Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 29
Offentligt
2777399_0001.png
H ø r i n g o m f re m t i d e n s b e s kæ f t i ge l s e s i n d s a t s
Ve r n e r S a n d K i r k
8 . n o v e m b e r 2023
Danske A-kasser
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777399_0002.png
Baggrundstæppet
Det går faktisk rigtigt godt med at få de forsikrede ledige i arbejde
Langtidsledigheden er Europas laveste. Udfordringen er primært, at der ikke er uddannet
nok håndværkere og nok til at løfte den offentlige velfærd
Kritikken af jobcentrene har primært handlet om de 80% af jobcentrenes ”kunder”, der er
på kontanthjælp, syge, under jobafklaring, i ressourceforløb m.v.
Fokus har været på, at vi i vores iver for at pushe flere i arbejde har givet for mange en
uværdig behandling i systemet. Men er det jobcentrenes eller reglernes skyld?
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777399_0003.png
Hvad kan a-kasserne bidrage med?
Fra årsskiftet får vi en mere hensigtsmæssig og logisk model for kontaktforløbet
De første 3 måneder i a-kassen og derefter i jobcentret
Kan med fordel udvides til 6 måneder.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777399_0004.png
Kan vi gå videre end 6 måneder?
Måske en god ide
A-kasserne kan gøre det lige så godt
og samtidig aflaste jobcentrene, så de får frigjort
ressourcer til at gøre en bedre indsats for de andre / svagere målgrupper
Men vær opmærksom på, at a-kasserne også har en økonomi, der skal hænge sammen,
hvis de uden kompensation overtager flere opgaver
Der bør gives flere uddannelsesmuligheder og rettighedsbaserede ordninger, som a-
kasserne kan visitere til
Og der bør ryddes op i komplicerede regler og kontrolprocedurer, som koster en masse i
administration
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777399_0005.png
Beskæftigelsesfremgangen
Beskæftigelsesfremgang siden 2008 i fuldtidspersoner.
2008=Indeks 100 (lønmodtagere)
230
220
210
200
190
180
170
160
150
140
130
120
110
100
90
80
230
220
210
200
190
180
170
160
150
140
130
120
110
100
90
80
Udenlandske statsborgere
Danske statsborgere 60 år
og over
Danske statsborgere under
60 år
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777399_0006.png
Aktiveringsomfang af dagpengemodtagere
Fuldtidspersoner
Aktiverede dagpengeberettigede
Fuldtidspersoner
Aktiverede som andel af alle ledige dagpengemodtagere
45.000
40.000
35.000
35%
30%
25%
30.000
25.000
20.000
15.000
10%
10.000
5.000
0
5%
0%
20%
15%
Kilde: DST
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777399_0007.png
De forbundne kars lov
Fuldtidspersoner på ydelser 16-59 år
650.000
600.000
550.000
500.000
450.000
400.000
350.000
300.000
250.000
200.000
150.000
100.000
50.000
0
Dagpenge
Kontanthjælpsydelser m.m.
Sygedagpenge
Jobafklaring, forrevalidering, revalidering, ressourceforløb og
ledighedsydelse
Fleksjob
Førtidspension
År
År
År
År
År
År
År
År
År
År
År
År
År
År
År
År
År
År
År
2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022