Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 8
Offentligt
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af barselsloven
(26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre m.v.)
§1
I barselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. xx af xx. december 2023, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 10, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »fra 32 uger til 40 uger« til: »fra 32 uger og op til 40 uger« og i
2.
pkt.
ændres »fra 32 uger til 46 uger« til: »fra 32 uger og op til 46 uger«.
2.
§ 14 a
affattes således:
Ȥ 14 a.
Forældre, der får to eller flere levendefødte børn ved samme fødsel, har hver ret til ekstra
fravær i 13 uger. Adoptanter, som adopterer mindst to børn født ved samme fødsel, har hver ret til
ekstra fravær i 13 uger, hvis børnene på tidspunktet for modtagelsen er under 1 år.
Stk. 2.
En forælder eller adoptant kan helt eller delvist overdrage sin ret til fravær efter stk. 1 til en
social forælder, jf. § 23 a, stk. 3. En social forælder kan ikke afholde mere end i alt 13 ugers orlov,
der er overdraget efter denne bestemmelse eller tildelt efter stk. 3.
Stk. 3.
En forælder eller adoptant, som er omfattet af stk. 1 og § 21 c, og som opfylder beskæftigel-
seskravet i §§ 27 eller 28, kan ansøge om, at der tildeles op til 13 ugers fravær til et nærtstående fa-
miliemedlem, jf. § 23 c, stk. 2, eller en social forælder, jf. § 23 a, stk. 3.
Stk. 4.
Efter aftale med arbejdsgiveren kan en beskæftiget lønmodtager genoptage arbejdet delvis
under fravær efter stk. 1-3, og i den forbindelse aftale, at fraværsretten forlænges med den tid, hvori
arbejdet har været genoptaget, jf. dog stk. 5.
Stk. 5.
Fraværet efter stk. 1, 1. pkt. skal holdes inden 1 år efter fødslen. Fraværet efter stk. 1, 2. pkt.
skal holdes inden 1 år efter modtagelsen af børnene. Overdraget fravær efter stk. 2 og tildelt fravær
efter stk. 3 skal afholdes inden for samme perioder som angivet i 1. og 2. pkt.
Stk. 6.
En lønmodtager, der ønsker at udnytte retten til fravær efter stk. 1 eller overdraget fravær ef-
ter stk. 2, skal underrette sin arbejdsgiver herom efter fristerne fastsat i § 15, stk. 3–5. En lønmodta-
ger, som ønsker at udnytte tildelt fravær efter stk. 3, skal underrette sin arbejdsgiver herom efter fri-
sten fastsat i § 23 c, stk. 3.
Stk. 7.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om administrationen efter bestemmelsen, herunder
regler om krav til dokumentationen.«
3.
I
§ 15, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »§§ 9, 10 og 14 a« til: »§§ 9 og 10«.
4.
I
§ 21, stk. 5,
indsættes efter »socialt sikret i Danmark«: »og om, i hvilket omfang uger med ud-
betaling af en tilsvarende forsørgelsesydelse efter et andet lands lovgivning til den anden forælder
fratrækkes«.
1
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af barselsloven (26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre m.v.)
5.
I
§ 23 c, stk. 1,
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Efter aftale med arbejdsgiveren kan en beskæftiget lønmodtager genoptage arbejdet delvis under
orloven og i den forbindelse aftale, at orloven forlænges med den tid, hvori arbejdet har været gen-
optaget.«
6.
Overskriften
før § 26 a ophæves.
7.
§§ 26 a–26 c
ophæves.
8.
I
§ 29, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »§§ 6-9«: »eller § 14 a« og i
3.
og
4. pkt.
indsættes tre steder
efter »§§ 6-9«: », § 14 a«.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. maj 2024.
Stk. 2.
§ 1, nr. 2, 3 og 8 finder anvendelse for forældre, som får to eller flere levendefødte børn ved
samme fødsel, hvor mindst et af børnene er født den 1. maj 2024 eller senere, og for adoptanter,
som den 1. maj 2024 eller senere adopterer mindst to børn født ved samme fødsel. For forældre, der
inden den 1. maj 2024 har fået tre eller flere børn ved samme fødsel, finder de hidtil gældende reg-
ler om ret til ekstra fravær i tilsammen 26 uger anvendelse.
§3
For fødsler og adoptioner i perioden fra og med den 1. maj 2024 til og med den 25. juni 2024, hvor
orloven efter § 14 a ønskes påbegyndt i denne periode, gælder varslingsfristen i § 14 a, stk. 6, ikke.
Lønmodtageren varsler hurtigst muligt til arbejdsgiveren, hvornår denne orlov ønskes afholdt.
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af barselsloven (26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre m.v.)
2762488_0003.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
2.1.1.
2.1.2.
2.2.
2.2.1.
2.2.2.
2.3.
2.3.1.
2.3.2.
2.4.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
Ekstra orlov til forældre, der får tvillinger
Gældende ret
Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Retsbaseret forlængelse af fraværsret efter § 9
Gældende ret
Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
En nærtståendes genoptagelse af arbejdet under fravær med
barselsdagpenge efter § 23 c
Gældende ret
Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Ændring af hjemlen i § 21, stk. 5, om tildeling af ekstra uger
med barselsdagpenge, når kun den ene forælder er social sik-
ret i Danmark
Gældende ret
Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Ophævelse af den midlertidige ret til barselsdagpenge til pas-
ning af børn, der som følge af covid-19 ikke kan komme i in-
stitution m.v.
Gældende ret
Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Forholdet til databeskyttelsesforordningen og databeskyttel-
sesloven
Konsekvenser for opfyldelse af FN’s verdensmål
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for det offentlige
Lovforslagets overholdelse af principperne for digitalise-
ringsklar lovgivning
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet m.v.
3
2.4.1.
2.4.2.
2.5.
2.5.1.
2.5.2.
3.
4.
5.
5.1.
6.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af barselsloven (26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre m.v.)
2762488_0004.png
7.
8.
9.
10.
11.
12.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget udmønter den politiske aftale, som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Modera-
terne) og Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti som en
del af finansloven for 2023 har indgået om at indføre 26 ugers ekstra orlov med barselsdagpenge til
tvillingeforældre. Aftalepartierne har med aftalen ønsket at forbedre tvillingeforældres mulighed for
at holde mere orlov sammen i børnenes første leveår.
Aftalen indebærer samtidig, at reglerne skal omfatte alle forældre, der får to eller flere børn ved
samme fødsel eller adoption. Det vil sige, at reglerne erstatter de gældende regler om ekstra orlov til
forældre, der får tre eller flere børn ved samme fødsel.
Desuden gøres barselslovens regler om forældres ret til at forlænge orloven med lovforslaget mere
fleksible, således at der sikres en bedre overensstemmelse mellem forældres ret til fravær og ret til
barselsdagpenge. Ændringerne er en konsekvens af reformen af barselsloven i lov nr. 343 af 22.
marts 2023.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Ekstra orlov til forældre, der får tvillinger
2.1.1. Gældende ret
Efter barselslovens regler er forældres ret til orlov og barselsdagpenge i forbindelse med en fødsel
uafhængig af, om de får et eller to børn ved samme fødsel.
Efter barselslovens § 14 a, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 1391 af 30. september 2022, har foræl-
dre, der får tre eller flere børn ved samme fødsel, ret til ekstra fravær i 26 uger tilsammen.
Efter § 14 a, stk. 2, skal fraværet holdes inden 18 måneder efter fødslen. Forældrene aftaler selv for-
delingen af de 26 ugers fravær. Forældrene kan f.eks. vælge, at de hver afholder 13 ugers fravær,
eller at den ene afholder alle 26 uger. Hvis børnene kun har én forælder, er forælderen omfattet af §
21 c, og denne forælder har ret til alle 26 ugers fravær efter § 14 a, stk. 1.
Fravær efter § 14 a, stk. 1, kan ikke overdrages til en social forælder, jf. § 23 a, stk. 3, eller til et
nærtstående familiemedlem, jf. § 23 c, stk. 2.
Efter barselslovens § 20 er der ret til barselsdagpenge i den fulde ekstra fraværsperiode på 26 uger
efter § 14 a, hvis betingelserne for ret til barselsdagpenge i øvrigt er opfyldt, herunder beskæftigel-
seskravet.
4
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af barselsloven (26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre m.v.)
Det er en betingelse for ret til barselsdagpenge under fravær efter § 14 a, at beskæftigelseskravet i
barselslovens §§ 27 eller 28 er opfyldt. Kravet skal som udgangspunkt være opfyldt ved påbegyn-
delsen af den enkelte fraværsperiode, jf. § 29, stk. 1, 1. pkt. Det fremgår videre af § 29, stk. 1, 2.
pkt., at for en forælder, der har holdt fravær efter §§ 6-9, og som fortsat er dagpengeberettiget ledig,
lønmodtager i beskæftigelse eller selvstændig erhvervsdrivende, anses beskæftigelseskravet dog for
opfyldt i forhold til efterfølgende fraværsperioder, der påbegyndes indtil 1 år efter barnets fødsel
eller modtagelse.
En forælder, der er lønmodtager, og som ønsker at udnytte sin ret til fravær efter § 14 a, stk. 1, skal
med 6 ugers varsel efter fødslen underrette sin arbejdsgiver om tidspunktet for fraværets begyndelse
og om længden heraf, jf. § 15, stk. 4.
Hvis børnene kun har én forælder, er forælderen omfattet af § 21 c, og denne forælder har ret til alle
26 ugers barselsdagpenge efter § 14 a, stk. 1.
Forældre, der udnytter deres ret til fravær efter barselslovens § 14 a, er omfattet af de samme be-
skyttelsesbestemmelser i ligebehandlingsloven, som forældre, der udnytter deres ret til fravær efter
barselslovens §§ 6-14.
En forælder, som modtager ydelser efter kapitel 4, 6 a, 6 b og 7 i lov om aktiv socialpolitik, dvs.
kontanthjælp, ressourceforløbsydelse under ressourceforløb, ressourceforløbsydelse under jobafkla-
ringsforløb eller ledighedsydelse, og som har ret til fravær ved graviditet, barsel, adoption og sorg-
orlov efter reglerne i barselsloven, er fritaget for at stå til rådighed, i det omfang, der under fraværet
ville have været ret til dagpenge som ledig efter barselslovens regler. Det betyder, at personen under
fraværet ikke skal søge arbejde, ikke tage imod tilbud eller møde til jobsamtaler mv. Reglerne om
fritagelse for rådighedsforpligtelsen fremgår af § 13, stk. 9, § 69, stk. 4, § 69 k, stk. 4, og § 75, stk.
6, i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 1031 af 22. juni 2023.
En beslutning om revalidering efter kapitel 6 c i lov om aktiv socialpolitik betyder, at revalidenden
ikke står til rådighed for ordinært arbejde eller have tilbud om aktivering m.v. Revalidender, som
har ret til fravær ved graviditet, barsel, adoption og sorgorlov efter reglerne i barselsloven, bevarer
revalideringsydelsen, i det omfang, der under fraværet ville have været ret til dagpenge som ledig
efter barselslovens regler.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Socialistisk Folkeparti, Liberal Alli-
ance, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti har som en del af finansloven for 2023 aftalt at indføre
26 ugers ekstra orlov med barselsdagpenge til tvillingeforældre. Der fødes cirka 1.000 sæt tvillinger
om året i Danmark.
Det foreslås, at der indføres en særlig ret til 13 ugers ekstra orlov med barselsdagpenge til hver ret-
lige forælder, der får to eller flere levendefødte børn ved samme fødsel. De nye regler om orlov til
tvillingeforældre vil fra ikrafttrædelsestidspunktet også omfatte forældre, der får tre eller flere børn
ved samme fødsel, og dermed erstatte de nugældende regler i § 14 a i barselsloven om ret til ekstra
orlov til disse.
5
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af barselsloven (26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre m.v.)
Hensigten med aftalen er at give retlige forældre, der får to eller flere levendefødte børn ved samme
fødsel, mulighed for, at de kan holde en større del af orloven sammen, mens børnene er helt små, og
omsorgen for børnene er særligt krævende.
Med forslaget vil forældre, der får to eller flere levendefødte børn ved samme fødsel, hver få tildelt
13 ugers ekstra fravær med barselsdagpenge. De 13 ugers ekstra orlov tildeles den enkelte retlige
forælder som øremærkede uger, uanset om forælderen er lønmodtager, selvstændigt erhvervsdri-
vende eller ledig. Det betyder, at orloven ikke kan overdrages til en anden retlig forælder.
Det vil være en betingelse for at få udbetalt barselsdagpenge, at de almindelige betingelser for ret til
barselsdagpenge er opfyldt, herunder beskæftigelseskravet, og at orloven bruges sammen med bør-
nene. Forældrene skal også være socialt sikrede i Danmark.
Da hensigten med den ekstra orlov er, at forældrene kan være på orlov samtidig, når børnene er
små, foreslås, at den del af de 13 ugers ekstra orlov, der evt. ikke er holdt, inden børnene fylder 1 år,
bortfalder.
Det foreslås, at der ikke gives mulighed for at udskyde orloven pga. en evt. barselshindring til efter
børnene fylder 1 år, da hensynet er, at forældrene skal holde den ekstra orlov, mens børnene er små.
De 13 ugers ekstra orlov vil heller ikke, i modsætning til orlov efter § 9, kunne udskydes til senere
afholdelse ved genoptagelse af arbejdet under en fraværsperiode. Derimod vil orloven kunne for-
længes, hvis arbejdet efter aftale med arbejdsgiveren delvist genoptages; orloven vil dog altid skulle
være afholdt, inden børnene fylder 1 år.
Det foreslås endvidere, at adoptanter, som adopterer mindst to børn, der er født ved samme fødsel,
ligeledes hver får ret til 13 ugers ekstra orlov med barselsdagpenge, hvis børnene på tidspunktet for
modtagelsen er under 1 år. Orloven vil kunne forlænges, hvis arbejdet efter aftale med arbejdsgive-
ren delvist genoptages; den vil dog altid skulle være afholdt, inden 1 år efter modtagelsen af bør-
nene.
Det foreslås, at en forælder eller en adoptant kan overdrage de ekstra 13 ugers orlov eller en del af
ugerne til en social forælder, på samme måde som en retlig forælder efter gældende regler kan over-
drage orlov til en social forælder efter §§ 7, stk. 1. 2. pkt., og § 9. Hensynet er, at familier med mere
end to forældre skal have mulighed for, at andre end de retlige forældre kan passe børnene sammen.
Hvis de ekstra 13 ugers orlov overdrages til en social forælder, vil orloven skulle være afholdt af
den sociale forælder inden 1 år efter fødslen, og den sociale forælder vil skulle opfylde betingel-
serne for ret til barselsdagpenge, når orloven afholdes. Orloven vil kunne forlænges, hvis arbejdet
efter aftale med arbejdsgiveren er delvist genoptaget; den vil dog altid skulle være afholdt, inden
børnene fylder 1 år.
En social forælder kan maksimalt afholde 13 ugers ekstra orlov som følge af mindst to levendefødte
børn ved samme fødsel. Det betyder, at hvis der er to retlige forældre, som begge har fået 13 ugers
ekstra orlov, vil de ikke kunne overføre mere end 13 uger i alt til den samme sociale forælder.
6
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af barselsloven (26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre m.v.)
Er der alene én retlig forælder (soloforælder), vil der efter forslaget som udgangspunkt kun blive
tildelt ret til 13 ugers ekstra orlov med ret til barselsdagpenge, men en soloforælder, som opfylder
betingelserne for ret til barselsdagpenge, vil få mulighed for at søge om ekstra 13 ugers orlov med
ret til barselsdagpenge til brug for et eller flere konkret angivne nærtstående familiemedlemmer, jf.
§ 23 c, stk. 2, eller en eller flere sociale forældre, jf. § 23 a, stk. 3. Orloven vil kunne forlænges,
hvis arbejdet efter aftale med arbejdsgiveren delvist genoptages; den vil dog altid skulle afholdes
inden 1 år efter fødslen, og det nærtstående familiemedlem/den sociale forælder skal opfylde betin-
gelserne for ret til barselsdagpenge, når orloven afholdes.
Disse yderligere 13 ugers orlov vil ikke kunne overdrages fra det nærtstående familiemedlem/den
sociale forælder til soloforælderen, da en forælder maksimalt vil kunne få 13 ugers ekstra orlov som
følge af en flerlingefødsel.
Da en forælder maksimalt vil kunne afholde 13 ugers orlov som følge af en flerlingefødsel, vil en
social forælder, der får tildelt 13 ugers ekstra orlov efter ansøgning fra en soloforælder, ikke samti-
dig kunne få overdraget orlovsuger af soloforælderen som følge af en flerlingefødsel. Har en solo-
forælder overdraget orlov af de ekstra 13 orlovsuger, kan orloven føres tilbage fra den sociale foræl-
der til soloforælderen.
Retten til de ekstra 13 ugers orlov vil være betinget af, at der er mindst to levendefødte børn ved
samme fødsel, idet formålet med den ekstra orlov er, at begge forældre kan holde orlov sammen og
passe børnene.
Afholdelsen af de 13 uger vil generelt skulle varsles i forhold til en evt. arbejdsgiver med samme
frister, som i øvrigt gælder for anden orlov efter barselsloven. Orloven vil kunne varsles til afhol-
delse, således at orloven enten holdes i en sammenhængende periode eller i opdelte perioder.
Det betyder, at hvis orloven ønskes afholdt inden for de første 10 uger efter barnets fødsel, vil orlo-
ven som udgangspunkt skulle varsles over for arbejdsgiveren senest 4 uger før det forventede fød-
selstidspunkt. Hvis orloven ønskes afholdt senere end 10 uger efter fødselstidspunktet vil orloven
som udgangspunkt skulle varsles senest 6 uger efter fødslen. Samme frister vil gælde for en social
forælder, der får overdraget orlov efter forslaget.
En nærtstående og en social forælder vil skulle varsle afholdelse af de op til 13 ugers orlov, der til-
deles efter ansøgning fra en soloforælder, med en frist på 8 uger før orloven påbegyndes.
Efter reglerne om såkaldt sorgorlov - som blev indført fra 1. januar 2021 – har hver af forældrene
ret til fravær i 26 uger efter barnets død, hvis barnet er dødfødt eller dør inden det fyldte 18. år. Er
der født mere end ét barn ved fødslen, f.eks. en tvillingefødsel, og er ét af børnene dødfødt, vil
begge forældre efter gældende regler have ret til 26 ugers sorgorlov i forbindelse med det ene barns
død. Forældrene vil i den situation ikke få ret til 13 ugers ekstra orlov efter den foreslåede § 14 a.
Det skyldes, at retten efter § 14 a er betinget af, at der er mindst to levendefødte børn ved samme
fødsel, idet formålet med den ekstra orlov er, at begge forældre kan holde orlov sammen og passe
børnene.
Dør ét af børnene på et tidspunkt efter fødslen, vil de retlige forældre beholde de ekstra 13 ugers or-
lov, uanset at forældrene også har ret til 26 ugers sorgorlov i forbindelse med det ene barns død.
7
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af barselsloven (26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre m.v.)
Det foreslås, at reglerne om ekstra orlov til forældre, som får to eller flere levendefødte børn ved
samme fødsel, træder i kraft den 1. maj 2024 og finder anvendelse for forældre, der får to eller flere
levendefødte børn ved samme fødsel, hvor mindst et af børnene er født den 1. maj 2024 eller senere,
og for adoptanter, som den 1. maj 2024 eller senere adopterer mindst to børn født ved samme fød-
sel. Er begge eller alle børnene født eller modtaget før den 1. maj 2024, finder de hidtil gældende
regler anvendelse. Det betyder, at det kun er forældre, der får mere end to børn ved samme fødsel,
der får ekstra orlov.
Det vil ikke være muligt for Udbetaling Danmark at it-understøtte de nye regler fra den 1. maj
2024. Det er forventningen, at reglerne kan it-understøttes fra efteråret 2024.
I perioden fra 1. maj 2024 til reglerne kan it-understøttes, vil Udbetaling Danmark administrere reg-
lerne manuelt. Det betyder, at tildeling af den ekstra orlov ikke vil kunne ske automatisk i denne pe-
riode, og at der f.eks. vil kunne være en længere sagsbehandlingstid end normalt. Det betyder lige-
ledes, at der i perioden ikke vil kunne være en retvisende opgørelse af de omfattede forældres bar-
selsrettigheder i selvbetjeningsløsningen ”Min barsel”.
Reglerne i lov om aktiv socialpolitik om fritagelse for rådighedsforpligtelsen, når forælderen har ret
til fravær efter barselsloven, indeholder en henvisning til den nugældende § 14 a i barselsloven.
Forslaget om en nyaffattelse af § 14 a, hvor bl.a. retten til ekstra fravær udvides fra at gælde for for-
ældre, der får tre eller flere børn ved samme fødsel, til også at gælde for forældre, der får tvillinger,
indebærer for bestemmelserne i lov om aktiv socialpolitik om fritagelse for rådighed ved fravær ef-
ter barselsloven, at der indholdsmæssigt henvises til et ændret indhold. Materielt omhandler den ny-
affattede bestemmelse dog fortsat ret til fravær, hvorfor henvisningen til § 14 a, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 1, fortsat vil være relevant og dækkende i forhold til forældre, der modtager
ydelser efter lov om aktiv socialpolitik.
2.2. Retsbaseret forlængelse af fraværsret efter § 9
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 9, stk. 1, i barselsloven, at efter den 10. uge efter fødslen eller modtagelse af barnet
har hver af forældrene ret til fravær i 32 uger.
Retten til barselsdagpenge ved fravær efter §§ 9 og 10 fordeles til forældrene på baggrund af foræl-
drenes familiemæssige status på tidspunktet for barnets fødsel eller modtagelse efter bestemmel-
serne i §§ 21, 21 b eller 21 c.
For forældre, der bor sammen på tidspunktet for barnets fødsel, har en mor ret til barselsdagpenge i
14 uger, og en far eller medmor har ret til barselsdagpenge i 22 uger indtil 1 år efter barnets fødsel
eller modtagelse, jf. § 21, stk. 1.
For forældre, der ikke bor sammen på tidspunktet for barnets fødsel eller modtagelse, har den foræl-
der, der har barnet boende, ud over retten til barselsdagpenge efter § 21, ret til barselsdagpenge i
yderligere 13 uger. Den forælder, som barnet ikke bor hos, har ret til barselsdagpenge i 9 uger, jf. §
21 b, stk. 1 og 2.
En forælder kan overdrage sin ret til barselsdagpenge til den anden forælder for fravær efter § 9,
bortset fra de 9 uger, som er øremærkede for lønmodtagere, jf. § 21, stk. 2 og 3.
8
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af barselsloven (26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre m.v.)
Hvis barnet kun har én forælder på tidspunktet for fødslen eller modtagelsen, har denne forælder ud
over retten til barselsdagpenge efter § 21, stk. 1, ret til yderligere 22 uger med barselsdagpenge ved
fravær efter §§ 9 og 10, jf. § 21 c, stk. 1.
Barselsloven giver således i nogle situationer ret til barselsdagpenge for flere uger, end der er ret til
fravær efter § 9.
Efter § 10 kan hver af forældrene ensidigt forlænge fraværet efter § 9 fra 32 uger til 40 uger, og løn-
modtagere og selvstændige kan forlænge fraværet til 46 uger. En lønmodtager, der ønsker at udnytte
sin ret til fravær efter §§ 9 og 10, skal inden 6 uger efter fødslen eller modtagelsen af barnet, under-
rette sin arbejdsgivere om tidspunktet for fraværets begyndelse og om længden heraf, jf. § 15, stk.
4. Det er ikke muligt, at forælderen ensidigt kan forlænge fraværet med et andet antal uger end an-
givet i § 10, selvom det ligger inden for rammerne af den maksimale længde i bestemmelserne.
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Efter § 10 har forældrene alene krav på at forlænge fraværet efter § 9 fra 32 uger til 40 uger, og løn-
modtagere og selvstændige kan desuden forlænge fraværet til 46 uger. Forældre har ikke krav på at
forlænge fraværet med et andet antal uger end angivet i § 10.
Det betyder, at en forælder, som har forlænget sin ret til fravær efter § 10, vil kunne stå med et antal
uger med fravær fra arbejdet uden ret til barselsdagpenge for disse uger, medmindre arbejdsgiveren
accepterer en anden forlængelse, eller accepterer, at lønmodtageren genoptager arbejdet før tid.
F.eks. en mor, der er eneforældermyndighedsindehaver og ikke bor sammen med faren på fødsels-
tidspunktet. Moren har først 10 uger med ret til fravær efter lovens § 7. Efter den 10. uge efter føds-
len har hun ret til fravær i 32 uger. Imidlertid har hun ret til barselsdagpenge for 14 uger, som er det
almindelige udgangspunkt. Og fordi hun er bopælsforælder og eneforældermyndighedsindehaver,
får hun ret til yderligere 22 uger; dvs. at hun i alt har 36 uger (14 +22) med barselsdagpengeret efter
uge 10. Hendes 32 ugers fraværsret vil dermed ikke dække hele dagpengeperioden på 36 uger. Mo-
ren vil med forslaget kunne varsle en forlængelse af fraværet over for sin arbejdsgiver, så fraværet
forlænges fra 32 uger til de 36 uger, som der er ret til barselsdagpenge i. Efter de gældende regler
ville moren alene kunne varsle en forlængelse af fraværet fra 32 uger til 40 uger, og hun ville derfor
kunne stå med 4 ekstra uger uden barselsdagpenge.
Det foreslås derfor, at hver forælder skal have mulighed for at forlænge fraværsretten med det antal
uger, som forælderen ønsker, dog inden for de eksisterende rammer. En forælder vil således kunne
forlænge med op til 8 uger fra 32 til 40 uger, og lønmodtagere og selvstændige vil kunne forlænge
med op til 14 uger fra 32 til 46 uger.
2.3. En nærtståendes genoptagelse af arbejdet under fravær med barselsdagpenge efter § 23 c
2.3.1. Gældende ret
Det følger af § 23 c, stk. 1, i barselsloven, at en soloforælder, som opfylder beskæftigelseskravet
helt eller delvis kan overdrage sin ret til orlov, jf. § 9, med barselsdagpenge til et nærtstående fami-
liemedlem, dog med undtagelse af de 9 uger, som er øremærket for lønmodtagere. Fraværet skal af-
holdes inden 1 år efter barnets fødsel eller modtagelse.
9
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af barselsloven (26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre m.v.)
En soloforælder er nærmere defineret i § 12 i bekendtgørelse nr. 427 af 5. april 2022 om ret til bar-
selsdagpenge for forældre til et barn, der er født eller modtaget fra den 2. august 2022. En forælder
anses for at være soloforælder, hvis 1) den ene af barnets forældre er død, 2) barnet er adopteret af
en enlig adoptant, 3) barnet er blevet til ved assisteret reproduktion, og sæddonor anses efter § 28 i
børneloven ikke som forælder til barnet, eller 4) barnets mor er en surrogatmor, der efter lovgivnin-
gen i fødselslandet ikke anses for forælder til barnet.
Det følger af § 12, stk. 1 og 2, i barselsloven, at en beskæftiget lønmodtager efter aftale med ar-
bejdsgiveren kan genoptage arbejdet helt eller delvis under fravær efter § 9 og i den forbindelse af-
tale, at fraværsretten forlænges med den tid, hvori arbejdet har været genoptaget.
2.3.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
I § 23 c i barselsloven er der ikke henvist til lovens § 12, stk. 1 og 2, hvorefter en beskæftiget løn-
modtager efter aftale med arbejdsgiveren kan genoptage arbejdet helt eller delvis under fravær og i
den forbindelse aftale, at orloven forlænges med den tid, hvori arbejdet har været genoptaget.
Det har ikke været hensigten at begrænse muligheden for et nærtstående familiemedlem til at aftale
delvis genoptagelse af arbejdet med sin arbejdsgiver. For at sikre det nærtstående familiemedlems
mulighed for fleksibel afholdelse af den overdragede orlov, foreslås det indsat i § 23 c, at efter af-
tale med arbejdsgiveren kan en beskæftiget lønmodtager genoptage arbejdet delvis under dette fra-
vær og i den forbindelse aftale, at orloven forlænges med den tid, hvori arbejdet har været genopta-
get.
Forslaget betyder, at det udtrykkeligt vil fremgå af § 23 c, at nærtstående, der har fået overdraget
orlov, kan aftale med sin arbejdsgiver at afholde orloven på nedsat tid og derved evt. forlænge fra-
værsretten. Fraværet vil fortsat skulle være afholdt inden 1 år efter barnets fødsel eller modtagelse.
Forslaget skal også ses i sammenhæng med, at det allerede følger af § 23 c, stk. 3, at den nærtstå-
ende ensidigt kan varsle den overdragede orlov til afholdelse enten som en sammenhængende peri-
ode eller som opdelte perioder på fuld tid.
Herved får soloforælderen og en eller flere nærtstående familiemedlemmer en udtrykkelig mulighed
for at kunne planlægge orloven fleksibelt.
2.4. Ændring af hjemlen i § 21, stk. 5, om tildeling af ekstra uger med barselsdagpenge, når
kun den ene forælder er social sikret i Danmark
2.4.1. Gældende ret
Det følger af § 21, stk. 5, i barselsloven, at beskæftigelsesministeren fastsætter regler om admini-
stration af reglerne og krav til dokumentationen, herunder om overdragelse efter stk. 2, regler om
overdragelse af ret til barselsdagpenge fra den ene forælder i særlige situationer, hvor forælderen
selv er ude af stand til at overdrage orloven, og regler om tildeling af ekstra uger med barselsdag-
penge i særlige situationer, herunder i situationer, hvor det kun er den ene forælder, der er socialt
sikret i Danmark.
10
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af barselsloven (26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre m.v.)
2762488_0011.png
Efter gældende regler i § 17 i bekendtgørelse nr. 427 af 5. april 2022 om ret til barselsdagpenge for
forældre til et barn, der er født eller modtaget fra den 2. august 2022, som ændret ved bekendtgø-
relse nr. 181 af 24 februar 2023, kan Udbetaling Danmark, hvis kun den ene af barnets forældre er
omfattet af dansk lovgivning om social sikring, og forældrene bor sammen på fødselstidspunktet
eller på tidspunktet for modtagelsen af barnet ved adoption, efter ansøgning tildele ekstra 13 uger
med barselsdagpenge ved fravær efter barselslovens §§ 9 eller 10 inden for 1 år efter barnets fødsel
eller modtagelse til den forælder, der er socialt sikret i Danmark, hvis det dokumenteres, at den an-
den forælder ikke i samme periode efter et andet lands lovgivning får udbetalt en offentlig forsør-
gelsesydelse under orlov.
2.4.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Tildeling af ekstra ugers barselsdagpenge til en forælder i tilfælde, hvor forældrene bor sammen,
men kun den ene af forældrene er socialt sikret i Danmark, skal kompensere for, at den forælder,
der ikke er socialt sikret i Danmark, ikke har mulighed for at overdrage orlov med barselsdagpenge
til den anden forælder. Som udgangspunkt har den forælder, der er socialt sikret i Danmark, ret til
24 ugers barselsdagpenge efter barnets fødsel eller modtagelse. For at sikre den forælder, der er so-
cialt sikret i Danmark mulighed for at kunne være sammen med barnet i en længere periode, kan der
tildeles 13 ekstra ugers barselsdagpenge, hvis forælderen kan dokumentere, at den anden forælder
ikke i samme periode efter et andet lands lovgivning får udbetalt en offentlig forsørgelsesydelse un-
der forældreorlov.
Reglen er i praksis svær at administrere og kommunikere for Udbetaling Danmark, idet det ikke
fremgår af bestemmelsen, præcis for hvilken periode, forælderen skal indsende dokumentation for,
at den anden forælder ikke har ret til ydelse fra det land, hvor denne er socialt sikret. Forældrene har
svært ved at vide, i hvilken periode de 13 ekstra uger bliver afholdt, idet de som udgangspunkt kan
afholdes på et hvilket som helst tidspunkt inden 1 år efter fødslen. Dette skaber tvivl hos foræl-
drene.
Indtil indførelsen af reglerne om øremærket orlov m.v. med lov nr. 343 af 22. marts 2022 om æn-
dring af barselsloven var bestemmelsen i bekendtgørelsen formuleret, så det fremgik, at forældrene
skulle dokumentere, at den anden forælder, i perioden mellem den 14. og 46. uge efter barnets fød-
sel eller modtagelse, fik udbetalt en offentlig forsørgelsesydelse under orlov efter § 9 i en kortere
periode end 16 uger. Så kunne der udbetales barselsdagpenge under forældreorlov i et yderligere
antal uger, således at forældrenes samlede orlov efter § 9 med forsørgelsesydelse mellem den 14. og
46. uge efter barnets fødsel eller modtagelse udgjorde 32 uger.
Det foreslås derfor at præcisere hjemlen i § 21, stk. 5, så det fremgår af bestemmelsen, at tildeling
af ekstra uger med barselsdagpenge i situationer, hvor det kun er den ene forælder, der er socialt
sikret i Danmark, skal ske i forhold til udbetaling af en tilsvarende forsørgelsesydelse efter et andet
lands lovgivning til den anden forælder.
Hjemlen forventes at blive udmøntet, så det fremgår, præcis for hvilken periode, forældrene skal
dokumentere, at den forælder, der ikke er socialt sikret i Danmark, ikke efter et andet lands lovgiv-
ning får udbetalt en offentlig forsørgelsesydelse. Hjemlen forventes endvidere udmøntet, så det
fremgår, at hvis den forælder, der ikke er socialt sikret i Danmark, får udbetalt en offentlig forsør-
gelsesydelse i perioden mellem den 11. uge og den 46. uge efter barnets fødsel, vil der dog ikke
11
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af barselsloven (26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre m.v.)
fuldt ud skulle ske fradrag i antallet af uger, der kan tilkendes, på en lignende måde som efter de
tidligere gældende regler, hvor forældrene skulle dokumentere, at den anden forælder i perioden
mellem den 14. og 46. uge efter barnets fødsel eller modtagelse, fik udbetalt en offentlig forsørgel-
sesydelse under forældreorlov i en kortere periode end 16 uger. Så kunne der udbetales barselsdag-
penge under forældreorlov i et yderligere antal uger. Hensigten med de regler, der fastsættes, vil
være på den ene side at sikre, at forældre, hvor kun den ene er socialt sikret i Danmark med ret til
barselsdagpenge, tilsammen har mindst 37 uger efter fødslen eller modtagelsen af barnet med bar-
selsdagpenge og/eller en offentlig forsørgelsesydelse fra et andet land, og på den anden side også at
sikre, at de tilsammen ikke får ret til flere uger, end hvis begge var socialt sikret med ret til barsels-
dagpenge i Danmark.
F.eks. et forældrepar, hvor far er socialt sikret i Danmark og har ret til barselsdagpenge, og mor er
socialt sikret i et andet land. Far har ret til barselsdagpenge i 2 uger inden for de første 10 uger, jf.
barselslovens §§ 7 og 20. Herefter har han ret til barselsdagpenge i 22 uger, jf. barselslovens §§ 9
og 21. Han vil kunne søge om at få ret til 13 ekstra uger efter bekendtgørelsens § 17, så han i alt har
ret til 35 uger med barselsdagpenge, der som udgangspunkt kan holdes i perioden mellem den 11.
uge og frem til den 46. uge efter barnets fødsel eller modtagelse. Han vil skulle dokumentere, at
mor ikke får udbetalt en offentlig forsørgelsesydelse fra et andet land i mere end 9 uger i perioden
mellem den 11. uge og frem til den 46. uge efter barnets fødsel eller modtagelse. Hvis mor f.eks. får
udbetalt en ydelse fra et andet land i f.eks. 18 uger i perioden mellem den 11. uge og frem til den
46. uge, vil far kun kunne få ekstra 4 uger.
2.5. Ophævelse af den midlertidige ret til barselsdagpenge til pasning af børn, der som følge af
covid-19 ikke kan komme i institution mv.
2.5.1. Gældende ret
I forbindelse med coronapandemien blev der med § 26 a - 26 c i barselsloven fastsat særregler, der
midlertidigt gav visse forældre i beskæftigelse ret til barselsdagpenge til brug for pasning af børn,
der grundet egen eller andres smitte ikke kunne komme i deres institution m.v. Ordningen blev ad-
ministreret og barselsdagpengene udbetalt af Udbetaling Danmark.
I barselslovens § 26 a er der fastsat regler om, at en lønmodtager i et ansættelsesforhold eller en
selvstændig erhvervsdrivende, som er forælder til et barn under 14 år, der hjemsendes som følge af
et eller flere konkrete smittetilfælde med covid-19 i dagtilbuddet, skolen eller institutionen m.v., har
ret til barselsdagpenge til pasning af barnet.
I barselslovens § 26 b er der fastsat regler om, at en lønmodtager i et ansættelsesforhold eller en
selvstændig erhvervsdrivende, som er forælder til et barn under 14 år, der er konstateret smittet med
covid-19 og af denne årsag ikke kan komme i dagtilbud, skole eller institution mv., har ret til bar-
selsdagpenge til pasning af barnet.
I barselslovens § 26 c er der fastsat regler om, at Udbetaling Danmark efter §§ 26 a og 26 b for for-
skellige perioder mellem den 31. december 2020 og 28 februar 2022 kan udbetale barselsdagpenge
for sammenlagt op til 10 fraværsdage vedrørende det enkelte barn.
2.5.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
12
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af barselsloven (26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre m.v.)
For at sikre at barselsloven alene indeholder regler, som har indholdsmæssig betydning, foreslås
reglerne om den midlertidige ret til barselsdagpenge til brug til pasning af børn, der som følge af
covid-19 ikke kunne komme i institution m.v., ophævet.
Dette skal ses i lyset af, at den seneste periode med ret til barselsdagpenge efter §§ 26 a og 26 b ud-
løb den 28. februar 2022.
3. Forholdet til databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
Ifm. soloforælders anmodning om tildeling af 13 uger til nærtstående skal UDK behandle oplysnin-
ger om nærtståendes navn og cpr.nr., som er afgivet af en anden, nemlig soloforælderen. I forvejen
behandler Udbetaling Danmark sådanne oplysninger i forbindelse med overdragelse af orlov til so-
ciale forældre og nærtstående, når f.eks. en soloforælder vil overdrage orlov til en nærtstående eller
en social forælder. Ud over oplysningen om, at ansøger har fået flerlinger – er der ikke nye oplys-
ninger, der skal behandles ift. de oplysninger; udbetaling Danmark behandler i forvejen om foræl-
dre, der ikke har flerlinger. Disse oplysninger indhentes i CPR-registeret, hvis børnene er født i
Danmark. Hvis børnene ikke er født i Danmark, skal der bruges dokumentation fra forælderen om
forældreskaber til levendefødte flerlinger. Hvis der er tale om adoption, vil Udbetaling Danmark
mange tilfælde skulle indhente dokumentation fra adoptanten (adoptanterne for, at betingelserne om
ret til den ekstra orlov er opfyldt.
4. Konsekvenser for opfyldelse af FN’s verdensmål
Lovforslaget vurderes at understøtte opfyldelsen af FN’s verdensmål 5.4 om, at ulønnet omsorgsar-
bejde og arbejde i hjemmet skal anerkendes og værdsættes gennem tilgængelighed af offentlige ser-
viceydelser, infrastruktur og politikker for social beskyttelse samt ved at fremme delt ansvar i hjem-
met og familien, som nationalt passende. Lovforslaget tilskynder således til, at forældrene tager
mere orlov sammen mens børnene er helt små og på den understøtter, at både mænd og kvinder ta-
ger del i omsorgsforpligtelser i familien, hvilket på sigt vil kunne bidrage til mere ligestilling mel-
lem mænd og kvinder på arbejdsmarkedet og i familien.
5. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes at medføre merudgifter til barselsdagpenge som følge af, at der indføres en ret
til ekstra 26 ugers fravær med barselsdagpenge til forældre, som får mindst to levendefødte børn
ved samme fødsel.
Lovforslaget skønnes samlet set at medføre merudgifter for det offentlige (før skat og tilbageløb) på
47,6 mio. kr. i 2024 og 79,0 mio. kr. i 2025 og frem, jf. nedenstående
tabel 1.
De ekstra ugers barsel skal administreres i Udbetaling Danmark, der forventer udgifter til imple-
mentering, herunder it-udvikling og løbende drift. Udbetaling Danmark vil i 2. og 3. kvartal 2024
administrere ordningen manuelt, hvorefter de forventeligt fra 4. kvartal 2024 vil være klar med IT-
understøttelse af ordningen.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at der vil være udgifter i Udbetaling Danmark til systemud-
vikling, implementering og drift i 2024 på 21,5 mio. kr., mens der fra 2025 og frem årligt vil være
udgifter til drift på 2,7 mio. kr. i 2025 jf.
tabel 1.
En mindre andel af midlerne i 2024, kan blive
brugt på systemudvikling allerede i 2023.
13
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af barselsloven (26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre m.v.)
2762488_0014.png
Skøn over de økonomiske konsekvenser af lovforslaget er behæftet med usikkerhed, som knytter sig
til forventningerne til den fremadrettede anvendelse af de ekstra barselsuger samt til den løbende
konsolidering af skøn over implementerings- og it-udgifter.
Tabel 1: Samlede økonomiske konsekvenser af lovforslaget (2024-pl.)
2024
2025
Samlede konsekvenser før skat og til-
47,6
79,0
bageløb
26,1
76,3
Heraf stat
21,5
2,7
Heraf kommuner
Samlede konsekvenser efter skat og
53,5
96,2
tilbageløb
32,0
93,5
Heraf stat
21,5
2,7
Heraf kommuner
Anm: Eventuelle afvigelser skyldes afrundinger.
2026
79,0
76,3
2,7
96,2
93,5
2,7
2027
79,0
76,3
2,7
96,2
93,5
2,7
De skønnede økonomiske konsekvenser af lovforslaget tages der afsæt i, at ca. 1.000 tvillingepar
fødes hvert år i Danmark. De samlede økonomiske konsekvenser afhænger blandt andet af, hvor
mange af de 26 ekstra uger forældrene anvender. Det er lagt til grund, at ca. 75 pct. af forældrene
vil gøre brug af alle de 26 uger inden for barnets 1. leveår.
Det vurderes, at det alene vil være en meget lille andel af de forældre, der får mindst to levende-
fødte børn ved samme fødsel, vil have ret til løn under de ekstra ugers orlov. Derfor vurderes det, at
familiernes samlede indkomst reduceres ved forslaget, hvorved statens indtægter fra skat og tilbage-
løb også reduceres. Samlet set skønnes lovforslaget derfor at medføre offentlige merudgifter på
knap 96,2 mio. kr. (2024-pl) efter skat og tilbageløb fra fuldt indfaset fra 2025.
Arbejdsudbuddet skønnes med aftalen at blive reduceret med cirka 100 personer i 2024 og cirka
250 fuldtidspersoner årligt fra 2025 og frem. Reduktionen i arbejdsudbuddet kan henføres til de 26
ugers ekstra barsel, som medfører, at forældrene får ret til orlov med barselsdagpenge i længere tid,
end hvad tilfældet er efter hidtil gældende regler.
De kommunaløkonomiske konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med kommunerne. Lov-
forslaget har ikke økonomiske konsekvenser for regionerne.
5.1. Lovforslagets overholdelse af principperne for digitaliseringsklar lovgivning
Ved udarbejdelsen af lovforslaget har de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning været
overvejet.
Det er beskæftigelsesministeriets vurdering, at lovforslagets del om ekstra ugers fravær med bar-
selsdagpenge følger de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning, idet lovforslaget understøt-
ter, at administrationen af den foreslåede ret til ekstra uger med ret til barselsdagpenge kan ske digi-
talt og primært ved brug af de data, it-systemer og offentlig infrastruktur, der allerede i dag anven-
des i sager efter barselsloven.
14
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af barselsloven (26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre m.v.)
Forslaget lever i det væsentligste op til princip 1 om enkle og klare regler, idet der sker en ligede-
ling af den ekstra ret til fravær ved barsel som følge af tvillinger og ugerne som udgangspunkt ikke
kan overdrages. De øvrige principper for digitaliseringsklar lovgivning synes ikke relevante. Det
bemærkes i øvrigt, at håndteringen af data vil ske i overensstemmelse med gældende regler inden
for området, herunder reglerne i databeskyttelsesforordningen.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget om 26 ugers ekstra fravær og barselsdagpenge skønnes at medføre mindre økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet, da forslaget skønnes at berøre ca. 1.000 familier om året. Disse kon-
sekvenser vurderes at være langt under 4 mio. kr., hvorfor de ikke kvantificeres nærmere.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
8. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
9. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Forslaget har ingen EU-retlige konsekvenser.
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den xx. x 202x til den xx. xx 202x været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Adoption og Samfund, Adoptionspolitisk Forum, Adoptionsnævnet, Akademikernes
Centralorganisation (AC), Ankenævnet for ATP, Ankestyrelsen, Amnesty International, Arbejdsløs-
hedskassen ASE, Arbejdsmarkedets TillægsPension (ATP), Business Danmark, Børnenes bureau,
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU),
Dansk Teater, Danske A-kasser, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter, Dare Danmark,
Datatilsynet, Det Faglige Hus, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Artistforbund, Dansk Er-
hverv, Dansk Industri (DI), Dansk Journalistforbund (DJ), Dansk Kvindesamfund, Dansk Musiker-
forbund, Dansk Skuespillerforbund, Dansk Socialrådgiverforening, Danske A-kasser, Danske Ad-
vokater, Danske Arveretsadvokater, Danske Familieadvokater, Danske Regioner, Delebarn.dk, Den
Danske Dommerforening, DIA (Danish International Adoption), Fagbevægelsens Hovedorganisa-
tion (FH), Fagligt selskab for sundhedsplejersker, Familiepolitisk Netværk, Familieretshuset, Fi-
nansforbundet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), Foreningen Far, Foreningen Mistet
Barn, Forhandlingsfællesskabet, Forum for Mænds Sundhed, Forældre & Fødsel, Frie Funktionæ-
rer, Gartneri-, Land og Skovbrugets Arbejdsgivere (GLS-A), Ingeniørforeningen (IDA), Institut for
Menneskerettigheder (IMR), Jordemoderforeningen, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomst-
ansatte (KTO), Kommunernes Landsforening (KL), Kompetencecenter for Amning, Kristelig Ar-
15
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af barselsloven (26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre m.v.)
2762488_0016.png
bejdsgiverforening (KA), Kristelig Fagbevægelse (KRIFA), Kvinderådet, KVINFO, Landsforenin-
gen Børn og Samvær, Landsforeningen Spædbarnsdød, Landsforeningen Ufrivilligt barnløse, Le-
derne, LGBT+ Danmark, LGBT Komiteen, Mødrehjælpen, Producentforeningen, Pårørende i Dan-
mark, Red Barnet, Retspolitisk Forening, Sind – Landsforeningen for psykisk sundhed, SMV Dan-
mark, Sundhedskartellet, Tænketanken Adoption, Udbetaling Danmark og Ældre Sagen.
12. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre- Negative konsekvenser/mer-
udgifter (hvis ja, angiv om-
udgifter (hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør »Ingen«) fang/Hvis nej, anfør »In-
gen«)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Stat: Ingen
Kommuner: Ingen
Regioner: Ingen
Ingen
Stat: 0,7 mio. kr.
Kommuner: Ingen
Regioner: Ingen
Stat: Ingen
Kommuner:
Lovforslaget skønnes at
medføre økonomiske og ad-
ministrative konsekvenser
for Udbetaling Danmark til
håndtering af orlov til tvillin-
geforældre
Regioner: Ingen
Ingen
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Administrative konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for Ingen
borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet
EU-regulering/ Går videre end
Ingen
Ingen
Begrænsede
Ingen
Ingen
Ingen
Ja
Nej
X
16
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af barselsloven (26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre m.v.)
2762488_0017.png
minimumskrav i EU-regulering
(sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af den gældende bestemmelse i § 9, stk. 1, i barselsloven, at efter den 10. uge efter
fødslen eller modtagelse af barnet har hver af forældrene ret til fravær i 32 uger.
Efter § 10 har hver af forældrene ret til at forlænge fraværet efter § 9 fra 32 uger til 40 uger. Be-
skæftigede lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende har ret til at forlænge fraværet efter § 9
fra 32 uger til 46 uger.
I visse situationer kan en forælder have behov for at forlænge retten til fravær i 32 uger efter § 9 for
at have nok fravær i forhold til de overdragne eller tildelte uger med ret til barselsdagpenge.
Det foreslås i § 10, stk. 1, 1. og 2. pkt., at fra 32 uger til 40 uger ændres til fra 32 uger og op til 40
uger og fra 32 uger til 46 uger ændres til fra 32 uger og op til 46 uger.
Forslaget betyder, at forældre retmæssigt vil kunne forlænge deres ret til fravær efter § 9 med det
antal uger, som forælderen ønsker at afholde, dog kun op til 8 uger, og hvis forælderen er lønmodta-
ger eller selvstændig, kan fraværet forlænges op til 14 uger.
Hvis forældrene f.eks. ikke boede sammen på fødselstidspunktet, har bopælsforælderen, hvis denne
har eneforældremyndighed over barnet udover retten til barselsdagpenge efter § 21, stk. 1, for fra-
vær efter § 9, ret til yderligere 22 uger med barselsdagpenge, jf. § 21 b, stk. 1. For morens vedkom-
mende vil de 32 ugers fraværsret efter § 9 ikke dække hele dagpengeperioden, som vil være 14 uger
efter § 21 og yderligere 22 uger efter § 21 b. Moren vil med forslaget kunne varsle en forlængelse af
fraværet over for sin arbejdsgiver, så fraværet forlænges fra 32 uger til de 36 uger, som der er ret til
barselsdagpenge i. Efter de gældende regler ville moren alene kunne varsle en forlængelse af fravæ-
ret fra 32 uger til 40 uger, og moren ville derfor kunne stå med 4 ugers fravær uden barselsdag-
penge.
Som følge af, at reglerne om at udstrække barselsdagpengene i forhold til den forlængede fraværs-
periode blev ophævet ved lov nr. 343 af 22. marts 2022, vil lønmodtageren kunne kombinere en ret-
mæssig forlængelse af fraværet efter § 10 med en retsmæssig udskydelse af 5 ugers fravær efter §
11, hvilket ikke var tilfældet efter de tidligere regler. Se hertil Ankestyrelsens principmeddelelse
88-19.
Det betyder, at lønmodtageren vil kunne varsle en forlængelse af fraværet efter forslaget med et an-
tal uger og vil samtidig efter § 11 kunne varsle, at 5 af ugerne udskydes til afholdelse på et senere
og ikke nødvendigvis fastsat tidspunkt. En lønmodtager vil endvidere kunne aftale en udskydelse af
17
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af barselsloven (26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre m.v.)
et andet antal uger. Det fremgår således af § 12, stk. 3, at i forbindelse med aftale om delvis genop-
tagelse af arbejdet under fravær kan det aftales, at fraværsretten forlænges med den tid, hvori arbej-
det har været genoptaget.
Til nr. 2
Efter barselslovens regler er forældres ret til orlov og barselsdagpenge i forbindelse med en fødsel
eller adoption uafhængig af, om de får et eller to børn ved samme fødsel/adoption.
Det fremgår af den gældende bestemmelse i § 14 a, stk. 1, i barselsloven, at forældre, der får tre el-
ler flere børn ved samme fødsel, har ret til ekstra fravær i 26 uger tilsammen. Efter § 14 a, stk. 2,
skal fraværet holdes inden 18 måneder efter fødslen. Forældrene aftaler selv fordelingen af de 26
ugers fravær. Forældrene kan f.eks. vælge, at de hver afholder 13 ugers fravær, eller at den ene af-
holder alle 26 uger. Hvis børnene kun har én forælder, er forælderen omfattet af § 21 c, og denne
forælder har ret til alle 26 ugers fravær efter § 14 a, stk. 1.
Fraværet efter § 14 a, stk. 1, kan ikke overdrages til en social forælder, jf. § 23 b, stk. 1 -3, eller til
et nærtstående familiemedlem, jf. § 23 c, stk. 1, modsætningsvis.
Fraværet efter § 14 a er ikke omfattet af lovens § 12, hvorefter en beskæftiget lønmodtager efter af-
tale med arbejdsgiveren kan genoptage arbejdet helt eller delvis under fravær efter §§ 6-11.
Efter barselslovens § 20 er der ret til barselsdagpenge i den fulde fraværsperiode på 26 uger efter §
14 a, hvis betingelserne for ret til barselsdagpenge i øvrigt er opfyldt, herunder beskæftigelseskra-
vet. Den forælder, der gør brug af fraværet efter § 14 a, skal således opfylde betingelserne for at
have ret til barselsdagpenge under fraværet.
Det er en betingelse for ret til barselsdagpenge under fravær efter § 14 a, at beskæftigelseskravet i
barselslovens §§ 27 eller 28 er opfyldt. Kravet skal som udgangspunkt være opfyldt ved påbegyn-
delsen af den enkelte fraværsperiode, jf. § 29, stk. 1, 1. pkt. Det fremgår videre af § 29, stk. 1, 2.
pkt., at for en forælder, der har holdt fravær efter §§ 6-9, og som fortsat er dagpengeberettiget ledig,
lønmodtager i beskæftigelse eller selvstændig erhvervsdrivende, anses beskæftigelseskravet dog for
opfyldt i forhold til efterfølgende fraværsperioder, der påbegyndes indtil 1 år efter barnets fødsel
eller modtagelse.
En forælder, der er lønmodtager, og som ønsker at udnytte sin ret til fravær efter § 14 a, stk. 1, skal
med 6 ugers varsel efter fødslen underrette sin arbejdsgiver om tidspunktet for fraværets begyndelse
og om længden heraf, jf. § 15, stk. 4.
Hvis børnene kun har én forælder, er forælderen omfattet af § 21 c, og denne forælder har ret til alle
26 ugers fravær efter § 14 a, stk. 1, med barselsdagpenge efter § 20.
Det fremgår af den gældende bestemmelse i § 24, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte nær-
mere regler om ret til dagpenge efter §§ 18-23 og regler om administrationen efter §§ 23 a-23 c om
en forælders ret til at overdrage uger med barselsdagpenge til sociale forældre og til et nærtstående
familiemedlem og om krav til dokumentationen.
18
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af barselsloven (26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre m.v.)
Det skal bemærkes, at forældre, der udnytter deres ret til fravær efter barselslovens § 14 a, er omfat-
tet af de samme beskyttelsesbestemmelser i ligebehandlingsloven som forældre, der udnytter deres
ret til fravær efter barselslovens §§ 6-14.
Det foreslås, at § 14 a affattes på ny.
Det foreslås i
§ 14 a, stk. 1, 1. pkt.,
at forældre, der får to eller flere levendefødte børn ved samme
fødsel, hver har ret til ekstra fravær i 13 uger.
Forslaget betyder, at forældre til flerlinger ud over deres ret til fravær efter §§ 7 - 9 vil få ret til
yderligere 13 ugers fravær hver. Forslaget vil derfor også omfatte forældre, som i dag er omfattet af
den gældende § 14 a, dvs. forældre, der får tre eller flere børn ved samme fødsel.
Der vil være ret til barselsdagpenge under fraværet, hvis forældrene opfylder betingelserne herfor,
herunder beskæftigelseskravet i §§ 27 eller 28 og den grundlæggende betingelse om, at orloven skal
bruges sammen med barnet. Dette kræver ikke en ændring af § 20, da bestemmelsen allerede inde-
holder en henvisning til § 14 a.
Formålet med forslaget er at give forældre, der får mindst to levendefødte børn ved samme fødsel,
mulighed for at holde en større del af orloven sammen, mens børnene er små, og hvor omsorgen for
børnene er særligt krævende, uden at det samtidig betyder, at orlovsperioden med ret til barselsdag-
penge afkortes som følge af forældrenes samtidige orlovsafholdelse.
I forhold til, om der er tale om levendefødte børn, vil anmeldelsen herom skulle lægges til grund, jf.
den gældende bekendtgørelse nr. 1144 af 30. september 2010 om anmeldelse af fødsler. Ved fødsel
i udlandet vil forældrene skulle dokumentere, at der er tale om flere børn født ved samme fødsel, jf.
nedenfor i bemærkningerne til den foreslåede stk. 7.
For forældre, der får mindst to levendefødte børn ved samme fødsel, vil forslaget således betyde, at
forældrene, der efter gældende regler som udgangspunkt hver har ret til 24 ugers fravær med bar-
selsdagpenge efter fødslen, jf. § 7, stk. 1 og 3, og § 9, jf. §§ 20 og 21, stk. 1, vil få mulighed for at
kunne afholde 26 ugers orlov samtidig, ud over de 2 uger efter § 7, uden at perioden med barsels-
dagpenge efter gældende regler bliver forkortet. Forældrene vil dermed kunne være sammen om at
passe børnene, mens børnene er helt små.
Eksempel
En mor holder 10 ugers fravær efter § 7, stk. 1. Faren eller medmoren vil i samme periode kunne
holde sine 2 ugers fravær efter § 7, stk. 3, og supplere med 8 uger efter den foreslåede § 14 a. Her-
efter påbegynder moren sit fravær efter § 9 i 5 uger, hvor faren også kan holde sit resterende fravær
efter den foreslåede § 14 a. Faren eller medmoren påbegynder herefter 13 ugers fravær efter § 9,
hvor moren samtidig kan holde sit fravær efter den foreslåede § 14 a. Fra uge 29 vil forældrene
kunne holde det resterende fravær med barselsdagpenge på skift til og med uge 46.
Hvis børnene kun har én forælder, er forælderen omfattet af § 21 c, og denne forælder får ret til sine
egne 13 ugers fravær med barselsdagpenge efter den foreslåede § 14 a, stk. 1, 1. pkt., og den gæl-
dende § 20.
19
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af barselsloven (26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre m.v.)
Det foreslås i
§ 14 a, stk. 1, 2. pkt.,
at adoptanter, som adopterer mindst to børn født ved samme
fødsel, hver har ret til ekstra fravær i 13 uger, hvis børnene på tidspunktet for modtagelsen er under
1 år.
Forslaget betyder, at adoptanter vil få en tilsvarende mulighed som biologiske forældre for at holde
orlov sammen i den første tid, mens adoptivbørnene er små.
Der vil være ret til barselsdagpenge under fraværet, hvis forældrene opfylder betingelserne herfor,
herunder beskæftigelseskravet i §§ 27 eller 28 og den grundlæggende betingelse om, at orloven skal
bruges sammen med barnet. Dette kræver ikke en ændring af § 20, da bestemmelsen allerede inde-
holder en henvisning til § 14 a.
Forslaget betyder, at adoptanter til flerlinger, der efter gældende regler som udgangspunkt hver har
ret til 24 ugers fravær med barselsdagpenge efter modtagelsen af børnene, jf. § 8, stk. 6 og 7, jf. §§
20 og 21, stk. 1, vil kunne afholde 26 ugers orlov samtidig, uden at perioden med barselsdagpenge
efter gældende regler vil blive forkortet, og dermed være sammen om at passe børnene, mens de er
helt små.
Det vil være en betingelse, at adoptivbørnene er født ved samme fødsel. Forslaget omfatter således
ikke andre søskende, som er modtaget på samme tid.
Det vil desuden være en betingelse, at børnene er under 1 år ved modtagelsen.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til den foreslåede § 14 a, stk. 1, 1. pkt.
Det foreslås i
§ 14, stk. 2, 1. pkt.,
at en forælder eller adoptant helt eller delvist kan overdrage sin ret
til fravær efter stk. 1 til en social forælder, jf. § 23 a, stk. 3.
Forslaget betyder, at flerlingeforældre i først og fremmest lgbt+ familier helt eller delvist vil kunne
overdrage deres ret til fravær til en social forælder. Det vil herunder også være muligt for en foræl-
der at overdrage sin ret til fravær til mere end én social forælder.
Begge forældre eller adoptanter vil have mulighed for at overdrage alle de ekstra uger efter det fore-
slåede stk. 1 til flere sociale forældre; dog vil hver social forælder højst kunne afholde 13 ugers eks-
tra fravær efter det foreslåede stk. 1, jf. nedenfor.
Der vil være ret til barselsdagpenge under fraværet, hvis den sociale forælder opfylder betingelserne
herfor, herunder beskæftigelseskravet i §§ 27 eller 28 og den grundlæggende betingelse om, at orlo-
ven bruges sammen med barnet. Dette kræver ikke en ændring af § 20, da bestemmelsen allerede
indeholder en henvisning til § 14 a.
Forslaget betyder endvidere, at en forælder, som er socialt sikret i Danmark, men ikke opfylder be-
skæftigelseskravet - f.eks. fordi personen er ydelsesmodtager eller er studerende og dermed ikke
selv kan afholde orlov med barselsdagpenge - vil kunne råde over retten til fravær ved at overdrage
ugerne til en social forælder. Den sociale forælder vil så kunne afholde orlov med retten til de over-
førte uger med barselsdagpenge, hvis den sociale forælder opfylder beskæftigelseskravet i §§ 27 el-
ler 28.
20
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af barselsloven (26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre m.v.)
Det foreslås i
§ 14 a, stk. 2, 2. pkt.,
at en social forælder ikke kan afholde mere end i alt 13 ugers
fravær, der er overdraget efter denne bestemmelse eller tildelt efter stk. 3.
Forslaget betyder, at en social forælder – ligesom en retlig forælder og en adoptant – højst kan af-
holde 13 ekstra ugers orlov efter § 14 a. Det vil derfor ikke være muligt, at begge forældre overdra-
ger hele orloven til samme sociale forælder, men begge forældre vil kunne overdrage orloven del-
vist, så længe den overdragede orlov til samme sociale forælder ikke overstiger 13 uger. Det vil hel-
ler ikke være muligt, at en social forælder både afholder egen tilkendt orlov efter den foreslåede stk.
3, jf. nedenfor, og de ekstra 13 ugers orlov overdraget fra en soloforælder efter den foreslåede stk.
2.
Det foreslås i
§ 14, stk. 3, at
en forælder eller adoptant, som er omfattet af forslagets stk. 1 og § 21
c, og som opfylder beskæftigelseskravet i §§ 27 eller 28, kan ansøge om, at der tildeles op til 13
ugers fravær til et nærtstående familiemedlem, jf. § 23 c, stk. 2, eller en social forælder, jf. § 23 a,
stk. 3.
Forslaget betyder, at en soloforælder – der får ekstra 13 uger efter den foreslåede § 14 a, stk. 1 –
yderligere vil kunne ansøge om, at der tildeles op til 13 ekstra uger til et (eller flere) nærtstående
familiemedlemmer eller social forælder. Der kan højst tildeles i alt 13 ekstra uger til nærtstående
familiemedlemmer/sociale forældre. I familier med soloforældre vil der dermed også potentielt
kunne være to personer til at varetage omsorgen for børnene, mens børnene er helt små.
Forslaget er ikke til hinder for, at de 13 tildelte uger kan deles mellem flere nærtstående og/eller so-
ciale forældre.
Henvisningen til § 21 c betyder, at den foreslåede bestemmelse både vil gælde, hvis børnene kun
har én forælder på tidspunktet for fødslen eller modtagelsen, og f.eks. hvis den ene forælder dør ef-
ter barnets fødsel, men inden børnene er 1 år – hvor den efterlevende forælder dermed vil kunne an-
søge om, at der tildeles op til 13 ugers fravær til et eller flere nærtstående familiemedlemmer/soci-
ale forældre.
Der vil være ret til barselsdagpenge under fraværet, hvis den nærtstående/sociale forælder opfylder
betingelserne herfor, herunder på afholdelsestidspunktet opfylder beskæftigelseskravet i §§ 27 eller
28 og den grundlæggende betingelse om, at orloven bruges sammen med barnet. Dette kræver ikke
en ændring af § 20, da bestemmelsen allerede indeholder en henvisning til § 14 a.
Det vil endvidere være en betingelse for, at der kan ske tildeling af op til 13 ugers ekstra orlov, at
soloforælderen på ansøgningstidspunktet opfylder beskæftigelseskravet i §§ 27 eller 28.
Det foreslås i
§ 14 a, stk. 4,
at efter aftale med arbejdsgiveren kan en beskæftiget lønmodtager gen-
optage arbejdet delvis under fraværet og i den forbindelse aftale, at fraværsretten forlænges med
den tid, hvori arbejdet har været genoptaget, jf. dog den foreslåede stk. 5.
Det betyder, at en lønmodtager vil have samme mulighed for, efter aftale med sin arbejdsgiver, at
genoptage arbejdet delvist og aftale forlængelse af fraværet, som for andre typer fravær, jf. barsels-
lovens § 12, stk. 2. Det samme vil gælde for en adoptant. Forslaget skal desuden ses i sammenhæng
med forslaget til § 14 a, stk. 6, hvorefter lønmodtageren ensidigt kan varsle fraværet til afholdelse
enten i en sammenhængende periode eller i opdelte perioder på fuld tid.
21
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af barselsloven (26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre m.v.)
Henvisningen til stk. 5 betyder, at fraværet under alle omstændigheder vil skulle være afholdt, inden
børnene fylder 1 år, hhv. inden 1 år efter modtagelsen af børnene.
Det betyder endvidere, at en social forælder, der har fået overdraget fravær efter den foreslåede § 14
a, stk. 2, og en nærtstående eller en social forælder, der er blevet tildelt fravær efter den foreslåede §
14 a, stk. 3, også vil have mulighed for, efter aftale med deres arbejdsgiver, at genoptage arbejdet
delvist og aftale forlængelse af fraværet. Også i de tilfælde vil fraværet dog under alle omstændig-
heder skulle være afholdt, inden børnene fylder 1 år, hhv. inden 1 år efter modtagelsen af børnene.
En selvstændig vil ligeledes kunne genoptage arbejdet delvis under fraværet og forlænge retten til
barselsdagpenge efter § 5, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 427 af 5. april 2022 om ret til barselsdagpenge
for forældre til et barn, der er født eller modtaget fra den 2. august 2022, som ændret ved bekendt-
gørelse nr. 181 af 24 februar 2023, jf. dog den foreslåede stk. 5.
En selvstændig vil endelig på samme måde som en lønmodtager kunne holde fuldt fravær ad flere
omgange, så længe fraværet holdes inden 1 år efter fødslen eller modtagelse af børnene.
Barselslovens § 22 samt de regler, der er fastsat i nævnte bekendtgørelse med hjemmel i § 22, stk.
3, regulerer udbetalingen af barselsdagpenge, når arbejdet er delvist genoptaget.
Det foreslås i
§ 14 a, stk. 5, 1. pkt.,
at fraværet efter den foreslåede stk. 1, 1. pkt., skal holdes inden
1 år efter fødslen.
Forslaget betyder, at forældrene som udgangspunkt hver især frit vil kunne placere de 13 ugers fra-
værsret inden for 1 års perioden. Der vil således ikke være en egentlig rækkefølge for afholdelsen af
fravær efter den foreslåede § 14 a i forhold til forældrenes fraværsret efter § 9, men fraværet efter §
14 a vil skulle være afholdt inden 1 år efter fødslen. 1-årsgrænsen gælder uanset evt. barselshindrin-
ger m.v., herunder også, hvis et af børnene f.eks. bliver indlagt på hospital.
Fraværet vil ikke nødvendigvis skulle holdes i en sammenhængende periode. En lønmodtager vil
således kunne varsle fraværet til afholdelse i flere perioder på samme måde som fravær efter § 9.
Fraværsretten efter § 14 a vil i modsætning til fravær efter § 9 ikke kunne forlænges eller udskydes
til afholdelse senere end 1 år efter barnets fødsel, når arbejdet genoptages under en fraværsperiode.
En beskæftiget lønmodtager vil imidlertid kunne aftale med sin arbejdsgiver, at arbejdet genoptages
delvist og i den forbindelse aftale, at fraværet forlænges i forhold til det genoptagede arbejde, jf.
den foreslåede stk. 4, så længe fraværet ikke udstrækkes ud over 1 årsperioden.
Det foreslås i
§ 14 a, stk. 5, 2. pkt.,
at fraværet efter den foreslåede stk. 1, 2. pkt., skal holdes inden
1 år efter modtagelsen af børnene.
Forslaget betyder, at adoptanterne som udgangspunkt hver især frit vil kunne placere de 13 ugers
fraværsret inden for 1 års perioden efter modtagelsen af adoptivbørnene. Der vil således ikke være
en egentlig rækkefølge for afholdelsen af fravær efter den foreslåede § 14 a i forhold til forældrenes
fraværsret efter § 9, men fraværet efter § 14 a vil skulle være afholdt inden 1 år efter modtagelsen af
børnene.
22
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af barselsloven (26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre m.v.)
2762488_0023.png
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til den foreslåede § 14 a, stk. 5, 1. pkt.
Det foreslås i
§ 14 a, stk. 5, 3. pkt.,
at overdraget fravær efter den foreslåede stk. 2 og tildelt fravær
efter den foreslåede stk. 3 skal afholdes inden for samme perioder som angivet i 1. og 2. pkt.
Forslaget betyder, at sociale forældre og nærtstående vil skulle afholde den overdragede eller til-
delte orlov inden for samme periode som de retlige forældre.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til den foreslåede § 14 a, stk. 5, 1. pkt.
Det foreslås
i § 14 a, stk. 6, 1. pkt.,
at en lønmodtager, der ønsker at udnytte retten til fravær efter
stk. 1 eller overdraget fravær efter stk. 2, skal underrette sin arbejdsgiver herom efter fristerne fast-
sat i § 15, stk. 3–5.
Forslaget betyder, at det sikres, at der vil være samme varslingsfrister over for en arbejdsgiver for
afholdelse af fravær efter § 14 a for forældre og adoptanter, som i øvrigt gælder for forældres og
adoptanters afholdelse af fravær. Forslaget betyder endvidere, at det sikres, at der vil være samme
varslingsfrist over for en arbejdsgiver for afholdelse af overdraget orlov efter § 14 a, stk. 2, som i
øvrigt gælder for sociale forældres afholdelse af orlov.
Hvis fraværet ønskes afholdt inden for de første 10 uger efter fødselstidspunktet, vil lønmodtageren
skulle underrette arbejdsgiveren herom senest 4 uger før det forventede fødselstidspunkt, jf. fristen i
§ 15, stk. 3.
Hvis fraværet ønskes afholdt efter de første 10 uger efter fødselstidspunktet, vil lønmodtageren
skulle underrette arbejdsgiveren herom inden 6 uger efter fødslen, jf. fristen i § 15, stk. 4.
En far eller en medmor vil f.eks. kunne varsle 8 ugers fravær til afholdelse i forlængelse af de 2
ugers fravær efter § 7, stk. 3, senest 4 uger før det forventede fødselstidspunkt og herefter inden 6
uger efter fødslen varsle de resterende uger til afholdelse i forlængelse af de 8 uger eller på et senere
tidspunkt indenfor 1 års perioden.
En social forælder, der har fået overdraget fravær med barselsdagpenge efter forslaget, vil med
samme varsler skulle underrette sin arbejdsgiver, når fraværet holdes.
Adoptanter vil så vidt muligt skulle overholde samme frister, jf. § 15, stk. 5.
Det foreslås i
§ 14 a, stk. 6, 2. pkt.,
at en lønmodtager, som ønsker at udnytte tildelt fravær efter stk.
3, skal underrette sin arbejdsgiver herom efter fristen fastsat i § 23 c, stk. 3. Fristen efter denne be-
stemmelse er 8 uger uger, før orloven ønskes afholdt.
Forslaget betyder, at
det
sikres, at der vil være samme varslingsfrist over for en arbejdsgiver for af-
holdelse af tildelt orlov efter den foreslåede § 14 a, stk. 3, som i øvrigt gælder for nærtståendes af-
holdelse af orlov. En social forælder, der får tildelt orlov efter det foreslåede stk. 3, skal ligeledes
varsle afholdelse af denne orlov med en frist på 8 uger.
Det skal bemærkes, at reglerne i § 17 tilsvarende forudsættes at finde anvendelse.
23
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af barselsloven (26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre m.v.)
Det foreslås i
§ 14 a, stk. 7,
at beskæftigelsesministeren fastsætter regler om administrationen efter
bestemmelsen, herunder regler om krav til dokumentationen.
Der vil bl.a. blive fastsat regler om, at Udbetaling Danmark tildeler barselsdagpenge til forældre og
adoptanter efter den foreslåede § 14 a på grundlag af oplysningerne i CPR-registeret om børnenes
fødsel eller modtagelse, og om, hvordan der ansøges om de ekstra ugers barselsdagpenge efter den
foreslåede stk. 3. Der vil endvidere blive fastsat regler om, at hvis Udbetaling Danmark ikke kan
indhente oplysninger i CPR-registeret om, at der er født to eller flere levendefødte børn ved samme
fødsel eller adopteret mindst to børn født ved samme fødsel, vil forældrene skulle indsende den
nødvendige dokumentation til Udbetaling Danmark.
Der vil endvidere blive fastsat regler om, at en forælder, der ansøger om ekstra uger til et nærtstå-
ende familiemedlem efter den foreslåede stk. 3, konkret skal oplyse, hvem der er tale om.
Endelig vil den foreslåede § 14 a blive omfattet af bestemmelserne om administrationen efter §§ 23
a-23 c om en forælders ret til at overdrage uger med barselsdagpenge til sociale forældre og om
krav til dokumentationen for, at den person, der overdrages orlov med barselsdagpenge til, opfylder
betingelserne for at være social forælder eller et nærtstående familiemedlem, jf. den gældende be-
myndigelse i lovens § 24.
Til nr. 3
Det fremgår af barselslovens § 15, stk. 4, at en lønmodtager, der ønsker at udnytte sin ret til fravær,
jf. §§ 9, 10 og 14 a, eller overdraget orlov til afholdelse efter 10 uger efter fødslen, jf. § 7 a, stk. 2,
inden 6 uger efter fødslen eller modtagelsen af barnet skal underrette sin arbejdsgiver om tidspunk-
tet for fraværets begyndelse og om længden heraf.
Det foreslås i
§ 15, stk. 4, 1. pkt.,
at ændre henvisningen §§ 9, 10 og 14 a til: §§ 9 og 10.
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 2, hvor det foreslås, at § 14 a affattes på
ny. Der er i den foreslåede § 14 a, stk. 6, fastsat regler om, hvornår en lønmodtager, der ønsker at
udnytte retten til fravær efter § 14 a, skal underrette sin arbejdsgiver herom.
Til nr. 4
Det fremgår af barselslovens § 21, stk. 5, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om admi-
nistration af reglerne og krav til dokumentationen, herunder om overdragelse efter stk. 2, regler om
overdragelse af ret til barselsdagpenge fra den ene forælder i særlige situationer, hvor forælderen
selv er ude af stand til at overdrage orloven, og regler om tildeling af ekstra uger med barselsdag-
penge i særlige situationer, herunder i situationer, hvor det kun er den ene forælder, der er socialt
sikret i Danmark.
Efter gældende regler i § 17 i bekendtgørelse nr. 427 af 5. april 2022 om ret til barselsdagpenge for
forældre til et barn, der er født eller modtaget fra den 2. august 2022, som ændret ved bekendtgø-
relse nr. 181 af 24 februar 2023, kan Udbetaling Danmark, hvis kun den ene af barnets forældre er
omfattet af dansk lovgivning om social sikring, og forældrene bor sammen på fødselstidspunktet
eller på tidspunktet for modtagelsen af barnet ved adoption, efter ansøgning tildele ekstra 13 uger
24
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af barselsloven (26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre m.v.)
med barselsdagpenge ved fravær efter barselslovens §§ 9 eller 10 inden for 1 år efter barnets fødsel
eller modtagelse til den forælder, der er socialt sikret i Danmark, hvis det dokumenteres, at den an-
den forælder ikke i samme periode efter et andet lands lovgivning får udbetalt en offentlig forsør-
gelsesydelse under orlov.
Det foreslås i
§ 21, stk. 5,
at indsætte efter socialt sikret i Danmark, og om, i hvilket omfang uger
med udbetaling af en tilsvarende forsørgelsesydelse efter et andet lands lovgivning til den anden
forælder fratrækkes
Forslaget betyder, at det udtrykkeligt vil fremgå af § 21, stk. 5, at tildeling af ekstra uger med bar-
selsdagpenge i situationer, hvor det kun er den ene forælder, der er socialt sikret i Danmark, skal
ske i forhold til udbetaling af en tilsvarende forsørgelsesydelse efter et andet lands lovgivning til
den anden forælder.
Hjemlen forventes at vil blive udmøntet, så det fremgår, præcis for hvilken periode, forældrene skal
dokumentere, at den forælder, der ikke er socialt sikret i Danmark, ikke efter et andet lands lovgiv-
ning får udbetalt en offentlig forsørgelsesydelse, herunder i hvilket omfang eventuelle uger med ud-
betaling af en offentlig forsørgelsesydelse under orlov til den anden forælder skal fragå i antallet af
uger, der kan tilkendes. Hensigten med de regler, der fastsættes, vil være på den ene side at sikre, at
forældre, hvor kun den ene er socialt sikret i Danmark med ret til barselsdagpenge, tilsammen har
mindst 37 uger efter fødslen eller modtagelsen af barnet med barselsdagpenge og/eller en offentlig
forsørgelsesydelse fra et andet land, og på den anden side også at sikre, at de tilsammen ikke får ret
til flere uger, end hvis begge var socialt sikret med ret til barselsdagpenge i Danmark.
For at opnå dette, forventes der at blive fastsat regler om, at forældrene skal dokumentere, at i perio-
den mellem den 11. uge og frem til den 46. uge efter barnets fødsel eller modtagelse, ikke efter et
andet lands lovgivning bliver udbetalt en offentlig forsørgelsesydelse under orlov i mere end 9 uger.
Hvis den forælder, der ikke er socialt sikret i Danmark, får udbetalt en offentlig forsørgelsesydelse
under orlov i perioden i mere end 9 uger, vil antallet af uger ud over 9 uger med en offentlig forsør-
gelsesydelse skulle fragå i retten til ekstra uger.
F.eks. et forældrepar, hvor mor er socialt sikret i Danmark og har ret til barselsdagpenge, og far er
socialt sikret i et andet land. Mor har ret til barselsdagpenge i de første 2 + 8 uger, jf. barselslovens
§§ 7 og 20. Herefter har hun ret til barselsdagpenge i 14 uger, jf. barselslovens §§ 9 og 21. Hun vil
kunne søge om at få ret til 13 ekstra uger efter bekendtgørelsens § 17, så hun i alt har ret til 37 uger
med barselsdagpenge efter fødslen. Hun vil skulle dokumentere, at far ikke får udbetalt en offentlig
forsørgelsesydelse fra et andet land i mere end 9 uger i perioden mellem den 11. uge og frem til den
46. uge efter barnets fødsel eller modtagelse. Dvs. at hvis far får udbetalt en ydelse fra et andet land
i 9 uger, vil forældrene tilsammen kunne have ydelse indtil 46 uger efter fødslen eller modtagelsen
af barnet – svarende til, hvordan barselsdagpengene som udgangspunkt fordeles efter de gældende
regler, dvs. med 2+8+14=24 uger til mor og 24 uger til far, hvoraf fars første 2 uger skal afholdes
indenfor de første 10 uger. Hvis far får udbetalt en ydelse fra et andet land i f.eks. 18 uger i perio-
25
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af barselsloven (26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre m.v.)
den mellem den 11. uge og frem til den 46. uge, vil mor kunne få ekstra 4 uger, svarende til, at for-
ældrene tilsammen vil kunne have ydelse indtil 46 uger efter fødslen (mor 2+8+14+4=28 uger efter
fødslen, og far 18 uger = 46 uger efter fødslen eller modtagelsen af barnet.
Til nr. 5
I den gældende § 23 c i barselsloven om soloforældres ret til at overdrage orlov til en nærtstående er
der ikke henvist til lovens § 12, stk. 1 og 2, hvorefter en beskæftiget lønmodtager efter aftale med
arbejdsgiveren kan genoptage arbejdet helt eller delvis under fravær og i den forbindelse aftale, at
orloven forlænges med den tid, hvori arbejdet har været genoptaget.
Det foreslås i
§ 23 c, stk. 1,
at indsætte efter 1. punktum som nyt punktum, at efter aftale med ar-
bejdsgiveren kan en beskæftiget lønmodtager genoptage arbejdet delvis under dette fravær og i den
forbindelse aftale, at orloven forlænges med den tid, hvori arbejdet har været genoptaget.
Forslaget betyder, at det udtrykkeligt vil fremgå af § 23 c, at nærtstående, der har fået overdraget
orlov kan aftale med deres arbejdsgiver at afholde orloven på nedsat tid, og derved evt. udstrække
fraværsretten. Fraværet vil skulle afholdes inden 1 år efter barnets fødsel eller modtagelse.
Herved sikres nærtstående mulighed for fleksibel afholdelse af den overdragede orlov.
Forslaget skal desuden ses i sammenhæng med § 23 c, stk. 3, hvorefter lønmodtageren ensidigt kan
varsle fraværet til afholdelse på fuld tid ad flere omgange.
En selvstændig vil ligeledes kunne genoptage arbejdet delvis under fraværet og forlænge retten til
barselsdagpenge efter § 5, stk. 2, i barselsbekendtgørelsen, jf. dog den foreslåede stk. 5.
En selvstændig vil endelig på samme måde som lønmodtagere kunne holde fuldt fravær ad flere
omgange, så længe fraværet holdes inden 1 efter fødslen eller modtagelse af børnene.
Til nr. 6 og 7
I barselslovens §§ 26 a–26 c er fastsat regler om, at lønmodtagere i ansættelsesforhold samt selv-
stændige erhvervsdrivende, der opfylder lovens betingelser, i forskellige perioder mellem den 31.
december 2020 og den 28. februar 2022 havde en midlertidig ret til barselsdagpenge til brug for
pasning af børn, der grundet egen eller andres smitte med covid-19 ikke kunne komme i deres insti-
tution m.v.
Det foreslås, at reglerne ophæves, da reglerne ikke længere finder anvendelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 8
Det fremgår af den gældende § 29, stk. 1, 1. og 2. pkt., at betingelsen for udbetaling af barselsdag-
penge er, at beskæftigelseskravet i § 27 eller beskæftigelseskravet i § 28 er opfyldt ved påbegyn-
delse af den enkelte fraværsperiode. For en forælder, der har afholdt fravær efter §§ 6-9, og som
26
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af barselsloven (26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre m.v.)
fortsat er dagpengeberettiget ledig, lønmodtager i beskæftigelse eller selvstændig erhvervsdrivende,
anses beskæftigelseskravet dog for opfyldt i forhold til efterfølgende fraværsperioder, der påbegyn-
des indtil 1 år efter barnets fødsel eller modtagelse.
Det fremgår af den gældende § 29, stk. 1, 3. og 4. pkt., at påbegyndelsen af fravær efter § 13 ikke
anses for en ny fraværsperiode for forældre, der ved overgang til fravær efter § 13 udnytter en ret til
fravær efter §§ 6-9 eller 26 med ret til barselsdagpenge. Tilsvarende anses påbegyndelse af fravær
efter §§ 6-9 eller 26 ikke for en ny fraværsperiode for forældre, der ved overgang til fravær efter §§
6-9 eller 26 udnytter retten til fravær efter § 13 med ret til barselsdagpenge.
Det foreslås i
§ 29, stk. 1, 2. pkt.,
at indsætte eller § 14 a efter §§ 6-9 og i
3. og 4. pkt.
at indsætte §
14 a tre steder efter §§ 6-9.
Hermed omfattes den ekstra orlov med barselsdagpenge af § 29, stk. 1, 2. pkt., i forhold til opfyl-
delse af beskæftigelseskravet inden for det første år efter barnets fødsel, og dermed af de samme
regler, som også gælder for orlov efter §§ 6-9.
Forslaget betyder, at for en forælder, der har holdt fravær efter den foreslåede § 14 a, jf. lovforslaget
§ 1, nr. 2, og som fortsat er dagpengeberettiget ledig, lønmodtager i beskæftigelse eller selvstændig
erhvervsdrivende, vil beskæftigelseskravet anses for opfyldt i forhold til efterfølgende fraværsperio-
der, der påbegyndes indtil 1 år efter barnets fødsel eller modtagelse.
Forslaget betyder også, at sorgorlov efter § 13 i barselsloven i forlængelse af orlov efter forslaget,
som orlov efter §§ 6-9 og § 26, jf. gældende regler, heller ikke vil blive anset for at være en ny fra-
værsperiode, hvilket betyder, at den pågældende forælder dermed ikke vil skulle opfylde beskæfti-
gelseskravet igen for at få ret til barselsdagpenge under sorgorlov. Tilsvarende vil orlov efter forsla-
get, som påbegyndes i forlængelse af sorgorlov efter § 13, heller ikke vil blive anset for at være en
ny fraværsperiode.
Herved sikres de forældre, der vil have fravær efter forslaget med barselsdagpenge, også ret til bar-
selsdagpenge ved overgang til sorgorlov. Tilsvarende sikres forældrene efter en periode med sorg-
orlov, også ret til barselsdagpenge under orlov efter forslaget, som påbegyndes i forlængelse af
sorgorloven.
Til § 2
Det foreslås
i stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. maj 2024.
Forslaget betyder, at en forælder, der f.eks. ønsker at forlænge sin fraværsret med det antal uger,
som forælderen ønsker inden for de angivne rammer, vil kunne varsle det over for sin arbejdsgiver,
hvis varslet den 1. maj 2024 eller senere kan ske inden 6 uger efter barnets fødsel.
En forælder vil således kunne forlænge med op til 8 uger fra 32 til 40 uger, og lønmodtagere og
selvstændige vil kunne forlænge med op til 14 uger fra 32 til 46 uger.
27
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Lovudkast - Høring af lovforslag om ændring af barselsloven (26 ugers ekstra orlov til tvillingeforældre m.v.)
Det foreslås i
stk. 2,
at lovens § 1, nr. 2, 3 og 8, finder anvendelse for forældre, der får to eller flere
levendefødte børn ved samme fødsel, hvor mindst et af børnene er født den 1. maj 2024 eller senere,
og for adoptanter, som den 1. maj 2024 eller senere adopterer mindst to børn født ved samme fød-
sel. For forældre, der inden den 1. maj 2024 har fået tre eller flere børn ved samme fødsel, finder de
hidtil gældende regler om ret til ekstra fravær i tilsammen 26 uger anvendelse.
Forslaget betyder, at reglerne om ekstra uger til forældre, der får to eller flere børn ved samme fød-
sel, finder anvendelse, hvis blot ét af børnene er født eller modtaget den 1. maj 2024 eller senere. Er
begge eller alle børnene født eller modtaget før den 1. maj 2024, finder reglerne ikke anvendelse.
I forhold til forslagets øvrige bestemmelser er barnets fødselstidspunkt derimod ikke afgørende.
Lovforslaget gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet barselsloven ikke gælder for Færøerne og
Grønland.
Til § 3
Det foreslås, at for fødsler og adoptioner i perioden fra og med 1. maj til og med 25. juni 2024, hvor
orloven ønskes påbegyndt i denne periode, gælder varslingsfristen i § 14 a, stk. 6, ikke. Lønmodta-
geren varsler hurtigst muligt til arbejdsgiveren, hvornår denne orlov ønskes afholdt.
Forslaget betyder, at den almindelige varslingsfrist fraviges, idet retten til den ekstra orlov først vil
indtræde fra og med 1. maj 2024. I stedet skal varsling i overgangsperioden frem til loven har været
i kraft i 8 uger (den 25. juni 2024) og alle de almindelige varslingsfrister dermed kan overholdes,
ske hurtigst muligt.
28