Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 267
Offentligt
2906811_0001.png
Til Beskæftigelsesministeren
Den 28. juni 2024
Nyt arbejdstidsdirektiv - konsekvenser for de kommunale redningsberedskaber
1. juli 2024 træder nye regler som følge af Arbejdstidsdirektivet i kraft. Reglerne i deres nuværende
form vil få indgribende betydning for muligheden for at drive et kommunalt beredskab, i særdeleshed
der hvor man bygger på en deltidsstruktur, hvilket gør sig gældende for størstedelen af landets
kommuner. Danmark har haft mulighed for at undtage redningsberedskaberne fra direktivets
arbejdstidsbestemmelser, men har undladt at gøre dette. Som borgmestre med ansvar for det
kommunale beredskab er vi dybt bekymrede, og opfordrer Ministeren til at genoverveje beslutningen.
De nye regler er ikke endeligt på plads, men selv med de opt out muligheder Arbejdsdirektivet giver
mulighed for, er der en række forhold som medfører, at beredskaberne fra 1. juli ikke længere kan
opretholde det nuværende serviceniveau eller garantere en robust indsats i alle situationer.
Det er kravet om
en samlet øvre arbejdstid,
samt særligt det forhold, at
rådighedstid tæller som
arbejdstid
for visse personalegrupper, der rammer beredskaberne. Det vil ikke være muligt at drive
beredskaberne så omkostningseffektivt som i dag med det nye regelsæt og reglerne vil potentielt have
alvorlig betydning for robustheden.
Konsekvenserne af disse forhold er bl.a.:
Arbejdsgivere der i dag har deltidsbrandfolk ansat i et hovederhverv, kan fremover forventes at
begrænse eller helt forbyde deres ansatte at anvende arbejdstid i brandvæsenet, idet disse timer
risikerer at influere på medarbejderens mulighed for at opfylde sin arbejdsforpligtigelse hos
hovedarbejdsgiver. Da beredskabet i vores kommuner udelukkende består af deltidsbrandfolk, vil
dette umuliggøre fortsat drift at det kommunale beredskab i dets nuværende form.
På grund af reglen om øvre arbejdstid er der risiko for at beredskabet løber tør for mandskab
under indsatser, særligt ved større, længerevarende eller samtidige hændelser, fordi mandskab når
deres maksimale antal arbejdstimer.
Der bliver behov for betydeligt flere medarbejdere for at sikre vagtdækningen. Det kræver
rekruttering af nye medarbejdere hvilket kan være en ikke ubetydelig udfordring, idet der allerede i
dag vurderes at mangle 3-400 deltidsbrandfolk på landsplan.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Kopi til orientering af borgmesterbrev til beskæftigelsesministeren fra de 7 borgmestre i Brand og Redning MidtVest om de kommunale redningsberedskaber
Muligheden for at en medarbejder i et beredskab kan stå til rådighed for et andet beredskab i sin
fritid, vil sandsynligvis frafalde, idet hovedarbejdsgiveren har behov for alle medarbejderens timer,
for at få vagten til at gå op. Det lægger yderligere pres på rekrutteringen.
En indsatsledervagt dækkes i dag af 3
4 indsatsledere. Fremover vil det kræve minimum 4
indsatsledere. Fra 1. juli er der således ikke nok indsatsledere i de danske beredskaber til at dække
vagterne. Uddannelse af nye indsatsledere tager under normale forhold ca. 2 år. Dertil kommer at
det kan være vanskeligt at finde egnede kandidater.
For de kommunale beredskaber har Arbejdstidsdirektivet som beskrevet en helt afgørende indvirkning
på muligheden for den fortsatte drift og robusthed. Vi anmoder derfor Ministeren om endnu engang at
overveje at fritage de kommunale redningsberedskaber fra direktivets arbejdstidsbestemmelser.
Dorte West
Borgmester, Herning Kommune
Marianne Bredal
Borgmester, Struer Kommune
Hans Østergaard
Borgmester, Ringkøbing-Skjern Kommune
Peder Chr. Kirkegaard
Borgmester, Skive Kommune
Ib Lauritsen
Borgmester, Ikast-Brande Kommune
H.C. Østerby
Borgmester, Holstebro Kommune
Erik Flyvholm
Borgmester, Lemvig Kommune
2