Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 82
Offentligt
2815854_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Orientering om Arbejdstilsynets håndtering af klager om as-
bestarbejde
CVR 10172748
26.januar 2024
J.nr. 20235200266
2023-
6083
Kære medlemmer af Beskæftigelsesudvalget
I forlængelse af samråd A den 25. oktober 2023 om arbejde med asbest vil jeg her-
med orientere jer om Arbejdstilsynets håndtering af klager om asbestarbejde som
følge af min indskærpelse til tilsynet om at reagere hurtigt på klager om asbest,
herunder ikke mindst i sager om alvorlige asbestklager fx via video.
Arbejdstilsynet har oplyst følgende:
”Arbejdstilsynet
har allerede internt indskærpet, at der skal reageres hurtigt ved
klager om asbest. Fremadrettet vil Arbejdstilsynet gøre følgende:
1. Ved alvorlige asbestklager vil Arbejdstilsynet som alt overvejende hovedregel
køre på tilsyn samme dag,
som klagen er modtaget. Undtagelsesvist vil Arbejdstil-
synet gennemføre tilsynet senere, men snarest muligt, hvis der efter en konkret
vurdering er forhold, der taler herfor, bl.a. under hensyn til andre vigtige opgaver
som fx akutte ulykkesundersøgelser. Alvorlige asbestklager vil fx være en video,
der viser arbejde med højtryksspuling af et tag, der tilsyneladende indeholder as-
best. En ikke alvorlig asbestklage kunne fx være en klage over rør i en kælder på
en skole, der mistænkes for at indeholde asbest, men hvor der ikke er brud på rø-
rene og kælderen sjældent bruges af ansatte eller andre.
2. Arbejdstilsynet vil være ekstra opmærksom på, at en klage om asbest ikke kan
nedprioriteres alene fordi, det i en klage er oplyst, at arbejdet er afsluttet. Dette vil
sammen med pkt. 1 tydeliggøre den høje prioritering af de alvorlige asbestklager.
3. Arbejdstilsynet vil være ekstra opmærksom på at undersøge mulighederne for at
træffe afgørelse, når der i forbindelse med et tilsynsbesøg på et arbejdssted er for-
hold, der peger på, at der er foregået asbestarbejde, selv om asbestarbejdet er
afsluttet.
De tilsynsførende vil konkret blive instrueret som følger: ”Når der i for-
bindelse med et tilsynsbesøg på et arbejdssted er forhold, der peger på, at der er
foregået asbestarbejde, skal den tilsynsførende undersøge nærmere, om arbejdet er
foregået i overensstemmelse med reglerne. Tegn på nyligt udført asbestarbejde
kan fx være skiltning, et nyrenset tag mv. sammenholdt med oplysninger fra fx
BBR-registeret eller undersøgelsesrapporter, der viser, at ejendommen indeholder
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 82: Orientering om Arbejdstilsynets håndtering af klager om asbestarbejde
2815854_0002.png
asbest. Den nærmere undersøgelse kan fx ske ved at indhente nærmere oplysnin-
ger om arbejdet fra bygherren og den udførende virksomhed eller fra relevante
myndigheder, fx miljømyndighederne”.
”Arbejdstilsynet
er ved at høre Sverige, Norge og Irland om deres implementering
af tavshedspligtsbestemmelsen i deres arbejdsmiljølovgivning. Når disse svar er
modtaget, vil Arbejdstilsynet foretage en vurdering af mulighederne for eventuelt
at ændre i bestemmelsen om Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt i AML § 79,
stk. 2 og dermed mulighederne for eventuelt at udvide brugen af fotos og video-
materiale modtaget fra klager.”
Når jeg har modtaget Arbejdstilsynets vurdering, vender jeg tilbage til udvalget.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
2