Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 70
Offentligt
2806907_0001.png
NOTAT
Hovedkonklusioner fra afdækning af reglerne
for meget alvorligt syge i sygedagpengesy-
stemet
Januar 2024
J.nr. 23/07874
Indledning
Der er gennemført en afdækning af reglerne for meget alvorligt syge borgere på sy-
gedagpenge og jobafklaringsforløb. Den er gennemført i fire spor:
1. Kortlægning og beskrivelse af gældende regler.
2. Kvantitativ analyse af kommunernes brug af tilbud for borgere omfattet af hhv.
forlængelsesreglen om livstruende alvorlig sygdom samt standbyordningen.
3. Interessentinddragelse, herunder workshops i STAR og stormøde.
Afdækningen finder, at der kan være nogle udfordringer i det eksisterende syge-
dagpengesystem. Det omfatter fx komplekse regler og mange proceskrav. Derud-
over er der nogle strukturelle udfordringer i forhold til fx jobafklaringsforløb, re-
vurderingstidspunktet og den måde forlængelsesreglerne virker på. Udfordringerne
gælder på tværs af sygedagpengemodtagere. For de meget alvorligt syge finder af-
dækningen, at kun meget få kommer i beskæftigelsesrettede tilbud, hvor der ikke
tages hensyn til deres helbredsmæssige situation.
I følgende notat opsummeres hovedkonklusionerne fra afdækningens spor.
Hovedkonklusioner fra spor 1: Kortlægning og beskrivelse af
gældende regler
Der er i dag to regler i sygedagpengelovgivningen, som skal tage et særligt hensyn
til meget alvorligt syge:
Standbyordning
Forlængelse af sygedagpengeperioden ved livstruende alvorlig sygdom
Standbyordningen
Ordningen indebærer, at kommunens opfølgning kan ske uden kontakt til den syge-
meldte, hvis kontakt til den sygemeldte ikke er hensigtsmæssig eller mulig på
grund af personens helbredssituation.
Der er tilknyttet en diagnoseliste til standbyordningen, som betyder, at sygemeldte
med en diagnose på listen har ret til at vælge, om de vil deltage i kommunens op-
følgning eller være omfattet af standbyordningen. Sygemeldte, hvis diagnose ikke
fremgår af diagnoselisten kan blive omfattet af ordningen efter en konkret vurde-
ring i kommunen, herunder om sygdommen er livstruende.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 70: Orientering om kommende forhandlinger om kritisk gennemgang af Sygedagpengereformen, fra beskæftigelsesministeren
2806907_0002.png
Forlængelse af sygedagpengeperioden ved livstruende alvorlig sygdom
Forlængelsesreglen indebærer, at meget alvorligt syge borgere kan få forlænget ret-
ten til sygedagpenge uden tidsbegrænsning, hvis en læge ved revurderingstidspunk-
tet ved 22. sygedagpengeuge vurderer, at den sygemeldte aktuelt har en sygdom,
der er livstruende og alvorlig.
Standbyordningen samt forlængelsesreglen vedr. borgere med livstruende alvorlig
sygdom har været drøftet i de gennemførte workshops samt i det afholdte stor-
møde,
jf. nedenfor.
Hovedkonklusioner fra spor 2: Kvantitativ analyse af aktive til-
bud til alvorligt syge
Formålet med den kvantitative analyse var at afdække kommunernes brug af be-
skæftigelsesrettede tilbud for alvorligt syge på sygedagpenge og jobafklaringsfor-
løb. Alvorligt syge er defineret som personer, der er omfattet af forlængelsesreglen
vedr. livstruende alvorlig sygdom og/eller standbyordningen.
I det seneste år (2. kvartal 2022 til 1. kvartal 2023) har der været 460.000 personer
med et forløb på sygedagpenge
1
. Heraf var ca. 8.000 personer, svarende til 1,7 pct.
af alle personer med et sygedagpengeforløb, omfattet af standbyordningen eller
forlængelsesreglen vedr. livstruende alvorlig sygdom,
jf. tabel 1.
Tabel 1 Personer med et sygedagpengeforløb, 2. kvartal 2022
1. kvartal 2023
Personer med et sygedagpengeforløb
Antal personer
Antal sygedagpengeforløb, i alt
Antal med forlængelse pga. livs-
truende alvorlig sygdom eller om-
fattet af standbyordning
Andel med forlængelse pga. livs-
truende alvorlig sygdom eller om-
fattet af standbyordning
460.000
8.000
Delvis raskmel- Antal aktiverede Andel aktiverede
ding, andel
personer
personer
29 pct.
32 pct.
44.500
438
9,7 pct.
5,5 pct.
1,7 pct.
-
-
-
Anm.: Aktivering kan være ordinær uddannelse, vejledning og opkvalificering, løntilskud og virksomhedspraktik. Op-
gørelsen af delvis raskmelding inkluderer kun de personer, hvor perioden for delvis raskmelding overlapper
med perioden med forlængelse pga. livstruende alvorlig sygdom eller standby.
Kilde: Data med sygedagpengeforlængelser, sygedagpengedagpengemodtagere omfattet af standby ordningen og akti-
verede sygedagpengemodtagere og egne beregninger.
Tabel 1 viser desuden, at 32 pct. af de personer, som var omfattet af standbyordnin-
gen eller forlængelsesreglen vedr. livstruende alvorlig sygdom, var delvist rask-
meldt på et tidspunkt i perioden med alvorlig sygdom, samt at 5,5 pct. deltog i et
beskæftigelsesrettet tilbud (438 personer). Opgørelser viser, at der med beskæfti-
gelsesrettede tilbud enten er tale om vejledning og opkvalificering eller virksom-
hedspraktik.
1 Tallene adskiller sig fra jobindsats, hvor der er 448.000 personer. Forskellen skyldes, at jobindsats kun medtager
personer hvor der er udbetalt en ydelse. Forskelle kan fx skyldes arbejdsgiverbetalte perioder.
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 70: Orientering om kommende forhandlinger om kritisk gennemgang af Sygedagpengereformen, fra beskæftigelsesministeren
2806907_0003.png
Samlet set viser analysen, at der er en lille andel, som under deres alvorlige syg-
domsforløb deltager i beskæftigelsesrettede tilbud. De kommuner, som deltog på
workshoppen i STAR, angiver, at de vurderer det ofte er tilbud, som borgeren selv
ønsker, fx mestringsforløb eller andre tværfaglige forløb. Derudover har hverken
Ankestyrelsen, patientforeninger eller fagforeninger givet udtryk for, at de oplever
udfordringer med, at alvorligt syge borgere kommer i beskæftigelsesrettede tilbud.
Der er dermed ikke umiddelbart tegn på udfordringer med, at meget alvorligt syge
kommer i beskæftigelsesrettede tilbud uden hensyntagen til deres helbredssituation.
Konklusionerne fra interessentinddragelsen peger derimod på, at de tilfælde, hvor
meget alvorligt syge oplever at komme i klemme i sygedagpengesystemet typisk
opstår i andre situationer i sygedagpengeforløbet, fx ved overgangen til jobafkla-
ringsforløb, jf. nedenfor.
Hovedkonklusioner fra spor 3: Interessentinddragelse
Spor 3 i afdækningen består af interessentinddragelse i form af workshops i STAR
2
samt stormødet d. 15. september.
Interessentinddragelsen i spor 3 er resulteret i en bredere debat om sygedagpenge-
modtagere og systemet generelt end kun at omhandle de meget alvorligt syge i sy-
stemet.
Deltagerne på de afholdte workshops og stormødet pegede på, at ikke alle regler i
sygedagpengesystemet virker efter hensigten, og at nogle borgere derfor oplever at
komme i klemme i systemet.
Følgende input og problemstillinger var de, der hyppigst blev nævnt på workshops
og stormødet:
Overgangen fra sygedagpenge til jobafklaringsforløb er svær
Revurderingstidspunktet ved 22. sygedagpengeuge ligger for tidligt, og omfat-
tende sagsbehandling tager fokus fra at hjælpe borger tilbage i arbejde
Gældende forlængelsesregler er komplicerede og definitionen af alvorlig syg-
dom er for snæver
Forskellige oplevelser af, om kommunerne oplyser sagerne tilstrækkeligt
Forskellige oplevelser af værdien af standbyordningen
Samarbejdet mellem læger og sagsbehandlere kan være vanskeligt
Proceskrav fylder meget, og kan skabe uhensigtsmæssige incitamenter for kom-
munerne.
Oplevelse af at psykiske sygdomme ikke ligestilles med somatiske sygdomme
2
STAR har afholdt 4 workshops. Følgende organisationer var repræsenteret. Workshop 1:
Ankestyrelsen. Workshop 2: 3F, FOA, BUPL, Human Rise, Næstved Kommune (borgerrådgi-
ver) og Lyngby Taarbæk Kommune (borgerrådgiver). Workshop 3: Kræftens Bekæmpelse,
Hjerteforeningen, Psykiatrifonden, Organdonation
ja tak og Lægeforeningen. Workshop
4: Norddjurs, Københavns, Aarhus, Vejle, Roskilde Kommuner.
3
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 70: Orientering om kommende forhandlinger om kritisk gennemgang af Sygedagpengereformen, fra beskæftigelsesministeren
Jobafklaringsforløb
De klagesager, som Ankestyrelsen typisk ser vedrørende alvorligt syge borgere,
handler om, at borgeren ikke har kunnet få forlænget sine sygedagpenge og derfor
er overgået til jobafklaringsforløb. Der var enighed på tværs af workshops samt
stormødet om, at overgangen til jobafklaringsforløb er svær for borgeren. Det skyl-
des bl.a., at borgeren går ned på en lavere ydelse, bliver omfattet af et andet regel-
sæt og typisk vil skifte sagsbehandler, fordi de skifter ydelse. Dertil kommer, at
navnet signalerer krav om aktivering, arbejdsprøvning m.v., som kan være svært
for borgeren at forholde sig til og forstå, samt at det er svært at forklare en alvorligt
syg borger, at personen ikke længere har ret til sygedagpenge, selvom vedkom-
mende stadig er syg. Mange pegede derfor på, jobafklaringsforløb bør afskaffes, og
i stedet lade de pågældende borgere blive i sygedagpengesystemet, evt. på et gradu-
eret ydelsesniveau.
Revurderingstidspunktet
Kommunen skal ved revurderingstidspunktet træffe afgørelse om, hvorvidt syge-
dagpengene kan forlænges efter en af de syv forlængelsesregler, eller om borgeren
skal overgå til et jobafklaringsforløb. For at træffe denne afgørelse, skal kommu-
nen sikre, at sagen er tilstrækkeligt belyst. Deltagerne på workshops og stormøde
pegede på, at den omfattende sagsbehandling og dokumentation op mod revurde-
ringstidspunktet tager sagsbehandlerens fokus fra at understøtte borgerens tilbage-
venden til arbejdsmarkedet.
Deltagerne pegede desuden på, at revurderingstidspunktet ligger for tidligt, da
mange alvorligt syge borgere ikke kan nå at blive tilstrækkeligt helbredsmæssigt
afklaret i sundhedsvæsenet inden for 22 uger. Det gælder særligt borgere med psy-
kiatriske lidelser. Mange pegede på, at revurderingstidspunktet bør afskaffes eller
rykkes.
De kliniske funktioner, som yder den sundhedsfaglige rådgivning i bl.a. rehabilite-
ringsteamet har desuden peget på, at de kommer alt for sent ind i de komplekse sa-
ger til at kunne understøtte tilbagevenden til arbejdsmarkedet.
Forlængelsesregler
Ift. forlængelsesreglerne pegede flere på, at de er med til at skabe forskelsbehand-
ling i systemet. Reglerne er komplicerede og svære at forklare til borgeren, som
kan opleve det uretfærdigt ikke at kunne få forlænget sine sygedagpenge. Delta-
gerne oplever desuden, at forlængelsesreglerne i højere grad tilgodeser personer
med somatiske lidelser end personer med psykiatriske lidelser. Et andet forslag er
at lave nye forlængelsesregler eller at justere de nuværende, herunder så det sikres,
at man kan forblive på sygedagpenge, mens man modtager efterbehandling eller af-
venter udredning grundet ventetid i sundhedsvæsenet.
Det er en generel opfattelse, at definitionen af alvorligt syge er for snæver. Fagfor-
eninger og patientforeninger pegede i den forbindelse på, at kravet om, at der skal
være tale om en aktuel livstruende, alvorlig sygdom forhindrer, at mange alvorligt
syge kan blive forlænget. Det kan opleves som manglende anerkendelse af ens situ-
4
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 70: Orientering om kommende forhandlinger om kritisk gennemgang af Sygedagpengereformen, fra beskæftigelsesministeren
ation, at man ikke er ”syg nok” til at blive forlænget, selvom man lider af en alvor-
lig (men ikke livstruende) sygdom. Patient- og fagforeningerne pegede derfor på, at
man kunne udvide definitionen af forlængelsesreglen.
Oplysning af sager
Fagforeninger og borgerrådgivere oplever, at det er en stor udfordring, at kommu-
nerne ikke overholder garantiforskrifterne i forvaltningsloven, herunder oplysning
af sagen, og at det ikke har konsekvenser for kommunerne (fx som følge af afgørel-
ser fra Ankestyrelsen). Kommunerne oplever omvendt, at de indimellem
”overop-
lyser” sagerne for at sikre, at de ikke bliver
underkendt i Ankestyrelsen, samt at re-
visionen ikke finder fejl. Der er desuden peget på, at der er udfordringer i samar-
bejdet mellem jobcentre og sundhedsvæsenet. Det handler bl.a. om, at de kommu-
nale sagsbehandlere og de praktiserende læger kommunikerer i forskellige fag-
sprog, og at lægerne ikke altid ved, hvad deres vurderinger af borgeren skal bruges
til.
Standbyordningen
Der var på både workshops og stormøde forskellige perspektiver på standbyordnin-
gen, men enighed om, at når borgere er på standbyordningen, fungerer den efter
hensigten.
Patientorganisationerne mener, at flere bør have mulighed for at være omfattet af
standbyordningen, fx ved at udvide diagnoselisten. Kommunerne mener omvendt,
at standbyordningen kan være en udfordring, da de ikke har mulighed for at vejlede
borgeren tilstrækkeligt, når de er omfattet af ordningen.
5