Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 280
Offentligt
2911091_0001.png
NOTAT
Udvikling på kontanthjælpsområdet
September 2024
I oktober 2023 blev der indgået tre aftaler på kontanthjælpsområdet.
Aftale om skærpede optjeningsregler for kontanthjælp
Aftale om Nyt kontanthjælpssystem
flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavind-
komst
Aftale om en ny arbejdspligt med klare krav til borgere i kontanthjælpssystemet som ikke
opfylder optjeningsreglerne
Aftalerne træder i kraft enten pr. 1. januar 2025 eller pr. 1. juli 2025. Aftalerne er ind-
gået enkeltvis, men er indbyrdes afhængige.
Aftale om skærpede optjeningsregler for kontant-
hjælp
blev vedtaget maj 2024, mens lovforslagene vedrørende
Nyt kontanthjælpssystem
og
Ny arbejdspligt
fremsættes i oktober 2024.
I forbindelse med fremsættelsen af lovforslagene, som udmønter aftalerne vedrørende
Nyt kontanthjælpssystem
og
Ny arbejdspligt
fremsendes indeværende notat, som beskriver
udgangspunktet for aftaleøkonomien og den seneste udvikling i antallet af kontant-
hjælpsmodtagere.
Aftaleøkonomien
Aftaleøkonomien i de tre kontanthjælpsaftaler fra oktober 2023 er baseret på det til-
gængelige datagrundlag i kontanthjælpsmodellen ved aftaleindgåelse. Det indebærer, at
aftalerne tager afsæt i det senest tilgængelige fuldkommende registeroplysninger fra
2019, hvorefter målgruppens størrelse er fremskrevet til strukturelt niveau i 2025. På
den baggrund blev det skønnet, at målgruppen for kontanthjælp mv.
strukturelt
i 2025
ville fordele sig ved, at 22.000 omfattes af den nye mindstesats, 33.000 af grundsatsen
og 50.000 på forhøjet sats.
I aftaleøkonomien er de økonomiske konsekvenser for så vidt angår den strukturelle
saldo opgjort. Den strukturelle saldo beregnes for hvert enkelt år og angiver den un-
derliggende stilling på de offentlige finanser, når man renser for midlertidige virknin-
ger fra konjunkturudsving mv. For at opgøre virkningen på den strukturelle saldo ta-
ges der udgangspunkt i
strukturelle
niveauer for antallet af kontanthjælpsmodtagere.
Som det fremgår af publikationen
Regneprincipper på beskæftigelses- og overførselsområdet
(Fi-
nansministeriet, 2021) betegner den strukturelle beskæftigelse det beskæftigelsesni-
veau, som afspejler de underliggende strukturer i økonomien, dvs. hvor økonomien er
i en konjunkturneutral situation, og løndannelsen har tilpasset sig virkningen af det
konkrete initiativ og vedtagne reformer. Den strukturelle virkning af en politikændring
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 280: Orientering om udviklingen på kontanthjælpsområdet, fra beskæftigelsesministeren
2911091_0002.png
er således et skøn over de økonomiske konsekvenser givet, at økonomien befinder sig
i denne strukturelle ligevægt.
Som det ligeledes fremgår af publikationen, så er det de faktiske virkninger af politik-
ændringer, der indbudgetteres på finansloven, dvs. med udgangspunkt i det forventede
ledighedsniveau i de enkelte år (den
faktiske
aktivitet). Forskelle mellem de faktiske og
strukturelle niveauer af kontanthjælpsmodtagere afspejler bl.a., at antallet af kontant-
hjælpsmodtagere kan være påvirket af konjunkturudsving.
Seneste udvikling i kontanthjælpssystemet
Det faktiske antal af kontanthjælpsmodtagere er aktuelt rekordlavt, hvilket bl.a. frem-
går af
Status på arbejdsmarkedet-rapporten
fra juni 2024. Af rapporten fremgår det, at an-
tallet af fuldtidspersoner i kontanthjælpssystemet har været faldende siden 2016 og er
nu på et rekordlavt niveau,
jf. figur 1.
Dette afspejler bl.a. arbejdsmarkedet i Danmark i
de seneste år har været i en højkonjunktur.
Figur 1
Gengivelse: Antallet af kontanthjælpsmodtagere er rekordlavt
Anm.: Tallene er sæsonkorrigerede. Kontanthjælp dækker over kontanthjælp, uddannelseshjælp og selvforsør-
gelses-, hjemrejse og overgangsydelse. Der er databrud i 2014, da uddannelseshjælp blev indført. Fra
2016 indgår også kontanthjælp til førtids- og folkepensionister uden ret til fuld social pension
Kilde: Jobindsats.dk og egne beregninger. Seneste observation er april 2024.
I marts 2016 var der ca. 157.000 fuldtidspersoner i kontanthjælpssystemet. Kontant-
hjælpspopulationen er faldet med ca. 45 pct. frem til april 2024 (inkl. mere end 7.000
personer som har fået ophold efter den midlertidige særlov om ophold til fordrevne
fra Ukraine). Det lave antal kontanthjælpsmodtagere er positivt, da det
alt andet lige
indebærer, at flere borgere er kommet i beskæftigelse og er blevet en del af det arbej-
dende fællesskab.
På baggrund af de seneste opgørelser af det faktiske antal kontanthjælpsmodtagere, er
der udarbejdet et estimat for, hvor mange kontanthjælpsmodtagere der forventes at
blive kategoriseret på de tre nye satser mindstesats, grundsats og forhøjet sats i det til-
fælde, hvor reformen tråde i kraft i maj 2024,
jf. tabel 1.
Tabellen er opgjort på bag-
grund af faktiske kontanthjælpsmodtagere i maj 2024 og kan give en indikation af,
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 280: Orientering om udviklingen på kontanthjælpsområdet, fra beskæftigelsesministeren
2911091_0003.png
niveauet og fordelingen af nye satser. Opgørelsen er bl.a. eksklusiv personer med op-
hold efter den midlertidige særlov om fordrevne fra Ukraine.
Tabel 1
Den forventede kategorisering af kontanthjælpsmodtagere mv. i det tilfælde hvor
kontanthjælpsreformen var gældende i maj 2024
Satser
Mindstesats
1
Grundsats
Forhøjet sats
I alt
13.000
29.000
36.000
78.000
Anm.: Der afrundes til nærmeste 1.000 personer. Der tages udgangspunkt i data fra maj 2024 for at inkludere
flest mulige efterregistreringer. Opgørelsen inkluderer ikke Brøkpensionister. 1) Opgørelsen inkluderer
ikke ukrainere, som har fået ophold efter den midlertidige særlov om ophold til fordrevne fra Ukraine.
Kilde: STAR.
Det bemærkes, at der i de omtalte aftaler er lagt til grund, at der i 2025 vil være samlet
set 105.000 fuldtidspersoner i strukturelt niveau. Der kan ikke foretages en direkte
sammenligning mellem de faktiske niveauer og de forudsatte strukturelle niveauer, jf.
tidligere. Forskellene mellem de nyeste faktiske tal og de strukturelle afspejler bl.a., at
der i 2024 er færre kontanthjælpsmodtagere som følge af den aktuelle konjunktursitua-
tion. Hertil er tidsrummene forskellige, fordi de nyeste tal er fra maj 2024, hvorimod
aftaleøkonomien er fremskrevet til 2025. Samtidig er det forventningen, at ledigheden
gradvist vil stige de kommende år. Det gælder også for det samlede antal kontant-
hjælpsmodtagere mv. Der skønnes løbende over det forventede antal kontanthjælps-
modtagere ifm. de løbende mellemfristede fremskrivninger.
Det bemærkes afslutningsvis, at målgruppen for arbejdspligten blev skønnet til
struktu-
relt
at udgøre ca. 22.000 fultidspersoner i 2025. Såfremt kontanthjælpsreformen var
gældende i maj 2024 skønnes det med betydelig usikkerhed, at det
faktiske
niveau ville
udgøre 13.000 fuldtidspersoner. Sammenligningen er behæftet med samme forbehold
som angivet ovenfor.
3