Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 65
Offentligt
2804528_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
21. december 2023
J.nr. 23/01392-50
2023-
5629
Kære udvalgsmedlemmer
Som beskæftigelsesminister fører jeg tilsyn med, at bestyrelsen for Udbetaling
Danmark udfører sit hverv i overensstemmelse med lovgivningen. I orienteres
hermed om det overordnede resultat af tilsynet med bestyrelsen for Udbetaling
Danmark i 2022.
Det er samlet tilsynets opfattelse, at Udbetaling Danmark overordnet set løser op-
gaverne effektivt og samtidig har fokus på at leve op til de retssikkerhedsmæssige
krav og at sikre god borgerservice.
Udbetaling Danmark administrerer i dag ordninger for mere end 247 mia. kr. årligt
til ca. 2,4 mio. ydelsesmodtagere. Hovedparten af ordningerne er økonomiske til-
skud og forsørgelsesydelser til borgerne.
Udbetaling Danmark har i 2022 desuden varetaget en række ekstraordinære opga-
ver, herunder administration af udbetalingen af engangsydelser til en række ydel-
sesmodtagere, der var særligt ramt af stigende varmeudgifter og inflation samt ud-
betaling af ekstra økonomisk støtte til de folkepensionister, som var berettiget til
ældrecheck for 2022 og implementeret de nye regler om øremærket barsel.
Tilsynets fokus er på effektiv administration, borgernes retssikkerhed, forbedret
borgerservice gennem digitalisering og bedre kontrol samt korrekt udbetaling af
ydelser. Det vurderes med afsæt i tilsynsmaterialet, at Udbetaling Danmark over-
ordnet løser opgaverne effektivt og har fokus på at leve op til de retssikkerheds-
mæssige krav.
På trods af de overordnede positive resultater peges på en række mindre væsentlige
forhold, som tilsynet fortsat vil følge
(se bilag 1-5).
Tilsynet er et årligt tilsyn, som hovedsageligt baseres på en række lovfastsatte til-
synsleverancer fra Udbetaling Danmark. Det drejer sig om regnskaberne fra Udbe-
taling Danmark, protokollater fra intern og ekstern revision, en beretning fra besty-
relsen, redegørelser fra klageinstanserne om kvaliteten i sagsbehandlingen og be-
styrelsens bemærkninger til disse redegørelser samt en årlige række nøgletal til til-
synet.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 65: Orientering om det overordnede resultat af tilsynet med bestyrelsen for Udbetaling Danmark i 2022
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har i efteråret 2023 sendt et svar på
bestyrelsens leverancer for 2022 i form at et tilsynsbrev
(se bilag 5).
Udbetaling
Danmarks bestyrelse og administration har svaret på tilsynsbrevet for 2022
(se bi-
lag 2, 3 og 4),
hvorefter der er sendt et afsluttende brev til Udbetaling Danmarks
bestyrelse
(se bilag 1).
Tilsynsbrevet, nøgletalstabellerne og bestyrelsens svar for år 2022 vil snarest blive
offentliggjort på Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings hjemmeside.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
2