MANGLENDE RETSSIKKERHED &
VEJLEDNING AF BORGER PÅ SOCIALOMRÅDET
Silkeborg 01-12-2023
Ved mit første møde med Jobcenter Silkeborg, bliver man som jobsøgende og potentiel ydelsesmodtager
introduceret til informationspjecen "STAR", hvis indhold minutiøst bliver gennemgået og oplæst af job-
konsulenten, så man som kommende ydelsesmodtager bliver klar over hvilken verden man nu indtræder i.
Der stilles i dag en række processuelle krav til sagsbehandlingen, som for eksempel den helhedsorienterede
vejledning af borgeren, kommunens oplysningspligt overfor borgeren, borgerens ret til medvirken i sagen og
kommunens partshøringspligt.
Vi tager her afsæt i kommunens helhedsorienterede vejledning af borgeren ved borgerens første møde med
Jobcenteret.
jfr. loven har kommunen oplysnings- som vejlednings-pligt overfor borgeren.
Såvel kommuner som borgerrådgivere har flere retssikkerhedsmæssige forpligtelser i hele sagsforløbet.
Lige fra den første vejledning af borgeren til begrundelsen for kommunens endelige afgørelse.
Analyserer vi nu indholdet af informationspjece "STAR" som borgeren bliver mødt med ved første
henvendelse til Jobcenteret og som minutiøst bliver gennemgået af jobkonsulenten, optræder en
bekymrende kommunikationsetik.
Pjecen "STAR" er udgivet af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering hvor indholdet hovedsageligt
findes fokuseret omkring følgende punkter;
1. Hvilke forpligtelser borgeren (ydelsesmodtageren) har overfor kommunen.
2. Hvilke sanktionsmuligheder kommunen har over for borgeren (ydelsesmodtageren).
Der er sidst i pjecen under "REGLER" henvist til Lov om Aktiv Socialpolitik, dog kun i forbindelse med
rådighed og sanktioner.
For i forvejen udfordrede borgere, er det ikke muligt for denne gruppe selv at gennemskue borgerens
rettigheder som kommunens forpligtelser over for borgeren, blot gennem en enkelt henvisning til LAS.
Da kommunen over for ydelsesmodtagere har fuld oplysningspligt som vejledningspligt, findes det således
stærk bekymrende at informationspjece "STAR" ikke omhandler vigtige og relevante punkter som;
3. Kommunens forpligtelser over for borgeren (ydelsesmodtageren).
4. Borgerens (ydelsesmodtagerens) rettigheder, jfr. LAS, Alm Social ret, Lov om Retssikkerhed,
beskyttelseshensynet mv.
Pjesen findes således i sin nuværende form, kommunikativ udarbejdet som et redskab for kommunen til med
det formål alene at fastholde den udfordrede borger i "underdanig" juridisk tilstand. Her er således tale om
en klar anvendelse af psykologiske påvirkningsoperationer, hvis formål alene er at have en undertrykkende
adfærds kontrollerende effekt på borgeren.
Opretholdesen af den lovpligtige oplysningspligt overfor borgeren findes således ikke udmøntet i "STAR"
materialet, og strider derfor mod flere gældende lovpligtige elementer, herunder retssikkerhedsprincippet.
Der bliver ikke ved første møde med jobcenter eller efterfølgende møde med ydelsescenteret informeret om
yderligere.
"Kommune skal påvise, at kommunen har opfyldt oplysningspligten over for borgeren. Det betyder i praksis,
at Kommunen har bevisbyrden for, at borgeren er indforstået med vejledningen......"
"Kommunen har en oplysningspligt overfor borgerne om deres rettigheder, og om hvor borgeren skal rette
henvendelse......"
Nuværende indhold af informationspjecen "STAR", falder dog fint i tråd med kommunens efterfølgende
behandling af ydelsesansøgere, hvor det ofte viser sig at boregerns lovmæssige rettigheder som
beskyttelseshensyn fuldstændigt af kommunen bliver ignoreret og tilsidesat.