Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 47
Offentligt
2796291_0001.png
Ligeløn
12. januar 2023
TBH/LPS
Dok ID: 202614
DA's bidrag til Beskæftigelsesministeriet ligeløns-
redegørelse 2023
Ud over at fortsætte de aktiviteter, som fremgår af de tidligere redegørelser, har DA-fællesska-
bet siden 2019 lavet en række tiltag for at belyse og sikre ligeløn.
DA’s tidligere analyser
af ligeløn på det danske arbejdsmarked viser, at der ikke er tegn på
uligeløn i ligelønslovens forstand, dvs. der er ikke tegn på forskelsbehandling. Til gengæld har
det kønsopdelte arbejdsmarked væsentlig betydning. Konklusionerne flugter med de analyser,
der i øvrigt er lavet på området,
herunder Lønkommissionen og VIVE’s analyser af mænd og
kvinders løn. Derfor har DA etableret et langsigtet samarbejde med FH og de offentlige ar-
bejdsgivere med henblik på at skabe øget viden om det kønsopdelte arbejdsmarked.
DA’s projekt om det kønsopdelte arbejdsmarked og uddannelsesvalg
Det kønsopdelte arbejdsmarked skyldes i høj grad det kønsopdelte uddannelsesvalg. I samar-
bejdet med FH og de offentlige arbejdsgivere har DA derfor planlagt fire dialogmøder, hvor
man drøfter årsager og redskaber til at gøre op med det kønsopdelte uddannelsesvalg. Som led
i samarbejdet har parterne engageret Epinion til at gennemføre en spørgeskemaundersøgelse
om unges ofte kønsmæssigt betingede uddannelsesvalg.
På baggrund af spørgeskemaundersøgelsen og dialogmøderne vil parterne formulere fælles
policy anbefalinger, der skal trække unges uddannelsesvalg i en kønsmæssigt mere balanceret
retning som planlægges præsenteret på en konference den 19. september 2023. Målet med sam-
arbejdet er et mindre kønsopdelt uddannelsesvalg og dermed arbejdsmarked i Danmark.
Kønsopdelt lønstatistik
Ud over at analysere ligeløn bidrager DA-fællesskabet til at sætte fokus på emnet i det daglige
arbejde:
Loven om kønsopdelt lønstatistik pålægger virksomheder af en vis størrelse at udarbejde
kønsopdelt lønstatistik en gang årligt. Omkring den årlige frist laver
DA’s medlemskreds
et aktivt arbejde med at informere og kontakte de virksomheder, der er omfattet af loven,
så det sikres, at de er opmærksomme på deres forpligtelser og har fokus på emnet.
Virksomheder, som er omfattet af DA-fællesskabet, har adgang til NetStat, som er en data-
base med information om løn og andre forhold, hvor man kan sammenligne sin egen virk-
somhed med andre virksomheder i samme branche m.v. I NetStat kan virksomhederne
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 47: Beskæftigelsesministerens og ligestillingsministerens ligelønsredegørelse for 2023
2796291_0002.png
med et enkelt klik hente kønsopdelt lønstatistik. Arbejdet med at udarbejde selve statistik-
kerne er dermed gjort meget nemt. (Virksomheder uden for DA får statistikkerne tilsendt
fra Danmarks Statistik).
DA’s medlemsorganisationer
gør i den daglige medlemsservice en aktiv indsats for at in-
formere virksomhederne om ligeløn, besvare spørgsmål om emnet m.v.
DA’s medlemskreds udveksler erfaringer og gør status på arbejdet med ligeløn.
Aktiv indsats for at mindske lønforskellen via de kollektive overenskomster
Også i forbindelse med overenskomstforhandlingerne er der gjort en aktiv indsats for at mind-
ske lønforskellen mellem kvinder og mænd. I 2010, 2012og 2020 udvidede man perioden med
løn under barsel. Det betyder, dels at kvinder indkomstkompenseres og ikke falder bagud ind-
tjeningsmæssigt, dels at mænd ikke straffes økonomisk for at holde orlov.
I forhold til kvinders indkomstkompensation har man yderligere vedtaget en særlig pensions-
ordning, som indebærer, at kvinder også får en pensionsindbetaling i perioder, hvor de mod-
tager dagpenge frem for løn. Kvinder undgår dermed at have et pensionsmæssigt efterslæb
som følge af orlov.
Ved overenskomstfornyelserne i 2017 blev der aftalt ændringer, der betød, at der udbetales
fuld løn under i alt 13 ugers forældreorlov, hvoraf 5 uger er øremærket hver forælder, mens de
sidste 3 uger deles frit (før 2017 var der loft over, hvor meget der kunne udbetales i løn). Æn-
dringen gør det mere attraktivt for mænd at holde orlov, fordi mænd gennemsnitligt har højere
løn og derfor førhen måtte give afkald på et større beløb, hvis de holdt orlov.
Ved overenskomstfornyelsen i 2020 blev der aftalt yderligere 3 ugers lønret, der blev øremær-
ket til den forælder, der ikke afholdt barselsorlov. Ændringen skulle skubbe på for en mere
ligestillet forældreorlov og gøre det attraktivt for fædre at udnytte retten til barselsdagpenge
under forældreorlov.
Aftale om ligestillet orlov
DA og FH blev i september 2021 enige om en model for implementering af orlovsdirektivet og
var enige om at implementeringen skulle understøtte en mere lige fordeling af orlov imellem
forældrene. Denne tilgang følger i sporet af de seneste overenskomstforhandlinger, hvor par-
terne øgede øremærkningen af lønrettigheder til fædre under forældreorlov.
Samtidig var DA og FH enige om, at modellen for den øremærkede orlov skulle have en lige-
stillingsmæssig effekt, der reelt er medvirkende til, at fædres orlovsandel øges, og at mødres
dermed afkortes, så der inden for de direktivmæssige og lovgivningsmæssige rammer sker
videst mulig ligedeling af orlov.
Side 2/3
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 47: Beskæftigelsesministerens og ligestillingsministerens ligelønsredegørelse for 2023
2796291_0003.png
Øvrige initiativer
I erkendelse af, at lønforskellen mellem kvinder og mænd primært skyldes det kønsopdelte
arbejdsmarked, som igen afspejler mænd og kvinders forskellige uddannelses- og erhvervs-
valg, er der gjort en indsats for at bløde op for kønsopdelingen. Det er tilfældet på tværs af
alle arbejdsgiverorganisationer i DA-fællesskabet.
På tværs af alle DA’s medlemsorganisatio-
ner sker der et omfattende arbejde med at informere om uddannelsesvalg på folkeskolens
sidste klassetrin. Arbejdet handler bl.a. om at aflive de fordomme, der hersker på området, så
unge
herunder piger, for hvem fordommene nok vejer tungest
i højere grad får øjnene op
for mulighederne i de tekniske fag.
Side 3/3