alle Folke ngets beskæ igelsesordførere, Folke ngets Beskæ igelsesudvalg – beu@ .dk
og SVM-regeringens ”ekspertgruppe” for frem dens beskæ igelsesindsats v/ formand, professor
Claus Thustrup Kreiner – sekretariat@frem densbeskae igelsesindsats.dk
Aarhus, den 4. februar 2024
Sygedagpengelovgivningen og forslag l ændringer af den
I SVM-regeringens grundlag står der, at det skal afdækkes, om daværende beskæ igelsesminister
Me e Frederiksens (S) sygedagpengereform (dvs. forringelser) fra 2014 virker e er hensigten.
Hermed mit bidrag l afdækningen af Lov om sygedagpenge og mine forslag l en reform af den.
Med sygedagpengereformen indførte den daværende SR-regering sammen med Socialis sk
Folkepar , Venstre, Dansk Folkepar , Det Konserva ve Folkepar og Liberal Alliance en
varighedsbegrænsning på 22 uger for sygedagpengemodtagere, hvore er det skal vurderes, om
klienterne skal have forlænget sygedagpengene eller overføres l joba laringsforløb på den langt
lavere kontanthjælpssats. Reformen tog udgangspunkt i den fores lling, at læger med stor
sikkerhed kan vide noget om syge menneskers prognoser og allerede e er 22 uger foretage en
tydelig vurdering af, hvordan de forskellige pa enter – for systemet klienter – ville klare sig
fremadre et. Man ops llede syv forlængelsesmuligheder (lovens § 27).
Det juridiske skel mellem forlængelse og ikke-forlængelse og dermed inddeling af borgere i to
grupper med forskellige forsørgelsesvilkår var dog ikke fuldstændigt tydeligt.
Loven har en række grundliggende fejl og ure ærdigheder: 1.
Den harmonerer ikke med pa enters,
sygdommes og lægefaglighedens virkelighed.
2.
Den diskriminerer personer med forskellige
sygdomme og især syge kvinder.
3.
Den forringer sammen med de øvrige reformer retssikkerheden
for syge i jobcentersystemet og bryder menneskere gheder.
Loven harmonerer ikke med pa enters, sygdommes og lægefaglighedens virkelighed
Lovgivernes fores llinger om, at læger med stor sikkerhed kan vide noget eksakt om syge
menneskers prognoser allerede e er 22 ugers sygemelding, svarer ikke l den virkelighed, som
pa enter og læger erfarer. Sygdomme og dermed lægefaglighed følger ikke sådanne djøf-
fores llinger.
Jovist kan det være lfældet med nogle meget entydige sygdomme og pa en orløb, at læger kan
give en dlig diagnose, behandling og prognose for frem digt helbred og di o funk onsevne
(arbejdsevne), men i mange andre lfælde er det usikkert, om pa enten vil få det meget bedre