Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 43
Offentligt
2793228_0001.png
MANGLENDE RETSSIKKERHED &
VEJLEDNING AF BORGER PÅ SOCIALOMRÅDET
Silkeborg 01-12-2023
Ved mit første møde med Jobcenter Silkeborg, bliver man som jobsøgende og potentiel ydelsesmodtager
introduceret til informationspjecen "STAR", hvis indhold minutiøst bliver gennemgået og oplæst af job-
konsulenten, så man som kommende ydelsesmodtager bliver klar over hvilken verden man nu indtræder i.
Der stilles i dag en række processuelle krav til sagsbehandlingen, som for eksempel den helhedsorienterede
vejledning af borgeren, kommunens oplysningspligt overfor borgeren, borgerens ret til medvirken i sagen og
kommunens partshøringspligt.
Vi tager her afsæt i kommunens helhedsorienterede vejledning af borgeren ved borgerens første møde med
Jobcenteret.
jfr. loven har kommunen oplysnings- som vejlednings-pligt overfor borgeren.
Såvel kommuner som borgerrådgivere har flere retssikkerhedsmæssige forpligtelser i hele sagsforløbet.
Lige fra den første vejledning af borgeren til begrundelsen for kommunens endelige afgørelse.
Analyserer vi nu indholdet af informationspjece "STAR" som borgeren bliver mødt med ved første
henvendelse til Jobcenteret og som minutiøst bliver gennemgået af jobkonsulenten, optræder en
bekymrende kommunikationsetik.
Pjecen "STAR" er udgivet af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering hvor indholdet hovedsageligt
findes fokuseret omkring følgende punkter;
1. Hvilke forpligtelser borgeren (ydelsesmodtageren) har overfor kommunen.
2. Hvilke sanktionsmuligheder kommunen har over for borgeren (ydelsesmodtageren).
Der er sidst i pjecen under "REGLER" henvist til Lov om Aktiv Socialpolitik, dog kun i forbindelse med
rådighed og sanktioner.
For i forvejen udfordrede borgere, er det ikke muligt for denne gruppe selv at gennemskue borgerens
rettigheder som kommunens forpligtelser over for borgeren, blot gennem en enkelt henvisning til LAS.
Da kommunen over for ydelsesmodtagere har fuld oplysningspligt som vejledningspligt, findes det således
stærk bekymrende at informationspjece "STAR" ikke omhandler vigtige og relevante punkter som;
3. Kommunens forpligtelser over for borgeren (ydelsesmodtageren).
4. Borgerens (ydelsesmodtagerens) rettigheder, jfr. LAS, Alm Social ret, Lov om Retssikkerhed,
beskyttelseshensynet mv.
Pjesen findes således i sin nuværende form, kommunikativ udarbejdet som et redskab for kommunen til med
det formål alene at fastholde den udfordrede borger i "underdanig" juridisk tilstand. Her er således tale om
en klar anvendelse af psykologiske påvirkningsoperationer, hvis formål alene er at have en undertrykkende
adfærds kontrollerende effekt på borgeren.
Opretholdesen af den lovpligtige oplysningspligt overfor borgeren findes således ikke udmøntet i "STAR"
materialet, og strider derfor mod flere gældende lovpligtige elementer, herunder retssikkerhedsprincippet.
Der bliver ikke ved første møde med jobcenter eller efterfølgende møde med ydelsescenteret informeret om
yderligere.
"Kommune skal påvise, at kommunen har opfyldt oplysningspligten over for borgeren. Det betyder i praksis,
at Kommunen har bevisbyrden for, at borgeren er indforstået med vejledningen......"
"Kommunen har en oplysningspligt overfor borgerne om deres rettigheder, og om hvor borgeren skal rette
henvendelse......"
Nuværende indhold af informationspjecen "STAR", falder dog fint i tråd med kommunens efterfølgende
behandling af ydelsesansøgere, hvor det ofte viser sig at boregerns lovmæssige rettigheder som
beskyttelseshensyn fuldstændigt af kommunen bliver ignoreret og tilsidesat.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 43: Henvendelse af 1/12-23 fra Thorkild Larsen, Silkeborg om manglende retssikkerhed og vejledning af ydelsesmodtagere
2793228_0002.png
I
KLs
materiale "God adfærd i det offentlige" fremgår bl.a.;
"1.
Grundlæggende værdier
Værdier
Den offentlige sektor bygger på værdier som åbenhed, demokrati, retssikkerhed, saglighed, integritet og
uvildighed samt kravet om lovmæssig forvaltning (legalitetsprincippet).
Samtidig forventes det, at opgaver udføres smidigt og effektivt, og at der leveres ydelser af høj kvalitet.
Den offentlige sektor dækker over mange forskellige myndigheder og institutioner med vidt forskellige
relationer til borgerne. Fælles for alle myndigheder og institutioner er, at de skal give borgerne en
kompetent, ordentlig og hensynsfuld behandling med udgangspunkt i de nævnte værdier. Det er et fælles
ansvar for ledelsen og medarbejderne, at dette sker..."
Dette er dog ikke det billede man som ydelsesansøger møder. Derimod entrere man et paralelsamfund, hvor
man som borger reelt set ikke findes beskyttet af "lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område", på trods af at lovteksten er både klar og tydelig.
Kommunerne tilsidesætter således ofte borgerens rettigheder, og det uden konsekvens for kommunen. Dette
grundet at specielt udfordrede borgere ikke har hverken de fornødne kompetencer, eller mentale resourcer til
at forfølge blot de mest basale retsprincipper. Skulle det imidlertid ske at en borger begiver sig ned af den
sti, kan kommunen blot ignorer dette, da det i praksis ikke får nogen som helst konsekvens for hverken
kommune eller den enkelte socialrådgiver/sagsbehandler.
Det har således ikke været noget problem at finde domme i sager omhandlende socialtbedreageri, hvor
borgere er blev dømt både fængselsstraf, bøder og tilbabetaling af uretmæssigt modtaget ydelse.
Deimod er det ikke muligt at finde blot én eneste dom, afsagt mod kommune, enkelt sagsbehandler eller
leder i det offentlige jfr. straffelovens kapitel 16.
Og med god grund - selvom vi kan finde hundredevis af sager, blot indenfor de sidste 5 år hvor
socialrådgiver, sagsbehandler eller ledere i socialforvaltninger, klart har overtrådt lovgivningen, er kun ganske
få sager blevet rejst.
De sager som er blevt rejst, altså politianmeldt af borgere, er ofte blot blevet afvist af Politiet som henviser
til retsplejelovens §§ 721-722, samt retsplejelovens paragraf § 749, stk. 1, at politiet afviser en indgiven
anmeldelse, hvis der ikke findes grundlag for at indlede efterforskning.
Sat udenfor samfundet
Er man som borger kommet uden for arbejdsmarkedet og efterfølgende henvendt sig til jobcenter, som led i
efterfølgende at kunne modtage en midlertidig ydelse til opretholdelse af livet, er man reelt set ikke omfattet
af gældende lov om retssikkerhed. Man har samtidig ikke mulighed for at retsforfølge kommune, eller enkelt
personer i socialforvaltningen selvom beviserne står klart og tydeligt. Man er ganske enkelt stat uden for
samfundet.
Dette ikke blot krænker borgerens retsfølelse, men får ligeledes borgeren til at føle sig uønsket og
nedværdiget i en sådanne grad at det ofte medføre en lang række psykiske følgevirkninger, som lavt
selvværd, usikkerhed om fremtiden, forringet livskvaliet mv...som fremadrettet har vist sig at få store
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Nuvel - kort sagt - Deres informationspjece "STAR", overholder ganske enkelt ikke gældende lovgivning i
henhold til helhedsorienterede vejledning/oplysning af borgeren, men er der i mod medvirkende til at
fastholde specielt udfordrede borgere som søger hjælp af det offentlige i en umenneskelig som uværdig
situation.
Hvad betyder det at vi har retssikkerhed i Danmark?
Retssikkerhedens betydning
Retssikkerhed er grundlaget for enhver retsstat. At sikre borgernes retssikkerhed betyder, at borgerne skal
kunne gennemskue den lovgivning, som gælder i samfundet, og at den enkelte borger har visse rettigheder,
som ikke må krænkes af myndigheder, politikere eller andre aktører.
Hvordan sikres retssikkerheden?
Myndigheden skal sikre at borgeren får orientering om regler og praksis, så borgeren får mulighed for at
varetage sine interesser. I nogle tilfælde stilles der skærpede krav til myndighedens vejledning; f. eks. hvis
reglerne er indviklede, eller hvis sagen kan få særligt indgribende konsekvenser for borgeren.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 43: Henvendelse af 1/12-23 fra Thorkild Larsen, Silkeborg om manglende retssikkerhed og vejledning af ydelsesmodtagere
Ombudsmandens fokus
Ombudsmanden har ofte haft fokus på myndighedernes vejledning af borgerne.
Får borgerne ikke den rette vejledning, kan det betyde at de går glip af de rettigheder som loven giver dem.
God vejledning skaber forudsigelighed. Og forudsigelighed er en væsentlig del af retssikkerheden.
Vælger myndigheden at kommunikere via hjemmeside eller gennem fortrykt fysisk materiale, er den
forpligtet til at sikre at oplysningerne er let tilgængelige, korrekte og tilstrækkelig detaljerede til at borgeren
kan få et overblik over sin retsstilling og dermed sine muligheder.
I de tilfælde hvor en borger enten mundtligt eller skriftligt kontakter en myndighed og stiller konkrete
spørgsmål inden for myndighedens sagsområde, er myndigheden forpligtet til at yde borgeren vejledning.
Det følger direkte af forvaltningslovens § 7, stk. 1. En videregående pligt til at vejlede kan i øvrigt følge af
almindelige retsgrundsætninger og god forvaltningsskik.
Hvad er vejledningspligt?
Formålet med myndighedernes vejledningspligt er at imødekomme borgernes informationsbehov og undgå,
at borgerne på grund af fejl, uvidenhed eller misforståelser udsættes for retstab. Vejledningspligten kan
følge af både forvaltningsloven, almindelige retsgrundsætninger og god forvaltningsskik.
De bedste hilsner \ Thorkild Larsen
Silkeborg 01-12-2023