Aktstykke nr.
Folketinget 2023-24
Beskæftigelsesministeriet.
København, den 11. september 2024.
a.
Beskæftigelsesministeriet orienterer med dette aktstykke Finansudvalget om, at ministeriet i 2024
vil sende en forpligtende tilkendegivelse (hensigtserklæring) til Udbetaling Danmark (UDK) om
dækning af UDK’s udgifter til lovforberedende arbejde vedrørende et nyt boligstøtteloft, såfremt
lovforslaget herom mod forventning ikke vedtages. I givet fald påtænkes udgifterne til det lovforbe-
redende arbejde i UDK finansieret af en del af de midler, der er afsat som reserve til udmøntning af
et nyt kontanthjælpssystem på
§ 17.11.79. Reserver og budgetregulering
i 2025.
Udbetaling Danmark (UDK) har efter aftale med Beskæftigelsesministeriet påbegyndt arbejdet
med at implementere boligstøtteloftet, som blev aftalt med
Aftale mellem regeringen, Socialistisk
Folkeparti, Konservative Folkeparti og Radikale Venstre om nyt kontanthjælpssystem af oktober
2023.
Arbejdet er påbegyndt for at sikre, at den nødvendige it-understøttelse kan være klar til
den forudsatte ikrafttrædelse d. 1. juli 2025. Lovforslaget fremsættes oktober I med forventet 3.
behandling i Folketinget december 2024.
UDK er oprettet ved lov som en offentligt reguleret, selvejende institution med myndighedsansvar.
UDK kan afholde udgifter til lovforberedende arbejde. Hermed kan UDK påbegynde tilpasning af
deres systemer i forventning om realiseringen af kommende lovændringer. I praksis sker opgaveløs-
ningen i ATP, der er teknisk og administrativ leverandør for UDK. UDK arbejder på omkostnings-
dækket basis, hvilket betyder, at UDK skal dække afholdte udgifter og ikke må genere overskud for
opgaveløsningen i regi af ATP.
Det er derfor praksis, at Beskæftigelsesministeriet sender en hensigtserklæring om, at UDK vil kunne
få dækket sine udgifter til det lovforberedende arbejde såfremt en given lovændring mod forventning
ikke vedtages. Dette gør sig særligt gældende i tilfælde, hvor UDK’s driftsbevilling forventes over-
skredet væsentligt grundet omfattende systemtilpasninger, som er tilfældet for implementeringen af
boligstøtteloftet.
I lyset af beløbets størrelse finder Beskæftigelsesministeriet det mest korrekt at orientere Finansud-
valget om håndtering af de forventede omkostninger til det lovforberedende arbejde vedrørende
boligstøtteloftet.
For at implementeringen af boligstøtteloftet kan være klar til ikrafttrædelse d. 1. juli 2025, har UDK
anmodet om en hensigtserklæring til dækning af udgifter på op til 28 mio. kr. frem til lovforslagets
b.
BE009996
Beskæftigelsesmin., j.nr. 2024-2898