Systematisk arbejdsmiljøarbejde, herunder APV og årlig
arbejdsmiljødrøftelse
Vejledningen beskriver de vigtigste pligter, du som arbejdsgiver har i relation til det systematiske
arbejdsmiljøarbejde.
1. Om vejledningen
Vejledningen beskriver de vigtigste pligter, du som arbejdsgiver har i relation til det systematiske
arbejdsmiljøarbejde, herunder den årlige arbejdsmiljødrøftelse og arbejdspladsvurderingen (APV).
1.1. Hvad indeholder vejledningen?
Denne AT-vejledning giver et indblik i, hvad systematisk arbejdsmiljøarbejde er, og de vigtigste pligter, du
som arbejdsgiver har, i forhold til dette. Den beskriver også kravene til APV-processen, samt hvordan APV-
processen kan gennemføres og bruges til at understøtte, at arbejdsmiljøarbejdet sættes i system.
Vejledningen beskriver desuden, hvad den årlige arbejdsmiljødrøftelse skal indeholde, og hvordan den kan
gennemføres og bruges til at understøtte det systematiske arbejdsmiljøarbejde.
De vigtigste pligter ift. samarbejdet om arbejdsmiljø, herunder oprettelse af en arbejdsmiljøorganisation, er
beskrevet i selvstændige vejledninger.
Bemærk, at en AT-vejledning ikke nødvendigvis er dækkende for alle de arbejdsmiljøregler, der findes på
området. Det kan derfor være nødvendigt, at du orienterer dig i de bagvedliggende bekendtgørelser og andre
AT-vejledninger.
1.2. Hvem er vejledningen relevant for?
Målgruppen for denne vejledning er især arbejdsgivere, arbejdsledere,
arbejdsmiljøorganisationen (AMO) samt andre ansatte, der arbejder med arbejdsmiljø i virksomheden. Inden
for virksomheden er arbejdsgiveren den primære målgruppe, fordi arbejdsgiveren, ifølge lovgivningen, har
pligt til at sikre, at arbejdet er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
1.3. Arbejdsgivers, arbejdslederes og øvrige ansattes pligter og roller
Som arbejdsgiver har du, ifølge loven, det overordnede ansvar for at sikre, at arbejdsforholdene er
sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige.
Arbejdstilsynets vejledninger beskriver, hvad den pligt indebærer for dig som arbejdsgiver på et bestemt
område.
Arbejdsledere og øvrige ansatte har også en række pligter og roller. Arbejdsledere og øvrige ansatte har bl.a.
pligt til at deltage i samarbejdet om sikkerhed og sundhed. Arbejdslederes og øvrige ansattes andre generelle
pligter og opgaver beskrives ikke i vejledningen, men du kan læse mere om dem på at.dk/pligter.
Side
1
af
9