Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 93
Offentligt
2822691_0001.png
Tilsynsskema vedrørende 2022 til
Seniorpensionsenhedens bestyrelse
1
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Orientering om tilsyn med Seniorpensionsenheden 2022, fra beskæftigelsesministeren
INDHOLD
Kort om indholdet af tilsynsbrevet ..........................................................................................................................................................................................3
Effektiv administration ............................................................................................................................................................................................................4
Retssikkerhed i administrationen ............................................................................................................................................................................................8
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Orientering om tilsyn med Seniorpensionsenheden 2022, fra beskæftigelsesministeren
Kort om indholdet af tilsynsbrevet
Tilsynsforpligtelsen med Seniorpensionsenheden (SPE) er et lovfastlagt tilsyn, der følger af § 9 i lov om Seniorpensionsenheden. Efter denne bestem-
melse fører beskæftigelsesministeren tilsyn med bestyrelsen for SPE. Der er tale om et overordnet tilsyn med, om SPE’s bestyrelse driver SPE i over-
ensstemmelse med lovgivningen. Tilsynet skal således ikke kontrollere eller monitorere den daglige drift i SPE, da dette er bestyrelsens opgave.
Det overordnede tilsyn med SPE’s bestyrelse er tilrettelagt som et årligt tilsyn bestående af et tilsynsbrev, der forholder sig til det foregående år.
Tilsynsbrevet bygger blandt andet på følgende materiale:
SPE’s årsrapport.
SPE’s interne og eksterne revisionsprotokollater.
Beretningen fra SPE’s bestyrelse til tilsynet inkl. en række nøgletal til belysning af udviklingen i effektiviseringer, retssikkerhed, digitalisering og
kontrol.
Redegørelser fra klageinstanserne om kvaliteten i sagsbehandlingen i klagesager, fx fra Ankestyrelsen.
Tilsynsbrevet er udformet som et enkelt skema, der er bygget op på følgende måde:
Kolonne 1: ”Faktuelle oplysninger fra tilsynsmaterialet” – fremhæver centrale faktuelle oplysninger fra materialet.
Kolonne 2: ”Tilsynets opmærksomhedspunkter” – fremhæver særlige punkter, som tilsynet hæfter sig ved.
Kolonne 3: ”Tilsynets spørgsmål til bestyrelsen” – bekymringspunkter for tilsynet, der anmoder om yderligere information.
Gennemgangen af temaerne følger tilsynets to primære fokusområder:
Retssikkerhed i administrationen.
Økonomi.
SPE blev oprettet 15. juni 2020, og har behandlet sager om seniorpension siden 1. januar 2021.
3
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Orientering om tilsyn med Seniorpensionsenheden 2022, fra beskæftigelsesministeren
2822691_0004.png
Effektiv administration
4
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Orientering om tilsyn med Seniorpensionsenheden 2022, fra beskæftigelsesministeren
2822691_0005.png
Faktuelle oplysninger
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
Opgaveløsning i 2022
Den økonomiske volumen i udbetaling og administration
SPE havde et budget i 2022 på 61,5 mio. kr. til administrationsomkostninger
og har afholdt udgifter til administration for 57,2 mio. kr. SPE modtog i 2022
15.445 ansøgninger og afsluttede 14.355 ansøgningssager.
Tilsynet noterer, at SPEs interne og eksterne revi-
sion har afgivet revisionspåtegning for 2021 uden
forbehold eller fremhævelser.
Tilsynet bemærker, at SPE modtog flere ansøg-
ninger og behandlede flere sager i 2022 sammen-
lignet med 2021.
Status for den samlede økonomi
SPE har ultimo 2022 en egenkapital på 7,0 mio. kr. og en likvid beholdning på
7,2 mio. kr. SPE har i alt aktiver for 12,7 mio. kr.
Der i 2023 budgetteret med et træk på SPE’s likvide beholdninger på 5,3 mio.
kr.
Administrationsomkostninger
5
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Orientering om tilsyn med Seniorpensionsenheden 2022, fra beskæftigelsesministeren
2822691_0006.png
Faktuelle oplysninger
Samlede omkostninger til administration af ordningen
De samlede administrationsomkostninger i 2022 var 57,2 mio. kr., mens bud-
gettet var på 61,5 mio. kr. og administrationsbidraget udgjorde 56,5 mio. kr.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
Enhedsomkostninger pr. modtaget og behandlet sag
Enhedsomkostninger pr. modtaget og afsluttet sag var hhv. 3.701 kr. og 3.982
kr.
Tilsynet bemærker, at enhedsomkostningerne per
modtaget ansøgning er steget fra 3.177 kr. i 2021
til 3.701 kr. i 2022 mens enhedsomkostningerne
per afsluttet sag er faldet fra 5.964 kr. i 2021 til
3.982 kr. i 2022.
Regnskabsmæssige og administrative procedurer vedr. it-systemer
IT kontroller
SPE anvender fag- og støttesystemer, som er outsourcet til eksterne leveran-
dører. ATP har på vegne af SPE indhentet revisionserklæringer fra væsentlige
it-leverandørers revisorer vedrørende de generelle it- og applikationskontroller,
der er etableret i og omkring de outsourcede systemer.
Den eksterne systemrevisor PWC konkluderer for 2022, at den samlede sy-
stem-, data-, og driftssikkerhed, som er definereret af Finanstilsynet, er betryg-
gende og har fungeret betryggende i perioden fra 1. januar 2022 til 31. decem-
ber 2022.
Tilsynet noterer, at den samlede system-, data-,
og driftssikkerhed er betryggende og har fungeret
betryggende i perioden fra 1. januar 2022 til 31.
december 2022.
6
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Orientering om tilsyn med Seniorpensionsenheden 2022, fra beskæftigelsesministeren
2822691_0007.png
Faktuelle oplysninger
GDPR
ATP har udarbejdet en rapport for overholdelse af de gældende persondataret-
lige regler for 2022.
DPO-funktionen har udarbejdet en rapport vedr. GDPR reglerne. Det er samlet
vurderet at SPE har et acceptabelt set-up for iagttagelse og håndtering af
GDPR-regler.
Rapporten for 2021 viste, at der var konstateret risici, som følge af at proce-
dure for håndtering og sletning af bl.a. følsomme personoplysninger ikke var
tilstrækkelige på alle områder. De udestående forhold er lukkede.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
Tilsynet noterer, at SPE har et set-up for iagtta-
gelse og håndtering af GDPR-regler.
7
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Orientering om tilsyn med Seniorpensionsenheden 2022, fra beskæftigelsesministeren
2822691_0008.png
Retssikkerhed
i administrationen
8
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Orientering om tilsyn med Seniorpensionsenheden 2022, fra beskæftigelsesministeren
2822691_0009.png
Faktuelle oplysninger
fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
Opgaveløsning i 2022
Antal behandlede sager i 2022
SPE har behandlet 15.445 ansøgninger om seniorpension i 2022 og truffet af-
gørelse i 14.355 sager heraf, 9.472 tilkendelser, 4.032 afslag og 851 andre sa-
ger. Det er godt 2.000 flere sager og knap 6.000 flere afgørelser end i 2021.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
Udvikling i sagsbehandlingstider
Gennemsnitlige sagsbehandlingstider
For alle sager under ét var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2022 131
dage, fordelt på 144 dage for tilkendelser, 117 dage for afslag og 57 dage for
andre sager.
Det er en stigning i forhold til 2021, hvor den gennemsnitlige sagsbehandlings-
tid for alle sager var på 115 dage.
Tilsynet bemærker, at der er sket en mindre stig-
ning i den gennemsnitlige sagsbehandlingstid, der
dog fortsat ligger inden for den lovbestemte frist
på seks måneder (180 dage).
Overholdelse af frister – andel ansøgninger til tiden
I 2022 blev 90,5 pct. af alle ansøgninger afsluttet inden for den lovbestemte 6-
måneders frist, fordelt på tilkendelser (92,9 pct.), afslag (83,5 pct.) andre sager
(98,4 pct.).
Det er et fald i forhold til 2021, hvor 93,4 pct. af ansøgningerne blev behandlet
inden for fristen.
Tilsynet bemærker, at der et tale om et mindre fald
i andelen af sager der er afsluttet til tiden for så
vidt angår tilkendelser og andre sager, og et lidt
større fald (8,7 procentpoint) for sager, hvor der gi-
ves afslag.
9
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Orientering om tilsyn med Seniorpensionsenheden 2022, fra beskæftigelsesministeren
2822691_0010.png
Faktuelle oplysninger
fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
Fristoverskridelse i ansøgningssager
I 2022 blev 9,5 pct., svarende til 1.368 sager afgjort efter sagsbehandlingsfri-
sten på seks måneder var overskredet. I 2021 blev 6,6 pct. af sagerne afgjort
efter seks måneders fristen.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
Kvalitet i afgørelserne – klagesager modtaget af SPE og genvurderinger
Klagesager i alt
SPE har truffet afgørelse i 14.355 sager og modtaget 1.540 klager i 2022, heraf
er 1.434 klager behandlet. I 2021 traf SPE afgørelse i 8.386 sager og modtog
722 klager, heraf blev 643 klager behandlet.
Remonstration
Remonstrationsprocenten var 1,5 pct. i 2022, hvilket er et fald i forhold til 2021
hvor den var på 4 pct.
Tilsynet bemærker, at remonstrationsprocenten er
faldet fra et i forvejen lavt niveau.
4-ugersfristen for genvurderingen
Fristen for genvurdering er overholdt i 88 pct. af sagerne, hvilket er
en stigning i
forhold til 2021, hvor genvurderingsfristen blev overholdt i 76 pct. af klagesa-
gerne.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for genvurdering er faldet fra 24 dage i
2021 til 17 dage i 2022.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for sager, hvor genvurderingsfristen
ikke er oveholdt, er faldet fra 51 dage i 2021 til 49 dage i 2022.
Tilsynet bemærker, at der er sket en forbedring si-
den 2021 i forhold til overholdelse af 4-ugersfristen
for genvurdering.
Tilsynet noterer, at overholdelse af genvurderings-
fristen også vil være et fokusområde hos SPE i
2023.
Den lovbestemte sagsbehandlings-
frist skal overholdes i alle sager,
hvor der ikke er nye oplysninger i
sagen. Tilsynet forventer således,
at sagsbehandlingen tilrettelægges,
således, at fristen hurtigst muligt
overholdes. Det er vigtigt for borge-
rens retssikkerhed, at der sker en
hurtig genvurdering. Tilsynet anmo-
der om en status på overholdelse af
10
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Orientering om tilsyn med Seniorpensionsenheden 2022, fra beskæftigelsesministeren
2822691_0011.png
Faktuelle oplysninger
fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
genvurderingsfristen på 4-uger i alle
klagesager på alle større ydelses-
områder.
Kvalitet i afgørelser – klagesager modtaget, stadfæstet og hjemvist af Ankestyrelsen
Antal klagesager i Ankestyrelsen
Ankestyrelsen modtog i 2022 1.236 klager om seniorpension og afsluttede 989
sager, heraf blev 931 sager realitetsbehandlede.
Stadfæstelser og hjemvisninger i Ankestyrelsen
866 af de realitetsbehandlede sager blev stadfæstet, 59 blev hjemvist og 6 blev
ændret. Det svarer til en stadfæstelsesprocent på 93 pct., hvilket er et fald i for-
hold til 2021, hvor stadfæstelsesprocenten var 96 pct.
Tilsynet bemærker, at stadfæstelsesprocent i An-
kestyrelsen fortsat ligger på et højt niveau.
Kvalitet i afgørelser – kritik i de realitetsbehandlede sager fra Ankestyrelsen
Sagsbehandlingsfejl i klagesager
Der blev påtalt formelle sagsbehandlingsfejl i 53 af de realitetsbehandlede sa-
ger svarende til 6 pct. Det er en stigning i forhold til 2021, hvor der blev påtalt
fejl i 4 pct. af sagerne.
Sagsbehandlingsfejl vedr. mangelfulde begrundelser
Der blev rejst kritik for mangelfuld begrundelse i 32 af sagerne, svarende til 4
pct. af de behandlede klagesager. Det er en stigning i forhold til 2021, hvor det
var 1 pct.
11
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Orientering om tilsyn med Seniorpensionsenheden 2022, fra beskæftigelsesministeren
2822691_0012.png
Faktuelle oplysninger
fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
Samarbejde om sagsbehandlingen med eksterne aktører
Kommunernes sagsbehandling
I 2022 har SPE sendt 11.317 sager til oplysning i kommunerne.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i kommunerne var 60 dage.
86 pct. af sagerne blev behandlet inden for den lovbestemte sagsbehandlings-
frist for kommunerne på 3 måneder.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
Anvendelse af klinisk Funktion
SPE fik sundhedsfaglig rådgivning fra Klinisk funktion i samlet set 1.140 sager,
heraf 1.119 sager forelagt ved fysisk fremmøde hos SPE, mens 21 sager blev
sendt til sundhedsfaglig udredning hos klinisk funktion.
12
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Orientering om tilsyn med Seniorpensionsenheden 2022, fra beskæftigelsesministeren
2822691_0013.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø
T. 7221 7440 E-mail. [email protected]
www.star.dk
13
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Orientering om tilsyn med Seniorpensionsenheden 2022, fra beskæftigelsesministeren
14