Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 29
Offentligt
2777396_0001.png
Introduktion til arbejdet i
Ekspertgruppen for fremtidens
beskæftigelsesindsats
November 2023
Claus Thustrup Kreiner
Formand for Ekspertgruppen
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777396_0002.png
Ekspertgruppen
Iben Bolvig
(medlem)
PhD, Aarhus BSS
Vibeke Jensen
(medlem)
PhD, AU
Peter Karm
(medlem)
HA, AAU
HD, Aarhus BSS
Kommunaldirektør,
Haderslev Kommune
Tidl. økonomi-,
arbejdsmarkeds- og
sundhedschef, Vejle
Kommune
Claus Thustrup Kreiner
(formand)
Professor, KU
Leder, Grundforsknings-
centret CEBI
Tidl. vismand, De
Økonomiske Råd
Tidl. medlem af Skatte-
kommissionen og
Ekspertgruppen for en grøn
skattereform
Michael Rosholm
(medlem)
Professor, AU
Formand for
Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd
Tidl. vismand, De
Økonomiske Råd
Tidl. medlem af
Dagpengekommissionen
og ‘Carsten Koch’-udvalget
Jakob Egholt Søgaard
(medlem)
Adjunkt, KU
Tidl. Chefkonsulent,
Skatteministeriet
Tidl. Specialkonsulent,
Finansministeriet
Seniorforsker ved VIVE –
Tidl. Chef for arbejds-
marked Aarhus Kommune
Det Nationale Forsknings-
og Analysecenter for
Tidl. forsket i uddannelse
Velfærd
og arbejdsmarked
Tidl. seniorforsker KORA
Tidl. medlem af
Tidl. fuldmægtig i Aarhus
Kommune
Arbejdsmarkedskommis-
sionen og Carsten Koch-
udvalget
Arbejdet i sekretariatet
for Dagpenge-
kommissionen
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777396_0003.png
Hovedopgaver i kommissoriet
Nedlægge jobcentrene
og komme med bud på en
ny organisering
af beskæftigelsesindsatsen samt fokus på hvordan
a-kasser og
private leverandørers rolle
kan styrkes
Kortlægge, undersøge og foreslå modeller for en reform af
beskæftigelsesindsatsen, der
forenkler indsatsen
og
tilvejebringer 3
mia. kr. i 2030.
Sikre at beskæftigelsesindsatsen fortsat understøtter et fleksibelt
arbejdsmarked med
høj strukturel beskæftigelse og lav strukturel
ledighed.
Have fokus på
værdighed og ordentlighed
i
beskæftigelsesindsatsen.
3
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777396_0004.png
Arbejdsform
Ekspertgruppemøder
Arrangementer med følgegruppen
Følgegruppe
Centrale interessenter og aktører, som vil
følge ekspertgruppens arbejde og
løbende give input hertil.
Medlemmer
Akademikerne
Borgerrådgivere (Ballerup og Randers)
Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk Socialrådgiverforening
Danske A-kasser
Fagbevægelsens Hovedorganisation
HK Kommunal
Kommunernes Landsorganisation
Rådet for Socialt Udsatte
Marselisborg
Møder med andre interessenter
Site visits
Forskningsworkshops
Indsamling af eksisterende viden
Nye analyser
4
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777396_0005.png
Udfordringsbilledet
5
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777396_0006.png
Fire overordnede målsætninger for beskæftigelsesindsatsen
Høj beskæftigelse
Enkelt og gennemsigtigt
Lave omkostninger
Høj borgertilfredshed
6
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777396_0007.png
Den danske succeshistorie
Udvikling i ledigheden de sidste 40 år
Regimeskifte i 90’erne:
Stor udbygning af den aktive beskæftigelsesindsats
Indførsel af “ret
og pligt”
Ny kurs mod vores nuværende system med
mange
målgrupper
der varierer mht. love og regler, ydelser,
“ret og pligt” for borger, “kan og skal” for
sagsbehandler mv.
Succes
med nedbringelse af ledigheden
Procent
14
12
10
8
14
9,1 pct.
12
10
8
3,9 pct.
6
4
2
0
6
4
2
0
1980
1982
1984
1986
1988
1990
1992
1994
1996
1998
2000
2002
2004
2006
2008
2010
2012
2014
2016
2018
2020
Note: Sample er alle i den erhvervsdygtige alder, 18–64 år. Ledighedsprocent er ledige som andel af
arbejdsstyrken. Genskabt fra bm.dk/media/kfohd52e/analyse-af-befolkningens-arbejdstilknytning.pdf
7
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777396_0008.png
Men er vi endt det rigtige sted?
Er balancen tippet?
Får vi nok for pengene?
Hvor store er trade-offs?
÷ Borgertilfredshed
÷ Enkelt & gennemsigtigt
÷ Omkostninger
+ Høj beskæftigelse
8
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777396_0009.png
Analyser
9
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777396_0010.png
Centrale analyser i vores arbejde
#1
Systembeskrivelse
Beskæftigelsessystemets virkemåde, styring,
indretning, kontrol, incitamenter mv.
enkelt
og gennemskueligt
#2
Beskæftigelseseffekt
Eksisterende og nye analyser af
beskæftigelses-effekterne
af
hele systemet
og af
enkelte indsatser
#3
Tids- og ressourceanalyse
Åbne “driftskassen” op ved at undersøge
jobcentrenes ressourceforbrug
på forskellige
aktiviteter, målgrupper eller
#4
Borgersurvey
Fagligt grundlag for at tale om
værdighed
og
tilfredshed
med jobcentrene
#5
A-kasseforsøget
Evaluering af
beskæftigelseseffekter og
tilfredshed
for deltagerne i A-kasse forsøget
#6
10
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777396_0011.png
#1
Systembeskrivelse
11
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777396_0012.png
#1
Inddeling af ledige i målgrupper
14
12
Unge under 18 år med behov for indsats
Selvforsørgende uden beskæftigelse
10
Førtidspensionister
Revalidender
Personer visiteret til fleksjob/ledighedsydelsesmodtagere
8
Personer i ressourceforløb
Personer i jobafklaringsforløb
6
Sygedagpengemodtagere
Aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere
Uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere
4
Aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere
Jobparate/jobklare kontanthjælpsmodtagere
Kontanthjælpsmodtagere
2
Dagpengemodtagere
0
1976
2004
2011
2015
Anm.: Figuren viser målgrupper i beskæftigelsesindsatsen med udgangspunkt i nedslag for hhv. 1976, 2004, 2011 og 2015, og figuren viser derfor ikke, hvilke årstal evt. nye målgrupper blev introduceret.
Noter: Noter: I 1976 og 1994 fik sygedagpengemodtagere alene indsats efter sygedagpengeloven og revalidender fik alene indsats efter lov om social bistand (bistandsloven). Indtil 2003 fik kontanthjælpsmodtagere, revalidender og
førtidspensionister (skånejob/løntilskudsjob) hovedparten af deres indsats via reglerne i bistandsloven og senere via lov om aktiv socialpolitik (LAS), ligesom fleksjobordningen indtil 2003 alene fremgik af bistandsloven og senere LAS (ordningen blev
indført i 1998). I perioden 2003-2020 var der desuden en målgruppe for nyuddannede personer med handicap (isbryderordningen) i LAB. Isbryderordningen stod før 2003 i kompensationsloven og blev fra 2020 flyttet tilbage til kompensationsloven.
Kilde: Egen lovgennemgang.
12
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777396_0013.png
#1
Central styring af indsats
Eksempel på detaljegraden i LAB
CV-oplysningerne skal registreres på Jobnet.
Tilgængelige for arbejdsgivere senest:
2 uger efter tilmelding som jobsøgende for
personer der modtager dagpenge
3 uger efter tilmelding som jobsøgende for
de jobparate kontanthjælpsmodtagere
3 uger fra første henvendelse til
kommunen om hjælp for åbenlyst
uddannelsesparate
3 uger efter overgang til ledighedsydelse
for ledighedsydelsesmodtagere
Umiddelbart i forbindelse med man får
indsatsen for unge under 18 år og
selvforsørgende
Hurtigst muligt for aktivistparat
kontanthjælpsmodtager
13
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777396_0014.png
#1
Borgerne og kommunerne i systemet
Samtale med en kontanthjælpsmodtager fyldt
30 år i tilbud
Referat, Beskæftigelsesudvalget, Viborg
Kommune 5. juni 2023
Manglende overholdelse af proceskrav
31 pct.
28 pct.
11 pct.
30 pct.
Forberedelse
Vejledning/retpligt
Samtale
Efterbehandling
Kilde: Data fra et tidsstudie af samtaler foretaget af Aarhus Kommune i 2022.
“Viborg Kommune har modtaget en skrivelse fra
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering,
hvoraf det fremgår, at flere
borgere i
jobafklaringsforløb
i perioden november 2022
til januar 2023
ikke har modtaget minimum fire
samtaler i de første seks måneder af deres
ledighedsperiode.
På den baggrund har Viborg
Kommune udarbejdet en
redegørelse
og en
genopretningsplan,
som er sendt til styrelsen
den 8. maj 2023. Viborg Kommune
har nu seks
måneder
til at sikre, at minimum 80 pct. af
borgerne i jobafklaringsforløb modtager fire eller
flere samtaler i den første del af
ledighedsperioden.”
14
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777396_0015.png
#2
Beskæftigelseseffekt
15
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777396_0016.png
#2
Modsvares det store fald i ledigheden af tilsvarende højere
beskæftigelse?
Nej, resultater tyder på væsentlig mindre effekt
på beskæftigelsen
Årsag: færre uden job registreres i dag som
ledige
Rum for større reformer
af beskæftigelses-
systemet, end hvis det modsatte havde været
tilfældet
Andel hverken i job eller uddannelse
Procent
Procent
14,9 pct.
13,7 pct.
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
Analyse →
fremtidensbeskæftigelsesindsats.dk
Note: Sample er 30–49 årige med dansk herkomst. Genskabt fra
bm.dk/media/kfohd52e/analyse-af-befolkningens-arbejdstilknytning.pdf
1980
1982
1984
1986
1988
1990
1992
1994
1996
1998
2000
2002
2004
2006
2008
2010
2012
2014
2016
2018
2020
16
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Præsentationer fra høringen om fremtidens beskæftigelsesindsats onsdag den 8. november 2023
2777396_0017.png
Fremtidens
beskæftigelsesindsats?
17