Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 99
Offentligt
2826039_0001.png
Udskriftsdato: 10. januar 2024
BEK nr 1838 af 14/12/2023 (Gældende)
Bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde
Ministerium: Beskæftigelsesministeriet
Journalnummer: Beskæftigelsesmin.,
Arbejdstilsynet, j.nr. 20225000778
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 99: Orientering om Implementering af AMO-udvalgets anbefalinger, fra beskæftigelsesministeren
Bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde
1)
I medfør af § 6, § 6 d, stk. 4, § 6 e, § 7, stk. 3, § 7 a, stk. 3, § 8 a, § 9, stk. 2, § 12, § 15 a, stk. 7, § 20,
stk. 2, § 22 a, § 73 og § 84 i lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. 2062 af 16. november 2021,
som ændret ved lov nr. 1540 af 12. december 2023, fastsættes
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1.
Bekendtgørelsen gælder for arbejde for en arbejdsgiver, jf. lov om arbejdsmiljø § 2 og § 3.
Stk. 2.
Bestemmelserne i §§ 8-9 om samarbejde mellem flere arbejdsgivere, der lader arbejde udføre på
samme arbejdssted, gælder også for arbejde, der ikke udføres for en arbejdsgiver.
Kapitel 2
Arbejdspladsvurdering (APV), årlig arbejdsmiljødrøftelse m.v.
§ 2.
Arbejdsgiveren skal sørge for, at der gennemføres en arbejdspladsvurdering af arbejdsmiljøet på
arbejdspladsen.
Stk. 2.
Arbejdsgiveren vælger hvilken metode en arbejdspladsvurdering skal gennemføres efter. Der
skal dog være en skriftlig behandlingsmåde, og ved den valgte metode skal det sikres, at følgende
elementer indgår:
1) En risikovurdering af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer. Risikovurderingen skal foretages på
baggrund af en afdækning af virksomhedens arbejdsmiljøforhold.
2) En inddragelse af virksomhedens sygefravær med henblik på vurdering af, om forhold i virksomhe-
dens arbejdsmiljø kan medvirke til sygefraværet.
3) En skriftlig handlingsplan til løsning af arbejdsmiljøproblemer, som ikke kan løses umiddel-
bart. Handlingsplanen skal indeholde en beskrivelse af problemernes art, alvor, omfang og årsager
samt oplysninger om hvornår og hvordan problemerne skal løses, herunder hvem der har ansvaret for
at gennemføre løsningerne.
4) En gennemførelse af handlingsplanen og opfølgning på de iværksatte foranstaltninger, herunder
opfølgning på om igangsatte løsninger er fyldestgørende og effektive.
Stk. 3.
Arbejdsgiveren skal sørge for at gennemføre en arbejdspladsvurdering, når der sker ændringer i
arbejdet, arbejdsmetoderne, arbejdsprocesserne m.v., som kan have betydning for virksomhedens arbejds-
miljø. Arbejdsgiveren skal derudover sørge for, at virksomhedens arbejdsmiljøforhold, herunder om der
er arbejdsmiljøproblemer, afdækkes mindst hvert tredje år.
Stk. 4.
En arbejdspladsvurdering skal gennemføres under hensyntagen til arbejdets art, de tekniske
hjælpemidler, stoffer og materialer, arbejdsmetoder og arbejdsprocesser, der anvendes i virksomheden,
arbejdsstedets indretning samt virksomhedens størrelse og organisering.
Stk. 5.
En arbejdspladsvurdering skal gennemføres under iagttagelse af de forebyggelsesprincipper, der
er angivet i bilag 1.
Stk. 6.
Arbejdsgiveren skal gennemføre en arbejdspladsvurdering, når virksomheden har mindst én
ansat, og arbejdspladsvurderingen skal omfatte samtlige ansatte.
Stk. 7.
Handlingsplanen, jf. stk. 2, nr. 3, skal forefindes i virksomheden og være til rådighed for
virksomhedsledere, arbejdsledere, øvrige ansatte og Arbejdstilsynet.
§ 3.
Arbejdsgiveren skal sørge for, at virksomhedens arbejdsmiljøorganisation, jf. kapitel 5, deltager
i hele processen vedrørende planlægning, tilrettelæggelse, gennemførelse, opfølgning og ajourføring af
arbejdspladsvurderingen. Det skal gennem arbejdsmiljøorganisationens påtegning på handlingsplanen, jf.
§ 2, stk. 2, nr. 3, dokumenteres, at arbejdsmiljøorganisationen har deltaget.
BEK nr 1838 af 14/12/2023
1
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 99: Orientering om Implementering af AMO-udvalgets anbefalinger, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 2.
I virksomheder, hvor der ikke skal oprettes arbejdsmiljøorganisation, skal de ansatte på tilsvaren-
de måde deltage.
Stk. 3.
Hvis arbejdsgiveren ikke selv råder over fornøden indsigt til at gennemføre arbejdspladsvurde-
ringen, skal arbejdsgiveren indhente ekstern, sagkyndig bistand. Selvom der indhentes ekstern, sagkyndig
bistand, er det stadig arbejdsgiverens ansvar, at der gennemføres en arbejdspladsvurdering, og at kravene,
der fremgår af §§ 2 og 3, er opfyldt.
§ 4.
Arbejdsgiveren skal hvert år i samarbejde med arbejdsmiljøorganisationen, eller på virksomheder
uden arbejdsmiljøorganisation i samarbejde med eventuelle arbejdsledere og øvrige ansatte, gennemføre
en arbejdsmiljødrøftelse, hvor deltagerne
1) tilrettelægger indholdet af samarbejdet om sikkerhed og sundhed for det kommende år,
2) fastlægger, hvordan samarbejdet skal foregå, herunder samarbejdsformer og mødeintervaller,
3) vurderer, om det foregående års mål er nået,
4) fastlægger mål for det kommende års samarbejde og
5) drøfter, om der er den nødvendige sagkundskab om arbejdsmiljø til stede i virksomheden.
Stk. 2.
På virksomheder med arbejdsmiljøorganisation, jf. kapitel 5, skal arbejdsmiljøudvalget desuden
drøfte den supplerende uddannelse af arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisa-
tionen.
Stk. 3.
Arbejdsgiveren skal over for Arbejdstilsynet skriftligt kunne dokumentere, at den årlige arbejds-
miljødrøftelse har fundet sted.
§ 5.
For at sikre, at arbejdsmiljøet til stadighed er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt,
skal arbejdsgiveren sørge for,
1) at sagkyndig bistand indhentes, når dette er nødvendigt for at konstatere, at arbejdsforholdene er
sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarlige, og
2) at føre en liste over og udarbejde rapporter om arbejdsulykker i overensstemmelse med bekendtgørel-
se om anmeldelse af arbejdsulykker m.v. til Arbejdstilsynet.
§ 6.
Arbejdsgiveren skal ved henvendelse til særlig sagkyndig om bistand ved løsning af virksomhedens
arbejdsmiljøspørgsmål give den sagkyndige adgang til alle nødvendige oplysninger af betydning for
sikkerhed og sundhed i virksomheden.
Kapitel 3
Samarbejde om arbejdsmiljø
§ 7.
Sikkerheds- og sundhedsarbejdet i den enkelte virksomhed varetages gennem samarbejde mellem
arbejdsgiveren, arbejdslederne og de øvrige ansatte, jf. arbejdsmiljølovens §§ 5, 19, 25 og 27.
Stk. 2.
Samarbejdet skal skabe rammer for de overordnede og daglige arbejdsmiljøopgaver i virksomhe-
den.
§ 8.
Flere arbejdsgivere, der lader arbejde udføre på samme arbejdssted, og alle, der er beskæftiget på
arbejdsstedet, skal samarbejde om at skabe sikre og sunde arbejdsforhold for alle beskæftigede.
Stk. 2.
Med henblik på at samordne deres foranstaltninger til varetagelse af sikkerhed og sundhed skal
arbejdsgiverne oplyse hinanden om risici forbundet med den enkelte arbejdsgivers arbejdsopgaver på
arbejdsstedet. Den enkelte arbejdsgiver skal videregive de modtagne oplysninger til sine ansatte.
§ 9.
De, der arbejder på et arbejdssted, hvor flere arbejdsgivere lader arbejde udføre, skal foruden
de regler, der gælder for det arbejde, de skal udføre, tillige rette sig efter de regler, der gælder for
virksomhedernes samarbejde, jf. § 8, stk. 1, samt for så vidt angår bygge- og anlægsarbejde også reglerne
i bekendtgørelsen om bygherrens pligter.
BEK nr 1838 af 14/12/2023
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 99: Orientering om Implementering af AMO-udvalgets anbefalinger, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 2.
De, der arbejder på en fremmed virksomheds område, skal foruden de regler, der gælder for det
arbejde, de skal udføre, tillige rette sig efter de regler om sikkerhed og sundhed, der gælder for denne
virksomhed.
Kapitel 4
Samarbejde om arbejdsmiljø i virksomheder med 1-9 ansatte
§ 10.
I virksomheder med 1-9 ansatte er der ikke pligt til at oprette arbejdsmiljøorganisation, jf. dog §
13 om arbejdsmiljøorganisation på midlertidige eller skiftende arbejdssteder ved bygge- og anlægsarbej-
de.
Stk. 2.
Arbejdsgiveren skal i virksomheder med 1-9 ansatte sørge for, at samarbejdet om sikkerhed og
sundhed kan finde sted. Samarbejdet sker ved løbende direkte kontakt og dialog mellem arbejdsgiveren,
eventuelle arbejdsledere og de øvrige ansatte.
§ 11.
Arbejdsgiveren i virksomheder med 1-9 ansatte skal sørge for, at de ansatte får alle nødvendige
oplysninger af betydning for sikkerhed og sundhed og sikre, at de ansatte får adgang til at fremsætte
forslag vedrørende sikkerhed og sundhed.
Stk. 2.
Arbejdsgiveren skal sørge for, at de ansatte høres ved planlægning og indførelse af ny teknologi,
herunder om konsekvenser for sikkerhed og sundhed ved valg af udstyr, personlige værnemidler og
tekniske hjælpemidler m.v.
Kapitel 5
Samarbejde om arbejdsmiljø i virksomheder med 10 eller flere ansatte
§ 12.
I virksomheder med 10 eller flere ansatte skal samarbejdet om sikkerhed og sundhed foregå i en
arbejdsmiljøorganisation.
Stk. 2.
Arbejdsmiljøorganisationen omfatter alle ansatte i virksomheden.
§ 13.
Ved bygge- og anlægsarbejde, der helt eller delvist udføres på midlertidige eller skiftende arbejds-
steder uden for virksomhedens faste arbejdssted, skal samarbejdet om sikkerhed og sundhed foregå i en
arbejdsmiljøorganisation, når 5 eller flere ansatte arbejder for samme arbejdsgiver på udearbejdsstedet, og
arbejdet foregår i en periode på mindst 14 dage.
§ 14.
Ved bygge- og anlægsarbejde, der helt eller delvist udføres på midlertidige eller skiftende arbejds-
steder uden for virksomhedens faste arbejdssted, skal samarbejdet om sikkerhed og sundhed foregå i en
arbejdsmiljøorganisation, når 5 eller flere ansatte arbejder for samme arbejdsgiver på udearbejdsstedet, og
arbejdet foregår i en periode på mindst 14 dage.
Stk. 2.
Ved kontorarbejde, andet administrativt arbejde og ved arbejde i butikker og lignende, medreg-
nes efter § 12, stk. 1, § 13 og § 20 kun ansatte, der er beskæftiget 10 timer eller mere ugentligt.
Stk. 3.
Ansatte, der alene er antaget til at udføre et bestemt bygge- og anlægsarbejde på et midlertidigt
eller skiftende arbejdssted, medregnes ikke efter § 12, stk. 1, og § 20 på virksomhedens faste arbejdssted.
Stk. 4.
Ved sæsonbetonet virksomhed skal samarbejdet om sikkerhed og sundhed foregå i en arbejdsmil-
jøorganisation, når 10 eller flere ansatte er beskæftiget samtidigt i mindst 3 ud af 12 sammenhængende
måneder.
§ 15.
Ved bygge- og anlægsarbejde deltager arbejdsgiverne eller disses repræsentanter, arbejdsmiljøre-
præsentanterne og arbejdslederne i arbejdsmiljøorganisationen på byggepladsen i de sikkerhedsmøder,
herunder i de opstartsmøder, som bygherren indkalder til efter bekendtgørelse om bygherrens pligter.
Stk. 2.
Hvor det besluttes på sikkerhedsmøderne, deltager den i stk. 1 nævnte personkreds i de sikker-
hedsrunderinger, der gennemføres efter bekendtgørelse om bygherrens pligter.
BEK nr 1838 af 14/12/2023
3
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 99: Orientering om Implementering af AMO-udvalgets anbefalinger, fra beskæftigelsesministeren
Roller i samarbejdet om sikkerhed og sundhed
§ 16.
Arbejdsmiljøorganisationen er et formaliseret samarbejde om arbejdsmiljø. Arbejdsmiljøorganisa-
tionens rolle er at medvirke aktivt til det systematiske arbejdsmiljøarbejde og medvirke til en effektiv
forebyggelse. Arbejdsmiljøorganisationen medvirker både i forhold til det overordnede og det daglige
arbejdsmiljøarbejde, jf. §§ 30-31.
§ 17.
Arbejdsmiljørepræsentanten er valgt af de ansatte, der ikke har ledelsesansvar, i virksomheden
eller i et område af virksomheden til at indgå i virksomhedens arbejdsmiljøorganisation. Arbejdsmiljøre-
præsentantens rolle er inden for det område, som arbejdsmiljøgruppen dækker, at repræsentere de ansatte
i samarbejdet om sikkerhed og sundhed og i den forbindelse
1) bidrage med viden og erfaringer om de ansattes arbejdsmiljø, herunder være i kontakt med de ansatte
og
2) bidrage med forslag til forebyggelse af risici i arbejdsmiljøet og løsninger på sikkerheds- og sund-
hedsmæssige spørgsmål.
Stk. 2.
Arbejdsmiljørepræsentanten skal desuden
1) samarbejde med de øvrige medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen og
2) bidrage til at varetage arbejdsmiljøorganisationens opgaver.
§ 18.
Arbejdslederen er udpeget af arbejdsgiveren til at indgå i virksomhedens arbejdsmiljøorganisati-
on. Den udpegede arbejdsleder dækker hele virksomheden eller det område, som arbejdsmiljøgruppen
dækker. Den udpegede arbejdsleders rolle er inden for det område, som arbejdsmiljøgruppen dækker, at
repræsentere ledelsen i samarbejdet om sikkerhed og sundhed og i den forbindelse
1) bidrage med viden og erfaringer om virksomhedens produktion, ydelse og arbejdsmiljøforhold, her-
under være i kontakt med de ansatte og
2) bidrage med forslag til forebyggelse af risici i arbejdsmiljøet og løsninger på sikkerheds- og sund-
hedsmæssige spørgsmål.
Stk. 2.
Den udpegede arbejdsleder skal desuden
1) samarbejde med de øvrige medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen og
2) bidrage til at varetage arbejdsmiljøorganisationens opgaver.
Arbejdsmiljøorganisation i 1 niveau
§ 19.
I virksomheder med 10-34 ansatte og ved arbejde omfattet af § 13, hvor der er 5-34 ansatte, skal
arbejdsgiveren etablere en arbejdsmiljøorganisation i 1 niveau.
Stk. 2.
Arbejdsmiljøorganisationen består af 1 eller flere arbejdsledere og 1 eller flere valgte arbejds-
miljørepræsentanter med arbejdsgiveren eller dennes repræsentant som formand. Formanden skal kunne
handle på arbejdsgiverens vegne i arbejdsmiljøspørgsmål.
Stk. 3.
Det nødvendige antal medlemmer i arbejdsmiljøorganisationen fastsættes efter nærhedsprincip-
pet i § 24. Der skal være mindst det samme antal arbejdsmiljørepræsentanter som arbejdsledere i arbejds-
miljøorganisationen.
Stk. 4.
Hvis et eller flere medlemmer ikke er til stede, varetager de tilstedeværende arbejdsmiljøorgani-
sationens opgaver. Foranstaltninger, der er truffet i medlemmers fravær, skal hurtigst muligt meddeles
disse.
Stk. 5.
I virksomheder med arbejdsmiljøorganisation i 1 niveau varetager arbejdsmiljøorganisationen
både de overordnede opgaver i § 30 og de daglige opgaver i § 31.
Arbejdsmiljøorganisation i 2 niveauer
§ 20.
I virksomheder med 35 eller flere ansatte skal arbejdsgiveren etablere en arbejdsmiljøorganisation
i 2 niveauer bestående af
1) 1 niveau med en eller flere arbejdsmiljøgrupper og
BEK nr 1838 af 14/12/2023
4
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 99: Orientering om Implementering af AMO-udvalgets anbefalinger, fra beskæftigelsesministeren
2) 1 niveau med et eller flere arbejdsmiljøudvalg.
Stk. 2.
En arbejdsmiljøgruppe består af 1 udpeget arbejdsleder og 1 valgt arbejdsmiljørepræsentant.
Stk. 3.
Et arbejdsmiljøudvalg består af arbejdsledere og arbejdsmiljørepræsentanter fra en eller flere
arbejdsmiljøgrupper med arbejdsgiveren eller dennes repræsentant som formand. Formanden skal kunne
handle på arbejdsgiverens vegne i arbejdsmiljøspørgsmål.
Stk. 4.
Antallet af arbejdsmiljøgrupper i en arbejdsmiljøorganisation fastsættes efter nærhedsprincippet
i § 24. Ved arbejde omfattet af § 13 skal der dog oprettes 1 eller flere arbejdsmiljøgrupper på hvert
udearbejdssted.
Stk. 5.
Virksomheder kan oprette arbejdsmiljøorganisation i mere end 2 niveauer.
Stk. 6.
I virksomheder med arbejdsmiljøorganisation i 2 eller flere niveauer varetager arbejdsmiljøud-
valget de overordnede opgaver i § 30 og arbejdsmiljøgrupperne de daglige opgaver i § 31.
§ 21.
Ved etablering af en arbejdsmiljøgruppe skal der tages stilling til, inden for hvilken del af
virksomheden arbejdsmiljøgruppen skal varetage sine opgaver. Virksomhedens arbejdsmiljøgrupper skal
tilsammen omfatte alle ansatte i hele virksomheden, jf. § 12, stk. 2.
Stk. 2.
Hvis arbejdsleder og arbejdsmiljørepræsentant ikke er til stede samtidigt, varetager det tilstede-
værende medlem arbejdsmiljøgruppens opgaver. Foranstaltninger, der er truffet i den andens fravær, skal
hurtigst muligt meddeles denne.
§ 22.
Er der 1 eller 2 arbejdsmiljøgrupper i virksomheden, består arbejdsmiljøudvalget af arbejdsmil-
jøgruppens eller arbejdsmiljøgruppernes medlemmer. Er der mere end 2 arbejdsmiljøgrupper, vælger
arbejdsmiljørepræsentanterne mellem sig 2 medlemmer, og arbejdslederne i arbejdsmiljøgrupperne mel-
lem sig 2 medlemmer til arbejdsmiljøudvalget. Formandskabet varetages af arbejdsgiveren eller dennes
repræsentant.
Stk. 2.
Arbejdsmiljøudvalgets medlemmer vælges for 2 år. Der vælges suppleanter til arbejdsmiljøud-
valget efter samme regler som for valg af medlemmer til arbejdsmiljøudvalget, jf. stk. 1. Hvis en
arbejdsleder eller en arbejdsmiljørepræsentant ophører som medlem af en arbejdsmiljøgruppe, ophører
den pågældende som medlem af arbejdsmiljøudvalget. Er der i virksomheden indgået aftale efter § 37,
stk. 4, om en valgperiode for arbejdsmiljørepræsentanterne på mere end 2 år, er denne valgperiode også
gældende for arbejdsmiljøudvalgets medlemmer.
§ 23.
Ved bygge- og anlægsarbejde på midlertidige eller skiftende arbejdssteder skal arbejdsgiveren
oprette et arbejdsmiljøudvalg for det midlertidige eller skiftende arbejdssted, når arbejdsgiveren har 35
eller flere ansatte beskæftiget på stedet i et tidsrum på mindst 4 uger.
Stk. 2.
Medlemmer af en arbejdsmiljøgruppe, der er oprettet efter § 13, har valgret og er valgbare til det
i stk. 1 nævnte arbejdsmiljøudvalg.
Arbejdsmiljøorganisationens størrelse
§ 24.
Arbejdsgiveren fastsætter i samarbejde med de ansatte og arbejdslederne det nødvendige antal
medlemmer og arbejdsmiljøgrupper i arbejdsmiljøorganisationen ud fra et nærhedsprincip, jf. stk. 2-4.
Stk. 2.
Antallet af medlemmer og arbejdsmiljøgrupper skal fastsættes således, at arbejdsmiljøorganisati-
onen til enhver tid kan løse sine opgaver på tilfredsstillende måde i forhold til
1) virksomhedens ledelsesstruktur,
2) virksomhedens øvrige struktur, herunder geografiske forhold, størrelse og beliggenhed,
3) virksomhedens arbejdsmiljøforhold, herunder arbejdets art, farlighed, risici og positive arbejdsmiljø-
faktorer,
4) arbejdets organisering,
5) særlige ansættelsesformer og
6) andre hensyn, som påvirker arbejdsmiljøopgaverne i arbejdsmiljøorganisationen.
BEK nr 1838 af 14/12/2023
5
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 99: Orientering om Implementering af AMO-udvalgets anbefalinger, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 3.
Antallet af arbejdsmiljørepræsentanter skal endvidere fastsættes således, at alle ansatte kan
komme i kontakt med deres arbejdsmiljørepræsentanter, og således at de ansatte kan drøfte arbejdsmiljø-
forhold med medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen inden for de ansattes arbejdstid.
Stk. 4.
Antallet af arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisationen skal fastsættes, således at der sikres viden
om virksomhedens produktion og ydelse.
Stk. 5.
Arbejdsgiveren skal over for Arbejdstilsynet skriftligt kunne dokumentere, at stk. 1-4 er iagttaget
ved etablering af arbejdsmiljøorganisationen samt ved større væsentlige ændringer i virksomheden.
Aftalemodel for etablering af samarbejdet
§ 25.
Bestemmelserne i § 4 og §§ 19-24 finder ikke anvendelse i det omfang, der for at styrke og
effektivisere virksomhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed
1) er indgået en aftale mellem en eller flere lønmodtagerorganisationer og den eller de modstående
arbejdsgiverorganisationer eller arbejdsgivere eller dem, de bemyndiger hertil og
2) på virksomheder, der er omfattet af en aftale indgået efter nr. 1, er indgået en aftale mellem arbejds-
giveren, herunder eventuelle arbejdsledere og de ansatte i virksomheden eller de ansatte i en del af
virksomheden.
Stk. 2.
Arbejdsgiveren skal kunne dokumentere over for Arbejdstilsynet, at virksomheden er omfattet af
en aftale i henhold til stk. 1. Virksomhedsaftalen efter stk. 1, nr. 2, skal være skriftlig, og være tilgængelig
for de ansatte på virksomheden.
Stk. 3.
En aftale om organiseringen af samarbejdet om sikkerhed og sundhed efter stk. 1 berører ikke
varetagelsen af de opgaver, funktioner, pligter og rettigheder m.v., der er fastsat i bekendtgørelsen.
Stk. 4.
En virksomhedsaftale, der er indgået efter stk. 1, nr. 2, skal sikre, at organiseringen af virksom-
hedens samarbejde om sikkerhed og sundhed er i overensstemmelse med virksomhedens struktur, og at
den ændrede organisering styrker og effektiviserer samarbejdet.
Stk. 5.
Virksomhedsaftalen skal som minimum indeholde følgende elementer:
1) Beskrivelse af de aktiviteter/metoder, der kan anvendes for at sikre, at den ændrede organisering af
samarbejdet om sikkerhed og sundhed styrker og effektiviserer funktionsvaretagelsen.
2) Beskrivelse af en procedure for gennemførelse og opfølgning af virksomhedsaftalen på virksomhe-
den.
3) Beskrivelse af, hvordan opgaver og funktioner varetages, herunder de ansattes og arbejdsledernes
deltagelse i sikkerheds- og sundhedsarbejdet.
4) Beskrivelse af, hvordan virksomhedsaftalen kan ændres og opsiges.
5) Oversigt over den aftalte organisering af samarbejdet om sikkerhed og sundhed i form af en organisa-
tionsplan.
§ 26.
En arbejdsmiljøorganisation kan omfatte
1) flere driftsmæssigt forbundne virksomheder,
2) flere arbejdsgivere på samme arbejdssted, eller
3) kommuner eller regioner og selvejende institutioner, som kommunen eller regionen har indgået
driftsoverenskomst med.
Stk. 2.
Organisering efter stk. 1 er betinget af, at
1) der er indgået aftale i henhold til § 25 for hver af de virksomheder, der er omfattet af den fælles
arbejdsmiljøorganisation,
2) arbejdsgiveren i hver af de virksomheder, der er omfattet af den fælles arbejdsmiljøorganisation, selv
deltager eller udpeger mindst 1 ansat til at repræsentere sig i den fælles arbejdsmiljøorganisation,
3) der derudover deltager mindst 1 valgt arbejdsmiljørepræsentant, jf. § 37, fra hver af de virksomheder,
der er omfattet af den fælles arbejdsmiljøorganisation,
4) der er mindst det samme antal arbejdsmiljørepræsentanter som arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisati-
onen og
BEK nr 1838 af 14/12/2023
6
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 99: Orientering om Implementering af AMO-udvalgets anbefalinger, fra beskæftigelsesministeren
5) det samlede antal medlemmer i den fælles arbejdsmiljøorganisation er tilstrækkeligt til, at arbejdsmil-
jøorganisationen kan varetage de daglige, planlæggende og koordinerende opgaver på tilfredsstillende
måde i alle de deltagende virksomheder.
§ 27.
Med henblik på at styrke samarbejdet om sikkerhed og sundhed mellem samarbejdsudvalg, de
lokale aftaleparter og arbejdsmiljøorganisationen kan opgaverne i forbindelse med sikkerhed og sundhed
varetages af et samarbejdsorgan, hvis
1) der er indgået aftale i henhold til § 25, og
2) personer, der er valgt til at varetage sikkerheds- og sundhedsarbejdet, er repræsenteret i samarbejdsor-
ganet.
§ 28.
Arbejdsmiljø- og tillidsrepræsentantarbejdet kan varetages af én og samme person, hvis
1) valg til henholdsvis arbejdsmiljørepræsentant og tillidsrepræsentant foregår særskilt, og
2) alle ansatte, der ikke er virksomhedsledere eller arbejdsledere i henhold til arbejdsmiljølovens §§ 23
og 24, er sikret valgret og er valgbare til funktionen som arbejdsmiljørepræsentant, jf. § 37, stk. 2-3
og stk. 8.
§ 29.
Spørgsmål om fortolkning af og brud på de indgåede aftaler efter § 25 afgøres efter de sædvanlige
fagretlige regler for området. Brud på aftaler indgået efter § 25, stk. 1, nr. 2, kan dog ikke indbringes for
Arbejdsretten, men afgøres ved faglig voldgift.
Arbejdsmiljøorganisationens overordnede opgaver
§ 30.
Arbejdsmiljøudvalget planlægger og koordinerer virksomhedens samarbejde om sikkerhed og
sundhed og medvirker til overordnede og tværgående aktiviteter til forebyggelse af risici og beskyttelse af
de ansatte.
Stk. 2.
Arbejdsmiljøudvalgets opgaver er:
1) At deltage i den årlige arbejdsmiljødrøftelse, jf. § 4.
2) At deltage i processen vedrørende virksomhedens arbejdspladsvurdering, jf. § 2.
3) At deltage i fastsættelse af arbejdsmiljøorganisationens størrelse, jf. § 24.
4) At kontrollere sikkerheds- og sundhedsarbejdet og sørge for, at arbejdsmiljøgrupperne orienteres og
vejledes herom.
5) At bidrage med viden og forslag til forebyggelse og løsning af sikkerheds- og sundhedsmæssige
spørgsmål og til, hvordan arbejdsmiljø integreres i virksomhedens strategiske ledelse og daglige drift.
6) At sørge for, at årsagerne til ulykker, forgiftninger og sundhedsskader samt tilløb hertil undersøges,
og sørge for at få gennemført foranstaltninger, der hindrer gentagelse. Arbejdsmiljøudvalget skal en
gang årligt udarbejde en samlet oversigt over ulykker, forgiftninger og sundhedsskader i virksomhe-
den.
7) At opstille principper for nødvendig oplæring og instruktion tilpasset arbejdsforholdene på virksom-
heden og de ansattes behov samt sørge for, at der føres kontrol med overholdelse af instruktionerne,
jf. bekendtgørelse om arbejdets udførelse.
8) At deltage i at koordinere arbejdet for sikkerhed og sundhed med andre virksomheder, når der udføres
arbejde på samme arbejdssted, jf. § 8.
Stk. 3.
Når arbejdsmiljøudvalget har bidraget med forslag til forebyggelse og løsning af sikkerheds- og
sundhedsmæssige spørgsmål til arbejdsgiveren, og arbejdsgiveren ikke følger forslaget, har arbejdsmil-
jøudvalget ret til en begrundelse herfor inden for 3 uger.
Arbejdsmiljøorganisationens daglige opgaver
§ 31.
Arbejdsmiljøgruppen samarbejder om at planlægge og udføre arbejdsmiljøarbejdet inden for
den del af virksomheden, som arbejdsmiljøgruppen dækker, med fokus på forebyggelse af risici og
beskyttelse af ansatte.
BEK nr 1838 af 14/12/2023
7
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 99: Orientering om Implementering af AMO-udvalgets anbefalinger, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 2.
Arbejdsmiljøgruppens opgaver er:
1) At deltage i processen vedrørende virksomhedens arbejdspladsvurdering inden for arbejdsmiljøgrup-
pens område, jf. § 2.
2) At kontrollere, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige.
3) At kontrollere, at der gives tilstrækkelig og hensigtsmæssig oplæring og instruktion, jf. reglerne om
oplæring og instruktion i arbejdsmiljøloven.
4) At kontrollere, at der gives tilstrækkelig og hensigtsmæssig oplæring og instruktion, jf. reglerne om
oplæring og instruktion i arbejdsmiljøloven.
5) At orientere arbejdsgiveren eller dennes repræsentant om arbejdsulykker.
6) At understøtte, at arbejdet i virksomheden udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
7) At virke som kontaktled mellem de ansatte og arbejdsmiljøudvalget.
8) At forelægge sikkerheds- og sundhedsmæssige problemer, som ikke umiddelbart kan løses, eller som
er generelle for virksomheden, for arbejdsmiljøudvalget.
§ 32.
Arbejdsmiljøgruppen skal imødegå risici i forbindelse med opståede sikkerheds- og sundheds-
mæssige problemer og underrette arbejdsmiljøudvalgets formand eller virksomhedens ledelse, hvis risiko-
en ikke kan imødegås på stedet.
Stk. 2.
Hvor der ikke er tid til at underrette arbejdsmiljøudvalgets formand eller virksomhedens ledelse,
og arbejdsmiljøgruppen skønner, at der er tale om en overhængende betydelig fare for de ansattes
sikkerhed og sundhed, som den ikke selv kan afværge, kan arbejdsmiljøgruppen standse arbejdet eller
arbejdsprocessen i det omfang, det er nødvendigt for at afværge faren. Arbejdsmiljøgruppen skal omgåen-
de give meddelelse om standsningen til arbejdsmiljøudvalgets formand eller virksomhedens ledelse og
forklare, hvorfor arbejdsstandsningen var nødvendig.
Arbejdsgiverens øvrige pligter i forhold til arbejdsmiljøorganisationen
§ 33.
Arbejdsgiveren skal sørge for, at samarbejdet om sikkerhed og sundhed etableres, udvikles og
vedligeholdes, således at medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen kan løse opgaverne på tilfredsstil-
lende måde. Arbejdsgiveren skal herunder sikre, at virksomhedens øverste ledelse er repræsenteret i
virksomhedens arbejdsmiljøorganisation.
Stk. 2.
Arbejdsgiveren skal sørge for at lave en plan over arbejdsmiljøorganisationens opbygning med
oplysning om medlemmer og sørge for, at de ansatte bliver bekendt med planen.
Stk. 3.
Arbejdsgiveren skal sikre, at medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen kan deltage i virksom-
hedens planlægning af sikkerheds- og sundhedsarbejdet inden for deres område, herunder den årlige
arbejdsmiljødrøftelse og i gennemførelse af virksomhedens arbejdspladsvurdering.
Stk. 4.
I virksomheder med arbejdsmiljøorganisation skal arbejdsgiveren sørge for, at arbejdsmiljøorga-
nisationen følger op på ulykker, forgiftninger og sundhedsskader eller tilløb hertil, og når der i øvrigt er
særlige forhold, der kræver opfølgning.
Stk. 5.
I virksomheder med arbejdsmiljøorganisation i mindst 2 niveauer skal arbejdsgiveren sørge for,
at samarbejdet mellem arbejdsmiljøudvalg og arbejdsmiljøgrupper koordineres, og give medlemmerne af
arbejdsmiljøorganisationen mulighed for at koordinere deres samarbejde.
§ 34.
Arbejdsgiveren skal sørge for, at de ansatte har mulighed for regelmæssig kontakt med den del af
arbejdsmiljøorganisationen, som varetager opgaverne inden for deres område.
Stk. 2.
Hvis arbejdsmiljørepræsentanten eller arbejdslederen i arbejdsmiljøorganisationen ikke er til
stede, skal arbejdsgiveren sikre, at de ansatte har mulighed for at tilkalde en ansvarlig repræsentant for
virksomheden.
§ 35.
Arbejdsgiveren skal sørge for, at arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i arbejdsmiljøorga-
nisationen får den tid til rådighed til at varetage deres pligter, der er rimelig i forhold til den pågældende
virksomheds art og dens sikkerheds- og sundhedsmæssige standard.
BEK nr 1838 af 14/12/2023
8
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 99: Orientering om Implementering af AMO-udvalgets anbefalinger, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 2.
Arbejdsgiveren skal give medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen mulighed for at erhverve
sig den fornødne viden om og uddannelse i sikkerheds- og sundhedsmæssige spørgsmål.
Stk. 3.
Arbejdsgiveren skal sørge for, at der stilles de nødvendige midler til rådighed for samarbejdet om
sikkerhed og sundhed, og afholder herunder udgifterne ved arbejdsmiljørepræsentantens hverv og godtgør
tab af indtægt, udgifter og indtægtstab i forbindelse med nødvendig deltagelse i uddannelse, jf. §§ 40 og
42.
Stk. 4.
Uoverensstemmelser herom afgøres ved fagretlig behandling, jf. lov om Arbejdsretten og faglige
voldgiftsretter.
Stk. 5.
Arbejdsmiljøorganisationen, jf. § 19 eller arbejdsmiljøudvalget, jf. § 20, stk. 1, nr. 2, skal have
adgang til de lister og de beskrevne hændelsesforløb i rapporter over arbejdsulykker på virksomheden,
der udarbejdes i henhold til § 5, nr. 2, i overensstemmelse med bekendtgørelse om anmeldelse af
arbejdsulykker m.v. til Arbejdstilsynet. Det samme gælder de enkelte arbejdsmiljøgrupper, jf. § 20, stk. 1,
nr. 1, inden for deres område.
§ 36.
Arbejdsgiveren skal sørge for, at arbejdsmiljøorganisationen, jf. § 19, eller arbejdsmiljøudvalget
og arbejdsmiljøgruppen, jf. § 20, stk. 1, høres inden henvendelse til særlig sagkyndig om bistand til
virksomheden ved løsning af sikkerheds- og sundhedsspørgsmål, der vedrører deres område.
Stk. 2.
Arbejdsgiveren har pligt til at gøre arbejdsmiljøorganisationens medlemmer bekendt med de
afgørelser, som Arbejdstilsynet har truffet, og de påbud, som Arbejdstilsynet skriftligt har afgivet. Ar-
bejdsmiljøorganisationens medlemmer skal desuden gøres bekendt med øvrige skriftlige oplysninger om
aktiviteter til beskyttelse og forebyggelse fra Arbejdstilsynet eller andre særligt sagkyndige.
Valg af arbejdsmiljørepræsentant
§ 37.
I virksomheder, der skal etablere en arbejdsmiljøorganisation, jf. §§ 12 og 13, skal de ansatte
vælge arbejdsmiljørepræsentanter i det antal, som er fastsat efter § 24 eller følger af en aftale om
organiseringen af samarbejdet om sikkerhed og sundhed efter § 25.
Stk. 2.
Valgret har samtlige ansatte uden ledelsesmæssige beføjelser, jf. dog § 14, stk. 2 og 3. Virksom-
hedsledere og arbejdsledere i henhold til arbejdsmiljølovens §§ 23 og 24 deltager ikke i valget.
Stk. 3.
Valg foretages af de ansatte i virksomheden, i den pågældende del af virksomheden eller på det
midlertidige eller skiftende arbejdssted, jf. § 21, stk. 1.
Stk. 4.
Valget gælder for 2 år, eller indtil arbejdsmiljørepræsentantens beskæftigelse ophører i virksom-
heden, i den pågældende del af virksomheden eller på det midlertidige eller skiftende arbejdssted. Der kan
indgås en aftale mellem arbejdsgiveren og de ansatte om, at der for fremtidige valg af arbejdsmiljørepræ-
sentanter gælder en længere valgperiode, dog højst 4 år.
Stk. 5.
Såfremt arbejdsmiljørepræsentanten er fraværende på grund af orlov, sygdom eller andet fravær i
en sammenhængende periode, der forventes eller er planlagt at vare mindst 4 måneder, kan der vælges ny
arbejdsmiljørepræsentant for den resterende del af valgperioden eller for en ny valgperiode.
Stk. 6.
Arbejdsmiljørepræsentanten er beskyttet mod afskedigelse og anden forringelse af sine forhold
på samme måde som tillidsrepræsentanter inden for vedkommende eller tilsvarende faglige område. Ar-
bejdsmiljørepræsentanten må ikke stilles ringere på grund af de aktiviteter, der er forbundet med hvervet.
Stk. 7.
Hvis arbejdsmiljørepræsentanten ikke er beskyttet mod afskedigelse og anden forringelse af sine
forhold efter stk. 6, skal den pågældende have et forlænget opsigelsesvarsel på 6 uger.
Stk. 8.
For så vidt angår valgbarhed og valgenes gyldighed gælder normalt reglerne for valg af tillidsre-
præsentant inden for det pågældende eller tilsvarende overenskomstområde.
§ 38.
Uoverensstemmelser om arbejdsmiljørepræsentantens valg, valgbarhed og beskyttelse og valg-
enes gyldighed, herunder spørgsmål om hvilke regler, der finder anvendelse, og om brud på eller fortolk-
ning af reglerne, afgøres ved fagretlig behandling, jf. lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter.
BEK nr 1838 af 14/12/2023
9
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 99: Orientering om Implementering af AMO-udvalgets anbefalinger, fra beskæftigelsesministeren
Udpegning af arbejdsleder til arbejdsmiljøorganisationen
§ 39.
I virksomheder, der skal etablere en arbejdsmiljøorganisation, jf. §§ 12 og 13, skal arbejdsgiveren
udpege arbejdsledere i det antal, som er fastsat efter § 24 eller følger af en aftale om organiseringen af
samarbejdet om sikkerhed og sundhed efter § 25.
Stk. 2.
Arbejdsgiveren skal ved udpegning af arbejdsledere sørge for, at arbejdslederen har det fornødne
kendskab til virksomheden, den pågældende del af virksomheden eller det midlertidige eller skiftende
arbejdssted, jf. § 21, stk. 1.
Stk. 3.
En arbejdsleder, der indgår i arbejdsmiljøorganisationen, må ikke stilles ringere på grund af de
aktiviteter, der er forbundet hermed.
Stk. 4.
Hvis en arbejdsleder i arbejdsmiljøorganisationen afskediges efter udløbet af en eventuel prøve-
tid, og det af en af parterne gøres gældende, at afskedigelsen er begrundet i arbejdslederens deltagelse
i virksomhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed, kan arbejdslederens ansættelsesforhold i opsi-
gelsesperioden ikke afbrydes, før spørgsmålet har været organisationsmæssigt forhandlet efter reglerne
inden for det pågældende overenskomstområde eller behandlet i overensstemmelse med funktionærlovens
regler om forhandling og mægling. Forhandlingen og mæglingen skal ske hurtigst muligt.
Obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse
§ 40.
Arbejdsgiveren skal sørge for, at arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i arbejdsmiljøorga-
nisationen gennemfører eller har gennemført en obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse på 3 dage.
Stk. 2.
Tilmelding foretages af arbejdsgiveren og skal ske til udbydere af uddannelsen, der er omfattet
af godkendelses- og evalueringsordningen, jf. bekendtgørelse om godkendelse af udbydere af de obligato-
riske arbejdsmiljøuddannelser.
Stk. 3.
Arbejdsmiljøuddannelsen skal være gennemført senest 3 måneder efter tiltrædelsen som medlem
af arbejdsmiljøorganisationen.
§ 41.
Arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisationen har ret og pligt til at
deltage i den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse.
Supplerende arbejdsmiljøuddannelse
§ 42.
Arbejdsgiveren skal tilbyde arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisati-
onen, som har gennemført den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse efter § 40, supplerende arbejdsmil-
jøuddannelse svarende til 2 dages varighed i deres første funktionsår. Uddannelsen skal være tilbudt og
kunne være påbegyndt inden for de første 9 måneder efter den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelses
afslutning. De 2 dage skal kunne være gennemført inden for de første 12 måneder af funktionsperioden.
Stk. 2.
Arbejdsgiveren skal i hvert af de efterfølgende funktionsår i funktionsperioden tilbyde arbejds-
miljørepræsentanter og arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisationen supplerende uddannelse svarende til
1�½ dags varighed. Uddannelsen skal være tilbudt og kunne være påbegyndt inden for samme funktionsår.
Stk. 3.
Arbejdsgiveren skal over for Arbejdstilsynet skriftligt kunne dokumentere, at den supplerende
uddannelse, jf. stk. 1 og stk. 2, er tilbudt arbejdsmiljøorganisationens medlemmer.
Stk. 4.
Der kan indgås en aftale mellem arbejdsgiveren og de ansatte om, at supplerende uddannelse
efter stk. 2 inden for valgperioden sammenlægges og gennemføres samlet i stedet for inden for hvert
funktionsår. Der kan dog ikke sammenlægges supplerende uddannelse af mere end 3 dages varighed.
Stk. 5.
Arbejdsgiveren skal over for Arbejdstilsynet skriftligt kunne dokumentere, at der er indgået en
aftale efter stk. 4.
Stk. 6.
Spørgsmål om fortolkning af aftaler efter stk. 4, afgøres efter de sædvanlige fagretlige regler for
området.
BEK nr 1838 af 14/12/2023
10
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 99: Orientering om Implementering af AMO-udvalgets anbefalinger, fra beskæftigelsesministeren
§ 43.
Arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisationen har ret til supplerende
arbejdsmiljøuddannelse efter § 42. Udnyttes retten til supplerende arbejdsmiljøuddannelse ikke i det
pågældende funktionsår, bortfalder den, medmindre der er indgået en aftale efter § 42, stk. 4.
§ 44.
Den supplerende arbejdsmiljøuddannelse har til formål at sikre løbende målrettet opdatering,
som kan styrke kompetencerne hos arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisa-
tionen. Den supplerende arbejdsmiljøuddannelse skal give viden og kompetencer, som er relevant for
arbejdsmiljøarbejdet i virksomheden.
Kapitel 6
Arbejdsmiljørådet
§ 45.
Arbejdsmiljørådet følger udviklingen i virksomhedernes samarbejde om sikkerhed og sundhed
og fremkomme med forslag og initiativer til styrkelse og effektivisering af arbejdsmiljøorganisationens
funktion, herunder uddannelse.
Kapitel 7
Dispensation og klageadgang
§ 46.
Direktøren for Arbejdstilsynet kan for fag og faglige områder eller enkeltvirksomheder, hvor
særlige forhold foreligger, tillade fravigelser fra enkelte bestemmelser i bekendtgørelsen, når det skønnes
rimeligt og fuldt forsvarligt og i det omfang, det er foreneligt med direktiv 89/391/EØF af 12. juni
1989 om iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af arbejdstagerens sikkerhed og sundhed under
arbejdet.
§ 47.
Arbejdstilsynets afgørelser efter bekendtgørelsen kan påklages efter lov om arbejdsmiljø § 81.
Kapitel 8
Straf
§ 48.
Med mindre højere straf er forskyldt efter lov om arbejdsmiljø eller anden lovgivning, straffes
med bøde eller fængsel i indtil 2 år den, der:
1) Overtræder §§ 2-3, § 4, stk. 3, § 6, §§ 8-9, §§ 11-13, § 15, § 24, stk. 5, § 30, stk. 3, §§ 34-35, § 37,
stk. 1, § 39, stk. 1, § 40 og § 42.
2) Undlader at efterkomme påbud, som Arbejdstilsynet har udstedt i henhold til bekendtgørelsens
bestemmelser.
Stk. 2.
For overtrædelse af §§ 2-3 og § 5, kan der pålægges en arbejdsgiver bødeansvar, selv om
overtrædelsen ikke kan tilregnes ham som forsætlig eller uagtsom. Det er en betingelse for bødeansvaret,
at overtrædelsen kan tilregnes en eller flere til virksomheden knyttede personer eller virksomheden som
sådan. For bødeansvaret fastsættes ingen forvandlingsstraf.
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5.
kapitel.
Kapitel 9
Ikrafttræden m.v.
§ 49.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. februar 2024.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 1181 af 17. oktober 2010 om samarbejde om sikkerhed og sundhed ophæves.
BEK nr 1838 af 14/12/2023
11
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 99: Orientering om Implementering af AMO-udvalgets anbefalinger, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 3.
Bestemmelserne i § 40, stk. 1-3, gælder ikke for medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen,
der har gennemført en obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse eller sikkerhedsuddannelse i perioden 1. april
1991 – 31. januar 2024.
Arbejdstilsynet, den 14. december 2023
Sine Frederiksen
/ Sofie Bisbjerg
BEK nr 1838 af 14/12/2023
12
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 99: Orientering om Implementering af AMO-udvalgets anbefalinger, fra beskæftigelsesministeren
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører Rådets direktiv 89/391/EØF af 12. juni 1989, EF-Tidende 1989, nr. L 183, side 1, som senest
ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1137/2008/EF af 22. oktober 2008 og Rådets direktiv 2010/32/EU af 10. maj 2010, EU-Tidende
2010, nr. L 134, side 66.
BEK nr 1838 af 14/12/2023
13
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 99: Orientering om Implementering af AMO-udvalgets anbefalinger, fra beskæftigelsesministeren
Bilag 1
Generelle forebyggelsesprincipper
1)
2)
3)
4)
Forhindring af risici.
Evaluering af risici, som ikke kan forhindres.
Bekæmpelse af risici ved kilden.
Tilpasning af arbejdet til mennesket, navnlig for så vidt angår udformningen af arbejdspladsen samt
valg af arbejdsudstyr og arbejds- og produktionsmetoder, i særdeleshed med henblik på at begrænse
monotont arbejde og arbejde i en bestemt rytme og at mindske virkningerne af sådant arbejde på
helbredet.
Hensyntagen til den tekniske udvikling.
Udskiftning af det, der er farligt med noget, der er ufarligt eller mindre farligt.
Planlægning af forebyggelsen for at gøre den til en sammenhængende helhed, inden for hvilken
forebyggelsen omfatter teknik, tilrettelæggelse af arbejdet, arbejdsforhold, sociale relationer og på-
virkninger fra faktorer i arbejdsmiljøet.
Vedtagelse af foranstaltninger til kollektiv beskyttelse frem for foranstaltninger til individuel beskyt-
telse.
Hensigtsmæssig instruktion af arbejdstagerne.
5)
6)
7)
8)
9)
BEK nr 1838 af 14/12/2023
14