejlighe-
den, fx ulovlig el og vvs. Der skal tages højde for, at ansvaret for vedligehol-
delse for visse bygningsdele kan være delt mellem ejer og ejerforening, og at
der kan være modstridende holdninger til udbedring. Hvis sælger indhenter
tilbud på en sådan ejerskifteforsikring, skal det selvfølgelig friholde sælger
for ansvar, som ved hushandler.
4. Et huseftersyn anno 2023 og bedre kommunikation
Ejerskifteforsikringen bør suppleres af en mere moderne og mere informativ
tilstandsrapport, der vil højne kvaliteten af huseftersynet og sikre, at køber
er mere oplyst om huset end tilfældet er i dag. Vi foreslår en digital og visuel
rapport (evt. kombineret med en fysisk rapport), som dokumenterer, hvad
den bygningssagkyndige ser ved et bygningseftersyn. Det er ikke tanken, at
farverne i de nuværende rapporter skal ændres.
Vi foreslår desuden en forbedret bygningsgennemgang ved den bygningssag-
kyndige, der skal anvende nye digitale hjælpemidler som fx drone, elektro-
nisk lod, termisk kamera m.v. Med en drone kan et tag eller tagrum inspice-
res langt bedre end i dag. Der skal etableres minimumskrav for metode og
udstyr, som bør ske i tæt samråd med de bygningssagkyndige, så forbrugeren
fortsat er sikret et eftersyn af en høj kvalitet, og der er plads til at differentiere
sig i markedet.
Endelig skal der være obligatorisk tilbud om rådgivning til køber med udgangs-
punkt i tilstandsrapporten. Køber har krav på rådgivning inden udløbet af for-
trydelsesretten. Det kan fx være en online gennemgang, idet rapporten foreslås
visuel. Vi har ikke lagt os fast på, hvordan muligheden konkret skal etableres,
men foreslås, at dette drøftes med de bygningssagkyndiges foreninger. En mu-
lighed er at lade byggeteknisk rådgivning indgå som en del af det sædvanlige
advokat- og rådgiverforbehold
herunder overveje at forlænge fortrydelsesfri-
sten fra 7 til 14 dage, så køber både har mulighed for en juridisk, finansiel og
byggeteknisk pause. Hvor vidt sælger eller køber skal betale for rådgivning af-
hænger af en evt. ændring af prisniveauet for rapporternes udarbejdelse samt
Sagsnr.
DokID
GES-2022-00189
458454
Side 8
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 2: Henvendelse af 24/9-23 fra Forsikring og Pension vedr. anmodning om foretræde om forslag til en ny forbedret huseftersynsordning og ejerskifteforsikring
sælgers andel til ejerskifteforsikringen og kan dermed indgå i en forhandling
af den samlede pakke til en forbedret huseftersynsordning.
F&P mener, at den oprindelige tanke om samspil mellem en tilstandsrapport,
som skal fortælle noget om ejendommens skader, en ejerskifteforsikring, der
groft sagt - samler op på dét, der ikke fremgår af tilstandsrapporten, og
forhandlingen mellem køber og sælger om ejendommens pris, stadig er god.
Derfor skal kvaliteten af rapporten være høj, der skal være mulighed for råd-
givning af både køber og sælger samt mulighed for at lade dokumenterne
indgå i en forhandling af prisen på ejendommen.
5. Øvrige forslag til en forbedret HE-ordning
Fleksible muligheder for at tage forbehold
Der vil være en række huse, hvor forsikringen fravælges pga. prisen, eller
hvor selskaberne ikke ønsker at give et tilbud, som fx pool-sommerhuse, fre-
dede bygninger m.v., simpelthen fordi risikoen for skader er for høj. Det hjæl-
per den nye model som udgangspunkt ikke på.
Hvis det skal være muligt at give tilbud og dermed forbrugerbeskyttelse på
stort set alle huse, så kræver det, at forsikringsselskaberne har lov til at tage
forbehold, der går længere end i dag, og som er begrundet i den konkrete
risiko og ikke kun i tilstandsrapporten. Det vil efter vores opfattelse betyde,
at flere boligkøbere vil få tilbudt ejerskifteforsikringer end i dag.
Bagatelgrænse for skader
Niveauet for selvrisiko og bagatelgrænse har været drøftet med selskaberne i
forlængelse af, at mangelsansvaret er blevet for vidtgående. Det nuværende
niveau giver køber et forkert indtryk af, hvad der er væsentlige skader og er
årsag til meget administration. En forhøjelse af bagatelgrænse fra 5.000 til
15.000 kr. vil give mindre administration og sikre en bedre forventningsaf-
stemning og alt andet lige, en lavere pris.
Data
Sikkerhedsstyrelsens data i forbindelse med gennemførte huseftersyn skal
gøres tilgængelige for omverdenen
herunder forsikringsselskaber og byg-
ningssagkyndige, med det formål at forbedre eftersyn, læring og forebyg-
gelse.
Hvert år laves eftersyn af ca. 90.000 huse. I dag er der ingen læring baseret
på de mange data, der indgår i tilstands- og el-eftersynsrapporterne. Sikker-
hedsstyrelsen har af flere omgange orienteret om store muligheder for at
bruge data aktivt. Det var en del af den oprindelige aftale, da rapporterne
blev fornyet tilbage i 2016-2017, at erfaringer med besigtigelse af gamle byg-
ninger ved huseftersyn skulle offentliggøres. It-systemet ved Sikkerhedssty-
relsen blev indrettet med faste valgmuligheder for at undgå fejlindtastning
og mulighed for at trække statistik ud.
F&P
Sagsnr.
DokID
GES-2022-00189
458454
Vurdering af økonomi i ordningen
F&P har ikke drøftet priser på forsikringen med selskaberne pga. konkurren-
cereglerne. Det er vores vurdering, at basisdækningen vil være attraktiv for
Side 9
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 2: Henvendelse af 24/9-23 fra Forsikring og Pension vedr. anmodning om foretræde om forslag til en ny forbedret huseftersynsordning og ejerskifteforsikring
selskaberne alene fordi, at forsikringsbetingelserne vil være lettere at admi-
nistrere og forklare for kunderne. Det giver også nogle omkostningsmæssige
fordele for de forsikringsselskaber, som vil vælge at tilbyde ejerskifteforsik-
ringer. Om det vil resultere i lavere priser, er for tidligt at udtale sig om og vil
afhænge af de endelige betingelser og bagatelgrænsens størrelse.
Det er vores forhåbning, at forslaget om forsikring af ejerlejlighedshandler
vil øge markedet både for forsikringsselskaber og for de bygningssagkyndige,
der skal foretage ejerlejlighedseftersynet.
Med vores forslag vil det i fremtiden blive dyrere for sælger at være i ordnin-
gen, da han/hun skal afholde en procentvis større del af ejerskifteforsikrings-
præmien. Samtidig skal sælger afholde udgifter til en ny og forbedret til-
standsrapport, som må forventes at blive dyrere pga. nyt layout og fordi den
bygningssagkyndige skal forny sine tekniske hjælpemidler. De øgede om-
kostninger vil modsvares af, at tilstandsrapporten vil have en større værdi,
primært for køber.
F&P
Sagsnr.
DokID
GES-2022-00189
458454
Hvad mener de andre interessenter ?
Vi har drøftet vores forslag med Forbrugerrådet TÆNK, Brancheforeningen
for Bygningssagkyndige og Energikonsulent (BfBE), Parcelhusejernes
Landsforening og Dansk Ejendomsmæglerforening.
De kan sagtens se gode takter i store dele af F&P’s forslag, og er helt på linje
med os om at mindre justeringer ikke er besværet værd. Der skal markante
ændringer til, hvis ordningen skal forbedres.
Vi er enige om, at et nyt skadebegreb er vejen frem. Der er nuanceforskelle i
interessenternes holdning til de øvrige
dele af F&P’s
forslag, afhængigt af om
fokus er på sælger eller køber.
Andre løsninger
Vi har også vurderet, om andre radikale løsninger kan afløse den nuværende
huseftersynsordning.
Det kan fx være en fondsmodel eller en offentlig ordning (som Naturskade-
rådet), hvor alle husejere betaler et beløb ind og forsikringsdelen udgår. Her
vil man, efter vores vurdering, ende i samme situation, hvor et skadebegreb
er svært at forstå og administrere og vil betyde skuffede købere.
Det fremtidige arbejde
F&P vil gerne bistå arbejdet med at udvikle nye forsikringsbetingelser, som
kan indgå i bekendtgørelsen som minimumsdækning. Det er vigtigt, at for-
muleringerne bliver så lette at administrere som muligt for selskaberne, da
vi ellers er bekymret for, om man rent faktisk vil se et marked på ejerskifte-
forsikringer, som er større end i dag. Samtidig lægger vi stor vægt på, at be-
tingelserne formuleres, så de er til at forstå for en køber.
Side 10