Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 30
Offentligt
2779557_0001.png
NOTAT
A-kasseforsøget: Resumé af effektstudiet
Oktober 2023
J.nr. 2023 - 6863
DOA
Baggrund
Som en del af
Aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats
fra 2018 (V, LA, K, S,
DF, RV, SF) har 9 udvalgte a-kasser i en fireårig periode fået ansvaret for kontakt-
forløbet for dagpengemodtagere i opsigelsesperioden og de første tre måneder af
ledighedsperioden. Intentionen med initiativet var at det skulle omfatte ca. 25 pct.
af alle nye ledige dagpengemodtagere
1
. Forsøget løber i perioden fra den 1. januar
2020 til og med d. 31. december 2023 (4 år).
2
Michael Rosholm og Michael Svarer har udarbejdet en slutevaluering af effekterne
af a-kasseforsøget. Effektevalueringen er udarbejdet for de seks a-kasser, der delta-
ger i udvalgte kommuner. Evaluator konkluderer, at det ikke er muligt at sige noget
om effekten af a‐kasseforsøget
på tværs af de tre
a‐kasser,
der deltager landsdæk-
kende i forsøget. Evaluator har dog alligevel medtaget analysen i evalueringen for
fuldstændighedens skyld.
Nedenfor gennemgås rapportens hovedpointer.
Overordnede resultater fra slutevalueringen
Først præsenteres resultaterne for de seks a-kasser, der deltager i udvalgte kommu-
ner og derefter for de tre landsdækkende a-kasser. Derefter præsenteres udvalgte
øvrige resultater.
Der er negative effekter af a-kasseforsøget på tværs af de seks a-kasser, der
deltager i udvalgte kommuner
På tværs af de seks a-kasser, der deltager i a-kasseforsøget i udvalgte kommuner, er
der i gennemsnit en signifikant negativ effekt på de lediges beskæftigelsesgrad på
godt 1 pct.‐point
målt over de første 52 uger efter påbegyndt ledighed.
Dvs. at de
ledige på tværs af de seks a-kasser i gennemsnit har en lavere beskæftigelsesgrad
end i sammenligningskommunerne, hvor de ledige får det almindelige kontaktfor-
løb.
Der er signifikant negative effekter i a-kasserne FTF og BUPL, mens der for de øv-
rige fire a-kasser ikke er målt beskæftigelseseffekter, som er signifikant forskellige
1
2
Ca. 25 pct. af nyindplacerede dagpengemodtagere årligt.
Beskæftigelsesindsatsen herunder forsøgsindsatsen blev dog suspenderet i foråret 2020, in-
klusiv afholdelse af samtaler, pga. af COVID 19. Evalueringsperioden for forsøget er derfor
ændret til at dække perioden fra d. 1. september 2020 og frem.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 30: Orientering om anden del af slutevalueringen af a-kasseforsøget
2779557_0002.png
fra nul. Her er der både indikationer på positive effekter (3F), ingen effekter (HK,
Magistrene) og negative effekter (Min A-kasse). At der ikke er målt signifikante
effekter kan både skyldes stor usikkerhed i a-kasser med få deltagere, eller blot at
der ikke er en effekt.
Figur 1
Beskæftigelseseffekt i de seks a-kasser, der deltager i udvalgte kommuner
Pct. point
3,5%
Pct. point
3,5%
2,5%
2,5%
1,5%
0,01
0,5%
0,0041
1,5%
0,5%
-0,5%
-0,0045
-0,5%
-1,5%
-0,0132
*
-1,5%
-2,5%
-0,0219
-0,0247
-0,0305
*
-2,5%
*
-3,5%
-3,5%
Anm: * betyder, at resultatet er statistisk signifikant forskellig fra 0
Kilde: Rosholm og Svarer, 2023: Effektstudie af forsøg med mere ansvar til arbejdsløshedskasser
Betingelser for effektanalyse på tværs af de tre landsdækkende a-kasser er
ikke opfyldt
Evaluator finder, at betingelser for en valid effektevaluering af resultaterne på
tværs af de tre landsdækkende a-kasser ikke er opfyldt. Evaluator konkluderer der-
for, at det ikke er
muligt at sige noget om effekten af a‐kasseforsøget
på tværs af de
tre
a‐kasser
med landsdækkende indsats. Det skyldes, at antagelsen om parallelle
trends ikke holder. Dvs. at der ikke er en parallel udvikling i beskæftigelsesgraden
for nyledige i det første år efter påbegyndt ledighed i deltagerkommunerne og sam-
menligningskommunerne (frikommunerne) i en periode før a-kasseforsøgets start.
Evaluator finder dog samtidig, at det ikke kan afvises, at betingelser for effekteva-
luering i to ud af de tre a-kasser, der deltager landsdækkende i forsøget (Metal og
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 30: Orientering om anden del af slutevalueringen af a-kasseforsøget
Socialpædagogerne) er opfyldt. For de to a-kasser finder evaluator, at beskæftigel-
seseffekterne af forsøget er signifikant positive for Metal og insignifikant negative
for Socialpædagogerne.
Der er ikke tegn på flere eller færre brancheskift i forbindelse med job i for-
søgs-a-kasser sammenlignet med sammenligningsgruppe
Der er ikke signifikant forskel på andelen af ledige der skifter branche i forbindelse
med job i a-kasseforsøget og i sammenligningsgruppen. Det gælder både, når man
ser på a-kasser med en landsdækkende indsats og de seks a-kasser med en ikke-
landsdækkende indsats i forsøget.
I enkelte a-kasser er der en signifikant forskel på andelen, der skifter branche i for-
bindelse job. Der er færre ledige, der skifter branche i forbindelse med job i 3F og
flere ledige, der skifter branche i forbindelse med job i Magistrene. Da de to resul-
tater peger i hver sin retning, og resultaterne for de resterende a-kasser ikke er sig-
nifikante, kan der ikke konkluderes noget entydigt billede af, at deltagere i a-kasse-
forsøget er mere eller mindre tilbøjelige til at skifte branche efter endt ledighed.
Der har været afholdt færre unikke samtaler og mindre aktiv indsats i for-
søgs-a-kasserne
Der har været afholdt færre unikke samtaler og mindre aktiv indsats til ledige om-
fattet af forsøgs-a-kasserne end borgere, der har fået det normale kontaktforløb.
Færre unikke samtaler skyldes, at a-kasserne i forsøget har haft mulighed for at slå
samtaler sammen (fx cv samtale og jobsamtale og jobsamtale og rådighedssam-
tale). Når evaluator opgør antal samtaler ud fra antal afholdte samtaleformål, så har
der været afholdt stort set lige mange i forsøgs-a-kasser og sammenligningsgruppe.
Den mindre aktive indsats, som de ledige får i forsøget, skyldes primært mindre
brug af øvrig vejledning og opkvalificering i forsøget. Evaluator nævner, at i det
omfang, der sker aktiviteter til ledige tilknyttet forsøgs-a-kasserne, der ikke er
LAB-tilbud (fx jobsøgningsworkshops og lignende i regi af a-kassen), vil de ikke
være talt med i opgørelsen.
3
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 30: Orientering om anden del af slutevalueringen af a-kasseforsøget
2779557_0004.png
Bilag om a-kasseforsøget og metoden i effektevalueringen
A-kasser i a-kasseforsøget
I a-kasseforsøget deltager ni a-kasser
seks af dem i udvalgte kommuner og tre af
dem deltager landsdækkende (med undtagelse af frikommuner)
jf. tabel 1.
Tabel 1
A-kasser i a-kasseforsøget
A-kassernes deltagelse i forsøget
A-kasse
3F
BUPL-A
FTF-A
HK-A
MA-A
Min A-kasse
Dansk Metal
A
FOA-A
SL-A
Regionalt vs.
landsdækkende
Regionalt
Regionalt
Regionalt
Regionalt
Regionalt
Regionalt
Landsdækkende
Landsdækkende
Landsdækkende
Antal kommuner
55
7
36
45
4
10
83
83
83
Kilde: Rosholm og Svarer, 2023: Effektstudie af forsøg med mere ansvar til arbejdsløshedskasser
Indsats i a-kasseforsøget
I normalindsatsen er de fleste krav om samtaler i kontaktforløbet for dagpenge-
modtagere knyttet op på de første seks måneders ledighed, hvor borgeren skal til
samtaler i både jobcenter og a-kasse. Der er ikke krav om, hvornår jobcenteret skal
afholde de individuelle jobsamtaler i løbet af de seks måneder. Der er krav om, at
1. fælles jobsamtale og 1. rådighedssamtale (i a-kassen) skal holdes senest efter tre
måneders ledighed, og at den 2. fælles jobsamtale samt 2. rådighedssamtale (i a-
kassen) skal afholdes tidligst, når dagpengemodtageren har haft tre måneders ledig-
hed og senest seks måneders ledighed. Derudover skal dagpengemodtagere deltage
i én cv-samtale i a-kassen.
I a‐kasseforsøget har a‐kasserne ansvaret for kontaktforløbet de første tre måneder.
Kravene til antal samtaler er derfor delt op på hhv. de første tre
måneder i a‐kassen
og de næste tre måneder i jobcenteret.
Dagpengemodtagere, som er med i a-kasseforsøget, skal modtage samtalerne i a-
kassen i deres første 3 måneders ledighed. A-kassen har i den periode ansvaret for
at afholde de to jobsamtaler og den fælles jobsamtale. Hertil er det muligt for a-
kassen at slå cv- og rådighedssamtalerne sammen med enten jobsamtalerne eller de
fælles jobsamtaler (dvs. cv/jobsamtale og rådighed/fælles jobsamtale).
Effektevalueringens metode
Effektevalueringen er opdelt i en analyse af de seks a-kasser, der deltager i forsøget
i udvalgte kommuner og en analyse af de tre a-kasser, der deltager landsdækkende.
4
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 30: Orientering om anden del af slutevalueringen af a-kasseforsøget
I begge analyser foretages effektevalueringen på baggrund af en difference-in-dif-
ferences model, hvor sammenligningsgruppen i analysen med seks a-kasser, der
deltager i udvalgte kommuner, er ledige i tilsvarende a-kasser, der bor i kommuner,
der ikke deltager i forsøget. I analysen med de tre landsdækkende a-kasser er sam-
menligningsgruppen ledige i de samme a-kasser, der bor i en af de såkaldte frikom-
muner.
Evalueringen omhandler ledige, der har påbegyndt et ledighedsforløb fra primo
september 2020 til ultimo januar 2023. Førperioden ligger fra primo september
2017 til ultimo januar 2020. Analysen fokuserer på de lediges arbejdsmarkedssta-
tus i de første 52 uger efter påbegyndt ledighed.
Analysen vedr. de seks a-kasser, der deltager i udvalgte kommuner baseres på godt
100.000 påbegyndte ledighedsforløb i evalueringsperioden og godt 107.000 i før-
perioden. Analysen vedr. de tre landsdækkende a-kasser baseres på godt 24.000 på-
begyndte ledighedsforløb i evalueringsperioden og godt 29.000 i førperioden.
Ved at sammenligne forskellen i arbejdsmarkedsstatus mellem de to grupper af ny-
ledige med forskellen i arbejdsmarkedsstatus for tilsvarende grupper nyledige i en
periode forud for a-kasseforsøget (før-perioden) estimeres effekten af at deltage i a-
kasseforsøget.
Forudsætninger for effektevaluering
En forudsætning for, at difference-in-differences estimationsmetoden identificerer
den kausale effekt af deltagelse i a-kasseforsøget er, at udviklingen i beskæftigel-
sesomfanget i fravær af a-kasseindsatsen ville have været ens i deltager- og sam-
menligningskommuner. Med andre ord, skal de kommuner, der fungerer som sam-
menligningskommuner, have en ensartet beskæftigelsesmæssig situation, hvis a-
kasseindsatsen ikke var blevet gennemført.
For at undersøge om de valgte sammenligningskommuner påfylder dette krav un-
dersøges udviklingen i beskæftigelsesomfanget i perioden op til indsatsens begyn-
delse. Det viser sig, at antagelsen om parallel udvikling i beskæftigelsesstatus i pe-
rioden op til indsatsstart er mindre tydelig i analysen med landsdækkende indsats
end i analysen med de seks a-kasser, der deltager i udvalgte kommuner. I evalue-
ringen foretages et statistisk test af, om antagelsen om parallelle trends holder ved
hjælp af en såkaldt placebotest. Denne test viser, at antagelsen om parallelle trends,
for den overordnede analyse for de a-kasser, der deltager landsdækkende, ikke hol-
der. For fuldstændighedens skyld præsenteres resultaterne for begge analyser i rap-
porten.
5