Boligudvalget 2023-24
BOU Alm.del Bilag 15
Offentligt
2771379_0001.png
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING
NOTAT
Grønne
offentlige
indkøb
En uudnyttet katalysator for
klimareduktioner i byggeri og
anlæg
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Henvendelse af 26/10-23 fra Rådet for Grøn Omstilling vedr. notat "Grønne offentlige indkøb – en uudnyttet katalysator for klimareduktioner i byggeri og anlæg"
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING
Den danske regering bør vedtage et
konkret reduktionsmål for offentlige
indkøb frem mod 2030 og 2045, som
følger Danmarks klimamål - 70 pct. i
2030 og 100 pct. i 2045.
1
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Henvendelse af 26/10-23 fra Rådet for Grøn Omstilling vedr. notat "Grønne offentlige indkøb – en uudnyttet katalysator for klimareduktioner i byggeri og anlæg"
2771379_0003.png
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING
Grønne offentlige indkøb
Status, barrierer, best practice og politiske
anbefalinger
Den offentlige sektor indkøber herhjemme varer og
tjenesteydelser for ikke mindre end 415 mia. kr. om året.
Med så stor en indkøbsmuskel kan stat, regioner og
kommuner spille en vigtig rolle, når det kommer til at
fremme mere grønne og cirkulære produkter og
løsninger - og dermed i sidste ende til mindre
ressourceforbrug og mindre klimaaftryk.
Se tekstboks 1.
Når den offentlige sektor stiller høje grønne krav, kan det
både have en reduktionseffekt i sig selv, men det kan
også mere bredt bidrage til, at grønne løsninger bliver et
mere attraktivt konkurrenceparameter for erhvervslivet -
og således anspore bredere udvikling og innovation af og
dermed i sidste ende til et større udbud af grønne
løsninger.
Det gælder i høj grad i forhold til at fremme mere
cirkularitet og udvikling, udbredelse og
kommercialisering af lavemissionsløsninger inden for
den energiintensive industri og herunder cement og stål,
som i dag bruges i store mængder til offentlige bygge- og
anlægsprojekter - ved opførelse af eksempelvis
bygninger, veje, jernbaner, offentlig transport, broer og
energiprojekter.
Her kan den offentlige sektor, ved at gøre sine indkøb
grønne og dermed øge efterspørgslen på og markedet
for grønne alternativer markant, således bidrage
væsentligt til realiseringen af Danmarks 2030- og 2045-
klimamål, som forudsætter markante klimareduktioner i
den energiintensive produktion. Og det er ikke dyre CO2-
udledninger, man henter via offentlige indkøb.
Byggeri og anlæg udleder årligt 3,6 mio. ton CO2 på
tværs af stat, region og kommuner (2021). Ifølge en
rapport fra Tech for Net Zero Allianz kan den udledning
fjernes helt ved øgede samlede projektomkostninger på
mellem 5-7 pct., da materialeudgifterne er en forholdsvis
lille andel af den samlede projektsum. Det betyder en
meromkostning på mellem 3,1 og 4,3 mia. kr./år, som
må forventes at falde i takt med at grønne materialer og
metoder vinder indpas. Til sammenligning er der netop
afsat 26,8 mia. kr. over en 15-årig periode, som skal
lagre 3,2 mio. ton CO2/år fra 2029.
Trods de klare politiske udmeldinger og en klar grøn
indkøbsstrategi, er det dog ikke en rolle, som den
offentlige sektor
på tværs af stat, regioner og
kommuner - endnu har påtaget sig.
Energistyrelsens Global Afrapportering 2023 viser
tværtimod, at det offentliges klimaaftryk er steget de
seneste år. Konkret er klimaaftrykket fra offentlige
indkøb steget med 12 pct. fra 2019 til 2021.
Stigningen er primært drevet af øgede investeringer i
byggeri og anlæg samt øgede udgifter til bekæmpelse af
coronapandemien. Hermed kom klimaaftrykket fra
offentlige indkøb i 2021 op på 16 mio. tons CO
2
.
Til sammenligning udgør Danmarks samlede
forbrugsbaserede klimaaftryk 61 mio. tons om året.
Offentlige indkøb tegner sig således for mere end en
fjerdedel (26,23 pct.) af Danmarks globale klimaaftryk.
Der er med andre ord lang vej til, at den offentlige sektor
bliver en katalysator for den grønne omstilling og i det
hele taget levere på sin andel af Danmarks
klimaambitioner.
Tekstboks 1 - Grønne og cirkulære offentlige
indkøb bidrager til CO2-reduktioner
Cases og forskning på tværs af EU og de nordiske
lande viser, at implementering af grønne
offentlige indkøb i offentlige anlægsprojekter kan
resultere i store CO
2
-besparelser. Det er blandt
andet konklusionen fra EU-projektet GPP 2020 -
procurement for a low-carbon economy, hvor 40
offentlige myndigheder i otte lande i løbet af tre
år (2013-2016) gennemførte
“mere end 100
lavemissionsudbud, hvilket resulterede i
besparelser på over 900.000 tons CO
2
e.” Det er
også konklusionen i en case rapport fra 2021
udgivet af Nordisk Ministerråd, som konkluderer,
at offentlige indkøb kan spille en afgørende rolle
for den bæredygtige omstilling af vores samfund.
Læs også konkrete caseeksempler på side 10-12
2
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Henvendelse af 26/10-23 fra Rådet for Grøn Omstilling vedr. notat "Grønne offentlige indkøb – en uudnyttet katalysator for klimareduktioner i byggeri og anlæg"
2771379_0004.png
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING
Politiske anbefalinger
Der er brug for politisk handling, hvis den offentlige sektor skal kunne leve op til sine klimaforpligtelser,
reducere sit klimaaftryk og hvis den offentlige sektors indkøbsmuskel skal agere katalysator for en
omstilling af energiintensive industrier og udvikling af et større marked for grønne løsninger.
Rådet for Grøn Omstilling mener, at det absolut vigtigste politiske tiltag er,
at der sættes et konkret
reduktionsmål for offentlige indkøb frem mod 2030 og 2045, som følger Danmarks klimamål - 70 pct. i
2030 og 100 pct. i 2045.
Desuden er der brug for følgende politiske tiltag, hvis den offentlige sektors potentiale som en katalysator
for klimareduktioner skal indfries:
Grønne kriterier skal indgå som konkurrenceparameter i alle større offentlige udbud - så inkludering af
ikke-prismæssige kriterier herunder kriterier til klima og miljø i alle offentlige udbud bliver et krav.
Skab højere økonomiske incitamenter for grønne udbud/tilbud for både offentlige indkøbere og
tilbudsgivere mhp. at sikre, at grønne krav i højere grad indgår som del af tildelingskriterierne ved
offentlige udbud inden for byggeri og anlæg og gøres til en væsentlig del af vægtningen af kriterierne.
Se tekstboks 2 på side 4.
Det kunne eksempelvis være, at CO
2
-aftrykket på intensive materialer som
stål og cement vægter en vis procentdel i tildelingskriterierne, eller at der gives en økonomisk belønning
ved sparet CO
2
.
Prioriter særligt indkøbsområder med stor klimabelastning
herunder udvikling af nye grønne
udbudsmodeller, sektorstrategier, krav om grønne tildelingskriterier, indsamling af data, formulerings
krav og målsætninger. Her vil et helt afgørende område være byggeri og anlægsprojekter og de
materialestrømme, som indgår i de processer.
Kig på totale livscyklusomkostninger (life cycle costs) ved udbud frem for anskaffelsespris. Det er
vigtigt, at der kommer større fokus på totalomkostninger baseret på hele produktets levetid samt
driftsomkostninger frem for fokus på anskaffelsesprisen
her vil grønne alternativer ofte også på pris
være mere attraktivt end mindre ressource- og energivenlige produkter.
Igangsæt initiativer, der kan være med til at sikre den nødvendige efteruddannelse og dermed styrkede
grønne kompetencer hos indkøbere på tværs i den offentlige sektor. En måde at gå til den opgave
kunne være at starte med de største udledere
herunder en lang række offentlige aktører, der har
store udbudsprojekter inden for byggeri og anlæg - og stille et krav om efteruddannelse/kursus, hos
offentlige indkøbere, hvor indkøb har en vis volumen.
Igangsæt forsøgsordninger baseret på mere frihed
det kan eksempelvis være frikommuneforsøg
(forsøgsordninger hvor anlægsloftet løftes i en periode), forsøg med nye strategiske partnerskaber eller
større mulighed for tests af nye typer af kriterier i udbud.
Arbejd for en ambitiøs revision af EU's udbudsdirektiv og for, at det bliver et krav på tværs af
medlemslandene at indtænke klima- og ressourceaftryk i udbud
det vil være afgørende for EU's
klimambitioner, for at den offentlige sektor herhjemme reelt går den grønne vej og så vil det også være
en vigtig vækstmulighed for danske virksomheder, som leverer grønne løsninger.
Gør op med cost-spend-tilgangen
ofte beregnes CO
2
-aftryk i udbud med afsæt i pris. Det kan give et
misvisende billede af det reelle CO
2
-aftryk, da grønnere alternativer kan have en højere pris og dermed
vil se ud som om, at de har et højere CO
2
-aftryk. Derfor vigtigt at man indregner data om
byggematerialers reelle klimaaftryk
herunder at man bruger LCA-baserede
produktspecifikke EPD’er
fremfor branchespecifikke EPD’er og CO
2
-aftryk baseret på pris.
3
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Henvendelse af 26/10-23 fra Rådet for Grøn Omstilling vedr. notat "Grønne offentlige indkøb – en uudnyttet katalysator for klimareduktioner i byggeri og anlæg"
2771379_0005.png
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING
Tekstboks 2 - Grønne og cirkulære udbudsmodeller kan udformes på tre niveauer
Der er tre tilgange, som en offentlige indkøber kan vælge, når CO
2
- og cirkulære kriterier indtænkes i udbud
henholdsvis system-, leverandør- eller produktniveau:
Kilde: SPP Regions Best Practice Report
En strategi uden effekt
Det har i mange år været bredt italesat politisk, at der er
brug for de offentlige indkøbsmuskler i forhold til den
grønne omstilling og Danmarks klimareduktioner. Der er
også de seneste år taget flere politiske skridt i den
retning. I udbudsloven har det således siden 2016 været
tilladt at indtænke LCC-beregninger (life cycle costing) i
udbudsmaterialet og valg af leverandører. Det betyder,
at den offentlige indkøber har mulighed for at medtage
klima- og cirkulære kriterier for materialer, produktion,
transport, destruktion, genanvendelse og genbrug i
udbudskravene. Der står blandt andet i udbudslovens §
158,
at ordregiver kan kræve, at “en ansøger
eller
tilbudsgiver fremlægger certifikater udstedt af
uafhængige organer til bekræftelse af, at ansøgeren eller
tilbudsgiveren opfylder bestemte miljøledelsessystemer
eller miljøledelsesstandarder.”
I 2020 kom den
daværende S-regering desuden med en strategi for
grønne offentlige indkøb -
den såkaldte “Grønne indkøb
for en grøn fremtid.” I den står direkte en politisk
målsætning om, at “offentlige indkøb bliver en afgørende
forandringsmotor for at nå målsætningen om at
reducere udledningen af drivhusgasser med 70 pct.
i 2030.”
I strategien står endvidere,
at “ambitionen er, at
niveauet skal reduceres markant
frem mod 2030.”
Desuden har man over de seneste år igangsat flere tiltag
ud fra en målsætning om at fremme grønne offentlige
indkøb
blandt andet portalen ansvarligeindkøb.dk,
som blandt andet indeholder guides og inspirationscases
til grønne offentlige indkøb.
Kigger man dog på de seneste års stigning i
klimaaftrykket fra offentlige indkøb, er der ikke meget,
der tyder på, at det politiske fokus har haft en
klimapositiv effekt, og det går i dag den stik modsatte
vej, end de ambitioner man politisk kommunikerede med
strategien for grønne indkøb. Det er en udvikling, som
har mødt kritik fra flere sider
og som Klimarådet
direkte har kaldt “bekymrende”.
”Klimaaftrykket
fra offentlige
indkøb i Danmark steg med 12
pct. fra 2019 til 2021.”
4
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Henvendelse af 26/10-23 fra Rådet for Grøn Omstilling vedr. notat "Grønne offentlige indkøb – en uudnyttet katalysator for klimareduktioner i byggeri og anlæg"
2771379_0006.png
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING
Ud over stigningen i klimaaftrykket fra offentlige indkøb,
vi har set de seneste år, indregner man fra
Energistyrelsens side i dag med en meget begrænset
reduktion i klimaaftrykket frem mod 2030. Der står
således direkte, at
“det
samlede klimaaftryk af de
offentlige indkøb forventes at være på 14,6 mio. tons
CO
2
e i 2030, hvilket er 0,3 mio. tons højere end 2019 og
1,4 mio. tons lavere end i 2021.”
Se figur 1.
Figur 1:
Klimaaftrykket af statens, regionernes og
Byggeri og anlæg er den store akilleshæl -
og mulighed
Kigger man på, hvor udledningerne fra det offentlige
indkøb ligger, fordeler det sig sådan, at statens indkøb i
2021 udgjorde 30 pct. af det samlede klimaaftryk fra de
offentlige indkøb, mens regionerne og kommunerne stod
for henholdsvis 27 pct. og 42 pct.
Se figur 2.
En af de helt store poster i klimaaftrykket fra offentlige
indkøb er byggeri og anlæg - på tværs af både
kommuner, regioner og stat. For kommunerne udgjorde
området byggeri og anlæg næsten en tredjedel af det
samlede klimaaftryk fra offentlige indkøb i 2021, for
staten næsten en femtedel.
Vi ser aktuelt ind i et årti med stort anlagte bygge- og
anlægsprojekter - særligt med Infrastrukturaftalen fra
2021 på i alt 160 milliarder kroner, der er øremærket
flere motorveje, jernbaner og busbaner frem mod 2035.
Ud af den samlede økonomiske pakke i aftalen er der
alene afsat 63,8 mia. kroner til nye motorveje.
Desuden er der med planerne for opskalering af
produktionen af vedvarende energi og regeringens
planer om PtX og CCS også lagt op til store
anlægsprojekter, som er en forudsætning for en ny
energiinfrastruktur. Det vil betyde storindkøb af
byggematerialer
herunder enorme mængder stål og
cement - over de kommende år, hvor grønne krav
potentielt vil have en stor effekt i forhold til den samlede
klimabelastning, som anlægsprojekterne i sidste ender
med at have.
Figur 2:
Klimaaftrykket fra offentlige indkøb fordelt på
kommunernes indkøb i 2019, 2020, 2021 og
fremskrevet til 2030.
Kilde:
Energistyrelsen,
2023
Begrundelsen for, at reduktioner ikke forventes at blive
større, er “øget aktivitet og flere udbud inden for byggeri
og anlæg.” I Energistyrelsen Global afrapportering lyder
konklusionen således, at “det samlede klimaaftryk (red.
for offentlige indkøb) forventes at stige sammenlignet
med 2019 (…)”
Isoleret set medfører lavere emissioner
fra energimixet i fremskrivningen et fald i klimaaftrykket.
Denne effekt modvirkes dog af en forventning om en
stigning i de offentlige indkøb, især inden for byggeri og
anlæg.”
Der står i det nuværende regeringsgrundlag for SVM-
regeringen, at “Regeringen vil nedbringe klimaaftrykket
på de offentlige indkøb, herunder også indkøb af
transport og opførelse af offentlige bygninger”, men der
er endnu ikke fremlagt yderligere uddybning eller
konkretisering af, hvilke tiltag man politisk vil
implementere, eller hvordan man vil sætte fart på
reduktionerne, hvilket Energistyrelsens fremskrivninger
for klimaaftrykket for offentlige indkøb frem mod 2030
også vidner om.
indkøbsområder
Kilde:
Energistyrelsen,
2023
5
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Henvendelse af 26/10-23 fra Rådet for Grøn Omstilling vedr. notat "Grønne offentlige indkøb – en uudnyttet katalysator for klimareduktioner i byggeri og anlæg"
2771379_0007.png
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING
Stigende fokus, men endnu ikke
klimagevinst
Der er på tværs af offentlige aktører i Danmark et
stigende fokus på at inkludere grønne intentioner og
formuleringer, når der laves udbud og indkøb.
Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsens analyse “Status
for
offentlig konkurrence 2022”
viser således også,
at 60
pct. af de større offentlige udbud indeholder grønne ord,
og at andelen er steget væsentligt siden 2020. Konkret
er antallet af udbud, der nævner grønne ord steget med
16 procentpoint i forhold til en tilsvarende undersøgelse
fra 2020, hvor andelen var opgjort til 44 pct.
Dog viser undersøgelsen, ifølge Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, ikke “om de enkelte udbud rent
faktisk kan anses for at være grønne, ligesom det ikke er
undersøgt, om indkøbene i sidste ende har medført en
egentlig klima- eller
miljøgevinst.” Konkurrence og
Forbrugerstyrelsen skriver videre, at undersøgelsen
imidlertid “giver et billede af, at ordregivere er blevet
mere opmærksomme på at inddrage miljø- og
klimaforbedrende tiltag i deres udbud.”
Medtager man stigningen i klimaaftrykket fra offentlige
indkøb, som særligt er sket inden for byggeri og anlæg,
tyder det således også på, at det stigende fokus på og
intentioner om at integrere grønne krav i udbud endnu
ikke har manifesteret sig i konkrete klimagevinster inden
for byggeri og anlæg.
Det understøttes af en anden analyse af grønne udbud i
Danmark. I perioden fra 2021 til 2022 har Center for
Forskning i Offentlig-Privat Samspil på Roskilde
Universitet analyseret alle kommunale og regionale
udbud i Danmark med henblik på at kvantificere
omfanget af grønne offentlige indkøb. Analysen viser, at
offentlige indkøbere i cirka 30 pct. af tilfældene bruger
grønne minimumskrav til at fremme grønne indkøb,
mens grønne tildelingskriterier kun bruges i omkring 6
pct. af tilfældene. Dette på trods af, at grønne
tildelingskriterier har langt større potentiale for at
reducere klimapåvirkningerne fra offentlige indkøb.
Se
tekstboks 3.
Desuden viser analysen, at i de 6 pct. af tilfældene, hvor
grønne tildelingskriterier er blevet brugt, vægter de i
gennemsnit kun 20,7 pct. af den samlede tildeling.
Tekstboks 3 - Efterspørgsels- og
udbudsbaserede tilgange til grønne
minimumskrav og grønne tildelingskriterier i
grønne indkøb
Grønne minimumskrav er en efterspørgselsdrevet
tilgang, hvor ordregiverne opstiller et
minimumskrav, som tilbudsgivere skal opfylde.
Dette kan for eksempel indebære, at tilbudsgivere
skal leve op til kravene i specifikke
mærkningsordninger, miljøcertificeringer eller
standarder.
Grønne tildelingskriterier er en udbudsbaseret
tilgang, hvor ordregiverne opstiller miljø- eller
klima tildelingskriterier som et
konkurrenceparameter. Det gør det muligt for
ordregiverne at benytte grønne tildelingskriterier
på lige fod med eksempelvis pris og kvalitet og
dermed for at vælge det tilbud, som har den
mindste klimapåvirkning. Det er dog op til den
enkelte indkøber selv at vægte
tildelingskriterierne.
krav i udbud. Det er kun 6 pct., som ikke mener, at det
grønne bør være et parameter i udbud.
Desuden var “Brug af livscyklusanalyser
(LCA) og mål for
CO
2
i udbudsmateriale” nummer et blandt
fem
topprioriteringer fremhævet af det regeringsnedsatte
Klimapartnerskab for byggeri og anlæg i forhold til at
sikre klimareduktioner. Nummer to på listen var
“Projektspecifikt klimaregnskab i alle udbud.”
Flere brancheorganisationer har således også været ude
at plædere for flere grønne krav fra den offentlige
sektors side. Blandt andet Dansk Erhverv, som har
foreslået, at der indføres “bindende klimamål for
reduktion af drivhusgasudledningen fra det offentlige
indkøb og forbrug på 70 pct. i 2030”, og at “Grønne krav
skal indgå som konkurrenceparameter i alle offentlige
udbud.” Dansk Industri har også meldt ud, at de har en
målsætning om, at 80 pct. af de offentlige vareindkøb er
grønne og bæredygtige i 2025.
Der er desuden opbakning fra fagbevægelsen, hvor
blandt andet FH har en målsætning i deres klimaplan
om, at “offentlige indkøb og udbud skal være grønne.”
Det er også et virkemiddel i forhold til klimaomstillingen,
som der er bred opbakning til fra danskerne. En anden
analyse - også fra Dansk Erhverv - viser således, at tre ud
af fire danskere mener, at hensyn til miljø og klima i høj
grad eller i nogen grad er vigtigt, når det offentlige køber
ind hos private virksomheder.
6
Bred opbakning
Der er flere undersøgelser, som viser, at der i
erhvervslivet er bred opbakning til grønne offentlige
udbud. Blandt andet viser, en undersøgelse fra Dansk
Erhverv, at tre ud af fire virksomheder ønsker grønne
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Henvendelse af 26/10-23 fra Rådet for Grøn Omstilling vedr. notat "Grønne offentlige indkøb – en uudnyttet katalysator for klimareduktioner i byggeri og anlæg"
2771379_0008.png
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING
Ny grøn praksis testes
Der er offentlige aktører, som de seneste år er begyndt
at eksperimentere med grønne krav i udbud. Blandt
andet i Københavns Kommune, hvor byrådet tilbage i
2019 besluttede, at nye byggeprojekter skal screenes i
forhold til det cirkulære potentiale. Desuden blev det
besluttet, at udvalgte byggeprojekter skal i udbud have
et øget særskilt fokus på cirkulær økonomi. Med afsæt i
den ambition har Københavns Kommune siden hen
lanceret et katalog med konkrete cirkulære
kravsspecifikationer til cirkularitet i byggeprojekter inden
for kommunens grænser. I Vejdirektoratet har man også
gennem længere tid arbejdet med at opstille konkrete
standarder for produkter, der er baseret på
genanvendelse.
Desuden er Vejdirektoratet i deres udbud begyndt at
efterspørge miljøvaredeklarationer på alle de produkter,
som led i at kunne udforme en model, der kan bruges til
at beregne klimaaftrykket af konkrete anlægsprojekter
og de har fra 2023 indført krav, som ifølge deres
opgørelser muliggør at CO2-udledningen fra beton-
konstruktioner som broer og tunneller reduceres med 60
pct. Banedanmark har også siden 2021 haft
bæredygtige indkøb som et væsentligt skridt i deres
samlede bæredygtigheds-strategi, hvor ambitionen lyder,
at CO
2
-udledningen fra jernbanen skal reduceres med
20-30 pct. i 2030.
I strategien står, at de vil arbejde med udvikling af nye
krav og partnerskaber i forhold til leverandører og at de i
forhold til “indkøb af varer og tjenesteydelser til
vedligehold og anlæg vil stille krav til leverandørerne om
at reducere forbruget, herunder spild, ved brug af øget
digitalisering og udvikling af nye teknologier.
Dette skal gøre det muligt at optimere vores
materialeforbrug og sikre øget genanvendelighed af
materialer, der ikke længere tjener et baneteknisk
formål, f.eks.
udtjente betonsveller.” Men der er endnu
ikke konkrete opgørelser eller status, som gør det muligt
at se, hvor langt de er. Men for alle ovenstående
eksempler og en lang række andre offentlige aktører i
Danmark gælder, at grønne indkøb endnu bærer præg af
at være intentioner på tegnebrættet, og at de udbud,
man reelt har igangsat med grønne krav integreret, er
enkeltstående testprojekter med begrænset volumen.
Kigger man uden for Danmarks grænser er der også en
lang række offentlige myndigheder både i resten af
norden og bredt i de europæiske lande, som de seneste
år har forsøgt sig med at integrere krav om
ressourceforbrug og klimaaftryk i udbud.
Se cases side
10-12.
Der er fra flere lande også konkrete eksempler, hvor
reduktionseffekten både i forhold til klima- og
ressourceaftryk er veldokumenteret. Men ligesom i
Danmark, er der på EU-niveau og i de enkelte
europæiske lande endnu ikke krav om grønne kriterier i
udbud og der er heller ikke nogen lande, der har grønne
krav som en fælles standard på tværs af alle udbud. Det
hører derfor også mere til undtagelsen end reglen, når
grønne krav er inkluderet på tværs af EU-landene.
Se
tekstboks 4 på side 8.
Flere barrierer står i vejen
Der er en lang række barrierer, som i dag står i vejen for
udbredelsen og reel effekt af grønne offentlige indkøb
inden for byggeri og anlæg. Det er barrierer, som skal
adresseres, hvis den offentlige sektor skal levere de
nødvendige klimareduktioner og desuden blive en driver
for udvikling, skalering og kommercialisering af mere
klimavenlige og cirkulære løsninger.
De mest centrale barrierer er:
Manglende mål. Manglen på politisk vedtaget
konkrete klimareduktionsmål for den offentlige
sektors indkøb gør, at der i dag ikke er en
opmærksomhed, forståelse for, klare
incitamenter, data og nødvendig tilsynspligt i
forhold til udviklingen i klimaaftrykket fra
offentlige indkøb. Det betyder også, at det i dag
kun er få offentlige aktører, som arbejder med
klare målsætninger og strategier for grønne
indkøb. Et eksempel: En gennemgang af
kommunernes indkøbsstrategier foretaget af DI
viser, at ni ud af ti kommuner har fokus på
klima- og miljøhensyn, men at det kun er 14
kommuner, som i dag har fastsat konkrete
målsætninger på området.
Se figur 3.
De 14
kommuner, der har grønne målsætninger på
indkøbsområdet, fokuserer overvejende på
fødevarer og meget få har konkrete
målsætninger på cirkularitet, ressourceforbrug,
og klimareduktion på byggeri og anlæg.
Figur 3
:
Kun 14 af landets kommuner har konkrete grønne
målsætninger i deres indkøbsstrategi
Kilde:
DI-optælling
på baggrund af kommunernes indkøbsstrategi,
7
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Henvendelse af 26/10-23 fra Rådet for Grøn Omstilling vedr. notat "Grønne offentlige indkøb – en uudnyttet katalysator for klimareduktioner i byggeri og anlæg"
2771379_0009.png
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING
Tekstboks 4
Status på grønne offentlige indkøb i EU
På EU-niveau udgør offentlige indkøb i dag cirka 14 pct. af unionens samlede BNP og er blandt andet af
Kommissionen direkte
udpeget som en “strong stimulus for eco-innovation.”
Det er ikke noget nyt, at offentlige indkøb er italesat som en havende en vigtig nøgle i klimaomstillingen i
EU-regi. EU kom således tilbage i 2008 med en målsætning om, at 50 pct. af unionens indkøb skulle være
grønne. Dengang blev grønne indkøb defineret som "en proces, hvorved offentlige myndigheder søger at
indkøbe varer, tjenesteydelser og bygge- og anlægsarbejder med en reduceret miljøpåvirkning i hele
deres livscyklus sammenlignet med varer, tjenesteydelser og bygge- og anlægsarbejder med samme
primære funktion, som ellers ville blive indkøbt."
EU's direktiv om offentlige udbud (2014/24/EU) anerkender således også behovet for "at sætte indkøbere i
stand til at gøre bedre brug af offentlige udbud til støtte for fælles samfundsmæssige mål" (Europa-
Parlamentet og Rådet, 2014). Direktivet gør det muligt at medtage miljøhensyn i forskellige faser af den
offentlige udbudsprocedure, f.eks. i tekniske specifikationer og kontrakttildelinger. Selvom grønne offentlige
indkøb således har været en del af EU's politik i to årtier, er grønne offentlige indkøb den dag i dag langt fra
en realitet. På tværs af medlemslandene er udbud, hvor der er indtænkt grønne kriterier, stadig meget
begrænset i volumen. Ifølge opgørelser fra Europa-Kommissionen omkring offentlige indkøb i 30
Europæiske lande, blev 80 pct. af EU-udbuddene i 2021 tildelt udelukkende baseret på pris.
En af årsagerne til dette er, at EU's udbudsdirektiv på linje med den nuværende lovgivning i Danmark lader
grønne kriterier være en frivillig mulighed og ikke et krav. Europa-Kommissionen har således udviklet
frivillige kriterier for grønne offentlige indkøb for en lang række forskellige store produktgrupper inden for
offentlige udbud, blandt andet konstruktion af veje og byggeri, men det er stadig op til hver ordregivende
myndighed i de enkelte medlande at afgøre, om og hvornår miljøhensyn rent faktisk inddrages, og
hvorvidt de benytter sig af kriterierne. Der står således i Kommissionens arbejdsdokument,
at “brugen
af
kriterierne er frivillig. Kriterierne er formuleret således, at de, hvis det skønnes hensigtsmæssigt af den
enkelte myndighed, kan integreres i dennes udbudsmateriale.”
Dermed har EU's ambition om de 50 pct. grønne indkøb stadig primært karakter af en hensigtserklæring
og ikke en konkret målsætning, der endnu er blevet fulgt op med de politiske tiltag, der er nødvendige for
at realisere ambitionen. I EU's handlingsplan for den cirkulære økonomi fra 2020 foreslår Kommissionen
dog obligatoriske minimumskriterier og -mål for grønne offentlige indkøb i sektorspecifik lovgivning og
indfasning af obligatorisk rapportering for at overvåge udbredelsen heraf. Det er endnu ikke på plads
endnu, men vil med al sandsynlighed blive realiseret gennem den såkaldte Ecodesign for Sustainable
Products Regulation, som sætter en række grønne krav til forskellige produkter herunder stål, såfremt
denne vedtages i sin nuværende form. Cement og beton er dog som det ser ud til i dag ikke inkluderet i
ecodesign-forordningen, men vil være reguleret under Constructions Products Regulation i forhold til
grønne krav og eventuelle grønne kriterier i offentlige udbud.
Som det ser ud i dag, er der således endnu ikke konkrete tiltag fra EU, der har påbudt medlemslandene at
realisere konkrete reduktioner på området, og der er endnu ikke noget offentligt meldt ud i forhold til en
revision af EU's udbudsdirektiv, som er et helt afgørende skridt i at skalere grønne offentlige indkøb på
tværs af medlemsstaterne.
8
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Henvendelse af 26/10-23 fra Rådet for Grøn Omstilling vedr. notat "Grønne offentlige indkøb – en uudnyttet katalysator for klimareduktioner i byggeri og anlæg"
2771379_0010.png
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING
Uklart mandat. Det er endnu kun på
frivillighedsniveau, at offentlige myndigheder
kan vælge at integrere klimaaftryk og
ressourceforbrug i udbud inden for byggeri og
anlæg. Det er således heller ikke noget
offentlige myndigheder bliver målt på, eller
noget som de er pålagt at vægte på linje med de
meget klare udbudskrav, som der i dag er i
forhold til pris som konkurrenceparameter. Det
betyder, at mandatet til at inkludere
"klimaprisen” i valget af leverandør ikke er
tilstrækkeligt tydeligt, ved igangsættelse af nye
infrastrukturudbud.
Mangel på fælles data. Udbudsloven foreskriver,
at der skal konkurreres på klare og transparente
mål. Data om klimaaftryk, ressourceforbrug og
cirkularitet er inden for byggeri og anlæg stadig
af varierende kvalitet, hvilket gør det vanskeligt
for offentlige bygherre at inkludere klima- og
cirkulære krav som en afgørende del af et
udbud af byggeri.
Det vi kan og plejer. Der er en væsentlig kulturel
og kompetencemæssig barriere i forhold til at
indtænke grønne kriterier i udbud. Det er ikke
noget flertallet af indkøbsafdelinger er vant til, ej
heller uddannet til i forhold til at kunne lave
livscyklusberegninger, udforme grønne kriterier
eller kunne gennemskue og kvalificere nye typer
af produkter i forhold til “de kendte”, når det fx
kommer til kvalitet, sikkerhed, levetid,
miljøbelastning mv. Derfor har blandt andet
fagforeningen DJØF også været ude og
argumentere for, at der er brug for et
kompetenceløft af de offentlige indkøbere, hvis
de offentlige indkøb i fremtiden skal være reelt
grønne.
Højere upfront omkostninger. Miljø, cirkulære og
klimahensyn i offentlige udbud vil i de fleste
tilfælde betyde højere upfront økonomiske
udgifter. Og det er en barriere, som af flere
aktører er fremhævet som en af de væsentligste
årsager til, at man endnu ikke har integreret
grønne krav i udbuddene.
En analyse fra Tech
for Net Zero Allianz
viser dog, at
meromkostningerne for den offentlige sektor er
begrænsede i et totaløkonomisk perspektiv. I
et scenarie, hvor vi opnår fuldt klimaneutrale
grønne offentlige indkøb, anslås det således
kun til at ville øge regningen til den offentlige
sektor med 3-6 pct.
Selv i de energiintensive industrier inden for
byggeri og anlæg estimeres de samlede
projektomkostninger kun at ville stige med 5-7
pct. i et nettonul-scenarie for offentlige indkøb.
Kigger man på prisen for klimareduktioner
specifikt for danske byggebranche i forbindelse
med offentlige indkøb, så vil den årlige
udledning på 3,6 mio. ton CO2 kunne fjernes
helt ved øgede samlede projektomkostninger på
mellem 5-7 pct., da materialeudgifterne er en
forholdsvis lille andel af den samlede
projektsum. Det betyder en meromkostning på
mellem 3,1 og 4,3 mia. kr./år, som må
forventes at falde i takt med at grønne
materialer og metoder vinder indpas. Til
sammenligning er der netop afsat 26,8 mia. kr.
over en 15-årig periode, som skal lagre 3,2 mio.
ton CO2/år fra 2029.
Kompleks lovgivning. Hele udbudsloven er i dag
yderst kompleks med en lang række
obligatoriske krav, som skal opfyldes af
offentlige ordregivere
blandt andet i forhold til
typer af udbud, priskriterier, markedsdialog, og
det er med til at gøre arbejdet med at integrere
grønne krav og kriterier yderligere besværligt og
komplekst for den enkelte myndighed.
”Et
scenarie med
klimaneutrale grønne
offentlige indkøb anslås kun
at ville øge regningen til den
offentlige sektors med 3-6
pct. Selv i de energiintensive
industrier inden for byggeri
og anlæg vil regningen for
nettonul-scenarie kun stige
med 5-7 pct.”
9
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Henvendelse af 26/10-23 fra Rådet for Grøn Omstilling vedr. notat "Grønne offentlige indkøb – en uudnyttet katalysator for klimareduktioner i byggeri og anlæg"
2771379_0011.png
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING
Cases
Flere lande har gode erfaringer
Selvom grønne krav i offentlige udbud langt fra er en
norm i EU eller herhjemme, er der internationalt en
række eksempler inden for byggeri og anlæg, hvor
offentlige myndigheder på forskellig vis har integreret
grønne krav i deres udbud, og hvor grønne kriterier i
udbudsprocessen har medført konkrete klima- og
ressourcereduktioner.
Belgien
Zin projektet i Bruxelles
Holland
Storskala renovering og vedligehold af den
hollandske A6 motorvej
I 2017 iværksatte Styrelsen for Facility Operations i
Flandern et udbud om renovering af de to tårne i World
Trade Center. Det såkaldte Zin-renovationsprojekt på i alt
110.000 m² med 73.000 m² til kontorer, 14.000 m² til
boliger, 16.000 m² til hoteller samt sportsområder,
fritidsområder, restauranter og detailhandel. I selve
udbuddet blev inkluderet en lang række cirkulære og
energikrav med henblik på at mindske
ressourceaftrykket fra byggeprojektet.
Afsættet for udbuddet var en 12 sider lang
visionsbeskrivelse af byggeriet som bl.a. omfattede:
En definition af cirkulært byggeri baseret på tre
nøgleprincipper: cirkulær materialeanvendelse,
cirkulært design og sikring af fremtidig
cirkularitet.
Ambitioner om, at bygningen både skulle tage
hensyn til mennesker, planet og profit.
Tilbage i 2015 udsendte den hollandske
infrastrukturministerie et udbud på 300 mio. euro med
henblik på renovering og 20 års vedligehold af en 13 km
lang A6-motorvejsstrækning mellem Almere Havendreef -
Almere Buiten Oost. Udbuddet blev udformet med både
økonomisk pris og kvalitetskriterier
herunder kriterier
om risikostyring, en plan for begrænsning af
trafikpropper samt klima og bæredygtighed. I forhold til
kvalitetskriterierne blev de tildelt en økonomisk værdi i
selve udbuddet og klima og miljøhensyn blev således
modregnet med op til fem pct. af den økonomiske pris
fra tilbudsgiver
– for hermed at give en "korrigeret pris”,
som inkluderer miljø og klimamæssige hensyn. I
udbudsmaterialet blev anført at den tilbudsgiver med
den lavest korrigerede pris ville vinde udbuddet.
I forhold til bedømmelsesprocessen i selve tildelingen af
udbuddet og de klima- og miljømæssige kriterier der
indgik, blev der brugt både en CO
2
-performance stige og
LCA-analyser. Der blev desuden anført en performance
klausul i kontrakten, hvor der efter et år blev planlagt en
vurdering af, hvorvidt beregningerne for CO
2
og LCA
overholdes.
Den vindende tilbudsgiver kom med et tilbud på 200
mio. euro - justeret i forhold til klima- og miljømæssig
kvalitet, hvor tilbudsgiver på begge områder opnåede
højest mulige score.
Resultater:
52.800 tons CO
2
i projektets levetid
1.056 tons CO
2
e/år om året
Læs mere her: https://llk.dk/ejx1wk
De grønne krav, der blev fastsat i udbuddet, blev baseret
på bæredygtighedsværktøjet GRO, som er udviklet af
belgiske myndigheder, og som i dag anvendes til alle
byggeprojekter uanset skala. De enkelte tilbudsgivere
blev i udbudsprocessen bedømt ud fra følgende kriterier
og vægtning i den samlede vurdering af projekttilbuddet:
1.
2.
3.
Samlede omkostninger (50 pct.)
Beliggenhed (5 pct.)
Kvalitet - opdelt i tre underkriterier (45 pct.):
Rumlig og social merværdi, arkitektonisk kvalitet
og funktionalitet (20 pct.).
Cirkulært materialebrug, energineutralitet og
vedligeholdelse (20 pct.)
med følgende
aspekter vurderet: Produkter med
miljømærkninger, overholdelse af standarder for
skadelige stoffer, potentiale for separabilitet og
nedtagning af produkter og komponenter, mulig
anvendelse efter demontering, potentiale for
anden livscyklus, inkludering af genanvendte
materialer, anvendelse af produkter med
kontraktlige aftaler med producenter og
leverandører (ejerskab, vedligeholdelse,
tilbagetagningsgarantier) samt bedre
energiforbrug - sammenlignet med
10
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Henvendelse af 26/10-23 fra Rådet for Grøn Omstilling vedr. notat "Grønne offentlige indkøb – en uudnyttet katalysator for klimareduktioner i byggeri og anlæg"
2771379_0012.png
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING
lovgivningsniveauet for energiforbrug på
daværende tidspunkt.
Plan for tilgang (5 pct.)
projektledelse,
planlægning og organisation.
Projektet testede udvikling af beton baseret på store
mængder genanvendt materialer, og den beton, som
blev brugt i byggeriet af skolen, endte med at være
baseret på 80 pct. genanvendt tilslag.
Det førte til, at myndighederne i Zurich i 2005 vedtog nye
cirkulære krav direkte målrettet den beton, som blev
brugt i offentlige bygninger. Konkret blev det indskrevet i
offentlige udbud, at tilbudsgivere skulle inkludere mindst
25 pct. genanvendt tilslag i beton.
I 2013 strammede myndighederne kravene yderligere
for, hvilken cement leverandører til offentligt byggeri må
bruge, med henblik på at reducere aftrykket fra den
indlejrede CO
2
i offentlige byggeri- og anlægsprojekter
myndighederne kom således med et krav om at benytte
cement med lavere CO
2
-udledninger ud fra konkrete
standarder.
Det er politiske tiltag, som i dag har ført til, at 90 pct. af
den beton, der benyttes til offentlige byggeri i Zurich, er
baseret på genanvendt beton med op til 50 pct.
genanvendt tilslag.
Desuden har den politiske beslutning og
implementeringen af grønne krav i de offentlige udbud
været en væsentlig katalysator til udviklingen af en
stærk lokal producent- og værdikæde inden for
genanvendt beton. På få år gik man i Zurich således fra
at have nul til nu at have 8-10 lokale producenter af
genanvendt beton. Desuden har brugen af genanvendt
beton spredt sig til privatbyggeri, hvor det i dag er mere
end 50 pct. af den benyttede beton som er baseret på
genanvendt beton.
Der endte med at være tre tilbudsgivere, og den
efterfølgende evaluering af udbudsprocessen
konkluderede, at de grønne krav ikke havde en negativ
indflydelse på antallet af tilbudsgivere og selve
udbudsprocessen. Selve projektet blev vundet af den
belgiske ejendomsinvesteringsfond Befimmo.
Zin-byggeriet, som efter planen vil stå færdig ved
udgangen af 2023, har allerede vundet masser af hæder
som et frontløberprojekt i forhold til, hvordan man kan
bygge cirkulært. Blandt andet er 65 pct. af den
oprindelige bygning blevet opretholdt, og 95 pct. Af de
nedtagne komponenter og materialer er blevet
genanvendt eller genbrugt. Fra de nedbrudte dele af de
oprindelige tårne, er 30.000 tons af betonen blevet
omdannet til granulat til den nye beton, der indgår i
byggeriet og 95 pct. af de alle nye materialer der indgår i
byggeriet, er C2C-certificerede.
Dertil er tårnenes tage beklædt med solpaneler, og
varme og kulde bliver udvundet af jorden ved hjælp af et
lagersystem, der dækker 60 pct. af energibehovet.
Resultater:
62 pct. af den eksisterende bygning vil blive
genanvendt eller genbrugt.
30.000 tons beton vil blive genanvendt og får C2C-
certificering.
Op til 95 pct. af alle materialerne vil være C2C-
certifdle-to-Cradle).
Læs mere her: https://www.cfe.be/en/projects/cfe-
is-driving-the-breakthrough-of-circular-construction-
in-belgium
Resultater:
Udvikling af et attraktivt marked og
produktionskapacitet af genanvendt beton
90 pct. af alt den beton, der bruges til offentlige
byggeri
Ressourcebesparelse på 17.000 kubikmeter
jomfruelige materialer (2019 tal)
Læs mere her: A-EW_282_Succ_Stor_BP_Recycled-
concrete-in-Switzerland_WEB.pdf (agora-
energiewende.de)
Schweiz
Zurich sætter grønne krav til cementen
Tilbage i 2002 indgik Schweiz' største by Zurich et
partnerskab med et lokalt byggefirma og en lokal
betonproducent om at bygge den første offentlige
bygning med genbrugsbeton
en skole med et budget
på knap 80 mio. euro.
11
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Henvendelse af 26/10-23 fra Rådet for Grøn Omstilling vedr. notat "Grønne offentlige indkøb – en uudnyttet katalysator for klimareduktioner i byggeri og anlæg"
2771379_0013.png
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING
Californien, USA
Buy Clean California Act
I 2017 vedtog Californien som den første stat i USA, den
såkaldte “Buy Clean California Act” (BCCA)
- et stort
anlagt program for grønne offentlige indkøb specifikt
med fokus på materialer brugt til offentligt byggeri og
anlæg. Baggrunden for BCCA var et eksplicit politisk
ønske om i højere grad at udnytte den offentlige
indkøbsmuskel som en driver til at reducere
klimaaftrykket fra nogle af de mest energiintensive
industrier
herunder stål.
Med BCCA-programmet introducerede man som del af
de offentlige udbud derfor et CO
2
-krav til produktionen af
fire konkrete byggematerialer - strukturelt stål,
betonarmeringsstål, planglas og mineraluldsisolering.
Se
tabel 1.
Det betyder, at tilbudsgivere af de konkrete
materialegrupper på offentlige anlægs- og
infrastrukturudbud, ud over at konkurrere på pris, også
konkurrere på deres produkters klimaaftryk.
Siden 2022 har tilbudsgivere inden for de
produktgrupper således været pålagt at leve op til en
GWP-standard (standard for globalt
opvarmningspotentiale), ligesom de skal dokumentere
gennem uafhængige EPD’er
(miløvaredeklarationer), at
deres produkters klimaaftryk overholder den standard.
Standarden og grænseværdierne for GWP skal, som der
ser ud nu, genbesøges i 2025 og efterfølgende hvert
tredje år, så kravene fremadrettet vil afspejle de grønne
fremskridt, som industrien tager.
Erfaringerne fra den Californiske BCCA har været
inspirationen til lignende lovgivningspakker i en række
andre amerikanske stater og desuden også til den store
føderale grønne indkøbsstrategi - den såkaldte Buy
Clean Act - som præsident Biden introducerede sidste år.
Tabel 1
MT = megaton. Kilde: https://www.dgs.ca.gov/-
/media/Divisions/DGS/LegReports/Accessible-Reports/2022/BCCA-Legislative-
Report_final.pdf?la=en&hash=C970382B9DC8530385F0F0FFCD1928D2B753
3B99
Resultater:
Større incitament for stålindustri til at producere med
mindre CO2-udledning
Indhentning af klimadata og brug af EPD’er
Fra stat til national lovgivning
Læs mere her:
https://www.dgs.ca.gov/PD/Resources/Page-
Content/Procurement-Division-Resources-List-
Folder/Buy-Clean-California-Act og
https://www.thirdway.org/memo/lessons-learned-
from-california-buy-clean
12
BOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Henvendelse af 26/10-23 fra Rådet for Grøn Omstilling vedr. notat "Grønne offentlige indkøb – en uudnyttet katalysator for klimareduktioner i byggeri og anlæg"
2771379_0014.png
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING
Om notatet
Notatet er udgivet i oktober 2023 og er udarbejdet af seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling, Anna Fenger Schefte.
Notatet er en del af et større indsats fra Rådet for Grøn Omstilling, der sigter mod at fremme grønne krav i offentlige
indkøb inden for byggeri og anlæg - både herhjemme, i norden og på EU-niveau.
Notatet er finansieret af European Climate Foundation.
Forsidefoto: Pascal Meier på Unsplash
Kontakt
Anna Fenger Schefte, seniorrådgiver
[email protected]
Tlf. 5194 7932
Rådet for Grøn Omstilling er en uafhængig non-profit
miljøorganisation, der har rådgivet om den grønne
omstilling i mere end tre årtier. Som en grøn
løsningstank vil vi levere konkrete, realiserbare og
ambitiøse løsningsforslag, der kan accelerere
omstillingen til et absolut bæredygtigt samfund.
13