Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 29
Offentligt
2777411_0001.png
Åben høring om
fremtidens
beskæftigelsesindsats
Beskæftigelsesudvalget
Onsdag d. 8. november 2023 kl. 9-12
Folketinget
| 8. november 2023
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0002.png
Claus Thustrup Kreiner
Formand for Ekspertgruppen for fremtidens
beskæftigelsesindsats og professor i økonomi ved
Københavns Universitet
Folketinget
| 8. november 2023
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0003.png
Introduktion til arbejdet i
Ekspertgruppen for fremtidens
beskæftigelsesindsats
November 2023
Claus Thustrup Kreiner
Formand for Ekspertgruppen
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0004.png
Ekspertgruppen
Iben Bolvig
(medlem)
PhD, Aarhus BSS
Vibeke Jensen
(medlem)
PhD, AU
Peter Karm
(medlem)
HA, AAU
HD, Aarhus BSS
Kommunaldirektør,
Haderslev Kommune
Tidl. økonomi-,
arbejdsmarkeds- og
sundhedschef, Vejle
Kommune
Claus Thustrup Kreiner
(formand)
Professor, KU
Leder, Grundforsknings-
centret CEBI
Tidl. vismand, De
Økonomiske Råd
Tidl. medlem af Skatte-
kommissionen og
Ekspertgruppen for en grøn
skattereform
Michael Rosholm
(medlem)
Professor, AU
Formand for
Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd
Tidl. vismand, De
Økonomiske Råd
Tidl. medlem af
Dagpengekommissionen
og ‘Carsten Koch’-udvalget
Jakob Egholt Søgaard
(medlem)
Adjunkt, KU
Tidl. Chefkonsulent,
Skatteministeriet
Tidl. Specialkonsulent,
Finansministeriet
Seniorforsker ved VIVE –
Tidl. Chef for arbejds-
marked Aarhus Kommune
Det Nationale Forsknings-
og Analysecenter for
Tidl. forsket i uddannelse
Velfærd
og arbejdsmarked
Tidl. seniorforsker KORA
Tidl. medlem af
Tidl. fuldmægtig i Aarhus
Kommune
Arbejdsmarkedskommis-
sionen og Carsten Koch-
udvalget
Arbejdet i sekretariatet
for Dagpenge-
kommissionen
4
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0005.png
Hovedopgaver i kommissoriet
Nedlægge jobcentrene
og komme med bud på en
ny organisering
af beskæftigelsesindsatsen samt fokus på hvordan
a-kasser og
private leverandørers rolle
kan styrkes
Kortlægge, undersøge og foreslå modeller for en reform af
beskæftigelsesindsatsen, der
forenkler indsatsen
og
tilvejebringer 3
mia. kr. i 2030.
Sikre at beskæftigelsesindsatsen fortsat understøtter et fleksibelt
arbejdsmarked med
høj strukturel beskæftigelse og lav strukturel
ledighed.
Have fokus på
værdighed og ordentlighed
i
beskæftigelsesindsatsen.
5
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0006.png
Arbejdsform
Ekspertgruppemøder
Arrangementer med følgegruppen
Følgegruppe
Centrale interessenter og aktører, som vil
følge ekspertgruppens arbejde og
løbende give input hertil.
Medlemmer
Akademikerne
Borgerrådgivere (Ballerup og Randers)
Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk Socialrådgiverforening
Danske A-kasser
Fagbevægelsens Hovedorganisation
HK Kommunal
Kommunernes Landsorganisation
Rådet for Socialt Udsatte
Marselisborg
Møder med andre interessenter
Site visits
Forskningsworkshops
Indsamling af eksisterende viden
Nye analyser
6
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0007.png
Udfordringsbilledet
7
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0008.png
Fire overordnede målsætninger for beskæftigelsesindsatsen
Høj beskæftigelse
Enkelt og gennemsigtigt
Lave omkostninger
Høj borgertilfredshed
8
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0009.png
Den danske succeshistorie
Udvikling i ledigheden de sidste 40 år
Regimeskifte i 90’erne:
Stor udbygning af den aktive beskæftigelsesindsats
Indførsel af “ret
og pligt”
Ny kurs mod vores nuværende system med
mange
målgrupper
der varierer mht. love og regler, ydelser,
“ret og pligt” for borger, “kan og skal” for
sagsbehandler mv.
Succes
med nedbringelse af ledigheden
Procent
14
12
10
8
14
9,1 pct.
12
10
8
3,9 pct.
6
4
2
0
6
4
2
0
1980
1982
1984
1986
1988
1990
1992
1994
1996
1998
2000
2002
2004
2006
2008
2010
2012
2014
2016
2018
2020
Note: Sample er alle i den erhvervsdygtige alder, 18–64 år. Ledighedsprocent er ledige som andel af
arbejdsstyrken. Genskabt fra bm.dk/media/kfohd52e/analyse-af-befolkningens-arbejdstilknytning.pdf
9
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0010.png
Men er vi endt det rigtige sted?
Er balancen tippet?
Får vi nok for pengene?
Hvor store er trade-offs?
÷ Borgertilfredshed
÷ Enkelt & gennemsigtigt
÷ Omkostninger
+ Høj beskæftigelse
10
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0011.png
Analyser
11
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0012.png
Centrale analyser i vores arbejde
#1
Systembeskrivelse
Beskæftigelsessystemets virkemåde, styring,
indretning, kontrol, incitamenter mv.
enkelt
og gennemskueligt
#2
Beskæftigelseseffekt
Eksisterende og nye analyser af
beskæftigelses-effekterne
af
hele systemet
og af
enkelte indsatser
#3
Tids- og ressourceanalyse
Åbne “driftskassen” op ved at undersøge
jobcentrenes ressourceforbrug
på forskellige
aktiviteter, målgrupper eller
#4
Borgersurvey
Fagligt grundlag for at tale om
værdighed
og
tilfredshed
med jobcentrene
#5
A-kasseforsøget
Evaluering af
beskæftigelseseffekter og
tilfredshed
for deltagerne i A-kasse forsøget
#6
12
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0013.png
#1
Systembeskrivelse
13
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0014.png
#1
Inddeling af ledige i målgrupper
14
12
Unge under 18 år med behov for indsats
Selvforsørgende uden beskæftigelse
10
Førtidspensionister
Revalidender
Personer visiteret til fleksjob/ledighedsydelsesmodtagere
8
Personer i ressourceforløb
Personer i jobafklaringsforløb
6
Sygedagpengemodtagere
Aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere
Uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere
4
Aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere
Jobparate/jobklare kontanthjælpsmodtagere
Kontanthjælpsmodtagere
2
Dagpengemodtagere
0
1976
2004
2011
2015
Anm.: Figuren viser målgrupper i beskæftigelsesindsatsen med udgangspunkt i nedslag for hhv. 1976, 2004, 2011 og 2015, og figuren viser derfor ikke, hvilke årstal evt. nye målgrupper blev introduceret.
Noter: Noter: I 1976 og 1994 fik sygedagpengemodtagere alene indsats efter sygedagpengeloven og revalidender fik alene indsats efter lov om social bistand (bistandsloven). Indtil 2003 fik kontanthjælpsmodtagere, revalidender og
førtidspensionister (skånejob/løntilskudsjob) hovedparten af deres indsats via reglerne i bistandsloven og senere via lov om aktiv socialpolitik (LAS), ligesom fleksjobordningen indtil 2003 alene fremgik af bistandsloven og senere LAS (ordningen blev
indført i 1998). I perioden 2003-2020 var der desuden en målgruppe for nyuddannede personer med handicap (isbryderordningen) i LAB. Isbryderordningen stod før 2003 i kompensationsloven og blev fra 2020 flyttet tilbage til kompensationsloven.
Kilde: Egen lovgennemgang.
14
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0015.png
#1
Central styring af indsats
Eksempel på detaljegraden i LAB
CV-oplysningerne skal registreres på Jobnet.
Tilgængelige for arbejdsgivere senest:
2 uger efter tilmelding som jobsøgende for
personer der modtager dagpenge
3 uger efter tilmelding som jobsøgende for
de jobparate kontanthjælpsmodtagere
3 uger fra første henvendelse til
kommunen om hjælp for åbenlyst
uddannelsesparate
3 uger efter overgang til ledighedsydelse
for ledighedsydelsesmodtagere
Umiddelbart i forbindelse med man får
indsatsen for unge under 18 år og
selvforsørgende
Hurtigst muligt for aktivistparat
kontanthjælpsmodtager
15
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0016.png
#1
Borgerne og kommunerne i systemet
Samtale med en kontanthjælpsmodtager fyldt
30 år i tilbud
Referat, Beskæftigelsesudvalget, Viborg
Kommune 5. juni 2023
Manglende overholdelse af proceskrav
31 pct.
28 pct.
11 pct.
30 pct.
Forberedelse
Vejledning/retpligt
Samtale
Efterbehandling
Kilde: Data fra et tidsstudie af samtaler foretaget af Aarhus Kommune i 2022.
“Viborg Kommune har modtaget en skrivelse fra
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering,
hvoraf det fremgår, at flere
borgere i
jobafklaringsforløb
i perioden november 2022
til januar 2023
ikke har modtaget minimum fire
samtaler i de første seks måneder af deres
ledighedsperiode.
På den baggrund har Viborg
Kommune udarbejdet en
redegørelse
og en
genopretningsplan,
som er sendt til styrelsen
den 8. maj 2023. Viborg Kommune
har nu seks
måneder
til at sikre, at minimum 80 pct. af
borgerne i jobafklaringsforløb modtager fire eller
flere samtaler i den første del af
ledighedsperioden.”
16
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0017.png
#2
Beskæftigelseseffekt
17
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0018.png
#2
Modsvares det store fald i ledigheden af tilsvarende højere
beskæftigelse?
Nej, resultater tyder på væsentlig mindre effekt
på beskæftigelsen
Årsag: færre uden job registreres i dag som
ledige
Rum for større reformer
af beskæftigelses-
systemet, end hvis det modsatte havde været
tilfældet
Andel hverken i job eller uddannelse
Procent
Procent
14,9 pct.
13,7 pct.
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
Analyse →
fremtidensbeskæftigelsesindsats.dk
Note: Sample er 30–49 årige med dansk herkomst. Genskabt fra
bm.dk/media/kfohd52e/analyse-af-befolkningens-arbejdstilknytning.pdf
1980
1982
1984
1986
1988
1990
1992
1994
1996
1998
2000
2002
2004
2006
2008
2010
2012
2014
2016
2018
2020
18
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0019.png
Fremtidens
beskæftigelsesindsats?
19
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0020.png
Thomas Bredgaard
Professor ved Institut for Politik og Samfund ved
Aalborg Universitet
Folketinget
| 8. november 2023
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0021.png
Operationen lykkedes,
men patienten døde?
Beskæftigelsesudvalgets høring om
fremtidens beskæftigelsesindsats
Christiansborg,
8. november 2023
THOMAS BREDGAARD
(PROFESSOR, PH.D.)
CENTER FOR
ARBEJDSMARKEDSFORSKNING
AALBORG UNIVERSITET
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0022.png
Tre budskaber
Jobcentrene er bedre end sit
rygte
Det kan betale sig at
investere i
beskæftigelsesindsatsen
Arbejdsgiverne har nøglen til
en succesfuld
beskæftigelsesindsats
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0023.png
Jobcentrene er bedre end sit
rygte!
➢Der
er behov for reformer af beskæftigelsesindsatsen, men jeg
er bekymret for at man ødelægger noget der fungerer
35,0
I hvilken grad gjorde jobcenteret eller a-kassen
nok for at hjælpe dig i arbejde?
32,2
➢Jobcentrene
er ikke i sig selv problemet, og at nedlægge dem,
løser ikke problemet
30,0
25,0
20,0
15,0
10,0
6,8
19,0
➢Den
negative retorik skader samarbejdet med virksomhederne,
medarbejdernes motivation og borgernes forventninger
➢Der
er fortsat brug for en kommunal forankring og
implementering af den aktive beskæftigelsesindsats
➢Det
er nødvendigt at de dårligste kommuner forbedrer sine
resultater og kommunale forskelle reduceres
➢Der
er fortsat behov for en national beskæftigelsesindsats,
styring og koordination af kommunerne
23,2
18,8
5,0
0,0
I høj grad
I nogen grad
I ringe grad
Slet ikke
Ved ikke
Kilde: Tryghedsundersøgelse (CARMA, udkommer januar 2024)
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0024.png
Det kan betale sig at investere i
beskæftigelsesindsatsen!
➢Beskæftigelsen
er rekordhøj, ledigheden er lav og langtidsledigheden
er meget lav
➢Det
kunne næppe være sket uden den aktive beskæftigelsesindsats
➢Den
aktive beskæftigelsesindsats spiller en væsentlig rolle i den
danske flexicurity-model (motivations- og opkvalificeringseffekt)
➢Vi
har solid viden om hvad, der virker på beskæftigelsesområdet (f.eks.
virksomhedsrettede beskæftigelsesindsatser, samtaler, lave
sagsmængder, stærk beskæftigelsesfaglighed)
➢Vi
mangler bedre viden om de mest udsatte borgere (f.eks. ledige med
handicap, langvarige ydelsesmodtagere)
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0025.png
Arbejdsgiverne har nøglen til en
succesfuld beskæftigelsesindsats
➢Arbejdsgiverne
afgør, hvem der står inden for og uden for
arbejdsmarkedet
➢Jobcentrene
har øget deres samarbejde med private og
offentlige virksomhederne og bruger i stigende grad
virksomhedsrettede redskaber
➢Der
er fortsat mange arbejdsgivere, som ikke har kontakt
med beskæftigelsessystemet og stort potentiale til at
forberede jobformidlingen
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0026.png
Referencer
➢Bredgaard,
T. & Rasmussen, S. (red.). Dansk
arbejdsmarkedspolitik, Jurist- og Økonomforbundets forlag (3
udgave) (link).
➢Det
er uklogt af regeringen at droppe en national
beskæftigelsesindsats. Debatindlæg på Altinget, 20 marts
2023 (link).
➢Bredgaard,
T. (2022, sep. 6). Kritikken af jobcentrene bygger
på enkeltsager og anekdoter. Debatindlæg på Altinget, 6.
september 2022. (link)
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0027.png
Pia Lund Jeppesen
Næstformand i HK Kommunal
Folketinget
| 8. november 2023
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0028.png
Ledige på dagpenge eller kontanthjælp
Flygtninge
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0029.png
Det skal vi bevare: Kommunal forankring
Jobcentret som indgang
til kommunen for de
fleste målgrupper
Samarbejdet med
de lokale
virksomheder
Kontakten til de lokale
uddannelsesinstitutioner
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0030.png
Det skal vi ændre: Styringsparadigmet
Vi vil måles på, om folk kommer job, uddannelse
eller bliver afklaret til anden indsats
ikke
hvornår vi holder samtaler eller hvad vi taler
med borgerne om.
Vi vil måles på, om borgere og virksomheder er
tilfredse med vores arbejde
og vi vil lære af
dem, der gør det bedre end os.
STAR skal identificere og
understøtte best practice
ikke bruges til at dunke os i
hovedet med benchmarking.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0031.png
Pas nu på: Indsats og ydelser
Der er allerede sparet 1 mia.
kroner, og nu vil man spare
yderligere 3 mia. kroner ud af
en ramme på 11 mia. Hvad
betyder det for ydelserne?
Strukturel stigning i ledigheden på 1% vil
koste omkring 8 mia. kroner
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0032.png
Overset funktion: Beredskab
Jobcentrene stod
klar, da syriske
flygtninge skulle
integreres.
Mange steder var det
jobcentret, der
koordinerede bolig, pasning
og job til de ukrainske
flygtninge.
Jobcentrene var åbne under corona, behandlede
hundredtusindvis af sygedagpengesager og hjalp med
rekruttering, da landet genåbnede.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0033.png
TR
Lønforsikring
[email protected]
https://www.hk.dk/10pejlemaerker
Karrieretelefon
A-kasse
Juridisk hjælp
Jobbørs
Fagforening
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0034.png
Verner Sand Kirk
Direktør i Danske A-kasser
Folketinget
| 8. november 2023
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0035.png
H ø r i n g o m f re m t i d e n s b e s kæ f t i ge l s e s i n d s a t s
Ve r n e r S a n d K i r k
8 . n o v e m b e r 2023
Danske A-kasser
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0036.png
Baggrundstæppet
Det går faktisk rigtigt godt med at få de forsikrede ledige i arbejde
Langtidsledigheden er Europas laveste. Udfordringen er primært, at der ikke er uddannet
nok håndværkere og nok til at løfte den offentlige velfærd
Kritikken af jobcentrene har primært handlet om de 80% af jobcentrenes ”kunder”, der er
på kontanthjælp, syge, under jobafklaring, i ressourceforløb m.v.
Fokus har været på, at vi i vores iver for at pushe flere i arbejde har givet for mange en
uværdig behandling i systemet. Men er det jobcentrenes eller reglernes skyld?
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0037.png
Hvad kan a-kasserne bidrage med?
Fra årsskiftet får vi en mere hensigtsmæssig og logisk model for kontaktforløbet
De første 3 måneder i a-kassen og derefter i jobcentret
Kan med fordel udvides til 6 måneder.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0038.png
Kan vi gå videre end 6 måneder?
Måske en god ide
A-kasserne kan gøre det lige så godt
og samtidig aflaste jobcentrene, så de får frigjort
ressourcer til at gøre en bedre indsats for de andre / svagere målgrupper
Men vær opmærksom på, at a-kasserne også har en økonomi, der skal hænge sammen,
hvis de uden kompensation overtager flere opgaver
Der bør gives flere uddannelsesmuligheder og rettighedsbaserede ordninger, som a-
kasserne kan visitere til
Og der bør ryddes op i komplicerede regler og kontrolprocedurer, som koster en masse i
administration
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0039.png
Beskæftigelsesfremgangen
Beskæftigelsesfremgang siden 2008 i fuldtidspersoner.
2008=Indeks 100 (lønmodtagere)
230
220
210
200
190
180
170
160
150
140
130
120
110
100
90
80
230
220
210
200
190
180
170
160
150
140
130
120
110
100
90
80
Udenlandske statsborgere
Danske statsborgere 60 år
og over
Danske statsborgere under
60 år
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0040.png
Aktiveringsomfang af dagpengemodtagere
Fuldtidspersoner
Aktiverede dagpengeberettigede
Fuldtidspersoner
Aktiverede som andel af alle ledige dagpengemodtagere
45.000
40.000
35.000
35%
30%
25%
30.000
25.000
20.000
15.000
10%
10.000
5.000
0
5%
0%
20%
15%
Kilde: DST
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0041.png
De forbundne kars lov
Fuldtidspersoner på ydelser 16-59 år
650.000
600.000
550.000
500.000
450.000
400.000
350.000
300.000
250.000
200.000
150.000
100.000
50.000
0
Dagpenge
Kontanthjælpsydelser m.m.
Sygedagpenge
Jobafklaring, forrevalidering, revalidering, ressourceforløb og
ledighedsydelse
Fleksjob
Førtidspension
År
År
År
År
År
År
År
År
År
År
År
År
År
År
År
År
År
År
År
2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0042.png
Peter Rahbæk Juel (S)
Borgmester i Odense Kommune og formand for
KL’s Arbejdsmarkeds-
og borgerserviceudvalg
Folketinget
| 8. november 2023
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0043.png
Fremtidens
beskæftigelsesindsats
– KL’s anbefalinger
v. Peter Rahbæk Juel, Formand for KL’s
Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0044.png
Resultater i
verdensklasse…
Beskæftigelsen er tårnhøj og
Danmark er europamestre i at få
ledige tilbage i job
Den strukturelle ledighed er
nedbragt med næsten 6 procent-
point siden 1994 og har aldrig
været lavere
Beskæftigelsesfrekvensen blandt
indvandrere
vestlige såvel som
ikke-vestlige
stiger år for år
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0045.png
…virksomheder og
borgere er tilfredse…
Størstedelen af borgerne er
tilfredse med deres forløb i
jobcentret
og især med deres
sagsbehandler
Næsten 9 ud af 10
virksomheder er tilfredse med
samarbejdet med jobcentrene
3 ud af 4 virksomheder er
tilfredse eller meget tilfredse med
jobcenterets evne til at finde en
kandidat der passede til
virksomhedens behov
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0046.png
…virksomhedsservice er en
kerneopgave i jobcentrene…
Opgaven
Understøtter virksomhedernes
konkrete behov for arbejdskraft
Understøtte
erhvervsudviklingen
Hvordan
Direkte rekruttering
Resultater
Formidling kandidater til mere end 8
ud af 10 stillinger, som jobcentrene
modtager fra virksomhederne.
Mere end hver tredje stilling besættes
med en kandidat fra jobcentret
også
i
brancher med store
rekrutteringsudfordringer.
Substitutionsarbejdskraft
Opkvalificering af
brancheskiftere
Rekruttering på tværs af
kommunegrænser
Voksen- og efteruddannelse
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0047.png
…men der er også
udfordringer
Et uoverskueligt og bureaukratisk
system, hvor regler og proceskrav
er for styrende
for meget giver
ikke mening.
For mange udsatte og sygemeldte
føler sig klemt i systemet
Vi skal have flere ledige på
kanten med i
arbejdsfællesskabet
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0048.png
Mere tillid og
fleksibilitet
mindre kontrol
og bureaukrati
KL’s forslag til fremtidens
beskæftigelsesindsats
Vi skal bevare og videreudvikle
styrken i beskæftigelsessystemet
som både borgere og virksomheder er
tilfredse med.
Vi skal ændre det, der ikke virker
og skabe et mere effektivt system
hvor tiden bruges på de borgere, der har
størst behov, hvor vi undgår unødigt lange
forløb og hvor vi sætter yderligere kul på
digitaliseringen.
Vi skal med andre ord bevare
styrken i den aktive og
enstrengede beskæftigelsesindsats
og tage et grundlæggende opgør med
bureaukrati, der ikke skaber værdi for
borgere og virksomheder
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0049.png
Der skal være én indgang til
beskæftigelsesindsatsen
…og den skal være lokalt forankret!
Én indgang for virksomhederne
Kommunerne skal have myndigheds-
ansvaret og der skal være sammen-
hæng mellem opgave og økonomi
Varig tilknytning til arbejdsmarkedet
skal fastholdes som den styrende
målsætning
Bedre lovgivningsmæssige rammer for
helhedsorienteret indsats på tværs af
myndighedsområder
49
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0050.png
Vi skal gøre op med
bureaukrati, kontrol og
mistillid
Tag et opgør med fokus på aktivitet og
”tælleri”. Tilfredshedsmålinger skal indgå i
opfølgningen på kommunernes indsats
Gør op med proceskrav og ”one
size fits
all”
Jobafklaringsforløb, ressourceforløb og
regler om rehabiliteringsteams skal
afskaffes
Kontanthjælp skal for nogle være en ydelse,
hvor man midlertidigt kan fritages fra krav
og sanktioner
Det skal være muligt at fokusere indsatsen
på sygemeldte med risiko for lange forløb
50
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0051.png
…med et klart formål og få hegnspæle
…der gør op med de mange målgrupper
En ny og enkel
beskæftigelseslov…
…med fokus på resultater frem for kontrol,
proceskrav og unødigt tælleri
…hvor uddannelsesordningerne samles og
forenkles
…med en mere fleksibel ramme om udsatte
borgere
…som understøtter en mere digital
beskæftigelsesindsats
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0052.png
Tak for ordet!
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0053.png
Jens-Kristian Lütken (V)
Beskæftigelses- og integrationsborgmester i
Københavns Kommune
Folketinget
| 8. november 2023
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0054.png
Københavns Kommune
Fremtidens
beskæftigelsesindsats
- Det kommunale perspektiv
Jens-Kristian Lütken
Beskæftigelses- og Integrationsborgmester
Københavns Kommune
8. november 2023
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0055.png
Københavns Kommune
Agenda
1
mia
Intro
6-byernes
principper for
fremtidens
beskæftigelsesind
sats
Konkrete
besparelser
den
første mia.
Konkrete forslag
mere samarbejde og
mere frihed
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0056.png
Københavns Kommune
56
Intro
Beskæftigelses-
indsatsen står overfor
markante besparelser i
fremtiden.
Der er mange
aktører i beskæftigelses-
systemet.
Den største aktør er pt.
kommunerne
og det er også her,
besparelsen er lagt.
Vi deler det fælles mål
at
få borgerne i job eller
uddannelse og samtidig
sikre arbejds-
kraft til virksomheder.
Vi tror det er muligt at
spare og samtidig
fastholde den høje
beskæftigelse i Danmark.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0057.png
Københavns Kommune
6-byernes principper for fremtidens beskæftigelsesindsats
Kommunerne vil ikke bevare status quo
vi vil også gerne
nytænke beskæftigelsessystemet.
7 principper lanceret
i maj 2023 for frem-
tidens beskæftigelses-indsats.
Det vigtigste formål er at sikre et sammenhængende og
strømlinet beskæftigelsessystem for vores ledige borgere og
virksomhederne.
Beskæftigelsesindsatsen skal være mindre detailstyret og
processtyret med flere frihedsgrader for den enkelte borger og
mere tillid i hele systemet.
Kommunerne har en vigtig rolle
sammen med de andre aktører.
Vi skal bedømmes på resultaterne og ikke på procesmål.
Mere og bedre digitalisering
både i forhold til borgere og
virksomheder
men også i den digitale understøttelse af vores
arbejde.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0058.png
Københavns Kommune
58
Konkrete besparelser
den
første mia.
Hvor kan der
spares
?
1
mia
Færre målgrupper og ydelser
vi foreslår halvt så mange.
Færre proceskrav
fx fastlagte samtaler og bestemte
indsatser.
Generel besparelse på beskæftigelsesindsatsen
ikke kun den kommunale del af indsatsen.
Ingen indsats ved kortvarige sygdomsforløb
lad borger og
virksomhed selv ordne det.
Afskaffelse af seniorjobordning og en halvering af 6-ugers
jobrettet
uddannelse.
Dette giver en estimeret besparelse på 1 mia. kr.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0059.png
Københavns Kommune
59
Konkrete forslag
Mere samarbejde og mindre indbyrdes konkurrence
I en tid, hvor der skal nytænkes, skal vi undgå at konkurrere med
hinanden om de ledige og om de sparsomme midler.
Vi skal holde fokus på, hvad der er bedst for borgerne og
virksomhederne. Én indgang til beskæftigelsessystemet og individuelt
tilpassede forløb for den enkelte.
Derfor skal vi samarbejde. A-kasser, kommuner, de regionale
arbejdsmarkedsråd, private leverandører og civilsamfundet skal hver
især bidrage med det vi er særligt gode til.
Det er vejen til et skarpt og sammenhængende
beskæftigelsessystem, der giver den enkelte mere frihed og er
væsentligt billigere.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0060.png
Københavns Kommune
60
Konkrete forslag
Frihedstrappen
Et grundlæggende opgør med bureaukratiet,
kontrollen og de mange procesmål vil føre til et
bedre og billigere beskæftigelsessystem.
Særligt de nyledige bør mødes med langt færre
kontrol- og proceskrav og have langt flere
frihedsgrader i selv at tilrettelægge eget
jobsøgningsforløb.
Frihedstrappen viser hvordan forløbet for den
enkelte ledige kan udvikle sig over tid
Trin 3
Langtidsledige
Når borgerne bliver langtidsledige (mere end 1 år), beslutter
myndigheden i dialog med den ledige, hvilken aktivering den
ledige er forpligtet til at deltage i og kan stille krav om
jobsøgningen indenfor specifikke stillingsbetegnelser og
brancher.
Trin 2
Flere krav
Der er flere krav om at deltage i aktivering og myndighedsdelen fylder mere, men
den ledige vælger selv blandt flere muligheder og søger generelt bredere i forhold
til brancher og stillingsbetegnelser.
Trin 1 - Nyledige
I første del af ledighedsforløbet er der ingen krav, men kun frivilligt tilbud om deltagelse i
aktivering. Den ledige kan i stor udstrækning selv vælge hvem der ønskes hjælp fra.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0061.png
Signe Færch
Forkvinde i Dansk Socialrådgiverforening
Folketinget
| 8. november 2023
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0062.png
Fremtidens beskæftigelsesindsats
Tilliden tilbage - til medarbejdere og borgere
Oplæg fra Signe Færch
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0063.png
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0064.png
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0065.png
Fremtidens beskæftigelsesindsats
Et godt
fundament
Loft over sagstal
Faglighed til opgaven
Styring og mål på reel beskæftigelse og afklaring
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0066.png
Fremtidens beskæftigelsesindsats
Et godt
fundament
Loft over sagstal
Faglighed til opgaven
Styring og mål på reel beskæftigelse og afklaring
Byggesten til
en ny indsats
Ny organisering
med tværgående enhed
Frisættelse med grundrettigheder, herunder
afklaringsret
Afklaring af arbejdsevne i praksis i udviklingsfleksjob
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0067.png
Besparelsesadvarsel
– vi ved hvad der virker…
Sagsbehandlere på beskæftigelsesområdet er i
stand til at løfte meget komplekse sager, der går
på tværs af beskæftigelse og socialpolitik, sundhed
og psykiatri, når de bare bliver bakket op af
ordentlige rammer, ordentlig tid og fleksibilitet.
(…..)
Mikkel Bo Madsen, forsker, ph.d,
i evalueringen af ”Forsøg med lave sagsstammer på Lærkevej”
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0068.png
Socialrådgiverne ønsker sig:
Fleksibel indsats - tro på at borgeren vil og
medarbejderne kan
Gode rammer for sammenhængende indsats
Loft over sagstal
tid til borgerne
…så vi kan hjælpe mennesker i arbejde eller til afklaring.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0069.png
Tak for ordet
Signe Færch
24692853
[email protected]
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0070.png
Erik E. Simonsen
Vicedirektør for Beskæftigelse og arbejdskraft i
Dansk Arbejdsgiverforening
Folketinget
| 8. november 2023
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0071.png
BEDRE OG BILLIGERE JOBCENTRE
v/ Erik Simonsen
Høring om beskæftigelsessystemet
8. November 2023
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0072.png
Der skal spares
3 mia. kr.
beskæftigelsesindsatsen i 2030
72
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0073.png
Det virker
Samtaler
Det virker ikke
Passivitet
Job-
søgning
+
Komme ud på en
virksomhed
Effektiv
jobformidling
Opkvalificering
og vejledning
÷
Alene social
indsats
Mentor
Alene
helbreds-
indsats
Anm: Grøn farve viser positive beskæftigelseseffekter og rød viser negative beskæftigelseseffekter. Sociale og helbredsindsatser kan have en positiv
effekt, hvis de gives sammen med en virksomhedsrettet indsats.
73
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0074.png
Hensynet til flexicurity
Fleksibilitet
Høje ydelser
Aktiv
arbejdsmarkedspolitik
74
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0075.png
Muligt at effektivisere indsatsen
…. dvs. få flere i job og spare penge
Forenkling
Digitalisering
Gør det der virker
75
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0076.png
Forenkling – færre ydelser
Dagpenge
Dagpenge
Sygedagpenge
SHO-ydelse
Fleksjob
Kontanthjælp
Ny førtidspension
Ny fleksjob
Sygedagpenge
Kontanthjælp
Uddannelseshjælp
Førtidspension
Seniorpension
Efterløn
Tidlig pension
Tidlig pension +
Efterløn
Revalideringsydelse
Seniorjob
Ressourceforløb
Ledighedsydelse
Afskaffes
Jobafklaringsforløb
76
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0077.png
Ressourceforløb fører næsten aldrig til job
Status 3 måneder efter afsluttet ressourceforløb, 2022, pct.
5
4 12
Beskæftigelse
6
Uddannelse
Dagpenge og sygedagpenge mv.
23
Kontanthjælpsydelser og ressourceforløb
6.900
afsluttede forløb
-
290
er kommet i job
59
Fleksjobordningen
Førtidspension
Selvforsørgelse og andet
Kilde: Jobindsats.dk
77
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0078.png
Digitalisering
Antal ledige kontanthjælpsmodtagere, der ikke har søgt et eneste
job i løbet af én måned
2.000
2.000
1.967
1.811
1.755
1.500
1.500
• Sanktioner bør effektueres automatisk
via de digitale udbetalingssystemer,
og uden at den ledige først skal
indkaldes til samtale i a-kassen eller
jobcentret.
• Digital adgang til relevant information
om borgeren – færre tværgående
møder
• Kan AI bruges til screening og
visitation til indsats og tilbud?
1.000
703
1.000
500
500
0
December 2022
Januar 2023
Februar 2023
Punktsanktioner
1. kvartal 2023
0
Kilde: Jobindsats.dk
78
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777411_0079.png
Gør kun det der virker
Fuldtidsaktiverede fordelt på tilbud, 2022, pct.
Øvrig vejledning- og opkvalificering
Ordinær uddannelse
Virksomhedsrettet og nytteindsats
100
80
60
40
20
0
A-dagpenge
Kontanthjælp
Uddannelseshjælp
40
42
70
• Indfør et mål om at 75 pct. af den
aktivering, der sker, skal være
virksomhedsrettet. I perioder, hvor
ledigheden er højere end i dag, kan
målet lempes.
• Bedre muligheder for at virksomhederne
kan bidrage.
• Åbn op for brugen af flere godkendte
aktører og skab større åbenhed om
udbydere, pris, kvalitet og tilfredshed.
79