Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 3
Offentligt
2759215_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
2. oktober 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 319 (Alm. del) af 7.
september 2023 stillet efter ønske fra Rasmus Jarlov (K)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finan-
ser af at henholdsvis forhøje og reducere dagpengeperioden med henholdsvis 1, 2,
3 og 4 kvartaler? Ministeren bedes desuden oplyse, hvor mange der er på dag-
penge i hvert af de 8 kvartaler i den nuværende dagpengeperiode på 2 år.
Svar
Der spørges til skøn over effekterne på arbejdsudbud, BNP og de offentlige fi-
nanser, hvis dagpengeperioden forlænges eller forkortes med henholdsvis 1, 2, 3
og 4 kvartaler. Der spørges derudover til, hvor mange der er på dagpenge i hvert
af de 8 kvartaler i den nuværende dagpengeperiode på 2 år.
For så vidt angår første del af spørgsmålet, så er det ikke på nuværende tidspunkt
muligt at skønne over de økonomiske konsekvenser ved de beskrevne ændringer i
dagpengeperioden. Det skyldes, at der aktuelt pågår et arbejde med at opdatere
dagpengemodellen, således at denne tager højde for de ændringer i dagpengesyste-
met, som blev indført med aftalen
En ny reformpakke for dansk økonomi, jf. svar på
BEU-spørgsmål 5, 2022-23 (2. samling).
For så vidt angår anden del af spørgsmålet indgår i
tabel 1
en opgørelse af antallet
af dagpengemodtagere fordelt på dagpengeanciennitet ved nedslag i november
2022.
Ordinære dagpengemodtagere har i udgangspunktet ret til dagpenge i to år inden
for en referenceperiode på tre år. Hertil er der mulighed for fleksibel forlængelse
af dagpengeperioden med op til et år. Forlængelsen af dagpengeperioden sker i
forholdet 1:2, hvor en times arbejde giver to timers ekstra dagpenge. Ved forlæn-
gelse af dagpengeperioden med beskæftigelse bliver referenceperioden forlænget
med forholdet 1:3. Der er derfor også muligt for dagpengemodtagere at have en
anciennitet på over to år.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 3: Kopi til orientering af svar på spm. stillet i Finansudvalget om effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser af at henholdsvis forhøje og reducere dagpengeperioden med henholdsvis 1, 2, 3 og 4 kvartaler
2759215_0002.png
Side 2 af 2
Det bemærkes, at der under COVID-19 pandemien bl.a. blev indført suspensio-
ner af dagpengeforbruget, hvorved perioden en borger har modtaget dagpenge
kan være længere end personens dagspengeanciennitet.
Tabel 1
Antal dagpengemodtagere i november 2022 fordelt på deres dagpengeanciennitet
Antal
Dagpengeanciennitet
0-3 måneder
3-6 måneder
6-9 måneder
10-12 måneder
13-15 måneder
16-18 måneder
19-21 måneder
22-24 måneder
Mere end 24 måneder
I alt
27.500
18.000
8.900
6.800
5.300
5.300
3.400
1.400
1.500
78.100
35
23
11
9
7
7
4
2
2
100
35
58
70
78
85
92
96
98
100
100
Pct.
Akkumuleret pct.
Anm.: Månedsintervallerne afspejler den faktiske dagpengeanciennitet, og dermed ikke antallet af måneder hvor
personer har modtaget dagpenge. Opgørelsen bygger på antallet af igangværende dagpengemodtageres akku-
mulerede dagpengeanciennitet ved nedslag i november 2022 og dermed ikke afsluttede forløb, hvorfor
samme dagpengemodtager vil kunne have et forbrug senere i deres dagpengeperiode. Der er i opgørelsen
ikke taget højde for deltidsforsikrede dagpengemodtagere. Opgørelsen er opgjort pr. september 2023. Antal-
let er afrundet til nærmeste 100 personer og kan afvige ved summering.
Kilde: Beskæftigelsesministeriets egne beregninger.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister