Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 67
Offentligt
2804832_0001.png
KL
Att. Brian Siggaard
[email protected]
Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø
T +45 72 21 74 00
E [email protected]
www.star.dk
En fortsat dialog om administrationen og understøttelsen
af 225-timersreglen
CVR 55568510
21. december 2023
J.nr. 23/13598
2023-8488
Kære Brian Siggaard
Tak for jeres svar af den 30. juni 2023 og 22. september 2023, hvor I følger op på
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings breve af den 21. april 2023 og 23.
juni 2023 vedrørende fejladministrationen af 225-timersreglen, samt jeres bekræf-
telse den 6. december 2023 af, at der i alle kommuner er rettet op i alle sager med
automatiske ydelsesnedsættelser som følge af reglen, jf. nedenfor.
Sager med automatiske ydelsesnedsættelser uden afgørelse
Fokusrevision om 225-timersreglen afdækkede en systemunderstøttelse i Kommu-
nernes Ydelsessystem (KY), der i mange tilfælde havde bevirket automatisk ydel-
sesnedsættelse som følge af 225-timersreglen uden, at kommunen først har truffet
en afgørelse om ydelsesnedsættelsen.
Styrelsen anmodede KL om at oplyse omfanget af automatiske nedsættelser uden
afgørelser i alle 98 kommuner samt en bekræftelse på, at der er sket den nødven-
dige tilbagebetaling til berørte borgere. KL blev desuden bedt om at give en status
på initiativer, som KL og KOMBIT har iværksat over for kommunerne, for at sikre
korrekt administration, indtil designfejlen i KY’s systemunderstøttelse er rettet.
Jeg noterer mig, at det af KL’s svar fremgår, at
alle kommuner har gennemgået alle relevante sager, og alle de berørte bor-
gere har fået efterbetalt ydelsen.
der er efterbetalt omkring 13 mio. kr. til mellem 500-1.000 borgere.
kommunerne følger nu en arbejdsgang, som sikrer, at borgere ikke nedsæt-
tes i ydelse uden en afgørelse.
Udtalelse om fokusrevisionens resultater og handleplan for gen-
opretning af administrationen
Fokusrevision af 225-timersreglen har tillige påvist 11 væsentlige fejltyper i kom-
munernes arbejde med administrationen af 225-timersreglen, hvoraf fem fejltyper
har stor betydning for ydelsesudbetalinger og de omfattede personers retssikkerhed.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 67: KL's supplerende opfølgning på fokusrevisionen af 225-timersreglen
Styrelsen anmodede KL om en udtalelse om fokusrevisionens resultater, herunder
om resultaterne også er kendetegnende for administrationen i øvrige 78 kommuner,
som ikke indgår i undersøgelsen. Desuden har styrelsen udbedt sig en handleplan
fra KL for, hvordan kommunerne vil rette op på administrationen af 225-timersreg-
len.
Jeg hæfter mig ved, at det fremgår af KL’s svar:
at KL ingen grund har til at tro, at resultaterne af fokusrevisionen ikke er dæk-
kende for kommunernes administration på området.
at kommunernes it-fællesskab KOMBIT har udarbejdet en plan for implemen-
tering og undervisning af kommunerne, som adresserer fejlene i fokusrevisio-
nen, og den er kommunerne begyndt at følge. KL og KOMBIT vil i den frem-
adrettede dialog med kommunerne desuden have fokus på at understøtte, at
reglerne på området følges.
Styrelsen har også ønsket oplyst, hvornår KL i samarbejde med KOMBIT forventer
at løse designfejlen i systemunderstøttelsen i KY og implementere en driftssikker
systemunderstøttelse af 225-timersreglen.
Jeg tager til efterretning, at:
KOMBIT forventer at implementere ændringerne i KY ved årsskiftet, så det fra
det tidspunkt ikke længere er muligt for en borger at få ydelsen nedsat, uden at
der er truffet afgørelse herom af kommunen.
den fremtidige it-understøttelse af 225-timersreglen i KY har fokus på at sikre
korrekt varsling, partshøring og afgørelse inden ydelsesnedsættelse.
KOMBIT har planlagt undervisningsforløb for kommunernes ydelseskontorer
med henblik på at sikre, at medarbejderne bruger systemet korrekt.
der er planlagt efterimplementeringsaktiviteter, hvor kommunerne kan få afkla-
ret spørgsmål om den systemmæssige håndtering af 225-timersreglen.
Validering af sager med mulige ydelsesnedsættelser
Styrelsen har bedt KL om at sikre, at de 42 kommuner – som udpeget i styrelsens
dataanalyse om mulige uretmæssige ydelsesnedsættelser i 55 sager hos gifte perso-
ner undtaget fra 225-timersreglen – har eller snarest får valideret disse sager og at
en eventuel tilbagebetaling til de berørte personer effektueres.
Jeg tager til efterretning, at KL i sit svar oplyser, at de berørte kommuner har vali-
deret samtlige 55 sager og efterbetalt ydelse til borgeren, hvor der var sket fejl.
Fortsat dialog mellem styrelsen og KL og KOMBIT om administra-
tionen af 225-timersreglen
Styrelsen vurderer på baggrund af KL’s svar, at kommunerne i samarbejde med KL
og KOMBIT har sikret en tilfredsstillende opfølgning på fokusrevisionens resulta-
ter og på sagerne fra styrelsens dataanalyse, som ovenfor omtalt. Styrelsen vil fort-
sat følge op over for KL og KOMBIT om den fremtidige it-understøttelse af 225-
timersreglen, herunder at de planlagte ændringer af KY implementeres rettidigt.
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 67: KL's supplerende opfølgning på fokusrevisionen af 225-timersreglen
Venlig hilsen
Jonatan Skov Udsholt
Teamchef
3